aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: collateral (2004) Zalaba_Ferenc
2009. október 11. 08:56:25

Kategória: 12 komment

Nos, ez a helyzet. Profi bérgyilkos vagy, egy egész éjszakád van arra, hogy megölj öt embert egy 17 milliós városban. Mit teszel? Veszel egy térképet $1.99-ért és bérelsz autót óránként 10 dollárért? Nem. Fogsz egy taxit. Mint említettem, profi bérgyilkos vagy, de a sofőr az első áldozatnál rájön, hogy miben sántikálsz (a páciens kiesik az ablakon és pont a várakozó taxi tetején köt ki). Kénytelen vagy rengeteg időt elpazarolni arra, hogy szimultán fenyegeted és győzködöd a sofőrt, aki amúgy egy nagyon becsületes és szimpatikus férfiú, viszont egyetlen alkalommal sem próbálkozik a szökéssel (tipp: ugorj ki a kocsiból a pirosnál), pedig vagy 125 esélye lenne rá.

Bocsánat, ezt a kijelentést revidiálom: a korházban egyszer megpróbálkozik a szökéssel, de a biztonságiak értesítése helyett inkább a sötét sikátorba való menekülést választja. Annyi baj legyen, nem ő a profi bérgyilkos, hanem te. Te pedig - profi bérgyilkosként - nem gondolsz arra, hogy egy egyszerű ember nagy mértékben veszélyeztetheti a küldetésed sikerét, hisz bármikor összeomolhat, elveszítheti az uralmat a kormány felett idegességében, meg ilyesmi. Te a mákra alapozol. Ugyanezt teszi a film is.

Nos, ez a helyzet. Profi bérgyilkos vagy, egy egész éjszakád van arra, hogy megölj öt embert egy 17 milliós városban. Mit teszel? Veszel egy térképet $1.99-ért és bérelsz autót óránként 10 dollárért? Nem. Fogsz egy taxit. Mint említettem, profi bérgyilkos vagy, de a sofőr az első áldozatnál rájön, hogy miben sántikálsz (a páciens kiesik az ablakon és pont a várakozó taxi tetején köt ki). Kénytelen vagy rengeteg időt elpazarolni arra, hogy szimultán fenyegeted és győzködöd a sofőrt, aki amúgy egy nagyon becsületes és szimpatikus férfiú, viszont egyetlen alkalommal sem próbálkozik a szökéssel (tipp: ugorj ki a kocsiból a pirosnál), pedig vagy 125 esélye lenne rá.

Bocsánat, ezt a kijelentést revidiálom: a korházban egyszer megpróbálkozik a szökéssel, de a biztonságiak értesítése helyett inkább a sötét sikátorba való menekülést választja. Annyi baj legyen, nem ő a profi bérgyilkos, hanem te. Te pedig - profi bérgyilkosként - nem gondolsz arra, hogy egy egyszerű ember nagy mértékben veszélyeztetheti a küldetésed sikerét, hisz bármikor összeomolhat, elveszítheti az uralmat a kormány felett idegességében, meg ilyesmi. Te a mákra alapozol. Ugyanezt teszi a film is.

A Szerencsejáték Rt. részvényeseinek álmaiban szereplő arányokkal dobálózik serényen, hisz mekkora az esélye annak, hogy a fent említett 17 milliós városban egy éjszaka kétszer két különböző helyen, két különböző szituban összeakadj ugyanazzal az emberrel (és eme csalafintaságot a film kétszer is előveszi)? Mekkora az esélye annak, hogy egy közlekedési kamera által sugárzott képre pillantva megláss egy autót, amit épp keresel? Mekkora az esélye annak, hogy vaktában és halálra rémülten lövöldözve célba találj, miközben életedben először van pisztoly a kezedben? Szerintem csekély.

Michael Mann 2004-ben forgott thrillerének forgatókönyvírója, Stuart Beattie szívbajmentesen dobálózik ezekkel a számokkal. Erre szokták azt mondani az okosok, hogy olyan fordulatokkal apellál, melyekben csak a forgatókönyvírók hisznek.

Sajnos, az eleve sántító alapszituáció, a töméntelen mennyiségben felhalmozott paneljelenetek (futkározás, lövöldözés, beszéljük-meg-na-ne-csináld-már szilánkok, stb.) és a történeten egyre inkább elhatalmasodó forgatókönyvírói fantasy-feeling rendesen gáncsolja a filmélményt.

Tom Cruise alakítja a profi bérgyilkost, rezzenéstelen arccal, gyakran nyitva felejtett szájjal, „vészjósló arcszörzet kezdőknek” fejezet alaptt kipipált borostáva; 12oo dolláros tükörszálas öltönyben feszít, amely passzol ezüstös frizurájához. Szó, mi szó: a fizikai részt (futkározás, lövöldözés, verekedés, stb.) leszámítva a szerep nem kíván túl sokat, még Steven Seagal is megbirkózna vele, legfeljebb ő valamivel gyakrabban jegyezné meg, hogy "ez a munkám".

A nem sokkal később megoszkározott Jammie Foxx sem érzi túl jól magát a taxis bőrében. Szemlátomást viszket neki az összeszedetlen figura: hol az élet értelméről filozofálgat, hol szuperhősködik, hol úgy viselkedik, mint aki egy banánt nem képes meghámozni.

Michael Mann jó rendező, klassz hangulatot teremt a filmnek, jó beállításokkal, még jobb zenékkel dolgozik, de ez a minimum, ami tőle elvárható. Los Angelesből nem először teremt érzékletes, ámde tetszhalott képet (kezet foghat Fincherrel), bárhol ki lehet merevíteni a képet, hogy aztán bekeretezett változatban díszítsük fel Teknion-bútorokkal telepakolt nappalink falát. Ez volt Mann első HD-kamerával forgatott filmje, s eme megközelítés kiválóan táplálja a műben többször hangoztatott elidegenedettség érzést: kár, hogy a szedett-vedett forgatókönyv is hasonló szakadékot teremt a film és nézője között.

Címkék

kritika thriller tom cruise jamie foxx action michael mann 6csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr304537168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_82723 2009.10.11. 09:39:42

Nekem nagy kedvencem ez a film. A soundtracket gyakran meghallgatom.

Ismeretlen_1068 2009.10.11. 09:47:02

a soundtrack hibátlan. http://www.youtube.com/watch?v=LuhbawERy14

Ismeretlen_82723 2009.10.11. 09:50:25

Ez pont a film legdiskuráltabb részénél csendül fel, naná, hogy ez a kedvencem róla! :)

Ismeretlen_1068 2009.10.11. 09:51:42

és te hogy értelmezed a farkasos szcénát? én sokat nem értelmeztem belőle, mert elkezdett viszketni a köldököm. :)

Ismeretlen_87170 2009.10.11. 10:01:38

nagyon közepes film, a hangulata miatt mégis itt röhög a polcon, pedig majdnem kimentem a moziból, amikor megtudtam, hogy ki az utolsó célpont :S #4: ami a Miami Vice-ban és az Insiderben a tenger, talán az itt a farkas... nekem valahogy magányt sugallt, egyedül is volt, ha jól emlékszem...

Ismeretlen_82723 2009.10.11. 10:02:41

Nem is tudom. Kettő krosszol át az utcán, az első sietve, a másik pedig lassabban, s nyitva tartja a szemét (átvitt értelemben). Én Maxsszel és Vincenttel azonosítanám őket. Szerintem nyomatékosító értékű, ahogy bámulják is őket. Vajon mi jár a két fickó fejében ekkor? :)

Ismeretlen_1068 2009.10.11. 10:03:56

kettő volt. az egyik üldözte a másikat. gondolom, a két főszereplőt reprezentálták. mindketten farkasok a nagy idegenben és ahelyett, hogy összefognának, inkább egymás vérére szomjaznak. ill. az egyik a másikéra.

Ismeretlen_1068 2009.10.11. 10:05:20

max: "hű, de rég láttam a 12 MONKEYS-t, de jó kis film volt." vincent: "...kám. ez a munkám. ez a munkám. ez a mun..."

Pallaglamma? · http://livescore.com 2009.10.11. 13:06:36

Noha még cégjegyzékben is lesz találat i-vel, az revidEál. Ennél persze sokkal érdekesebb kérdéskör, hogy a meszidzs önkényének mennyire rendelhetőek alá például a zsáner kvázi-attribútumainak tekinthető kritériumok. (Lásd Pupi Avati munkásság, hehe.) Sokan szokják mondani, hogy Mann sokszor szok baszni az aprólékosabb realitás illúziójára (gondolom, amikor rábökött a scriptre, hozzávetőlegesen tisztában volt annak diegetikus slendriánságával), ő inkább atmoszféra- és rítusaddikt, ettől függetlenül a Collateral - a már általatok is említett, lompos farkú szimbolikával - szerintem is esetlen, közepes darab. Hiába, Stuart Beattie nem egy Cormick McCarthy, és Mann se egy Coen. Nemhogy kettő. (Bocsi, hogy ide lyukadtam ki, de most, hogy olvasom, képtelen vagyok nem az évtized kulcsművére asszociálni - mer'hogy pont úgy táncol a precízen poros földrealizmus és a fölibéd tornyosuló metaság között, ahogy a kiemelkedőbb szerzők is csak ihletettebb pillanataiban... szeretnének.) .m.

orion 2009.10.11. 14:11:57

Ez egy jó film. Persze nem kell, hogy mindenkinek tetsszen. És le lehet húzni a latin szótár segítségével is, meg anélkül is. Mint kb. minden filmet. De azért jegyezzük meg, hogy "véletlen" alapon Hitchcock komplett életművét ki lehetne dobni az ablakon.

Ismeretlen_114132 2009.10.11. 15:26:32

"Gondolta a fene"

Gonzo 2009.10.11. 23:21:40

egy film, amiben: -a hd elidegeníti a nézőt attól, hogy filmet néz -a történet a felénél elveszt minden értelmet -cruise 2. negatív karakterében jól fest mint Jeffrey Wigand és Neil Neil McCauley keveréke -Michael Mann elvesztette a hitelét. aha, tök jó film.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása