aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: tréfa (2009) Angyalosi Ádám
2009. február 20. 00:03:41

Kategória: 3 komment

Őszintén bevallom, nem vagyok bölcsész. De ha az is lennék, biztosan nem Kosztolányi style over substance lírája vagy sovány és egyszerű regényírói munkássága lenne a kedvencem. A Tréfa című novella üdítő kivétel – brutális, enyhén szürrealizmusba hajló szociálpszichológiai tanulmány, mely finom, okos megoldásokkal – elhalgatásokkal, túlzásokkal – operál. Ezek egyike sem mondható el Gárdos Péter adaptációjáról.

Az eredeti mű öt perces cselekményét és név nélküli szereplőit Gárdosnak fel kellett töltenie valamivel, ő pedig a legegyszerűbb sablonokat választotta. A cselekmény eseményeit és fordulatait mindenki kitalálhatja, különösen, ha látott már konzervatív bentlakásos iskolában játszódó filmet (Sleepersre nem kell gondolni, bár manapság a katolikus oktatással való asszociáció adná magát), a karakterek pedig a legelcsépeltebb panelekből állnak össze: a tahó bully, a kívül álló művészlélek, a kiközösített jó tanuló és a többi gyermek mind első látásra beazonosíthatók, és a film során képtelenek bármilyen súlyt felvenni magukra.

Itt látható a forgatókönyv legnagyobb öngólja: Kosztolányi művének nyugtalanító hirtelensége és általánossága elveszik, de a karakterek továbbra is a cselekmény eszközei, elég mélységet nem kapnak. Az őket alakító amatőr gyerekek időnként rendesen affektálnak, de az átlagból egyik irányba sem tűnnek ki (ellentétben a két-három jelenet erejéig feltűnő Kovács Mihállyal, akit Gárdos az egyik Cora hentespultjánál szedett össze a latintanár szerepére, nagyszerű döntés volt).

A Tréfa az idei filmszemlén megkapta a legjobb direktornak járó díjat: a szemle többi filmjéhez még nem volt szerencsém, de Gárdos rendezése némi csapongást, egyenetlenséget leszámítva kiváló, Seregi László operatőri munkája pedig egyértelműen a film csúcspontja: gyönyörű fény-árnyék hatások, nagyrészt statikus képek jellemzik, amikor pedig mégis megmozdítja kameráját, akkor rendkívül elegáns fahrtokkal mozog.

Ellentétben a cselekménnyel, mely nagyrészt egy helyben áll. A történet két mozgatórugója a fiúkért felelős két pap (tudjátok, a „jó tanár” és a „köcsög tanár”), akik oda-vissza vágnak egymásnak, de előnybe senki sem kerül, a macska-egér játék legfeljebb körben, de leginkább egyhelyben mozog. Az időt súlytalan személyes tragédiákkal és olyan magvas gondolatok cseréjével ütik el, mint a „csak az ajtót mutathatom meg” tézis - az már önmagában érdekes, ha egy film a Mátrix trilógiából kölcsönzi a filozófiai középpontját. A már említett rendezői és operatőri munkát dicséri, hogy a film üressége ellenére is csúszik, óranézegetes nélkül ülhető végig. Csak hát minek.

A szemle alatt Gárdos Péter minden interjúban elmesélte, hogy mikor először fejébe vette az adaptáció tervét, barátok és kollégák egyaránt azt mondták, a Tréfa megfilmesíthetetlen. Csak arra nem gondolt, hogy esetleg igazuk volt.

Címkék

kritika magyarfilm 4csillagos adaptation daesu

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr134536342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://asanisimasa.blog.hu 2009.02.20. 09:09:21

Kb. Bár a gyerekek kifejezetten jók voltak, affektálnak? Természetesek. Engem jobban zavart a szkript összecsapottsága, a fasisztoid paptanár pl hová tűnt? Meg ilyenek: http://asanisimasa.blog.hu/2009/01/31/40_filmszemle_januar_31_szombat

Ismeretlen_62806 2009.02.20. 11:41:50

Igazából csak a bunkó srác bökte a szemem, minden mondatot iszonyatosan túljátszva préselt ki. A többiekkel nem volt igazi gondom, de másnap már nem is emlékeztem rájuk.

padi 2009.02.20. 17:26:52

Sajnálattal olvastam a kritikát,mert egy nagyon jó barátom játszik benne:):( (a képen is ott van)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása