Akárcsak tavaly, idén is összeszedtük azokat a címeket, amelyekért érdemes tűkön ülnünk – és akárcsak tavaly, idén is két részre szedtük az ajánlót. Hamarosan jönnek a blockbusterek is, most azonban a kisebb filmeké a terep, azaz fesztiválfilmek, arthouse kedvencek, Oscar-várományosok és egyéb ínyencségek az új évből...
De még mielőtt rátérnék ezekre, mindenképpen meg kell említeni a tavalyi, de nálunk még bemutatás előtt álló alkotásokat, amelyeket az elkövetkező hetekben abszolválhatunk: érkeznek az Oscar-várományosok, vagyis jön az új Tarantino-darab (Aljas nyolcas – január 7.), Leonardo Di Caprio medvecsatája (A visszatérő – január 14.), Danny Boyle életrajzi filmje az Apple szülőatyjáról (Steve Jobs – január 14.), Sly nagy visszatérése (Creed-Apollo fia – január 21.), a hölgyek versenyéből A szoba (január 28.), a Brooklyn (február 4.) és a Carol (február 11.). No meg persze itt lesz a két éllovas is (A nagy dobás – február 4. ÉS Spotlight – február 11.), kiegészülve Eddie Redmayne újabb, és Alicia Vikander első Oscar-randevújával (A dán lány – január 28.).
Ha ez nem volna elég, jön Maiwenn filmje, a Cannes-ban díjazott Az én szerelmem (január 7.), Julie Delpy új rendezése (Lolo – január 21.), a Berlinben rendezői díjat nyert A test (február 25.), a Saul fia legnagyobb Oscar-ellenfele, a Lux-díjjal kitüntetett Mustang (január 21.), és jön a Coen testvérek szintén sokat emlegetett all star agymenése, az Ave, Cézár! (február 25.) is.
És akkor most jöjjenek a jövő reménységei...
Julieta (r.: Pedro Almodovar)
A spanyol mester mostanában eltávolodott a mesterművektől, de amikor meghallod, hogy új filmje megint egy dráma lesz egy nő 30 évéről, akkor bizony beugranak az életmű legszebb darabjai, különösen hogy a színészgárdát olyan impozáns nevek tarkítják, mint Adriana Ugarte, Emma Suarez, Rossy de Palma, Inma Cuesta vagy Blanca Parés. A korábban Silencióként ismert film Martin Scosese hasonló című filmje miatt esett át az újrakeresztelésen, premierje pedig Cannes környékén várható.
Silence (r.: Martin Scorsese)
És ha már megemlítettem, nézzük újra Scorsese várva várt új filmjét. Endo Shusaku azonos című regényének adaptációjában néhány jezsuita hittérítő sorsa függ cérnaszálon a tizenhetedik századi Japánban. A filmet már most a következő Oscar nagy várományosának tartják, amely Liam Neeson nagy visszatérése lehet a zsánerfilmek tengeréből, de nem csak az ő, hanem Andrew Garfield karrierjében is fordulatot hozhat, nem is beszélve az időközben jedi-kezelésen átesett Adam Driverről.
A Monster Calls (r.: J.A. Bayona)
Liam Neesonből sohasem elég, főleg ha dörgő basszusa egy fa testébe zárva ad vigaszt egy kisfiúnak, aki édesanyja betegsége miatt keres menedéket a szörnyetegnél. A Lehetetlen után Bayona ismét visszatér gyökereihez, ami mindenképpen jó hír, kellene már egy jóféle horror-mese.
Tschick (r.: Fatih Akin)
Fatih Akin is gyerekfőszereplőkkel készíti új filmjét, habár egész más stílusban mint latin kollégája. A Csikk a hazánkban is nagy sikert aratott Wolfgang Herrndorf-regény filmadaptációja, amelyben egy német kamasz marad egyedül, miután anyja elvonóra, apja pedig szextúrára indul, de feltűnik a színen az új orosz bevándorló iskolatárs és kezdetét veszi a Zabhegyezőbe illő kaland Németország keletebbi felében.
La La Land (r.: Damien Chazelle)
Néhányan biztos sokkot kaptak mikor megtudták, a Whiplash rendezője egy musicallel folytatja pályáját. Ha belegondolok, hogy ez a fickó mennyire érti a zenét, a hangokat és a képeket, részemről csinálhat azt, amit akar. Még akkor is, ha az egész leírható annyiban, hogy egy zongorista beleszeret egy színésznőbe. Persze az sem árt, hogy a csapatot Emma Stone, Ryan Gosling, Rosemarie DeWitt és Finn Wittrock vezeti, akik mellé visszatér J.K. Simmons is. Ámen!
Triple 9 (r.: John Hillcoat)
Habár a Fékezhetetlen nem sikerült valami acélosan, Hillcoat és a bűn még mindig jó párost tudnak alkotni, itt pedig aztán mindenkinek van sara: korrupt zsaruk és bűnözők szövetkeznek egy rendőr meggyilkolására, hogy így hajtsanak végre egy nagyszabású rablást. A szövetségbe Chiwetel Ejiofor, Norman Reedus, Kate Winslet, Aaron Paul, Woody Harrelson és Gal Gadot is benne van, amiért szintén nem fogjuk a fejünket csóválni.
The Neon Demon (r.: Nicolas Winding Refn)
Nicolas Winding Refnben az a jó, hogy nagyjából mindig tudjuk, mire számítsunk. Most sem lesz ez másként, a stílus és a rá oly jellemző hangulat fogja uralni a szépség megszállottainak történetét is. A megszűrt fények előtt ezúttal Keanu Reeves, Christina Hendrick és Elle Fanning beszél majd keveset.
The Great Wall (r.: Zhang Yimou)
Ázsia, mi több, a Föld egyik legcsodálatosabb rendezője a Kínai Nagy Fal építéséhez invitált össze egy nemzetközi stábot Andy Lau, Willem Dafoe, Matt Damon és Pedro Pascal vezetésével, de történelmi képeskönyv helyett drámára és rejtélyre tessék számítani. No meg szépségre. Sok szépségre.
Everybody Wants Some (r.: Richard Linklater)
Most írhatnám, hogy Linklater esetében mindenre vevő vagyok, de a lelkesedést csak fokozza, hogy a trailer elnézve felrémlett minden idők egyik legjobb generációs filmje, a Tökéletlen idők. Ha a nyolcvanas évek főiskolásai is ugyanolyan szórakoztatóak lesznek, új kedvenc születhet.
Billy Lynn's Long Halftime Walk (r.: Ang Lee)
Irakban szolgáló katonákat ünnepel Amerika, akiket két küldetés között vásári mulatságként mutogatnak odahaza, még a Szuper Kupa félidei show-jába is meghívást kapnak Beyoncé mellé. Az utóbbi idők egyik legünnepeltebb amerikai szatírájából Ang Lee forgatott filmet Garrett Hedlund, Kristen Stewart és Vin Diesel közreműködésével. Viszlát a következő díjszezonban!
Juste la fin du monde – It’s Only the End of the World (r.: Xavier Dolan)
A „kanadai csodagyerek” mára már tényleg azt csinál, amit akar. Most például egy haldokló írót küld haza családja körébe, ahol majd Léa Seydoux, Marion Cotillard és Nathalie Baye sajnálja őt. Viszlát valamelyik nagy filmfesztivál versenyprogramjában, majd a díjátadón!
Poesía Sin Fin – Endless Poetry (r.: Alejandro Jodorowsky)
A szürrealitás nagymestere ezúttal a negyvenes évek chilei művészeit mutatja be a maga görbe tükrén keresztül egy fiatal költő történetén keresztül, aki függetlenítve magát mindentől, csatlakozik ehhez a társasághoz. Egy biztos, ezt a filmet se a plázákban tessék majd keresni, már ha eljut egyáltalán hozzánk. Fesztiválon biztosan.
Story of Your Life (r.: Denis Villeneuve)
A mexikói drogkartellek után a földönkívüliek kerültek terítékre Denis Villeneuve asztalán, vagyis egy újabb jó képességű sci-fire van kilátás, amelyben a hadsereg egy nyelvészt fogad fel hogy kiderítse, mik az idegenek szándékai. Forest Whitaker és Jeremy Renner egyenruhát ölt, Amy Adams pedig nyelvel.
Submergence (r.: Wim Wenders)
2015 legnagyobb kiugrója, Alicia Vikander most Wim Wenders kamerája előtt bizonyíthat James McAvoy oldalán. A két szálon futó történet egyik felében túszdráma zajlik, egy angolt tartanak fogva dzsihádista katonák, miközben több ezer kilométerrel arrébb egy nő a tengerfenékre készül lemerülni. Ami összeköti őket, az egy korábbi románc közös emléke...
Passengers (r.: Morten Tyldum)
Egy űrhajó tart távoli úti célja felé, utasai hibernált állapotban várják az évtizedekig tartó út végét. Egyikük azonban hamarabb felébred, és mivel nem akar magányosan élni, majd meghalni, felébreszt egy másik utast is. A melankolikus felütés állítólag kalandosabb folytatásba fut majd ki, s tekintve hogy Jennifer Lawrence és Chris Pratt a két főszereplő, erre minden esély megvan. No meg arra is, hogy 2016-ban bővelkedjünk okos sci-fikben.
Ezeken kívül új filmmel jelentkezik majd az Alabama és Monroe rendezője, aki ezúttal a Brüsszeli éjszakai életbe kacsint be egy bártulajdonos történetén keresztül a Belgica című filmben. Négy év után Cristian Mungiu is visszatér a Fotografii de familie című alkotással, Werner Herzog új mozijában pedig egymással hadban álló tudósok és iparmágnások fognak össze, hogy megakadályozzák a környezeti katasztrófát (Salt and Fire). Michael Keaton a McDonald's alapítójának bőrébe bújik majd John Lee Hancock The Founder című alkotásában, miközben talán Ben Affleck újabb Dennis Lehane-adaptációja is elkészül majd (Live by Night).
A magyar filmek háza táján is bőven lesz miből szemezgetni, a legizgalmasabb projekteknek talán Mészáros Márta Aurora Borealisa és Török Ferenc 1945-je tűnik, de biztos megnézzük Madarász Isti Hurok című első filmjét is; annak meg külön szurkolunk, hogy minél előbb készüljön el a Budapest Noir.