aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: titanic (1997) Zalaba_Ferenc
2009. szeptember 01. 17:03:26

Kategória: 27 komment

Mondd ki a kulcsszót, s nem lesz olyan producer Hollywoodban, aki ne vágná magát azonnal földhöz, hogy látványos görcsöktől agonizálva azt üvöltse: „Hogy csinálta az a rohadék?!”. Titanic. A moziszörny, amely majdnem felzabált egy egész stúdiót, és úgy tűnt, a büdös életben nem fog behajózni a vászonra (1996. július 4-i világpremier? haha, jó vicc!), nem is beszélve rettenthetetlen uráról és parancsolójáról (író, rendező és producer), aki minden egyes kérdésre (mikor? mennyiért? miért?) csak annyit felelt: "Shut the fuck up”. A sajtó vérben forgó szemekkel élezte a pennát, a rivális stúdiók gurultak örömükben: no végre, az a szemét Cameron most jól megszívja. A Paramount és Fox gyorsan őszülő fejesei kezüket tördelve osztozkodtak a film 200 milliós költségvetésén (ennyit mertek bevallani), majd mikor végre elkészült, elküldték a nagy hajót jó messzire, egészen a felkelő nap országába, hogy ne is lássák. A japán világpremier pedig pokoli volt. Pokoli jó.

1.800 milliárd dollárral, 11 Oscarral és egy pofátlanul egoista („Én vagyok a világ ura!”) köszönőbeszéddel később a világ tétlenül állt a történtek előtt. A kilencvenes években jártunk, a bulvársajtó szava szent volt, és az elmúlt évtizedekben aligha készült olyan film, amely ehhez mérhető negatív felhajtásban részesült volna. Ironikus módon a Titanic elsüllyeszthetetlennek bizonyult.

Mondd ki a kulcsszót, s nem lesz olyan producer Hollywoodban, aki ne vágná magát azonnal földhöz, hogy látványos görcsöktől agonizálva azt üvöltse: „Hogy csinálta az a rohadék?!”. Titanic. A moziszörny, amely majdnem felzabált egy egész stúdiót, és úgy tűnt, a büdös életben nem fog behajózni a vászonra (1996. július 4-i világpremier? haha, jó vicc!), nem is beszélve rettenthetetlen uráról és parancsolójáról (író, rendező és producer), aki minden egyes kérdésre (mikor? mennyiért? miért?) csak annyit felelt: "Shut the fuck up”. A sajtó vérben forgó szemekkel élezte a pennát, a rivális stúdiók gurultak örömükben: no végre, az a szemét Cameron most jól megszívja. A Paramount és Fox gyorsan őszülő fejesei kezüket tördelve osztozkodtak a film 200 milliós költségvetésén (ennyit mertek bevallani), majd mikor végre elkészült, elküldték a nagy hajót jó messzire, egészen a felkelő nap országába, hogy ne is lássák. A japán világpremier pedig pokoli volt. Pokoli jó.

1.800 milliárd dollárral, 11 Oscarral és egy pofátlanul egoista („Én vagyok a világ ura!”) köszönőbeszéddel később a világ tétlenül állt a történtek előtt. A kilencvenes években jártunk, a bulvársajtó szava szent volt, és az elmúlt évtizedekben aligha készült olyan film, amely ehhez mérhető negatív felhajtásban részesült volna. Ironikus módon a Titanic elsüllyeszthetetlennek bizonyult. 

Mi lehetett a titka? Az egy dolog, hogy a kilencvenes évek definitív filmje: új látóhatár a trükkök világában, grandiózus díszletek, karizma és egy olyan rendező, aki soha nem alacsonyodik le a popkultúrához – annak kell felnőnie hozzá. Ugyanakkor a Titanic időtlen munka: egy olyan örökérvényű sztorit zsákmányol ki ügyesen, amely már évszázadokkal ezelőtt is a bestsellerek bestsellere volt. A balsorssal kísért románc Shakespeare óta tuti befutó, de ha csak a celluloid-világ legemlékezetesebb zsebkendő-szaggatóit nézem (Casablanca, Love Story, A sors útjai, stb.), kijelenthetem, hogy az elátkozott szerelemre özönlik a nép.

De ennyi még nem elég. Legyen bármilyen drámai Darth Vader belépője, A Sith-ek bosszúja is lefelé tendáló bevételi mutatókkal bírt, mint minden normális blockbuster. Ezzel szemben a Titanicra egyre többen és többen ültek be, s zokogtak, ó, mily hangosan zokogtak! Minden tizedik székben ült azonban egy-egy Terminator vagy Aliens rajongó, aki nem értette, mire fel ez a nagy felhajtás. Még az óvodás is tudja, hogy a Titanic elsüllyed, hol itt a suspense? És különben is, hol maradnak a fémrobotok meg a savas vérű idegenek?!

Helyettük egy sokkal nagyobb, minden eddiginél erősebb és könyörtelenebb szörny szabadult rá a filmvászonra: ha kicsit elvonatkoztatunk a könnyzuhatagtól, talán nem nehéz kiszúrni, hogy ugyanaz a cameroni motor dühög ebben a gépezetben is, mint hangoskodó kedvenceinkben. Cameron valamennyi filmjében (még a Piranha 2-ben is!) a technológiai evolúció, illetve az abba vetett feltéten hit és annak felelőtlen kezelése okozza az emberek vesztét. A techno-kor fejlesztéseinek tárháza pedig kimeríthetetlen: Cameron biológiai fegyvert (Aliens), atomot (A mélység titka, True Lies, T2) és őrző-védő gépezeteket (T1-2) ad a népnek, melyeknek az a rendeltetése, hogy az emberi mulasztás hatására rendre elszabaduljanak. És itt van ez az óceánjáró monstrum, a világ újabb csodája, melyet a mohóság visz hullámsírba több száz utassal együtt.

Merülésben a Titanic nem ismer könyörületet, csak úgy, mint az élő szövet a fémvázon, no meg a savat köpködő monszter a bázison. A filmre akár rá is süthetném a „manipuláns produktum” nem túl megtisztelő bélyegét, hisz az első félben bimbózó románc láttán a nézők hajlamosak elfeledni azt, hogy a második 90 percben mi vár a szerelmesekre (meg mindenkire). Cameron ravaszul mellőzi a katasztrófafilmekre jellemző baljós előjelek villogtatását, hogy aztán könyörtelenül rázúdítsa a szereplőkre a jéghegyet. Sőt, még azt a vérmes húzást is megengedi magának, hogy a figyelő szervek részben azért nem szúrják ki időben a hajó vesztét okozó jégzátonyt, mert a fedélzeten turbékoló fiatalokat sasolják.

Egy szó mint száz, a jéghegy jön, bezúzza a hajó oldalát, Cameron pedig kitombolja magát. Ha rombolásról van szó, akkor az ex-kamionos verhetetlen. Nagyzolási mániáját és egyéb grandiózus perverzióit ki is éli rendesen: a hajót jó egy órán át csócsálja, könyörtelenül és módszeresen, ám mindeközben ügyel arra, hogy a Titanic ne megalázottan szálljon alá. A filmnek nincs olyan pillanata, mikor megkérdőjelezhetnénk a hajó méreteit, erejét és méltóságát: a cselekmény szempontjából a gépház és az ott látható gigantikus dugattyúk teljesen irrelevánsak, talán 1-2 millió dollárt is megspórolhattak volna, ha mellőzik, ám ez az apró jelenet mégis nélkülözhetetlen a hajó dimenzióinak és hatalmának szemléltetéséhez: a Titanic filmen is tiszteletet parancsoló, s nem kevésbé félelmetes, mint a jó öreg Terminátor. Sokaknak ez a rombolás adta el a filmet, melyben a katasztrófa áldozatai hangyák módjára sodródtak egy gigantikus centrifugában, melyet a kétségkívül mohó Cameron a legmagasabb fokozaton járatott. Ugye emlékeztek a propelleren gellert kapott, össze-visszapörgő emberkére? Ő egy igazi "money-shot". De csak egy a sok közül.

Az önfeláldozó, minden korlátot átszakító, életreszóló, stb-stb. szerelem kiapadhatatlan forrása az, amelyre igazából özönlöttek a népek. Kár is lenne túlmisztifikálni: a szegénylegény (Leonardo DiCaprio) és az arisztokrata lány (Kate Winslet) tiltott szerelme több mint felületes, de ez a film nem is kíván Merchant-Ivory színtű mélységekbe merülni. Cameron Jane Austent ütközteti Mark Twainnel, valamint korunk ponyváinak vadromantikával, s jelentem, sikerrel. A poszt-viktoriánus kalamajka azonban csak sztárjainak hála válik eladhatóvá. A stúdió Matthew McConaughey-t erőltette, de Cameron kiszúrta DiCaprio-t a Rómeó és Júlia egyik tesztvetítésén, s azonnal felismerte benne azt a kisugárzást, ami anno James Deanből is tini idolt faragott. Kate Winslet választása már sokkal kézenfekvőbbnek bizonyult: a Mennyei teremtmények béli debütálása azonnal elhelyezte őt a producerek filofaxában, az Értelem és érzelem című Oscar-kedvenc filmben lángoló kisugárzása valamennyi kollégáját háttérbe szorítja, pedig Ang Lee rendezése nem szűkölködik a színészlegendákban.

A Titanic ugyan nem hozza le a csillagot az égről, de tényleg megpróbálja: Cameron biztos kézzel terelgeti a szerelmeseket végzetük felé, s akkor sem feledkezik meg róluk, mikor a katasztrófa bekövetkezik. Viszont a lezárás kiborító. Nem tudom, mi lelte a direktort, talán túl sok Spielberg-filmet nézett, esetleg szacharin-túltengésben szenvedett, de a kiváló befejezések mestere (Arnold távozása váratlan és szokatlanul szentimentális a T2 végén) a napjainkban játszódó finissel túl messzire lőtt. Szerencsére az otromba befejezés nem tesz nagy kárt az előző órák makulátlan szerkezetében, de ha elfogadsz egy jó tanácsot, akkor film utolsó tíz percében kimész a konyhába és főzöl magadnak egy forró teát, így talán Celine Dion nyekergését is megúszhatod. :)

Címkék

kritika titanic kate winslet cameron historical romance leonardo di caprio disaster movie 9csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr274537061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_114132 2009.09.01. 17:31:50

Én 97-ben utáltam ezt a filmet. Nem voltam hajlandó megnézni. Pont Leo miatt (A Romeo+Julet után minden lány érte volt oda). Aztán úgy. 4-5 évvel később, a Gilbert Grape ill. a Teljes Napfogyatkozás megnézése után már nem volt Leo undorom, így megnéztem. Először nem tetszett. Nem értettem, hogy lehetett annyi ember oda ezért a filmért. Aztán mikor másodszor néztem meg a párom társaságában, valahogy elkapott. Sokkal jobban tetszett, mint mikor először láttam. Nem lett a kedvenc filmem, de elismerem a nagyságát. És már egyáltalán nem utálom.

Ismeretlen_1068 2009.09.01. 17:42:57

én csak azért "utáltam", mert pont abban az évben mutatták be, mint amikor az L.A. CONFIDENTIAL-t.

klimt 2009.09.01. 19:11:14

off: lesz valamikor beszámoló a prágai Moderat és Radiohead koncertről?

clive 2009.09.01. 19:33:29

Spoiler: Szerintem jó a vége. Érzelgős, de ehhez a filmhez ez való. Hogy halálában újra találkozzon élete szerelmével és a személyekkel akik a tragédiában is, de valahol mégis élete legboldogabb pillanataival ajándékozták meg.

Jake 2009.09.01. 20:05:56

Huh ez jó kritika. Már csak egy kérdés. Vajon ilyen átéléssel és lelkesedéssel fogod írni az Avatar kritikát is?:D Remélem igen:D

mikice 2009.09.01. 20:35:54

Ráadásul van egy alternatív (ill. bővített) befejezés is a legutóbbi DVD-n, szerencsére az eredeti moziból kivágták. Amúgy szeretnivaló film, csak túl sok Oscart happolt el. Pl. ugye Kapcsolat...

vargatom 2009.09.01. 21:06:39

Pizsamával kell egyetértenem... Plusz Leo nagyon szerencsés, hogy nem vitte el idő előtt valami hasonló ostoba baleset, mint Deant vagy Ledgert, és megélheti azt hogy a korai alakításait is a tinibálvány státusz nélkül, érdemei szerint értékelheti a közönség.

klogg 2009.09.01. 21:17:58

Engem már a moziban beszippantott (mint az elsüllyedt hajó utáni örvény, ehhe). Azóta is emelt fejjel vállalom, hogy szeretem ezt a filmet (emlegethet felőlem bárki cukrostaknyosgennyesromantikát meg egyebeket, ami persze ökörség), olyannyira, hogy a video megvásárlása után évenként egyszer újranéztem, pedig ilyet nagyon ritkán teszek. Néhány éve hanyagoltam, de (minő koincidencia) pont a múlt héten vettem elő megint, immár persze DVD-n...

Tristram 2009.09.01. 21:47:21

Persze messze nem olyan rossz film, mint amilyennek azt sokan be akarták állítani, de természetesen nem is ennyire jó. A nagy hollywoodi klasszikusok közé fog kerülni később (vagy már ott van), amiben viszonylag sok a hiba, sok a felesleg, de igazi grandiózus dobás, semelyik elődje nem volt mélyebb, legfeljebb vmivel ízlésesebb. Egy hetest kényelmesen lehet neki nyomni.

Action 2009.09.01. 22:07:47

Amikor először láttam, nagyon tetszett. Most már nem annyira, de nem is utálom. Szvsz Leo nem igazán jó a főszerepre (Kate mellett kis tökösnek láccik), de a romantikus szál és az utána következő akció miatt élvezetes a film. De azért nem egy T2 :) Ja, és tessék visszatenni a jégkockás jelenetet, az nagyon király :)))

Ismeretlen_29159 2009.09.01. 22:11:09

Én akkor is utáltam, azóta is utálom. 4/10-et azért talán megér, azért nem nézhetetlen. Nem is olvastam végig, sry :P

Ismeretlen_1068 2009.09.01. 22:26:28

vicces, hogy említitek a jégkockás jelenetet és az alternatív befejezést, ez a kritika ugyanis egy dvd-teszt részét képezi, melyben mindkét szekvenciát megemlítem, az egyiket pozitív, a másikat negatív előjellel (vajh melyiket? :). http://www.dvdextra.hu/news.asp?KOD=56989935753227526053609616

Ismeretlen_1068 2009.09.01. 22:44:43

clive: SPOILER! hogy halálában? kinek a halálában? oké, az addig rendben van, hogy a nagyi már rendesen benne van a korban, de azért még enm akarja magát átvetni a korláton... a befejezést meglehetősen tokennek, odabiggyesztettnek érzem. ráadásul sehogy se áll össze a dolog: az az ékkő csak megkeserítette a szerelmesek életét (mondjuk, ha egy sálat vagy egy zsebkendőt őrizgetne ennyi éven át, azt megérteném), ráadásul a földönfutóvá lett rose-nak egy darabig pedáloznia kellett a túlélésért, miért ne passzolta volna le hockley "örökségét", hogy megkönnyítse az életét? harmadszor pedig az a rengeteg rendes ember éveket tölt azzal, hogy meglelje a kavicsot, még a sztoriját is meghallgatják, mi több, meg is könnyezik, miért nem adta oda nekik ez a gonosz banya? vagy csak én nem érzem át, mennyire romantikus ez az egész dobjuk-bele-a-követ-az-óceánba dolog? :)

Ismeretlen_1068 2009.09.01. 22:45:38

jake: foglalmam sincs, kérdezz majd meg 107 nap múlva. :)

Lord Picard 2009.09.01. 22:55:55

Remek kritka, az DVDExtrán is a folytatás :) Én is nagyon szeretem ezt a filmet. Bár engem maga a Titanic szippantott be, számos könyvem, más vonatkozású filmem van VHS-en/DVD-n. Kis Titanic szakértő lett belőlem bő 10 év alatt :)) Szerintem azért tarthatta meg a nyakéket, mert csak ez volt rajta, mikor Jack lerajzolta, és ez az egyetlen tárgyi emléke is kb. az egész katasztrófából. És biztos, hogyha eladja, a nyomára akadnak, így viszont Rose Dawson-ként élhette életét.

Dr.Mozi · http://www.drmozi.blog.hu 2009.09.02. 08:37:41

Jó írás! Aki pedig nem ismerné ezt a gyöngyszemet, az azonnal pótolja!!! Über! :) http://www.youtube.com/watch?v=vD4OnHCRd_4&feature=fvst

Ismeretlen_1068 2009.09.02. 08:47:43

ez kortalan, s az a durva, hogy volt, aki beszopta: "I cried the first time I saw this because i was hoping it was real."

Gonzo 2009.09.02. 09:00:11

és hát abban az évben jött egy lesz ez még így és wag the dog, szóval volt kiket elsöpörnie.

clive 2009.09.02. 09:15:11

Jama: Spoiler: A végén meghal az öreglány. Nem a korláton átvetve, hanem az ágyában, álmában. És akkor találkozik újra mindenkivel. Nincs ez nyíltan kimondva, de az egész jelenet ezt sugallja. Meghal és halálában újra együtt lesz a szerelmével azon a helyen, ami meghatározta az életét és talán élete legizgalmasabb, legboldogabb óráit szerezték neki a katasztrófa előtt. A követ meg azért dobja bele az óceánba, mert szerintem ,mint az "óceán szívét" visszadobja oda, ahol maradnia kellett volna a Titanichoz.

Ismeretlen_1068 2009.09.02. 09:42:00

hmm, rémlik valami nagy megtapsolósdi, de próbálok nem nagyon visszaemlékezni rá. :)

Ismeretlen_104405 2009.09.02. 11:21:58

Titanic folytatás: erre nincsenek szavak. Egy maréknyi agysejtem öngyilkosságot követett el. *sírva röhög* Itt a film utolsó jelenete: http://www.youtube.com/watch?v=PBrzUNj1W7Q

Ismeretlen_112472 2009.09.02. 22:31:37

Anno már olvastam ezt az irományodat azt hiszem, és akkor is megjegyeztem (amit most sem bírok szó nélkül hagyni), hogy azért nem olyan rossz Celine Dion betétdala. Objektíven nézve a dolgot, ez a betétdal grammy és oscar díjat nyert, valamint az énekesnő legnagyobb slágere lett. Mindemellett a 90-es évek meghatározó balladája. Persze az igaz hogy anno a csapból is ez folyt, és rengetegen megunták/megutálták, de ha nem szerette volna a "nép", akkor nem is lett volna belőle ekkora sláger... Az iromány amúgy tökéletes. Kedvet kaptam hozzá, hogy megnézzem újra a filmet. Nekem a 4 lemezes kiadás van meg, de bevallom őszintén, hogy még nem tudtam minden extrát végignézni... pedig megvan már pár éve... na de hamarosan pótlom ezt a dolgot. És végezetül had szúrjak ide én is egy YouTube videót: http://www.youtube.com/watch?v=yd1uEvyzCmM Kíváncsi vagyok hogy tetszik majd Nektek. :)

Ismeretlen_23605 2009.09.02. 23:02:23

csipem a robot/savkopo parositast, es zombik is johetnek, de ahanyszor leadtak a HBO-n annyiszor megneztem... ha hajnali 2+ kor kezdtek, akkor is... Mai napig nem ertem...

Ismeretlen_85452 2009.09.03. 20:25:03

Annak idején nagyon birtam, aztán évek múlva teljesen meglepett mennyire középszerü az egész. Kivéve a hajót és a vizbe bucskázását: ez nagyjából meg is menti a feledéstől :)

Ismeretlen_104405 2011.11.16. 23:21:43

"Mondd ki a kulcsszót, s nem lesz olyan producer Hollywoodban, aki ne vágná magát azonnal földhöz, hogy látványos görcsöktől agonizálva azt üvöltse: „Hogy csinálta az a rohadék?!”." Hat éve röhögök ezen a szövegen. :)

kenubita 2013.03.25. 17:14:02

BUTA ROSSZ FILM. PRIMITÍV, VONTATOTT CSELEKMÉNY ÉS PÁRBESZÉDEK. JEGES ISZONYAT.

Edrick 2016.10.01. 18:32:06

A mai napig szeretek visszanézni erre a kritikára, különösen akkor, ha valaki ezt a filmet ekézi. Végül mindig oda lyukadok ki, hogy lehet szeretni meg nem szeretni, de a nagyságát azért nem érdemes kétségbe vonni. Mert ahogy az első mondat is szól: "Mondd ki a kulcsszót, s nem lesz olyan producer Hollywoodban, aki ne vágná magát azonnal földhöz, hogy látványos görcsöktől agonizálva azt üvöltse: „Hogy csinálta az a rohadék?!”." :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása