aeon flux

ready for the action now, danger boy?

wall-e: a kubrick-kapcsolat Zalaba_Ferenc
2008. augusztus 04. 17:45:44

Kategória: 12 komment

figyelem! spoilerben gazdag szöveg!

miközben emberfeletti mértékeket ölt a sötét lovag körülötti hájp (én meg két fülemre tapasztom két kacsóm és azt kántálom: pah-pah-pah-pah...), az emberek hajlamosak elfelejteni, hogy a kritikusok nem nolan képregényfilmbe oltott gengsztereposzát éltették leginkább, hanem - mint oly sokszor - a pixar aktuális animációját.

teljesen megérdemelten. wall-e figurája, legyen bármennyire esetlen és bárgyú, esetenként sekélyes, olyan elemi humánummal bír, ami mellett egyszerűen nem tudtam elmenni, bármennyire nem nevettem a hasraesésein. szerelme eve-vel pedig életrekelt varázslat.

és mégis, nem emiatt hajtok főt andrew stanton filmje előtt. eonok óta nem láttam említésre méltó sci-fit: sem soderbergh, sem boyle nem tudott mit kezdeni a műfajjal, s verhoeven műfaji kirándulásai is inkább voltak szatírák, semmint tudományos-fantasztikus események.

a régóta vágyott eledelt a pixar szállította. nem egy kritikus/néző hozta kapcsolatba kubrickkal. nem véletlenül. a brit rendezőzsenit sokan vádolták azzal, hogy mennyire cinikusan bánik saját fajával, legyen szó evolúcióról, születésről vagy halálról, pedig kubrick nem kevés érzelmet csöpögtet filmjeibe - gondoljatok csak a paths of glory fájdalmas énekbe csavart lezárására, vagy a ragyogás szakácsára, akinek értelmetlen végzetét a lehető legteljesebb apaszerep előzi meg (hisz a világ végére elmegy a kvázi "fiáért"), az, ami danny-nek jack torrance által soha nem adatott meg. és a 2001 is olyan motívummal zárul, amely egyedül az emberi fajt érdekli: az újjászületéssel.

de a hideg-meleg kapcsolat fordítva is tetten érhető. a wall-e kétségkívül zseniális nyitányában a pixar merőben szokatlan dolgot művel: úgy mond ítéletet az emberiségről - méghozzá kérlelhetetlenül és visszavonhatatlanul, hisz a föld halott -, hogy magát az elkövetőt nem is láttatja. kubrick 2001-ében sokáig nem láthatsz embereket, csak vadállatokat, melyek megelőlegezik az emberi jelenlétet: a wall-e-ban is szembesülsz ezzel a kölcsönhatással, csupán nem azt látod, ami az ember előtt volt, hanem azt, ami utána lesz...

és micsoda képeket látsz! ahogy azt már mage blogján fejtegettem, a 2001-hez hasonlóan a wall-e nyitánya is nagyvonalú, nagyívű, egyszerre gyönyörű és rémisztő képsorokkal dolgozik. torokszorító és ámulatbaejtő a látvány: elszomorító és lelkesítő egyszerre, hisz ha az emberiség által elkövetett bűn ellenére egy robot emberséges tud lenni, akkor talán van remény.

a direkt utalások a későbbiekben jönnek csak: a mozgásképtelenné "olvadt" ember újabb evolúciós lépcsőfokra hág - a szó szoros értelmében véve -, eme tettét strauss taktusai köszöntik; hasonlóan in-your-face az a robotpilóta, amely az emberiség érdekében átveszi az irányítást, csak úgy, mint HAL. mindketten ugyanolyan optikán osztozkodnak.

a 2001 igazi mestermű, a wall-e ellenben csak majdnem-mestermű. a pixar fellebbez a nyitányban meghozott ítélettel szemben; végül győz a hagyomány: a disney öröksége. az egyéniségét, szellemét szerelméért és az emberiségért feláldozó wall-e-t végül egy csók ébreszti fel örökké tartó csipkerózsika álmából. nem baj, egy csók nem a világ.

Címkék

animation sci fi stanley kubrick wall e picar

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr634535717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_82723 2008.08.04. 18:17:23

Tele van csillagokkal. (az írás is megér 5-öt. persze 5-ből). A kritikustomeg.org-on általad felvázolt alternatív befejezéshez még annyi kellene, hogy WALL-E kinyögi, hogy "rózsabimbó". És akkor teljes a kör.

Ismeretlen_62806 2008.08.04. 18:21:49

falit még nem láttam, de a battlestar galactica első két évada alapján nálam magasan az évezred eddigi legjobb és (a sunshinet leszámítva) egyetlen igazi sci-fije. boyle filmje gonosz merénylet a néző ellen, személyes kísérleti projekt a műfaj- és vizuálváltásokkal, én ennek ellenére (vagy épp ezért) imádom.

Ismeretlen_1068 2008.08.04. 18:24:58

TheHu: hehe, tényleg, már a plakáton is tetten érhető a kapocs. :)

Ismeretlen_1068 2008.08.04. 18:25:33

daesu: a minisorozatot legyűrtem, de nem sok minden jött át a szappanoperán kívül. :)

Ismeretlen_13025 2008.08.04. 19:59:05

ezaz daesu, kár belé. Inkább zs-nek kell ajánlani, neki legalább van ízlése :)

vargatom 2008.08.04. 23:34:16

Asszem ez a "ki hogy ítéli meg a pohár tartalmát" tipikus esete... :) Nemtom, szerintem a Kubrick referenciák túl erőltetettek, nem kell vörös szem a HAL párhuzamhoz azoknak, akik látták a 2001-et. A Zarathustra poénnak jó, párhuzamnak megint csak erőltetett. A kamera meg - bár nem vagyok egy expert - szerintem mindig túl gyorsan mozog és a vágás is sok Kubrick dolgaihoz képest. Persze ettől még lehetne jó, de... A scifit egyszerűen agyonvágja a film második fele teljesen. És itt nem csak a befejezésről van szó; amikor megérkeznek az űrhajóra, akkor csinál egy kilencvenfokos fordulatot lényegében minden. Eleve azt sugallja a sztori, hogy az emberek nem azért kötöttek ki gépektől függő hájas mozgáskorlátozottként (amit egyébként Asimov már nagyon-nagyon régen elsütött az egyik robotos-Alapítványos regényében! talán Alapítvány és Föld?), mert lusta és felelőtlen disznók, akik elidegenednek egymástól - hanem mert a sunyi gépek már csecsemőkoruktól erre kondícionálják őket. Ha lekapcsolod a monitorjukat, meg netezhet kicsit a kapitány ((c) by jeva) akkor egyből sétálni, barátkozni akarnak, meg visszamenni a Földre... utóbbit tulajdonképpen miért is? Meg mennyi idő alatt is halna meg az egész tehetetlen bagázs? Ja és Galaxis Útikalauz kettő, anyone? Ez aztán agyon is vágja az egésznek a súlyát, nem az emberi faj rossz természete a téma, hanem harc a luxuselnyomás ellen. Biztos a Földet is a Buy'n'Large miatt tették csak tönkre, megvezették őket meg minden, persze. Ez még külön rontja mindazt, amit felépítettek az elején. Van egy csomó logikai bukfenc is a történetben (arról ne is beszéljünk, hogy egy ekkora merchandising-szörnyeteg film prédikál a fogyasztói társadalomról), például hogy a francba lehet vásár egy olyan űrhajón, ahol hétszáz éve nem dolgozik (-> keres pénzt) senki?? Plusz az egész cselekmény buta, gyermeteg és naív sablonba megy át a fordulónál, szétcukrozott heppienddel. Inkább bele se megyek a monitorról leszabadított csávó és csajszi dologba, meg a csecsemőmentésbe, annyira gáz az egész... Bár amikor meg csak robotokat látunk, az még mindig zseniális ebben a részében is. Ja és vizuálisan is beüt a kavar, az elnagyolt karikatúra-emberek csúnyán elütnek az első óra sokkal realistább látványvilágától, hát még az élőszereplős betétektől. Mindezektől függetlenül Wall-E maga elképesztő minden létező szempontból, és a film első fele is zseniális, meg bátor meg minden, és nagyon örülök hogy lehet ma ilyet csinálni, hasonló foglalkozásomból kiindulva gigászi mennyiségű pénzbe és munkába kerülhetett. Csak pont ezért fáj még jobban, hogy ennyire nem illik hozzá a másik fele...

Ismeretlen_13025 2008.08.05. 00:15:30

"például hogy a francba lehet vásár egy olyan űrhajón, ahol hétszáz éve nem dolgozik (-> keres pénzt) senki??" Épp ezért ugyanolyan mindenki, például ott az új divat és mindenki vált. Nincs érték, vagy mindenkinek ugyanannyi van, csak a reklám maradt "hagyományos". Az emberek meg azért lettek ilyenek idővel, mert minden ugyanolyan volt az űrben, és semmit nem kellett csinálniuk mert mindenre volt robot. POnt ezért jó a nagy ugrás a jelentől, és a földelhagyástól, mert így hihetőbb lesz h idővel ez lett belőlünk. De tudom, én azon kevesek közé tartozom akiknek semmi istenkáromlás nicns a pufók emberektől a walleban. az meg h a vége happyend az muszáj volt, nem a disney miatt, hanem mert mese. Ha 100 éve írták volna akkor is boldog lenne a vége.

vargatom 2008.08.05. 01:36:18

Human, félreértesz, az szerintem is jó prognózis, hogy idővel az emberiség jó része ilyen tohonyasággá alakuljon - usákoknál már most sok ilyen van, pedig még nincsenek is robotok. De mondom, egyrészt Asimov már egy régebbi regényben feldobta ezt, ott azzal társult hogy pár tízezer ember lakott egy komplett bolygót, és így esély se maradt a személyes találkozásra (az enélküli szaporodást is már rég megoldották). Valamiféle gyilkosságos vagy legalábbis meghalásos bonyodalom is volt körülötte, már nem emlékszem pontosan, de a koncepció messze nem új. Másrészt a Wall-E mindezt a gépek túlzott "gondoskodására" vezeti vissza, és nem arra hogy sok ember egész egyszerűen lusta és akaratgyenge és önként, sőt boldogan választaná ezt a sorsot. De a filmben meg amint kikapcsolják a monitorokat, az emberek egyből haza akarnak menni, meg dolgozni, meg minden... hát a nagy büdös francokat, jól kipofoznák a hülye robotot a vákuumba, utánaküldenék a kapitányt is, aztán menne tovább a döglés a végtelenségig. Asimovnál ez volt a végkicsengés, élvezetek vég nélküli hajszolása és elidegenedés abban az adott társadalomban - a szegény hülye robotok pedig a már erősen oszló hullára is ugyanúgy vigyáztak tovább. Nem volt semmi csodálatos 180 fokos fordulat meg kitörés, hőseink mehettek is a következő bolygóra. Belátom persze a heppiend szükségességét; meg felfoghatjuk úgy is a végét, hogy ez a kiddie edition és valójában kuka marad Wall-E. De akármelyik verziót is választanánk, a teljes film akkor sem lehet igazi scifi a fenti (és egyéb) kompromisszumok miatt. Ez olyan mintha a 2001-ben senki se halna meg a Discovery-n, aztán a monolitból kijönne egy rakás aranyos ET és hazarepítenék a legénységet, bónusznak pedig elhoznák a világbékét a Földre. Asszem az a film se lenne klasszikus.

Ismeretlen_1068 2008.08.05. 08:21:23

kedves vargatom! köszi, hogy kifejtetted meglátásaidat. engedd meg, hogy kiegészítsem egy-két saját észrevétellel! örülök, hogy kubrick mellett asimovot is megemlíted (de akár orwellt is elővehetnénk): volt már korábban robotos rajzfilm, űrhajós rajzfilm, stb. de eme filmek kapcsán ezek a nevek egyszer sem kerültek elő. nem is vártunk el hasonlót, hisz végtére is ezek csak gyerekfilmek voltak. épp ezért érdekes, hogy a sci-fi irodalom/filmművészet legnagyobbjait hozzuk párhuzamba egy újabb mesefilmmel, amely zsánertársaihoz hasonlóan elejétől végéig úgy is funkcionál, mint egy mese: a magányra kárhoztatott hős végre újra részese lehet a társadalomnak, megtalálja társát, végrehajtja a nagy küldetést, stb. a gyerekek örvendezhetnek. ugyanakkor a filmben mindvégig jelen vannak bizonyos motívumok, melyek mellett nem lehet úgy elmenni, hogy ne ejtsenek gondolkodóba. a globális multikultúra világát éljük, mindenkire másfél mobil jut, az internet szakít, a virtuális érintkezés szintúgy (mi sem személyesne dumálunk :): az emberek nem csupán hagyják, hogy a gépek (és az általuk elérhető luxus) átvegyék az irányítást, hanem egyenesen vágynak rá, hisz természetünkből adódóan mindig is vmi másra vágytunk, s soha nem törődtünk a következményekkel. épp ezért sem tartom furcsának, hogy 700 évnyi vegetálás után feltűnik vmi új (ami csak nekünk, a mai embereknek számít réginek), akkor egyből rácuppannak. hogy ez munkával jár? egyrészt ez akkor még nem tudatosul bennük (lásd a pizzafa esetét :), másrészt a mobiltelefonokat is meg kell terveznie valakinek. ami az animációt illeti: engem joban zavart fred willard (akit egyébként bírok), mint a karikatúra emberek. a pixarék már korábban rájöttek arra, amire a square és mások nem: egy figura sokkal kifejezőbb, ha ezt a kifejezést szélsőséges formában tálalja. ez humanoidoknál különösen fontos. és még egy: amerikában már egyáltalán nem divat a tohonyaság.

Daemiaen 2008.08.05. 10:11:53

"...egy robot emberséges tud lenni, akkor talán van remény." Ehhez hasonló már a T2-ben is jól hangzott. :)

vargatom 2008.08.05. 10:42:30

Na erre írtam, hogy lehet félig tele is a pohár - hogy mekkora lépés egy Disney mesefilmben ilyesmiket találni... :)

Ismeretlen_1068 2008.08.05. 15:13:39

daemiaen: nem is igaz! határozottan biztos vagyok abban, hogy nem így volt. 1-2 névelőben biztos, hogy volt eltérés! :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása