aeon flux

ready for the action now, danger boy?

top 2013: az év legjobb filmjei - cseh dániel szerint Cseh Dániel
2014. január 05. 22:00:00

Kategória: film 8 komment

Hosszú idő után először 2013 volt az az év, amikor a filmek mellékszereplőként kísérték végig az életem, eleinte csak mellettük, aztán helyettük más dolgok követelték ki a figyelmet. Éppen ezért számos olyan alkotásról maradtam le, melyeket normális körülmények között a premier napján néztem volna végig. Legnagyobb szívfájdalmam Ridley Scott legújabb filmje, a The Counselor, ami gyaníthatóan az év legjobb filmjeit összegző listám élmezőnyében végzett volna, de kimaradtak olyan filmek, mint a Gravity, a The Prisoners vagy a The Wolf of Wall Street, ez utóbbi éppen azon kevesek egyike, aminek bemutatója lényegesen a magyarországi premier utánra esik Angliában.

AGDTDH - AE.jpg

A fenti okok miatt nem is vállalkoztam egy tízes lista összeállítására, helyette minden rangsorolás nélkül emlékeznék meg azokról a darabokról, melyek így vagy úgy, de emlékezetesek maradtak. Számos helyen találkoztam azzal az általam is osztott megállapítással, ami szerint 2013 a semmilyen, közepes, mindenféle különösebb reakciót kiváltó blockbusterek esztendeje lett, noha a sci-fi éveként lett jó előre beharangozva. Szerencsére ebből a csalódást keltő kategóriából is sikeresen elkerültem néhány versenyzőt (Elysium, Wolverine), de az Oblivion, az Iron Man 3 vagy éppen a Star Trek Into Darkness, ha szórakoztattak is, nálam távol maradtak az élmezőnytől.

Nem úgy olyan filmek, mint az A Good Day to Die Hard, ami sajnos nem elégedett meg a középszerrel, helyette sikeresen vállalkozott a minden idők legborzalmasabb filmje címre, ebbéli csalódottságom okát az internet remélhetőleg az idők végezetéig őrizni fogja. A Man of Steel ugyan nem merészkedett ilyen mélységekbe, de így is bőségesen alulmúlta az elvárásaimat, egyúttal minden reményt kiirtva belőlem az iránt, hogy valaha is készül tisztességes Superman film. Az első két rész, és különösen a karakter nagy rajongójaként lényegesen többet vártam a Riddicktől is, de az év ezen szakaszában már aligha lepődött meg bárki, hogy csalódottan kellett elhagynia a termet.

Only God Forgives.jpg

Nem csak negatív élményekben volt azonban részem, rögtön az év elején egy kissé méltatlanul alulértékelt, régi vágású krimi, a Jack Reacher lepett meg, amitől éppen azt a színvonalat vártam volna, amit az év későbbi filmjei szállítottak. A kompromisszumokat hírből sem ismerő Dredd, a lélekemelő The Beast of the Southern Wild, a magabiztos színvonalat hozó Django Unchained és a zseniális Zero Dark Thirty megadták a kezdő lökést az évnek, még ha legtöbben kissé késve, 2012-es alkotásként is járták meg a magyar mozikat. A Trance aztán a blockbuster szezon felvezetőjeként nagyobbat szólt, mint sok nyári versenytársa együttesen.

Danny Boyle stílusos heist mozija könnyedén pörgette meg a nézőt a székben, mielőtt levette volna a kendőt a szemünkről, kisebb hiányosságai ellenére is jó emlékeket hagyva. A The Place Beyond the Pines mesterien játszott a generációkon átívelő szálaival, a Pain & Gain bebizonyította, hogy Michael Bay képes megrendezni az év egyik legfrissebb, legalpáribb filmjét, ami szinte felrobban az energiától. A Rush felülmúlta minden várakozásomat, beírva magát a legjobb sportfilmek történelmébe, a Before Midnight pedig, még ha egészen más dimenzióban is, de megfelelt az előző részek okán elvárt magas elvárásaimnak.

És bár a Frances Ha humora és stílusa is közel került a szívemhez, a trónon végül ketten osztozhatnak, méghozzá a mozgókép két külön tartományából. Az év filmje díjat nálam minden kérdés nélkül az Only God Forgives nyeri, Refn legjobb filmjeként még korábbi önmagát is felülmúlta, ami közel lehetetlen vállalásnak tűnt a Drive után. A sorozatok világában pedig a Sons of Anarchy hatodik évada érdemel említést, Kurt Sutter mesteri szériájának egy-egy epizódja állva hagy dollármilliókból készült egész estés filmeket, az évad egésze pedig olyan minőségi magasságokat és érzelmi mélységeket jár meg, ami még az edzett, tapasztalt nézőt is kilöki a fotelból.

SOA.jpg

(Majdnem elfelejtettem, hogy Ron Burgundy is classy volt!)

Címkék

sons of anarchy only god forgives top film top 2013

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr95736907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.01.05. 22:25:43

Örülök a The Place Beyond the Pines, Only God Forgives megemlítésének! :) Illetve a tényleg zseniális Rush sem maradhatott el nálad. :)

"egyúttal minden reményt kiirtva belőlem az iránt, hogy valaha is készül tisztességes Superman film."

Nem csak rád értve, hanem a legtöbb emberre. Talán olyat vártok el egy Superman filmtől, amit nem lehet megalkotni, vagy csak egy 4-5 órás film keretein belül, de az meg soha az életben nem fog bekövetkezni. Én még mindig tartom, hogy tisztességes munka volt Snydertől az Acélember, és ezt az utat járva jó kis DC-adaptációkat kaphatunk majd a jövőben.

Amúgy kérdés: A Christopher Reeve-es Superman első része hogy tetszett? Illetve a Tim Burtonös Batman-ek mennyire jöttek be? (Csak, hogy maradjunk a DC-n belül)

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2014.01.05. 22:34:19

@REMY: Ahogy mindenkinek van egy filmje, ami így vagy úgy, de kiemelkedő szerepet kapott az életében, úgy nekem a Tim Burtone féle Batman az. Azzal együtt, hogy ma már persze látom a hibáit, annak idején minden nap megnéztem legalább egyszer, és a folytatásával sem volt különösebb problémám - ma sincs túl sok.

A Donner féle Superman viszont szerintem jó szívvel is csak közepes. Ilyesmit elvileg nem szabad mondani, de ettől még az nem lesz egy jó film, a folytatásairól nem is beszélve, már a második rész is egy zsák szar, ahogy a Returns is az volt. Mondom ezt úgy, hogy Superman karakterével az elnagyoltságán kívül nincs bajom. Talán az volt a baj, hogy most nagyon elhittem, ez más lesz. Aztán más is lett, csak nem úgy, ahogy elképzeltem.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.01.05. 22:43:59

@Cseh Dániel: Batman filmekkel én is így vagyok, sőt én még a Mindörökké Batmant is szívesen megnézem, mivel legalább vicces. Nyilván a helyén kezelem, mert Schumi elképesztő mélységekbe taszította a Denevért, de az első filmje még-még oké volt. Burton nyilván más, ő zseniálisan megalkotta anno.

Donner Superman filmjét épp ezért tudom szintén szeretni, amiért Burton Batmanjét. Nem mutat sokat, nem megy Nolan-i mélységekbe, de szórakoztatóan megalkotta, és vászonra vitte a hőst. Meg persze úgy kezelem a filmet, ahogy illik, azaz a 70-es években készítették, így sose voltak olyan elvárásaim vele szemben, amit manapság már elvárnék. Az első részt a mai napig nagyon szeretem.

Látva a folytatásokat, és a Returns-t, nem voltak olyan elvárásaim Supermantől, hogy na majd itt Sötét lovagot fogunk kapni csak éppen piros köpenyben, mivel ott van Nolan neve is. Sokan elhitték, hogy ha Nolan ott van, akkor itt Sötét lovag 2.0 lesz. Ez szerintem az egyik fő hibája, és ezért van a megítélése a föld alatt a legtöbb embernél. (nem mindenkinél, de sok embertől hallottam...) Úgy voltam vele, hogy próbálják meg közel hozni hozzánk Supermant, és legyen kissé drámai. Ezt meg is kaptuk. Viszont mindig azt mondtam én, hogy Superman filmet nagyon nehéz készíteni, mivel:

1 - Legidősebb szuperhős, ezáltal óriási elvárások vannak.
2 - Az ereje akkora, hogy mondhatni Istent játszik.
3 - Nem csak a Földön ügyködik, így egy bő 2, 2 és fél órás filmben nem lehet tökéletes bemutatni egy ekkora világot.
4 - Első rész. Mindig azt a legnehezebb elkészíteni, és az ember mohó, nem elégszik meg a kevéssel, azaz be kell neki mutatni, hogy: Honnan jött, milyen lesz itt a Földön, milyen a kapcsolata az emberekkel, Hogyan győzi le a gonoszt, stb...

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.05. 22:44:59

1.Only god forgives

The Beast of the Southern Wild
Before Midnight
Django Unchained
Dredd
Frances Ha
Jack Reacher
Pain & Gain
The Place Beyond the Pines
Trance
Zero Dark Thirty

(muszáj volt:) )

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2014.01.05. 22:51:49

@REMY: Hogy nehéz köré tisztességes filmet építeni, az tény, de itt a próbálkozás sem volt meg. Nolan miatt nem egy automatikusan jó filmet vártam, hanem azt, hogy a karakter előtérbe kerül, de éppen annyira lett az események alá rendelve, mint eddig. A fiatal, civil évekből akartam volna többet látni, a "szülőkkel" ápolt kapcsolatból, de ehelyett kaptam néhány véletlenszerűen bevágott flashback jelenetet, plusz az év legkellemetlenebb pár percét azzal a tornádóval. A Superman univerzumába abszolút nem passzoló öncélú és felelőtlen rombolásra viszont jutott játékidő.

Ezt a filmet akárhonnan nézem, nem tudom elfogadni.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.01.06. 08:26:00

te nem nézed csak a samcro-t, mint sorozatot?
mer csak azt említed, pedig volt még jó sori 2013ban.

Atkakukac1989 2014.01.06. 14:59:28

Örülök, hogy nem csak szerintem zseniális a Zero Dark Thirty. Annyival elintézik a legtöbben, hogy jó volt. Remélem az idő kegyes lesz hozzá és pár év múlva is emlegetni fogják. Bigelow a szintén kiváló The Hurt Locker után azt hiszem szintet lépett ezzel a filmmel. Viszont innen hova? Azt csak ő tudhatja.

Az Only...-t még pótolnom kell.

iopi 2014.01.07. 14:31:38

Az Acélemberbe kár volt 2 filmnyi (Superman I-II.) történést belezsúfolni. Inkább szólt volna annyiról mint a Donner féle és a film első része jobban ki lenne bontva egy jó alapként, mint a Batman Begins. Sokakkal ellentétben, nekem a film első fele tetszett jobban. A 2. felét takaró videóklipptől én anno olyan szinten beálmosodtam, hogy alig bírtam ki a moziban a film végét, hogy el ne aludjak rajta.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása