bár közel 20 éve tagadjuk, de mi, magyarok még mindig az átkos korszakban élünk. ugyan az acsarkodás mostanság egyre belterjesebb, főleg mióta szép számmal akad olyan belső ellenség, melyet törvény adta joggal lehet szapulni, de azért bőven jut még loft a környező országok és tulajdonképpen az egész világ pellengérre állítására is. a kelet szar, mert ők még nem tartanak ott, ahol mi. a nyugat szar, mert nem adták meg azt, amiről álmodtunk, de ha mégis, hát nem ingyen. és persze, amerika is szar, mert ott mindenkinek a segge alá tolják a csillag-sávos tökélyt. és mindenbe belszólnak, dögöljenek meg.
talán itt lenne az ideje annak, hogy kivegyük a fejünket a forró homokból. így nagyobb esélye lenne annak, hogy ne hozzunk újabb lúzer döntést, amiben évszázadok óta menők vagyunk.
igen, az amerikai külpolitika meglehetősen agyalágyult, az ország részben ennek köszönheti, hogy gazdasága most épp a mélyben gázol: ha az ázsiai országok, kína és india nem nyomulna olyan brutálisan, akár újabb világgazdasági válság is kerekedhetne a dologból, ha nem mindjárt világháború.. na de nem akarom ennyire borúsnak látni a dolgokat, hisz amerikában nincs még veszve semmi, sőt!
kibaszottul keményen dolgoznak, hogytegyenek ellene valamit. keményebben, mint valaha. mert naiv az, aki azt hiszi, odaát hamburgerből van a kerítés: az amerikai gazdaság kőkemény koncepciót követ, amely legalább annyi energiát fordít a tényleges termelésre, mint a kirakat berendezésére. nálunk sok helyen még ma sem veszik komolyan azt a marketinget, amely amerikában olyan erős, hogy az emberek még zuhanás közben is azt mondogatják, minden rendben. ennek az arrogáns és naiv, de hatékony hozzáállásnak köszönhetően vissza is pattannak, bármilyen kemény legyen az ütközés. és közben talán nem is tudják meg, hogy egy pillanatra talajt fogtak.
ezzel a szemérmetlen, eonok óta finomított és elképesztően profira edzett technológiával működik hollywood is. a költségvetésekben csak ritkán szerepel, de a filmgyártás egyik legfontosabb tényezője a marketing. és a marketing egyik legerősebb fegyvere a hype. amikor valami olyat hoznak létre, aminek mindenki részese akar lenni, amiből ciki kimaradni, és a jó hype nem csupán elhiheti a nézővel azt, hogy amit átél, az neki jó, hanem azt is eléri nála, hogy ő maga hirdesse, mennyire jó dolog részese lehet.
jelenleg az iron man hípe-ból kimaradni kifejezetten bűn. tony stark sajátos "fegyverliberalizmusa" ott dolgozik valamennyi médiumban: robert downey jr., a nagy visszatérő azt sugallja, mindenki megérdemli az esélyt, a távol-keletet felperzselő amerikai fegyverek felett tanúsított bűnbánás rehabilitálja a szégyenkező köztudatot, a vasemberként igazságot osztó, s saját térfelén is rendet teremtő explayboy pedig új megvilágításba helyezi a világcsendőri pozíciót: amerika mintha a saját portálján is megtalálta volna a seprűt.
szóval a vasember ott van minden médiában. arctalan és szenvtelen, felüláll minden rasszon és persze végtelenül cool: legszívesebben csak vele lógnál. meg tud repülni. odakinn járván ezek a tulajdonságok köszöntek vissza majd minden sarkon. egyetlen film sem kapott akkora hírverést, mint amarvel studios első önálló produkciója: a madison square garden oldalán gigantikus plakát hirdeti cool terminator (coolminator?) eljövetelét, a footlockerben iron man logóval ellátott new erás baseball sapkát vehetsz, s a tucatnyi kijelzőkből tíz percenként üvölt az előzetes. menük, bögrék, figurák és képregények: a macy's kirakatában pedig többek között ez az édes "kis" modell díszeleg:
természetesen a film megvett kilóra. mint ahogy amerika is. de ezt mindnyájan tudjuk: a marvel, amerikai és én is.