aeon flux

ready for the action now, danger boy?

milos forman a kommunistákhoz hasonlította a filmkalózokat Zalaba_Ferenc
2009. június 12. 11:28:20

Kategória: 15 komment

Elég kemény jelző ez egy olyan, napról napra exponenciálisan növekvő, több millió lélekszámú közösségnre nézve, amely a demokrácia követének vallja magát, viszont a Holokausztot és a sztálini rémuralmat túlélő, s filmjeivel ezek ellen fellépő Formantól igazán nem lehet számon kérni azt, hogy ne tudná, mit takarnak a kommunista ideológiák. Márpedig a Rendezők Céhének képviseletében tett szerdai felszólalásán a filmkalózkodást, azaz a törvénytelen másolatok készítését és az illegális letöltéseket ehhez hasonlította - számolt be erről a Variety. A rendező szerint a filmkalózok arra hivatkoznak, hogy az Internet és az, amit vele tesznek, elválaszthatatlan a demokráciától, "de amit valójában tesznek, az a kommunista ideológiák promótálása" jelentette ki.

A kétnapos rendezvényen központi téma volt a filmkalózkodás - azaz a szerzői joggal rendelkező tartalmak disztribúciója, amely a jogtulajdonosok által nem engedélyezett módon, a szükséges jogdíjak megfizetésének mellőzésével történik. Eme tevékenységet gyakorlók java az esetek többségében ezt nem is tartja jogszerűtlennek, de még etikátlannak sem - épp ellenkezőleg. Forman így kommentálta a szituációt:

"A kalózok napjaink Robin Hoodjainak képzelik magukat, akik elveszik a javakat a gazdagoktól és a szegényeknek adják őket. Valójában azonban több ezer átlagember kenyerét veszik el, akik közül nem egy szegény és a puszta megélhetésért küzd a filmiparban. A kalózok azt is vallják, hogy az Interneten mindennek ingyenesnek kellene lennie, de ez olyan lenne, mintha betérnénk egy supermarketbe, s mivel a bevásárlókosarat ingyen kézbe vehetjük, ezért semmiért nem kellene fizetnünk, amit beleteszünk." 

Forman arra is felhívta a hallgatóság figyelmét, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni a digitális disztribúció napjainkban megnövekedett szerepét. Semmiképp sem szabad ennek gátat szabni, s ezzel olyan színben feltűnni, mintha a forgalmazók megakadtak volna valahol az időben: "Nekünk, filmművészeknek különösen nagy hangsúlyt kell fektetnünk az Internet adta lehetőségekre" nyilatkozta. "Ugyanakkor óvatosnak kell lennünk, hisz napjainkban egy gombnyomásra bárhonnan letölthető egy teljes film."

A filmkalózok megállítására jelenleg is számos próbálkozás van, gondoljunk csak a nagy visszhangot kapott Pirate Bay perre vagy arra a francia razziára, amibe a katonsaágot is bevonták. Ugyanakkor az éremnek valóban két oldala van.

Forman felszólalását követően Fritz Attaway, az Amerikai Mozgókép Szövetség tanácsadója arról számolt be, hogy a filmkiadók meglehetősen rosszul álltak hozzá a filmek terjesztésében történt változásokhoz: "Sokkal jobban oda kell figyelnünk arra, hogy a matériákat eljuttassuk azokhoz az emberekhez, akik kiváncsiak rájuk" nyilatkozta. "Görcsösen reagáltunk a technológiában és a vásárlói igényekben történt változásokra."

Remélhetőleg ez a jövőben változni fog: többek között a PlayStation Network, az iTunes és az amerikai Amazon már tett előremutató lépéseket, most már csak ezek népszerűsítését és globizáltságát kell megoldani. Az már más kérdés, hogy a jelenlegi magyar piac vajon képes lenne mindezt adaptálni.

(via dvdextra.hu)

Címkék

kalozkodas milos forman filmhir magyarvalosag

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr994536767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

é 2009.06.12. 14:01:55

Ez tipikusan olyan cikk, amiben nagy vonalakban mindkét fél álláspontja érthető és elfogadható, mégis folyton egymással vannak elfoglalva a megoldások keresése helyett :-)

efes · http://asanisimasa.blog.hu 2009.06.12. 15:00:18

Na most vesd össze Forman bácsi szövegét ezzel: http://filmdroid.blog.hu/2009/06/11/a_legjobban_kereso_szineszek Ossz, szorozz.

Ismeretlen_1068 2009.06.12. 17:01:51

efes: ezek azok az emberek, akiknek nagy mértékben köszönhető, hogy a filmiparban dolgozó több százezer embernek van munkája. beszélünk arról, hogy a sztárkultusz lecsengőben van, de kiváncsi lennék, hányan nézték volna meg az INDY 4-et, ha nem harrison ford játszotta volna a főszerepet. a sztárok nem a best boy elől veszik el a kenyeret, épp ellenkezőleg: megteremtik nekik.

efes · http://asanisimasa.blog.hu 2009.06.12. 20:42:45

Ez részben igaz, ez a lecke. Más részben meg az az igazság, hogy nem normális dolog ilyen mértékű pénzeket zsebre tenni, amikor egy világosító kap egy filmért mondjuk 1000$-t. A producerekről nem is szólva. De rendben van, tegyenek félre ilyen pénzeket, de NE SÍRJANAK BAZMEG, és ne az internetes szabad kultúra hirdetőit szidják amiatt, hogy nem keresnek még kétszer ennyit. Miközben a világosító akkor sem keresne többet 1000$-nál. Ez a rendszer dőljön is össze, én azt mondom, bár az ábra épp azt mutatja, hogy ahol 65 millát kereshet egy pasas egy filmmel, ott azért nincs olyan nagy gáz. Csak a sírás, az van.

orion 2009.06.12. 21:36:48

"...speaks out at World Copyright Summit" Vagyis kb. akkora a hírértéke, mint annak, hogy egy Klán-gyűlésen elítélték a Fekete Párducokat. "...a kommunistákhoz hasonlította..." ...egy olyan valaki, aki 40 éve él Amerikában. (Persze elfogadom, hogy elmenni és nem visszajönni lehet ugyanolyan rossz, mint maradni.) "Milos Forman..." Azaz egy Nagy Név. Ezért a magyar cikk. Kár, hogy akiknek ő Nagy Név, azok ezt a cikket úgysem olvassák, mert nem ők a célközönség, akik meg igen, azok 99%-ban max. 1 vagy 2 filmet láttak tőle. Utóbbiaknak Jerry Bruckheimer a Nagy Név, de azért az már tényleg fura lenne, ha őt tennénk címlapra, hiszen mit is szerez egy producer (hogy a szerzői jogok becsületéről beszél)? Ja,...pénzt. Mondjuk, annyiban tisztességes a dolog, hogy Formantól kb. 1 film érdekelheti azokat a büdös (15 éves) komcsikat, így senki sem vádolhatja azzal, hogy a saját zsebéről beszél. Maga az érvelés a szokásos, ugyanaz, mint Xpress Robié, tehát szót sem érdemel. (Max annyit, hogy az a "több ezer átlagember" jobbára magyar statisztákat, indiai programozókat, európai és kanadai díszletmunkásokat és néhány kaliforniai limuzinsofőrt takar.) Mellesleg valahogy kimaradt a Variety-cikk vége, ezért bemásolom: 'During another panel, National Music Publishers Assn. president David Israelite acknowledged that "yes, it was a mistake 30 years ago to fight the new technology (of the Sony Betamax) instead of trying to figure out how to profit from the new technology." But that was about the only conciliatory note Israelite offered to his debating opponent, Gary Shapiro, head of the Consumer Electronics Assn. Electronics manufacturers profit from the content industries' losses when they make devices that facilitate piracy, Israelite said. Shapiro accused Israelite of being "intellectually dishonest," adding that the content industries' "over-reaction" to piracy has robbed the industries of any credibility.'

Ismeretlen_1068 2009.06.13. 08:16:53

efes: szerintem nem így kell nézni. ha egy stúdió egy sztárral (legyen az színész, rendező vagy producer) legyárt egy sikerfilmet, akkor a profit egy részét visszaforgatja a filmgyártásba; újabb filmet készít, azzal újabb munkát, munkahelyet teremt. de távolodjunk el kicsit hollywoodtól: a filmkalózoknak teljesen mindegy, mi a forrás, ha érdekli a mű, akkor letölti, s nem érdekli, hogy teszem azt, egy svéd filmes vagy akár egy amerikai függetlenfilmes munkájáról van szó, amire úgy imádkozta össze a költségvetést. természetesen a THE DARK KNIGHT-ot hatványozottan többen szopják le, mint a TIMECRIMES-ot, de az utóbbi filmesek zsebéből arányaiban legalább akkora összeget vesznek ki, s ez esetben ez nem ritkán kritikus helyzetbe sodorja az adott filmest. lehet itt jönni azzal, hogy sok független örül, ha az internetnek hála terjed a munkája, megismerik a művét, a nevét, stb., de legalább olyan sok nem annyira. gondolok itt a winterbottomokra, loachokra, andersekre stb. sok filmjüket be sem mutatják adott országban, vagy csak nagyon limitált formában, s nem azért, mert nem lenne rá érdeklődés. épp ellenkezőleg. ezeknek a filmeseknek kell elsősorban megteremteni a lehetőséget, hogy legális csatornákon eljuthassanak a világ különböző pontjaira.

Ismeretlen_122577 2009.06.13. 11:23:11

Szerintem a mozi egy olyan hely, ahova az ember szívesen betér megnézni egy filmet, de én a tévében úgy nem vagyok hajlandó bármit is megnézni, hogy tele van reklámokkal. A baj az, hogy az értelmesen használható csatornák, pl. a mozi és a DVD-film nagyon sok embernek drága itthon ahhoz, hogy mindent, ami érdekli ilyen formában nézzen, meg, a televízió meg nagy trágya műsorokat sugároz. Persze, hogy a jóléti társadalmakban hogy megy ez, azt nem tudom, de úgy emlékszem, északamerikában sokkal komolyabban veszik az ilyeneket az emberek, és megengedik maguknak a mozibajárást, dvd-vásárlást.

Ismeretlen_1068 2009.06.13. 12:24:58

azt hiszem, épp a napokban rendezett kirohanást néhány filmes szervezet a tévékben látható túl sok reklámtól, a filmeket, műsorokat összerondító logók, miegymás ellen. mindjárt keresek hozzá egy linket.

Ismeretlen_13025 2009.06.13. 13:37:14

már megint a supermarket érvelés, vicc, ezzel maga ellen beszél, mert sumákolni akar a lopás-jogtalan másolás összemosásával. A másik, hogy amíg a let the right one in ennyivel mindenféle jóminőségű forrás után jön be, addig szerintem nem kell csodálkozni azon, hogy sok ember akit érdekelt az már látta. Én még nem, és elmegyek rá valószínűleg, de mittomén, 1000 nézőt még szerintem is vesztett, ami egy kisfilmnek biztos számít. A Fountain is ilyen volt amúgy, csak az sehogy sem jutott be, pedig hihetetlen érdeklődés övezte, nagyobb mint ezt a vámpírost most. Ami meg itt már offtopik nagyjából, az a vicc, hogy az áfaemelés hírben is a kalózokon duzzogott az xpress, ezzel több cool pontot vesztve, mint eddig bármikor.

Cooty · http://webmunkas.blog.hu 2009.06.13. 13:42:19

Szerintem a minőségi médiatermékeknek mindig lesz piaca, a kalózkodás, szerintem nem tönkreteszi, hanem inkább megtisztítja a filmipart a gagyitól... Az igazi geekek meg fogják venni a díszdobozos DVD-t. Arról nem is beszélve, hogy a bitHumenről letöltött torrent release, amit megnézek a 15'-os lapotopomon sosem fogja azt az élményt nyújtani, mint egy mozi Dolby Sorounddal és Popcornnal. A médiaiparnak inkább át kéne alakítani az egész disztribúciós és termék politikáját (hogy marketinges szakzsargonnal éljek :)), ahelyett, hogy warez-szervereket keresnek a spájzban...

Ismeretlen_13025 2009.06.13. 13:45:43

amúgy pl itt lépnek ki ellene http://www.origo.hu/teve/20090612-filmszakmai-szervezetek-tamadjak-a-magyar-teveket.html de sztem max az animált ikonok ellen lehet, a reklámok kinn is ugyanígy mennek, max jobban vágják bele (mondjuk ez sorozatoknál vicces igazán itthon, ahol csomszór nem oda teszik ahova az írók beleírták, hogy tegyék, cliffhangerrel, dramaturgiailag, meg minden)

Ismeretlen_1068 2009.06.13. 13:46:04

míg a nagy forgalmazók marékszám szórják a pénzt, amit aztán 1-2 brutálsiker többé-kevésbé visszahoz nekik, addig a kis kiadók nem tudnak versenyezni a nemzetközi jogdíjakkal: a bemutató idején egy független produkció is elég sokba kerül, ha díjakat nyert, netalántán jó film, akkor még inkább, ezért a kiadó kénytelen várni hónapokat, nem ritkán éveket, hogy a pénztárcájához konszolidálódjon az ár. hidd el, kevesebb nézőt bukik, mint amennyivel többe kerül egy ilyen film a világpremier idején. van támogatási rendszer, de közel sem olyan hatékony, hogy minden arra érdemes film eljusson az országba. és most nem csak hazairól beszélek, elvileg az uniónak is érdekében állna, hogy a tagországok szellemei termékei eljussanak máshová - az unión belül.

Ismeretlen_1068 2009.06.13. 13:49:54

cooty: ebben én már egyáltalán nem vagyok biztos. nézd meg, milyen kínkeservesen jönnek össze az olyan díszkiadványok, mint a navigátorfilm HELLRAISER kockája vagy a cornerfilm WONDERFUL DAYS digipakkja: elvileg mindkettőnek lenne piaca - a korábbi érdeklődés legalábbis ezt mutatja, de mindkettő kénytelen direkt felmérések formájában szembesítenie magát a ténnyel, hogy ezen a piacon már csak néhány száz darab igényes kivitelű kiadvány értékesíthető, pedig szerintem egy kétlemezes, fullextrás digiért egyáltalán nem sok a 3-4e ft...

Ismeretlen_20867 2009.06.13. 14:17:00

"Arról nem is beszélve, hogy a bitHumenről letöltött torrent release, amit megnézek a 15'-os lapotopomon sosem fogja azt az élményt nyújtani, mint egy mozi Dolby Sorounddal és Popcornnal." Ez tény, a múltkor is végigcsámcsogták mellettem a filmet, egy élmény volt. Úgyhogy marad a laptop tékával...

Ismeretlen_13025 2009.06.13. 14:42:27

ae: ezt értem, de ha így is megéri, akkor meg ne háborogjanak, hogy páran előbb kíváncsiak a filmre ezért beszerzik ahogy akarják. Még csak nem is CAM-esban. Ennek ki kell egyenlítődni hogy hitelesebbek lehessenek a kalózok ellen. Ez a kiesett bevétel, nem az, hogy pistike a zsebpénzét melegszendvicsre és sörre költi aztán megnéz egy CAM-os Knowingot, mert a Let The Right One In-t letöltötte, de 10 perc után kikapcsolta.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása