Az amerikai mozik bevételei, 2009. augusztus 14 - 16.
Augusztus közepétől a nyári moziszezon leszállóágba érkezik, s a hónap hátralevő részében már egy 20 millió dollár feletti nyitányt is érdemes körbeünnepelni. Ezen tendencia ismeretében már önmagában igen kiváló, amit a hét valamirevaló két új filmje felmutat most, s még inkább fokozza érdemeiket, hogy a sci-fi vonalat képviselik így vagy úgy, ami általában nem tartozik a nagy piacú zsánerek közé. A DISTRICT 9 című film potom 30 millióból készült, amit már határozottan megfejelt a hétvége során, még határozottabban elszigetelve magának a vezető pozíciót, míg AZ IDŐUTAZÓ FELESÉGE filmadaptációja, melyben a sci-fi a romantikus vonalat szolgálja ki, 3000 mozis terjesztéséhez mérten nyitott, közel 20 millió dollárral.
Augusztus közepétől a nyári moziszezon leszállóágba érkezik, s a hónap hátralevő részében már egy 20 millió dollár feletti nyitányt is érdemes körbeünnepelni. Ezen tendencia ismeretében már önmagában igen kiváló, amit a hét valamirevaló két új filmje felmutat most, s még inkább fokozza érdemeiket, hogy a sci-fi vonalat képviselik így vagy úgy, ami bizony nem tartozik a nagy piacú zsánerek közé. A DISTRICT 9 című film potom 30 millióból készült, amit már határozottan megfejelt a hétvége során, még határozottabban elszigetelve magának a vezető pozíciót, míg AZ IDŐUTAZÓ FELESÉGE filmadaptációja, melyben a sci-fi a romantikus vonalat szolgálja ki, 3000 mozis terjesztéséhez mérten nyitott, közel 20 millió dollárral.
A csúcson
Nem is olyan régen, Peter Jackson rendező és a dél-afrikai születésű filmes, Neill Blomkamp együttes erővel vállalkozott volna a Halo című videójáték megfilmesítésére, ám mivel az érintett stúdiók és a Microsoft nem tudott végül megegyezni, a projekt dugába dőlt, aminek hamvaiből megszületett a DISTRICT 9 (hazai bemutató: szeptember 24.). Jackson ugyanis elintézte, hogy Blomkamp azért még rendezhessen egy filmet, mégpedig korábbi rövidfilmje egész estés változatát. A független produkció 30 milliós büdzséjét a QED International állta, s még 2007-ben, mielőtt a Sony megvette volna az észak-amerikai terjesztési jogot, a költségeket már le is írta. Az USA piacára a stúdió a ma már ritkán használt TriStar logó alatt küldte be a filmet, s most már csak győznie kell számolgatni a zöldhasút. A hatásos előzetessel és egyéb marketingeszközökkel megtámogatott sci-fi akciófilm már az első napon kasszát robbantott ugyanis, hiszen 14 millió dollárral megduplázta a G. I. JOE második péntekét. Vasárnapra ez a szám igen remek 37 millióra növekedett, a film IMDb-értékelése pedig a 9-es csillagot vette célba, rögvest a TOP 250-es lista első 80 helyezettje közé sorolva a produkciót. A kritikusok a maguk mércéjén hasonlóképp odáig vannak: a Rotten Tomatoes-on összegyűjtött vélemények 89%-ban pozitívak, az átlagos pontérték pedig a 8 felé húz. Nem győzik hangsúlyozni, hogy a film erényei között milyen nagyot nyom a latba a rendkívül eredeti sztori, miszerint a Dél-Afrikai Köztársaság területére idegenek szállnak le, s az emberek nem engedik őket távozni, így elkülönítve élnek a földi lakosság mellett, mígnem fordulópontot hoz, mikor egy kormányügynök a jövevények biotechnikai eszközének hatása alá kerül. Mindemellett megjegyzendő még a technikai megvalósítás, az érzelmi-drámai súly és az Apartheid rendszer kritikája, amik mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az év egyik legnagyobb élményével gazdagodjon a néző. A DISTRICT 9 vitathatatlanul át is lépte már a kultstátus küszöbét fél lábbal, s még ha csak annyira is lesz kitartó felé az érdeklődés, mint a tavalyi CLOVERFIELD esetében, 75 millió dollárt akkor is könnyedén megkeres.
További új bemutatók
Audrey Niffenegger amerikai írónőt saját, viszontagságos szerelmi kapcsolatai ihlették, amikor megírta AZ IDŐUTAZÓ FELESÉGE (The Time Traveler's Wife) című film alapjául szolgáló regényt. A tudományos-fantasztikus és romantikus motívumokban bővelkedő könyv 2003-ban jelent meg, s miután Scott Turow, egyebek mellett az ÁRTATLANSÁGRA ÍTÉLVE szerzője szólt róla néhány jó szót a Today Showban, csakhamar bestsellerré vált. Hollywood még annál is hamarabb megérezte a történetben rejlő lehetőségeket, így Jennifer Aniston és Brad Pitt közös produkciós cége még a regény legelső kiadását megelőzően megvette a megfilmesítési jogokat. 2003 óta nem kevés idő telt, s bizony azóta formálódott a film, ami iránt Spielberg és Fincher is érdeklődését fejezte ki, ám a produkciónak végül be kellett érnie Robert Schwenkével, a zseniálisan arcátlan LÉGCSAVAR rendezőjével. Így egyáltalán nem csoda, hogy a regény sokrétűsége és érzelemgazdagsága elveszett félúton, s ehhez még hozzá jön az időutazásos filmek megszokott illogikussága. A professzionális újságírók éles nemtetszésüknek adtak hangot, de akit ez vigasztal, a HÁZ A TÓNÁL is hasonló fogadtatásban részesült három éve. Az első előzetes megjelenésekor azonban még olyan filmeket emlegettek az ígéretes képsort látva a lelkes újságírók, mint a BENJAMIN BUTTON KÜLÖNÖS ÉLETE, a GHOST vagy a SZERELMÜNK LAPJAI, aminek női főszereplője szintén Rachel McAdams volt; a férfi vonalat ezúttal egyébiránt Eric Bana képviseli. Mindezen hervasztó fejlemények mellett a film a box office színterén helytállt. A Warner Bros.-ba való beolvasztása óta szinte csak jó lóra tevő New Line Cinema közel 3000 filmszínházba küldte ki a kópiákat, s ennek megfelelő számadatok születtek: pénteken a második helyet kaparintotta meg a napi listán, megelőzve a G. I. JOE-t is, ami 20 millió feletti nyitányt vetített előre; a másnap azonban váratlanul nagy esést hozott, így projekciók is mérséklődtek. Végül 18 millió dollár gyűlt össze, ami a romantikus drámák között egy magasabb szintet képvisel, noha nem egy helyütt ennél pár millióval többet prognosztizáltak még előzetesen. A nézők körében népszerűnek tűnik AZ IDŐUTAZÓ FELESÉGE, így még akár a 60 milliót is megcsípheti, amit a nemzetközi bevételek könnyen tolnak majd 100 millió fölé.
Jeremy Piven vezető szerepben törtet a THE GOODS: LIVE HARD, SELL HARD című korhatáros vígjátékban. Hiába szállította azonban a jót, a közönség maximum szállingózott a vetítő 1800 moziba: a Paramount Vantage-nek így be kell érnie 5,6 millió dollárral, ami kevesebbet jelent 3000 dollárnál átlagosan. Ehhez jön hozzá a gyenge kritikai fogadtatás, amelyből az szűrhető le, hogy akadnak tényleg vicces momentumok és tehetség a kamera mindkét oldalán, ám összességében a dolog kihasználatlan lehetőség maradt. A nagy stúdió kis részlege tehát egy vereséggel búcsúzik.
Mijadzaki Hajaónak a PONYO A TENGERPARTI SZIKLÁN (Gake no ue no Ponyo) nem az első olyan filmje, amely országos terjesztést kap Észak-Amerikában, de az első, amelyik már nyitánya alkalmával széles körben látható. Ez persze csak mérsékelt szélességet jelent, hiszen a Disney kevesebb mint ezer moziban futtatja a nemzetközileg már 180 millió dollár felett járó animációs filmet. A 3,5 millió dolláros nyitány ugyan nem éri el a négyezres átlagot, de kielégítő eredmény, s jó kiindulópont, hogy a CHIHIRO SZELLEMORSZÁGBAN 10 millióját beérve a japán mester legnagyobb bevételt elért munkája legyen az amerikai piacon.
Egy ilyen zsúfolt hétvégén elengedhetetlen, hogy egy csúfos vereséget elszenvedő cím is szerepeljen a listán. E hálátlan szerep a Summit Entertainment zenés tinifilmjének jutott. A BANDSLAM-ben (hazai bemutató: október 22.) pedig szerepel a HIGH SCHOOL MUSICAL-filmek sztárja, Vanessa Hudgens is, de úgy látszik, őt hiába párosítják egy Jóbarátok-sztárral (jelen esetben Lisa Kudrow-val), amit megtoldanak egy ALKONYAT: ÚJHOLD-előzetessel is ráadásként, ebből semmi sem garancia legalább egy módosabb szereplésre is. A több mint 2000 moziból alig több mint 2 millió dollár folyt be, ami egészen siralmas bizonyítvány, és mivel az élet igazságtalan, e csapás egy olyan filmet ér, amiről javarészt pozitív beszámolók láttak napvilágot. A Rotten Tomatoes-on 80%-on álló produkció esetleg számíthat némi jó szájhagyományra, ami legalább még egy-két hétig a felszínen (értsd: egymilliós hétvégi bevétel felett) tartja, de ez egy startnak kettes alával elmenő 6-7 milliónál akkor sem lesz több.
Korábbi filmek
A G. I. JOE: A KOBRA ÁRNYÉKA a második helyre csúszott vissza, és 59%-os bevételvesztesége még visszafogottként értékelhető a 65-70%-os perecelések korában. A Paramount költséges blockbustere tíz nap után már majdnem teljesítette is a 100 milliós határt, amit némi jó hátszéllel akár még 50-nel is gyarapíthat. Egyelőre sziklaszilárdan tartja a hónap bajnoki címét, a nagy kérdés az, hogy a DISTRICT 9 hogyan folytatja útját a továbbiakban. A JULIA ÉS JULIA - KÉT NŐ EGY RECEPT 40%-os csökkenéssel 12 millió dolláron zárja második hétvégéjét, tíz nap után derék 43 millió dollárhoz segítve a Sonyt. Érezhetően még jó darabig a top tíz vendége lesz.
A KI NEVET A VÉGÉN? ezalatt folytatja a hétmérföldes zuhanásait, mostanra világos buktává válva a Universal számára. A nálunk csütörtökön támadó RÁGCSÁVÓK jelen pillanatban a százmillió kapujában táboroznak, míg Harry Potter vérre menő csatát vív elődei megelőzőséért, amit heti esései nehezen segítenek elő, de végül nem lesz gond a dolog.
Két premier is sikert aratott, s a múlt hét slágerfilmjei is állták a sarat a maguk módján, így a top 12 összbevétele meghaladja a 125 millió dollárt, több mint 10%-kal túlteljesítve a tavalyi év azonos szakaszát, amikor is a TRÓPUSI VIHAR kezdte meg nem túl sietős módon hódító útját.
Ami jön
A két országos cimbora, Quentin Tarantino és Robert Rodriguez feszül egymásnak fejenként több mint 3000 teátrumban; előbbi karrierje egyik legjobbját hozza el (van rossz?), utóbbi pedig tovább folytatja küldetését, hogy gyermekei generációjának egyik kedvence legyen. Kérdőjelek hegyén-hátán bevételileg, de egy biztos: a 2007 húsvétján leszereplő GRINDHOUSE-nál csak jobb lehet a végkimenetel. Ebbe még a SIN CITY egyik ribanca, Alexis Bledel is igyekszik beleszólni a POST GRAD című vígjátékkal.
A Top 10
1. District 9 ($37.4m/$37.4m)
2. G. I. Joe: The Rise of Cobra ($22.3m/$98.6m)
3. The Time Traveler's Wife ($18.6m/$18.6m)
4. Julie & Julia ($12.1m/$43.3m)
5. G-Force ($6.9m/$99.1m)
6. The Goods: Live Hard, Sell Hard ($5.6m/5.6m)
7. Harry Potter and the Half-Blood Prince ($5.1m/$283.9m)
8. The Ugly Truth ($4.4m/$77.5m)
9. Ponyo ($3.6m/$3.6m)
10. Funny People ($3.0m/$47.9m)
updated: 2009. augusztus 17. 23:12