Az amerikai mozik bevételei, 2008. december 26 - 28.
A csúcson
Legutóbb úgy fejeztem be, a karácsony napján debütáló filmek közül egynek el kell véreznie. Nos, éppen így is alakult, az öt új országos bemutatóból egyetlen olyan van, amelyben a tülekedő nézők nem láttak fantáziát. De hogy a többiben meg ennyire?! Négy, azaz négy film nyitott 20 millió felett az év utolsó víkendjén, amivel több égető kérdésre is választ kaptunk. De csak szép sorjában. Felrúgva a várakozásokat, az abszolút győztes a MARLEY MEG ÉN (Marley & Me) című komédia lett 36 millió dollárral, mi több, négy nap alatt az Owen Wilson és Jennifer Aniston - no meg egy rosszcsont kutyus - főszereplésével forgatott produkció máris félszáz milliót bankolt. Őrületes összeg ez, s így a végén nagy megnyugvás az AMIKOR MEGÁLLT A FÖLDdel befürdő 20th Century Foxnak. Ahogy rávilágítottak a szakértő netes sajtóorgánumok, a MARLEY sikere javarészt a megszólított közönség szélességében rejlik: családilag és felnőttek körében is népszerű választás volt és még lesz nyilván jó darabig. Most még a 200 millió sem elképzelhetetlen, noha efelől bármi biztosat elhamarkodott lenne kijelenteni. S az már végképp senkit sem érdekel, hogy a kritikusoknak csupán fele találta kedvére valónak 2008 decemberének győztesét.
További új bemutatók
A második helyért meglehetősen éles küzdelem folyt, ám senki nem gondolta volna, hogy egy Adam Sandler-fantasyt meg tud szorongatni egy komoly hangvételű, közel három órás filmdráma. Így lett pedig, az ESTI MESÉK (Bedtime Stories) a péntek-vasárnap időszakban mindössze alig több mint félmillióval teljesített jobban a BENJAMIN BUTTON KÜLÖNÖS ÉLETÉnél, noha utóbbi négy napos eredménye egy hajszállal jobb képet fest. A Disney decemberi ütőkártyája tehát nem tudta maga mögé utasítani a mezőnyt, ahogy azt a prognózisok vélték, s távol a MARLEY-tól, 27 millióval foglalja el csupán a 2. helyet. Összehasonlításképp, az ÉJSZAKA A MÚZEUMBAN két éve 30 milliót keresett azonos idő alatt. Adam Shankman (HAJLAKK) filmje ugyanakkor már 38 milliónál tart, így a százmilliós határ most is vitán felüli elvárás. Az a kis elvárás viszont, hogy az ESTI MESÉK legalább nézhető legyen, nem tűnik teljesítettnek, legalább is, ha a Rotten Tomatoes 14%-os értékelésére tekintünk. Ezzel Sandler a hét leggyengébb kritikai megítélésű bemutatójának tulajdonosa. Ez nem idegen szerep tőle.
Bronzérmes lett tehát David Fincher filmje, a BENJAMIN BUTTON KÜLÖNÖS ÉLETE (The Curious Case of Benjamin Button). Az 5 Golden Globe-díjra jelölt alkotás közel 3000 mozis premierje láttán leszűrhető, hogy a Paramount nagyra törő reményeket fűzött terjesztéséhez. Nem kis meglepetésre, ebben nem is kellett csalatkoznia: a film 26 millió dollárt szállított péntek óta, csütörtökkel együtt pedig már a negyvenmillió kapujában áll. Bár hátast nem dobtak tőle, a művet a kritikusok nagy része is elismerte, amiből szinte következik, hogy a nézők odáig vannak érte: mi sem egyértelműbb, hogy az IMDB 129. legjobb filmjéről van szó, jelenleg 8.7 csillagos értékeléssel. A jó szájhagyomány tehát garantált, s az erős kezdés ezzel párosítva reménysugarat biztosít a gigászi, 150 milliós költségvetés teljesítésére. Ehhez persze nem árt, ha az Oscar-gálán is gyakran emlegetett név lesz Benjamin Buttoné. Ez még odébb van, most annyi mondható el, hogy a százmillió dollár ez esetben is abszolút a pakliban.
Ám mégis, a legmeglepőbb és legörvendetesebb a VALKŰR (Valkyrie) iránt mutatkozó érdeklődés. A tetszhalott United Artists számára oázis a sivatagban a 21 millió dolláros, három napos nyitány. Tom Cruise dédelgetett gyermeke négy nap alatt 29,5 millió dollárt keresett, vagyis már most kétszer annyit, mint a tavalyi GYÁVÁK ÉS HŐSÖK összesen. Ritka jelenség, hogy egy ilyen megszenvedett produkciót végül keblükre öleljenek a nézők, de ez most vigaszdíjként szolgál a forgalmazónak arra, hogy a díjodaítélők nem találtak semmi kiemelkedőt Bryan Singer munkájában. A Rotten Tomatoes-on listázott kritikák egyelőre még friss paradicsomot eredményeznek, de még jó pár kritika várható az elkövetkezendő napokban. Ahogy a dollármilliók áramlása is. Könnyen lehet, hogy a VALKŰR is behozza 75 milliós pordukciós költségét.
Visszakanyarodva az elejére, a film, amelyik holtvágányra került végül, a SPIRIT - A SIKÍTÓ VÁROS (The Spirit). A Lionsgate Films forgalmazta képregény-adaptáció csak a kilencedik lett, egészen gyenge, 6,5 milliós bevétellel. Ez esetben a kritikai visszhang egy hullámhosszon van a számadatokkal, hiszen Frank Miller filmje 16%-ban nyerte meg csupán az újságírókat, s még az IMDb-n is 6 csillag alatt áll momentán. Lebőgés tehát ez minden fronton, a négy nap alatt összekuporgatott, igen sivár 10 millió dollár megduplázásánál sokkal nagyobb tetteket ne várjunk ettől a szuperhőstől.
Korábbi filmek
Országosan is látható már a KÉTELY. A színészi alakítások révén a Golden Globe-szavazóknál kiemelt figyelmet kapott filmdráma a 10. helyre bírt előretörni 5,3 millió dollárjával a hétvégén, amit több mint 1200 moziból gyűjtött. A most 8,5 millión álló filmnek további sorsa nagyban függ a díjazásaitól. Most a 20-25 millió látszik optimálisnak. Szintén 600 filmszínháznál is többen látható már a SLUMDOG MILLIONAIRE. A 4,3 millió dollár emelkedés az előző héthez képest, noha a zsúfolt mezőnyben most mégis hátralépés a jussa a toplistán a Fox Searchlight filmjének. A valószínűleg az év legtöbb 'legjobb film'-elismerését begyűjtő produkció kevés híján már 20 millió dollárra tett szert.
A limitált kópiaszámon futó címek közül kiemelkedik az újként belépő A SZABADSÁG ÚTJAI (Revolutionary Road) és a második hete vetített GRAN TORINO. A Paramount Vantage égisze alatt forgalmazott dráma, melynek főszereplői a Golden Globe-ra jelölt Leonardo DiCaprio és Kate Winslet, az év legjobb átlagát prezentálta 3 moziból, míg Clint Eastwood filmje 84 teátrumból is képes volt 2 millió fölé jutni. Megemlítendő még két premier, a LAST CHANCE HARVEY és a LIBANONI KERINGŐ (Waltz with Bashir). Mindkét film 10 ezer dollár feletti átlaggal szerepel, noha jelen esetben egyik sem egetrengető.
A múlt héten első ill. második helyen kezdő AZ IGENEMBER és HÉT ÉLET közel ugyanolyan arányban (9-11%) veszített közönségéből, de persze ez minimális negatív változás csupán. Jim Carrey vígjátéka ötödik az új bemutatókat követve, már csak egy karnyújtásnyira a félszáz milliótól. Ezalatt Will Smith filmjének 39 milliós eredményét beárnyékolja, hogy a BEJAMIN BUTTON négy nap alatt hozta ugyanezen összeget. Hetedik most a CINCIN LOVAG, amit nyugodt szívvel nyilváníthatunk most már vesztesnek az év végi felhozatalból. 27 millió dollárja azért még megduplázható. Nyolcadik az AMIKOR MEGÁLLT A FÖLD, ami jó, ha a 75 milliót eléri, míg a VOLT huszonnegyedikként lépte át idén a 100 millió dolláros határt.
Ami jön
Január első pénteke nem tartogat új filmet, így a mostani négy versenyző újból összemérheti erejét. Addig is még van hátra pár bőséggel kecsegtető hétköznap.
A Top 10
1. Marley & Me ($36.4M/$50.7M)
2. Bedtime Stories ($27.5M/$38.0M)
3. The Curious Case of Benjamin Button ($26.9M/$38.7M)
4. Valkyrie ($21.0M/$29.5M)
5. Yes Man ($16.7M/$49.8M)
6. Seven Pounds ($13.2M/$38.8M)
7. The Tale of Despereaux ($8.9M/$27.4M)
8. The Day the Earth Stood Still ($7.7M/$63.5M)
9. The Spirit ($6.5M/$10.3M)
10. Doubt ($5.3M/$8.5M)
updated: 2008. december 30. 11:28