az előzetes alapján az ember egy pörgős akcióthrillert várna, megfűszerezve némi klasszikus tömegparanoiával, mi szerint vigyázó szemek követik minden mozdulatodat, mindegy, merre mész, mindegy, mit teszel és legfőbbképpen mindegy, hogy ki vagy. arre mit kaptam? egy nonszensz maszlagot, amely nem egyszerűen megugorja a cápát, de nagy merészen egy egész akváriumnyi cápát ugrik meg, mindezt bekötött szemmel. a cápák beazonosítása kimerítené a spoiler fogalmát, így csak annyit mondanék: utoljára a deja vu közben néztem gyakrabban a nyitott tenyeremet, mint a vásznat. de a denzel washington féle marhaságban legalább nem rejtették véka alá, hogy mire számíts. eme film esetében talán túl ciki lett volna - ehelyett meghagyták poénnak, s mivel rendes(?) vagyok, én is meghagyom nektek.
a kiindulási alap ismerős lehet annak, aki olvasta/látta az 1984-et vagy annak ultramodern változatát a műholdak elől menekülő will smithszel: ezúttal shia labeoufnak kell futnia a nagy testvér elől - oldalán a hasonló cipőben rohanó michelle monaghannal, miközben a háttérben valami nagy kormánykonspiráció kezd kibonatkozni, hisz sem az FBI (billy bob thornton), sem a hadügyminisztérium (rosario dawson) nem vágja a szitut, s simán bevarrnák a tinédzser korból épp hogy kinőtt csávót, miután annyi ultramodern kütyüt és bombaalapanyagot találtak a lakásán, amitől elférni sem lehet, nem hogy robbanóanyagot összevegyészkedni.
a cápák ugrálgatása, tehát az elképesztő fordulatok prezentálása akkor kezdődik, mikor a shiát bábként rángató kellemes telefonos hang megszökteti delikvensünket a fogságból. képes megállítani a vonatot és elindítani az ellenkező irányba. képes távirányítani az autókat, darukat és bontógépeket. képes "bejövő hívás" helyett bármely telefonra azt kiiratni, hogy "vegyél fel, shia!". képes személyes üzenetek továbbítására használni a világ összes ledfalát. képes leszakítani a magasfeszültségű vezetéket és agyancsapatni vele az embert. bármire képes. ha kell, akkor "beszélő kacsává változtatja a rendőrautót" mondja shia.
viccel, de a film nem. ez a jövő, figyelmeztet. én viszont arra figyelmeztetnék mindenkit, hogy az agysejtjeit vegye leltárba a bejáratnál, koncentráljon a két főszereplő kompetens játékára, ne akadjon fenn az újabb bourne-majmoló akciójeleneteken, s akkor talán van esély a szórakozásra, mivel egyre képtelenebb eseményeket látva a paranoia érzése pillanatok alatt elszáll, vele együtt az izgalom is, hisz ha az ellen BÁRMIRE képes, akkor mire fő ez a nagy hajcihő? miért nem hajtja végre gombnyomásra azt az akciót, amit eme két szerencsétlen delikvensnek szán?
mert akkor nem lenne film.