zwartboek (2006). hosszú hollywoodi eltáv után paul verhoeven visszatért hazájába, hogy leforgassa hollyandia legdrágább filmjét, amely egyben az utóbbi évek egyik legszórakoztatóbb kalandfilmje is egyben. az amerikánus moguloktól megcsömörlött verhoevennek kellett már ez a vezeklés, amely ugyan kecsesen ingázik a könnyed és a kemény között - leginkább az előbbi javára -, mégis véresen komoly film, már ami az ambícióit illeti. verhoeven kiskrapek volt a német megszállás idején, szóval leginkább környezete emlékeit oltotta bele abba a történetbe, amelyben nagyítóval kell keresni az eredetiséget, ám tehetségből mégis jóval többet kínál, mint az zsánertársaitól elvárható: a főszerepet alakító carice van houten nevét hamarosan megjegyzi a világ, ugyanis a hírek szerint az elbűvölő és ellenállhatatlan természetességgel bíró hölgyemény játssza a következő bond-lányt, s remélhetőleg fel is oldja craigben a görcsöket. de lehet, hogy pont ellenkezőleg...
a zwartboek-ban (jelentése: fekete könyv) egy zsidó nőt alakít a II. világháborúban megszállt hollandiában, aki hogy életét mentse, bátor húzásra szánja el magát: beépül az ellenség főhadiszálására. shining through pepitában? olyasmi, de ezúttal a másik oldalnak nem csupán szíve és farka van, de esze is, s ez a kiegyenlítettség határozottan jót tesz a filmnek, melynek cselekménye franciásan túlhajszolt és fordulatai sok helyütt hatnak hiteltelennek (bizony, többször ugrott be a 24, mint shyamalan). ugyanakkor a figurák nem csupán a cselekmény hatására mozdulnak, élnek és lélegeznek, a főgonoszt alakító waldemar kobus sem tűnik mindig karikatúrának, a das leben der anderenben már remeklő sebastian koch-t - aki azt a német tisztet alakítja, akit carice figurája behálóz - pedig hamarosan ki fogják kiáltani európa legjobb színészévé. mindezen túl a zwartboek szerzői film: erőszakos és erotikus, romantikus és ironikus, mint verhoeven legtöbb munkája, ám ezúttal sem a vér, sem más testnedvek nincsenek túlmisztifikálva, csupán eszközök egy nagyobb cél - illetve a néző szórakoztatása érdekében.