aeon flux

ready for the action now, danger boy?

olvastam: ian mcewan - vágy és vezeklés (2001) Zalaba_Ferenc
2007. október 09. 09:15:49

Kategória: 4 komment

hogy ian mcewan menyire tisztán látja, mi járhat egy serdülő kor előtt álló, vagy azt éppen megélő gyermek fejében, azt valószínűleg már legelső regényével, az 1978-ban megjelent a cementkerttel is bizonyította (én csak a bizarr köműves kelemenné sztoriból készült filmet láttam, melyben a fiatal charlotte gainsbourg játszotta a főszerepet). a vágy és vezeklés középpontjában is egy gyermek áll, aki egy félreértés során olyan döntést hoz, amely a környezetében élő valamennyi ember életét gyökeresen megváltoztatja.

ennél többet talán nem is lenne szabad elárulnom a történetről, hisz a könyvet magát sem a cselekmény uralja - bár kétségkívül elhagyhatatlan kulmináns -, hanem az állapotok. egy fiatal fiú értékrendje, aki a túlélés érdekében mindent az ösztöneire bíz, egy fiatal lány gőgje, ami eltakarja valós érzéseit és egy gyermek gyötrelme azért, hogy a figyelem középpontjába kerüljön. ahogy a szerző egyik koponyából a másikba vándorol, úgy változik a regény jellege is: kalandozós, hosszú leírások után realista dokumentáció következik; mintha a könyv első felét bronte írta volna, a másodikat pedig dosztojevszkij. drámai oldalról pedig jane austen verseng shakespeare-rel, hisz a játékosnak induló szerelem szélesvásznú drámával párosul, mindez michael cunningham féle szorongással fűszereződik.

irónia és intrika járja át a regényt, melynek filmváltozatát januárban mutatják be nálunk. nem tagadom, ez utóbbi ösztönzött arra, hogy kézbe vegyem a vágy és vezeklést, aztán mikor rákerestem az íróra, meglepődve konstatáltam, hogy ő írta a nálunk hivatalosan még nem bemutatott és kétségkívül nagyhatású enduring love alapjául szolgáló regényt is (ami viszont megjelent őrült szerelem címmel).

Címkék

atonement olvasmany

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr1004534777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2007.10.09. 09:20:32

haha, és ő írta a jófiú c. macaulay culkin/elijah wood borzalom forgatókönyvét is, amely utolsó képsorait leszámítva meglehetősen felejthető alkotás.

Ismeretlen_30290 2007.10.15. 23:05:38

Én a filmet láttam előbb, és ennek hatására olvastam el a regényt, és engem is megérintett. Itt írok róla: http://skocia.freeblog.hu/archives/2007/09/23/Tegyuk_fel/#comments

MMR, Lendva, "Forrásvadász" 2008.01.23. 08:59:59

Sok könyves helyen a könyv ajánlója, ám itt lehet egy "gugli to fund" jegyzést letenni... 2008.01.23. 08,52 ó. "Könyvajánló"

Sőt! 2008.01.23. 09:01:18

Verrazano-Narrows híd [szerkesztés] A Wikipédiából, a szabad lexikonból. Ugrás: NAVIGÁCIÓ, KERESÉS Verrazano-Narrows híd Verrazano-Narrows híd Tipus kétszintes függőhíd Legnagyobb támaszköz 1298 m Elhelyezkedés New York (Staten Island – Brooklyn) Keresztezett víz Narrows Teljes hosszúság Szélesség Sávok száma I-278-as út 12 sávja Magasság Átlagos napi forgalom Átadás 1964.november 21. (felső szint) 1969. június 28. (alsó szint) Elbontás Híddíj Tervezte {{{tervező}}} A Verrazano Narrows híd egy függőhíd, amely összeköti New York városának Staten Island és Brooklyn részeit. A híd az úgynevezett Narrowsnál épült, annál a tengerszorosnál, amely elválasztja a felső New York-i öblöt az alsó New York-i öböltől. A híd a híres itáliai felfedező Giovanni da Verrazano nevét viseli, az első európai tengerészét, aki behajózott a New York-i öbölbe és a Hudson folyóra. A híd középső fesztávja 1298 méter és elkészültekor 1964-ben a világ leghosszabb függőhídja volt. A híd fontos feladatot lát el a vidék útvonalhálózatában és arról is nevezetes, hogy ez a híres New York-i maratonfutás rajtjának helye. A helyiek egyszerűen csak „a Verrazano”, a „V-N” vagy „Guinea Gangplank” néven emlegetik. A híd New York városának tulajdona, üzemeltetője a Triborough Bridge and Tunnel Authority, mint a Metropolitan Transportation Authority, a városi közlekedési hatóság társügynöksége. Története [szerkesztés] Verrazano híd, New York A híd építésére már régóta nagy szükség volt, hiszen kulcsfontosságú a szerepe a New York környéki gyorsforgalmi utak összekötésében. Az építést különösen a Triborough Bridge and Tunnel Authority elnöke Robert Moses süregette, akinek régóta dédelgetett álma volt egy híd megépítése ezen a helyen. A híd tervezője Othmar Amman volt, aki már több New York-i híd tervezésében – mint a George Washington híd, a Bronx-Whitestone híd, a Triboro híd és a Throgs Neck híd – is nagyszerű munkát végzett. Ez volt az utolsó nagyobb munkája. A híd építésének terve jelentős vitát váltott ki a szomszédos Bay Rigdeben, mivel sok család települt már le azon a részen, ahova a hidat tervezték. Ezért őket át kellett telepíteni. Az építés végül 1959. augusztus 13-án kezdődhetett el és a felső részt 1964. november 21-én adták át. Az építés költsége 320 millió dollár volt. Az avatóünnepségen a szalagot ötezer ember előtt Robert F. Wagner, New York akkori polgármestere vágta át. A híd alsó részét 1969. június 28-án adták át. A híd 1981-ig az angliai Humber híd átadásáig a világ legnagyobb függőhídja maradt.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása