1998-ban tovább folytatódott a multiplexek térnyerése; októberben nyílt meg a második budapesti Hollywood Multiplex a Lurdy Házban. Ezalatt a fővárosi Alkotmány és Apolló mozikban már 1997 vége felé sem vetítettek semmit, a Sport mozi 1997. december 31-ével tette le a lantot, egy évvel későbbre pedig már a Bartók, a Broadway és a Lux is eltűnt a süllyesztőben. A 200 ezer néző felett teljesítő filmek száma az előző évhez képest héttel csökkent, s félmilliónál több jegyet pusztán egyetlen filmre értékesítettek, szemben 1997 négy ilyen címével. Az 1998-as esztendő tulajdonképpen egyetlen filmről, illetve egyetlen színészről szólt; mindkét tényező egymillió látogatót vonzott. A forgalmazók versenyében az InterCom abszolút győzelmet aratott: az éves első nyolc helyezett tőlük került ki, mellettük a UIP hat, a Budapest Film pedig egy filmmel képviselteti magát a húszas listán.
1998, 2/1
A január rendszerint izgalmas hónap magyar földön, s 1998-ban sem volt ez másképp, sőt. Az InterCom nem kevesebb, mint hét bemutatóját nevezte a mozik zsúfolt színpadára, s a legtöbbjük célba is talált. 15-én startolt a nem kevés vitát gerjesztő, hazájában alulteljesítő STARSHIP TROOPERS - CSILLAGKÖZI INVÁZIÓ. A szatirikus sci-fi-akcióra 240 ezren ragadtak kézifegyver helyett székkarfát, miközben két oldalon, a szomszédos mozitermekben nem kevésbé súlyos áldozatokat követelő katasztrófák zajlottak, ahogy az rövidesen kiderül. A rovarok támadását kivédő szövetségi katonák a havi listán ugyan nem szégyellnivaló, de erőteljes vereséget szenvedtek, mi több, már egy hónap múlva legyőzőre találtak műfajon belül is, de tény, ma egy hasonszőrű filmet a százezredik nézőnél is ünnepelne forgalmazója. Január 22-én kihajózott a magyar mozik nyílt vizére James Cameron monumentális filmje, a TITANIC. A tengerentúlon ekkor már a 275 milliomodik dollár közelében lavírozó film nálunk is engedelmesen hódolt be a különböző rekordok megdöntésére irányuló elképzeléseknek, s akárcsak otthonában, itthon sem akarta nagyon elhagyni a fővárosi top 10 legfelső fokát, hiszen a játékidőre hivatkozó emelt helyárakkal hétről-hétre a legtöbb pénzt hozta a filmszínházaknak, amelyek között akadt egy egész éven át műsoron tartó is - ez nem ismeretlen húzás a Hollywood Multiplextől. A TITANIC addig-addig sodródott a nézőárral, míg felébe nem kerekedett az előző év bajnokának, majd beelőzte 1994 legsikeresebbjét (AZ OROSZLÁNKIRÁLY), s ez így folytatódott, mígnem 1993 legnézettebb produkciója, a JURASSIC PARK is a luxushajó fara mögé került. Az 1 millió 20 ezer nézős eredmény mindössze egyetlen, a rendszerváltás óta jegyzett filmet nem múlt felül: az 1990 tavaszán bemutatott NICSAK, KI BESZÉL? ugyanis 1 millió 62 ezer jegyváltójával továbbra is első maradt, de semmi sem tart örökké. A TITANIC ma az elmúlt húsz év 4. legtöbb magyart vonzó filmje, vagyis a hátralévő időszakban még két blockbuster fog elé hágni. Az igazán mozgalmas január tehát már megtermette 1998 aranyérmesét, de kellően sokan bonyolódtak még bele Mel Gibson és Julia Roberts ÖSSZEESKÜVÉS-ELMÉLETÉbe, illetve Robert Carlyle gatyalevételébe az ALUL SEMMIben, majd a TŰZHÁNYÓ lávafolyama borzolta a kedélyeket, ám kevesebb, mint a kilenc hónappal korábbi DANTE POKLA közönsége fele számára, mialatt 128 ezer néző Morgan Freeman vezetésével A GYŰJTŐ nyomába eredt. A hónap végén a mindent elsöprő sikerű A MINISZTER FÉLRELÉP mellé újabb magyar film csatlakozott a legnézettebbek közé, persze sokkal szerényebb számokkal: ZIMMER FERI 177 ezer szórakozni vágyó előtt nyitotta meg nem kimondottan köjál-kompatibilis balatonparti gasthausát.
Februárban sem akart alábbhagyni az érdeklődés: már az 5-ével kezdődő első műsorhéten is akadt sikerfilm, méghozzá kettő. A FLUBBER - A SZÓRAKOZOTT PROFESSZOR ugyan nem tudta megismételni a kereken egy évvel korábbi SPACE JAM hozamát, mindazonáltal, mire az utolsó Disneyre programozott gyerkőc is kiszambázta magát a rugacs koreográfiájára, már negyedmillióan fordultak meg az InterCom filmjét játszó termekben. Robin Williams ezzel magasan felülmúlta ezt megelőző munkáit, az APÁK NAPJÁt és a JACKet, sőt, két 1996-ban vetített sikerére, a FLUBBERéhez hasonló közönséget megcélzó JUMANJIra és a kétszázasok közé épphogy bekerült MADÁRFÉSZEKre is határozottan rálicitált. A MRS. DOUBTFIRE-nek ugyanakkor nyomába sem érhetett, ám azóta is a színész legnézettebb filmjének számít a flúgos feltaláló szerepe. A másik február eleji rajtoló A SAKÁL volt. És az egyik főszereplő, Bruce Willis az, aki triplabravúrjával egyértelműen kiérdemli az év sztárja címet. A meglehetősen szimpla, s annak rendje és módja szerint szapult akció-thriller hazájában mérsékelt sikert aratott, míg a világ többi részéről százmillió dollár feletti összeget gyűjtött. Magyarországon 275 ezren fizettek be, hogy megnézzék, hogy megy kedvencüknek a gonosztevősködés az univerzum-, bolygó- vagy városmegmentő hősködések után. Bár önmagában remek eredménnyel zárt a UIP terjesztése, amellett, hogy nem ért fel AZ ÖTÖDIK ELEMhez, fél évvel később még Willis saját háza táján is átadni kényszerül az éves elsőséget. Egy héttel később már újfent galaxisra szóló összecsapásoktól zengtek a hangrendszerek: az ALIEN 4 - FELTÁMAD A HALÁL xenomorph-jai és Ripley mama pici fia a szinkronban is elég félelmetesen szörcsögött ahhoz, hogy 346 ezres közönség járuljon a savazóurnákhoz, s legalább felük elnézze a részben francia szakértői kezek alól kikerült sci-fi baklövéseit. Az ALIEN-sorozat világviszonylatban legnagyobb bevételt elérő darabja tehát a második helyre zárkózott a TITANIC mögött, noha tisztes távolságban. Ma már nehezen fordulhat elő, hogy akár egy, a világűrbe helyezett tudományos-fantasztikus produkció is meghaladja a százezres közönséget, nemhogy két, erősen korhatáros, egy hónap leforgása alatt debütált alkotás. Másfelől viszont, az ALIEN VS. PREDATOR - A HALÁL A RAGADOZÓ ELLEN két része együttesen teljesítette a 200 ezres a küszöböt, tehát a két kultikus monszterre a hazai igények tíz évvel később is megmutatkoznak, noha jóval mérsékeltebben. 19-én a pokol legmélyebb bugyrai költöztek egy fiatal jogász New York-i lakásába és jó pár hazai mozivászonra. AZ ÖRDÖG ÜGYVÉDJE nem tűnik annak a kifejezett sikerfilm-jelöltnek még megtekintése után sem, ám a tények rácáfoltak erre: nem csupán az USA-ban termett számottevő zöldhasút, de másutt is kiemelkedő érdeklődés övezte. A sorból hazánk sem lógott ki, s a mindig ördögi Al és a mindig...visszafogottan játszó Keanu találkozása végül átkúszott a kétszázezer eladott jegyen. Al azóta sem tudott ezen javítani, míg Keanu másfél évvel később már süvítő, s bámészkodni meg-megálló golyók záporában bizonyította, hogy nincs sérve, van viszont szerepe egy korszakalkotó filmben. A hónap végén, február 26-án, mikor a kuvaitiak a felszabadulásukat ünneplik, Brad Pitt tett hosszúra nyúlt látogatást egy még ma sem felszabadult vidékre, ám ezen vizitet több már biztos nem követi, hiszen a HÉT ÉV TIBETBEN alkotóit kitiltották Kínából. A szakadárkodó területekben olimpiai bajnok országban nehezen tolerált filmet 172 ezer zarándok ülte végig a budapesti és vidéki mozikban.
Márciusban a tömény vizualitásokkal, tragédiákkal, illetve Bruce Willis hidrogénszőke és egyéb előnytelen séróival megterhelt moziba járók egy kis könnyedségre vágytak, s voksukat a legigényesebb premierre tették le: a LESZ EZ MÉG ÍGY SE, részben a hónap végén begyűjtött Oscar-díjaknak köszönhetően, hosszú lefutást élvezett, s mire Jackből Helennek hála jobb ember lett, a 300 ezredik néző is boldogabb emberként távozott a nézőtérről. Az Akadémia által három ízben is elismert színész a továbbiakban szelíd motorosként lesz jelen a magyar box office berkeiben, noha akad majd egy-két kisebb fellángolása. A hónap végén a gyermekeké volt a főszerep: szokatlan módon azonban nem a Disney invitálta egy dalokkal tarkított és klasszikus történetvezetéssel szőtt rajzfilmre a családokat, hanem a 20th Century Fox, akik két és fél év múlva fel is számolják animációs részlegüket egy titáni buktát követően. Most azonban, ha hazájában nem is jelentek meg annyian a jegypénztáraknál, mint az oroszok, az ANASTASIA nemzetközileg kicsit javított az összképen, amiben benne foglaltatott 210 ezer hunpolgár is; vagyis ami a mítoszok szülte görög legénynek, HERKULESnek alig egy hónapot vett igénybe 1997 végén, arra a mítoszokkal körülvett orosz leánynak egy egész futamidő kellett.
Az egy héttel később, április 2-án (újra)bemutatott A KIS HABLEÁNYt elsöpörte a konkurencia, de meg kell jegyezni, hogy az először 1990 decemberében vetített Disney-mese több mint 450 ezer látogatóval büszkélkedhet összességében. A mosópor névrokonával ellentétben nem foltokat pusztító, hanem lábakat növesztő Arielle történetével egy időben lepte el a filmszínházakat az EGÉRTANYA apró, de annál eszesebb rágcsálója. Azt, hogy legalább nem szólalt meg az egérke a másfél óra alatt, újabb 215 ezer „papa-mama-gyerekek” felállás díjazta, noha a szülők szemüket lesütve fészkelődték át, amint Christopher Walkenből Tomot csinál Jerry rokona. Április idusán a TITANIC még a heti bevételi lista dobogóján trónolt, mikor a UIP mozikba küldte Leonardo DiCaprio következő filmjét, A VASÁLARCOSt. A történelmi kalandfilm kedvelt műfaj a magyar körében, még ma is akad rá jelentős számú érdeklődő, tíz éve meg pláne. A három plusz egy testőrt nem kimondottan a megszokott módon prezentáló és mellékszereplővé degradáló kardozósdi tekintélyt parancsolóan emelkedett a többi áprilisi premier fölé kis híján háromszázezer nézőjével, s az első félévben már nem akadt kihívója, így a hat hónap negyedikjeként s egyben a forgalmazó legjobbjaként zárt. Leo azóta sem tudott újra kétszázezer főt mozikba csábítani, noha a százezres klubhoz még jó pár filmje csatlakozik az elkövetkezendőkben.
Elérkezett a május, s ahogy arról már korábban esett szó, a szabadot ekkor még sokkal vonzóbbnak találják a nyári hónapok folyamán a magyar lakosok a hűvös mozitermeknél, s a stúdiók sem erőltetik sikervárományos produkcióikat a vesztükbe. Május-június így pusztán egyetlen blockbustert termett. A világpremierhez képest csupán egy hetes eltéréssel mutatta be a UIP a DEEP IMPACTet, s ez már igazi kuriózumként értékelhető. A többnyire megint csak az észak-amerikai kontinenst érintő természeti csapás, ha mély nyomot nem is hagyott becsapódása után a magyar ugaron, 286 ezer katasztrófaturistával azért elbüszkélkedhet. Eztán három teljes hónapig nem fog felérni újabb film eredményéhez, ám ahogy a tengerentúlon, úgy válik nálunk is győztessé később érkezőként egy egészen hasonló alaptörténettel dolgozó konkurens. A tavaszi hónapokból még említésre méltó, azaz százezer látogató felett teljesített márciusban Michael Douglas JÁTSZ/MÁja, Sly COPLANDje, majd áprilisban A GÖMBben merült el az ország - áprilisi bronzérmessé avatva az InterCom bemutatóját -, májusban pedig majd’ másfél éves késéssel a SIKOLY rémisztgetett össze 103 ezer jegyvásárlót. A kietlen júniust AZ EMBER, AKI TÚL KEVESET TUDOTT nyerte, pusztán 127 ezer emberrel, s nem kimondottan túlbonyolított címéhez hűen második lett a MORTAL KOMBAT 2 - A MÁSODIK MENET, ám eredménye 45%-kal marad el az 1996-ban vetített első szinttől...azaz filmtől.
1998 első félévének tíz leglátogatottabb filmje a végső országos nézőszám alapján így fest:
helyezés, film (végső országos nézőszám) forgalmazó
1, Titanic (1 020 466) InterCom
2, Alien 4 - Feltámad a halál (346 762) InterCom
3, Lesz ez még így se (301 773) InterCom
4, A vasálarcos (298 421) UIP
5, Deep Impact (286 102) UIP
6, A Sakál (275 383) UIP
7, Flubber - A szórakozott professzor (250 071) InterCom
8, Starship Troopers - Csillagközi invázió (240 943) InterCom
9, Egértanya (215 407) UIP
10, Anastasia (210 417) InterCom
folytatása következik
a cikksorozat első része
a cikksorozat második része