Az amerikai mozik bevételei, 2008. november 28 - 30.
A csúcson
Méghozzá többször is. A NÉGY KARÁCSONY (Four Christmases) című új vígjáték kevés híján máris félszázmillió dollárt gyűjtött első öt napján, amivel biztosan nyerte az ünnepi hosszú hétvégét. Ez több is, mint amire józanul számítani lehetett, s újabb kasszasiker Vince Vaughn és Reese Witherspoon karrierjében. Vaughn esetében a SZAKÍTS, HA BÍRSZ!-t fúrta a közönség elégedetlensége, míg az ÜNNEPRONTÓK ÜNNEPÉt éppen a remek visszhang segítette 200 millió fölé. Hölgypartnere esetében azonban jóformán cseppet sem számított, milyen film is például a MINDENÜTT NŐ, amely most is stabilan tartja a szeptemberi nyitóhétvége-rekordot. A Warner Brothers-be való beolvasztása óta sokadik 100M+ bemutatója elé néző New Line Cinema filmje esetében a nézői vélemények változó képet mutatnak, míg a kritika határozottan a legrosszabbnak ítélte meg a premierek közül. Az időzítés azonban javára válik a 80 millió dollárból forgatott és egyben 80 perces (!) komédiának, így hozzánk már
További új bemutatók
Ötödik helyen találunk legközelebb új belépőt a listán, ez pedig nem más, mint Baz Luhrmann kiemelten várt új produkciója, az AUSZTRÁLIA (Australia). Mint egyedüli komoly hangvételű film a palettán, a 130 millió dolláros, nagyszabású mű öt nap alatt 20 millió dollárt keresett Amerikában, amivel a 20th Century Fox rendkívül elégedett, mi több, túlteljesíti várakozásaikat a szóvivőjük szerint. Ritkán ismerik be a vereséget a stúdiók, de azért itt szó sincs ilyesmiről. Hosszú út áll még a Nicole Kidman-Hugh Jackman páros előtt, aminek a vége akár a 2003-as HIDEGHEGY számai körül is kibontakozhat, míg nemzetközi porondon minden bizonnyal magasan százmillió feletti eredmény várható (a kezdet az ausztrál bemutató volt a hétvégén, 5 millió amerikai dollárral). Hogy a kritikusok miként vélekednek a filmről, az egy szóban kifejezhető: megosztottan. Ez tapasztalható volt a MOULIN ROUGE! esetében is, ám most mindössze 50% körüli értékelést találunk a Rotten Tomatoes oldalán, amiből messzemenő következtetéseket ugyanakkor megint csak nem szabad levonni. Egy dolog azonban már sejthető: ha az AUSZTRÁLIA jelen is lesz a 81. Oscar-gálán, a technikai kategóriákban lesz érdekelt; példának okáért, a fényképezést számtalan helyen éltetik. Mire mi is láthatjuk (az InterCom semmit nem bíz a véletlenre: szinkronizáltan prezentálják a két és háromnegyed órás mozgóképet), akár már a mostani összeg háromszorosát is számlálhatja a forgalmazó.
Jason Statham szép csendben az akciófilm új királyává avanzsál, hiszen néhányhavonta újabb és újabb adrenalinbeöntést kínál hűséges és feltétlen híveinek. Harmadjára (vagy negyedjére?) ölti most magára Frank Martin öltönyét A SZÁLLÍTÓ 3-ban (Transporter 3). A forgalmazást a Stathammel hosszú és gyümölcsöző közös múltra visszatekintő Lionsgate vette át a Foxtól, s ezúttal sem tett rossz lóra a legsikeresebb független cég. Ugyan a harmadik rész 18 milliós első öt napja elmarad a középső rész 21 milliós azonos adatától (amely 2005 Labor Day-hétvégéjére esett), a mozinkénti átlagos bevétele jobb, köszönhetően a mostani módfelette kevesebb vetítő filmszínháznak. Hasonlóan mérséklődött az újságírók véleménye, amely most egy ugrást tesz hátrafelé a középszer tájáról. A 12 millió dolláros három napos bevét a 7. helyre volt elegendő, így valószínűleg már csak max. 1 hetet tölt el a top 10-ben a Luc Besson és Robert Mark Kamen forgatókönyvéből készült produkció, akiktől inkább már a TAKENt látnánk a hazai vásznakon. A SZÁLLÍTÓ harmadik fuvara valamivel a második alatt parkol majd le, azaz 40 millió környékén.
Elegendő volt a limitált bemutató is Gus Van Sant új filmjének arra, hogy betörjön az első tízbe, annak is az utolsó helyére. A MILKet a Focus Features 36 moziba juttatta el, s mindenhonnan közel 40 ezer dollárra tett szert, vagyis 1,4 millióval számolhat, ami rendkívül bíztató eredmény. A Sean Penn főszereplésével készült filmdráma a díjszezonra is komoly esélyekkel indul, így még hosszú ideig számíthatunk a jelenlétére.
Korábbi filmek
Harmadik helyre csúszott vissza a múlt héten (nem csak) box office-hisztériát kiváltó ALKONYAT. A Summit Entertainment terjesztése 10 nap alatt 120 millió dollárt hozott a vámpírkonyára (boszorkány- után szabadon), ami fenomenális összeg már önmagában is, nem is szólva egy 37 milliós költségvetés mellett. A top 10-ben terpeszkedő filmek közül azonban egyetlenként kellett szembesülnie masszív bevételveszteséggel, ami persze nem meglepő a történelmi start után. A 200 millió már haloványabb lehetőség, mint a főszereplő képe, de a 175 még talán teljesíthető cél.
A dobogó középső fokára kúszott fel a Disney 3D-s meséje, a VOLT. Régen lehettünk már tanúi növekvő másodheti változásnak, de a vakmerő kutya és cimborái most többeket érdekelt, mint egy hete, így 10 nap után 66 millió dollárnál csilingel a kassza, ami közel 27%-os előnyt jelent A ROBINSON CSALÁD TITKÁhoz képest. Ha sikerül tartani ezt az arányt, a 120 millió is összejöhet a hozzánk január végén bekutyagoló bagázsnak. A Disney mellett a DreamWorks családi animációja is kamatoztatta a szünidőt, így a MADAGASZKÁR 2 majd' ugyanannyit hoz negyedik hetében, mint az azt megelőzőn. A 160 millió a küszöbön, de az első rész 193 millióját továbbra is kérdőjelek övezik, mivel a poszt-hálaadás hétvégén rendszerint méretes csökkenéssel kell számolniuk a családi filmeknek.
A héten negyedik A QUANTUM CSENDJE várhatóan szintén 10 millió alá csökken egy hét múlva, most azonban egy közel húszmilliós harmadik hétvégét zár, immáron 140 millió felett. A CASINO ROYALE 167 milliós végösszege még beérhetőnek látszik. Mindezalatt a SASSZEM huszonkettedikként lépi át idén a százmilliós határt.
A MILKhez hasonló figyelmet élvez Danny Boyle filmje, a SLUMDOG MILLIONAIRE. A produkció a harmadik héten is 25 ezer dollár feletti átlagot mutat a tizenegyedik helyen, ami egészen kivételes.
Ami jön
Lelassul az élet december elején rendszerint. Az űrt a feleslegesnek látszó PUNISHER: WAR ZONE kívánja betölteni, de mérsékelten szélesen indul a CADILLAC RECORDS című zenés film Adrien Brodyval és Beyoncé Knowles-szal, illetve a NOBEL SON Alan Rickmannel.
A Top 10 (három napos adatok)
1. Four Christmases ($31.1M/$46.1M)
2. Bolt ($26.6M/$66.8M)
3. Twilight ($26.3M/$119.7M)
4. Quantum of Solace ($18.8M/$141.4M)
5. Australia ($14.8M/$20.0M)
6. Madagascar: Escape 2 Africa ($14.2M/$159.1M)
7. Transporter 3 ($12.1M/$18.2M)
8. Role Models ($5.3M/$57.8M)
9. The Boy in the Striped Pajamas ($1.7M/$5.2M)
10. Milk ($1.5M/$1.9M)
updated: 2008. december 2. 20:59
A Top 10 (három napos adatok)
1. Four Christmases ($31.1M/$46.1M)
2. Bolt ($26.6M/$66.8M)
3. Twilight ($26.3M/$119.7M)
4. Quantum of Solace ($18.8M/$141.4M)
5. Australia ($14.8M/$20.0M)
6. Madagascar: Escape 2 Africa ($14.2M/$159.1M)
7. Transporter 3 ($12.1M/$18.2M)
8. Role Models ($5.3M/$57.8M)
9. The Boy in the Striped Pajamas ($1.7M/$5.2M)
10. Milk ($1.5M/$1.9M)
updated: 2008. december 2. 20:59