aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: a jogász [the counselor] (2013) Zalaba_Ferenc
2013. november 14. 11:30:00

Kategória: film 31 komment · 1 trackback

Egy ügyvéd (Michael Fassbender) nem tud ellenállni a nagy és gyors della kísértésének, és két jövendőbeli üzlettársa, Reiner az exentrikus cimbi (Javier Bardem) és Westray, a közvetítő (Brad Pitt) tanácsa ellenére befektetőként beszáll a drogcsempész-bizniszbe. A gépezetbe hamarosan azonban porszem kerül, és így nem csak a Jogász, hanem a szerelme, Laura (Penélope Cruz) élete is veszélybe kerül.

thecounselor620.jpg

Exponenciális állat az ember. Ne, ne, várj, kifejtem. A gazdagok még több pénzt akarnak, a hatalmasok még több befolyást, erőszakra még több erőszakkal válaszolunk, szexuális éhségünk gyakorlatilag kielégíthetetlen, és ha vadászunk, akkor szinte csak a vadászat kedvéért tesszük azt. Talán ez utóbbi a legveszélyesebb, hisz ebben a fentiek mind egyesülnek. Hogy elvedd valakitől azt, ami a legbecsesebb, hogy bizonyítsd dominanciádat, hogy kielégítsd a vérszomjadat, és mindezt jó esetben "fancy" körülmények között tedd, még hagyján, de van valami szexuálisan izgató abban, ha egy olyan eszköz - egy vadászpuska, egy pár gepárd, vagy egy vagina - birtokosa vagy, mellyel gyilkolni lehet.

Malkina (Cameron Diaz) is egy ilyen vadász, méghozzá a lehető legártalmasabb, aki rájött, hogy a vadászat igazi örömének csupán egyetlen ellensége van: az érzelem. Ez az, amit már rég kiirtott magából, és ez az, amit könyörtelenül el is pusztít maga körül. Cormac McCarthy hősei gyakorta megjárják a poklot, és ha élet vagy remény nem is, legalább egyfajta megtisztulás lehet a jussuk (mint Az út esetében), rosszabb esetben pedig még az se (Nem vénnek való vidék). Ezúttal sincs másképp: A jogász hősei már rég alászálltak a hamis ígéretekkel teli alvilágba, és az egészben az a legijesztőbb, hogy jobbára önkéntesen. Reiner és Westray egyaránt arról beszél a Jogásznak, hogy fogalma sincs, mi vár rá, mi vár mindnyájukra, és mégis, a vágy, hogy a tökéletes gyémántot birtokolhassa - a szó szoros, és Laura személyében átvitt értelemben egyaránt -, arra készteti a Jogászt, hogy a kilátásba helyezett kínokkal nem törődve lélegezze be a ként.

Hogy is lehetne felkészülni a pokolra? Hogy lehetne szavakba önteni, milyen is az? McCarthy világában a költészet a legmegfelelőbb eszköz, ezúttal annak is sekélyes, de leginkább annak tűnő változata, mert az alantas vágyakhoz fapados, ám a maga egyszerűségében és kisstílűségében mégis fájdalmasan szép megközelítés dívik. Lehet utálkozni, de McCarthynak nem is áll szándékában az, hogy megszerettesse figuráit, és ha belegondolsz, az undor is lehet olyan hatásos érzés, mint a rezonálás.

Mint tudjuk, az ördög legnagyobb trükkje az volt, hogy elhitette a világgal, hogy nem létezik: a Jogász sem hisz abban, hogy bármi is a meggazdagodása és szerelme kiteljesülése útjába állhat, pedig az ördög mindvégig ott sündörög körülötte, és nem is a film nagy részében láthatatlan kartell személyében, hisz ők csak egy eszköz, melyek a szörnyű felismeréshez vezetik, az ördög maga a vágy, amely mindvégig ott rejtőzik a lélekben, és szép lassan felemészti azt.

Szóval ilyen film A jogász. Nem az a tipikus gengsztertörténet, melyben a bűnös először élvezi a bűne gyümölcsét, majd búsásan megfizet értük: cselekménye igazából másodlagos, narratívája töredezett, keszekusza, sok-sok figurát tologat ide-oda, akik igazából nem tartanak sehová, csupán a pokol falán jelentenek újabb mozaikot, és azt az érzést erősítik, hogy ez a világ megérett a pusztulásra. 

Kénkő ide vagy oda, Ridley Scott rendező és Cormac McCarthy szövetsége a mennyekben köttetett: el nem tudnék képzelni még egy olyan rendezőt, aki ennél elegánsabban és céltudatosabban tudta volna vászonra álmodni McCarthy félelmetesen antifilmes forgatókönyvét: Scott laza, mégis elképesztően pontos és fölösleges sallangoktól mentes rendezői stílusának hála a szkript szinte magától értetődően működik. Filmje elképesztően szexi, szellemes, feszes és izgalmas, és ez már önmagában is bravúr lenne, de egy olyan film esetében különösen az, melyben a történetmesélés gyakorlatilag háttérbe szorul.

De persze, nem minden érdem Scotté és stábjáé: pofátlanul erős színészgárdával dolgozott, akik szerencsére nem csak a paycheckért jöttek (állítólag az most nem is volt túl vaskos): Fassbender főleg a film második felében jó, amikor világa darabokra hullik, Brad Pitt ezúttal is önmagát hozza, nem mintha manírjaira bármikor rá lehetne unni, Peélope Cruz az ártatlanságot szimbolizálja (kissé haloványan), Javier Bardem pedig újabb feledhetetlenül eredeti és figurával jelentkezik, de ez a film igazából Cameron Diazé, akinek puszta megjelenése is ellentmondásos: minden mozdulata, minden manírja megtervezett és szenvtelen, külsőségek tekintetében és megnyilvánulásaiban tehát kifogástalan és jószerivel ellenállhatatlan, ugyanakkor mégis visszataszító, félelmetes figura, kinek tekintete olyan megvetést és gúnyt tükröz, amely egyidős az emberiséggel. Ronda, rusnya ember nagy étvággyal. És mindig ugrásra készen.

kövess minket facebookon és twitteren!

poster_thecounselor_hun.jpg

Címkék

kritika horror erotika thriller cameron diaz brad pitt penelope cruz drama ridley scott javier bardem cormac mccarthy michael fassbender edgar ramirez 8csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr265632514

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.11.15. 15:52:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

isvaen 2013.11.14. 11:52:24

10/8? ha te mondod... - honlapig 5-ig elhiszem :o)

Bérgyilkos Bohóc 2013.11.14. 11:53:05

Az imdb-s 6 pontos nyitás után (a rottenes 36%-ról nem is beszélve) fura látni egy 8/10-et. Fura, hogy itt egyre gyakrabban fordítva sülnek el a dolgok, mint ahogy azt az említett oldalak alapján várnánk.

szkristof92 2013.11.14. 11:59:02

No igen a megosztó filmek már csak ilyenek, az Only God Forgives-t is agyonszidták, mégis megért nekem egy 7/10-et, lehet hogy most is a tömeggel szemben fogok menni, lehet hogy nem. Annak mindenesetre örülök, hogy ma már a második pozitív írást sikerült olvasnom róla.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.11.14. 12:00:56

@Bérgyilkos Bohóc: Szerintem Feri már annyi egy kaptafára felhúzott filmet látott, hogy kifejezetten örül, ha valami nem olyan :) Szerintem nem jó film A jogász, volt, hogy csóváltam a fejem, az pedig csak ritkán fordul elő :)

nortonp 2013.11.14. 12:08:13

egyáltalán nem érdekelt, de nagyon meghoztad hozzá a kedvem...az utolsó bekezdésig, addigra felejtettem el, hogy ebben Diaz is játszik.

végtelenül antipatikus színésznő szerintem, és ha egy ilyen figurát adnak a kezébe...hát azt gyomorforgató lehet nézni (persze ahogy lejön az írásból, valószínűleg ez a cél, ennek ellenére ha más játszaná ezt a karaktert már venném a jegyet estére.)

galamb01 2013.11.14. 12:12:36

ez nagyon messze van a megosztótól. a sharknadót is szerették sokan, az sem megosztó.

galamb01 2013.11.14. 12:13:59

"Az imdb-s 6 pontos nyitás után (a rottenes 36%-ról nem is beszélve) fura látni egy 8/10-et"

miért fura? minden harmadik kritikus szerint jó a film. az IMDB-s szavazók harmada szerint 8-9-10/10. miért fura, ha más is beleesik abba az egyharmadba?

fura...

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.14. 12:17:48

@galamb01: Hát épp ezért megosztó. Kb. pont ugyannyian adtak rá rossz osztályzatot, mint ahányan jót.

Bérgyilkos Bohóc 2013.11.14. 12:48:06

@galamb01: "miért fura? minden harmadik kritikus szerint jó a film. az IMDB-s szavazók harmada szerint 8-9-10/10. miért fura, ha más is beleesik abba az egyharmadba?"

Ezt a legtöbb filmre rá lehet húzni. Max. nem egyharmad lesz az arány, hanem egynegyed vagy egyötöd. A lényeg, hogy a sok negatív kritika után (pl. reggel az origón is) meglepő volt látni egy teljesen ellenkező értékelést. Jó, tudom, pont a negatív kritikákat olvastam.

Adam Van Helsing · http://helsing.blog.hu 2013.11.14. 13:19:00

jaaaj, szóval Diaz sokat van benne? :-((
hányok attól a nőtől, reménykedtem, hogy háttérben marad.

ettől függetlenül persze megnézem, és legalább már felkészült is leszek :-))

m.martin91 2013.11.14. 14:18:19

Ajjj de jó, hogy 8 csillagot kapott a film. Előzetesen nagyon sokat vártam tőle, de szinte csak lehúzó kritikát olvastam róla. Most viszont örülök nagyon, hogy ilyen jónak értékelted.

Atkakukac1989 2013.11.14. 16:22:19

Nem is a pontszám a lényeg, nekem az ok-okozati összefüggések, meg a miértekre adott válasz nagyon meggyőzött.

klesitz 2013.11.14. 16:51:59

Miközben a cikket olvastam, eszembe ötlött életem legkínosabb 2 órája, mikor hitgyülekezetesekkel beszélgettem.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.14. 20:43:22

@klesitz: Ennél azért biztosan gyorsabban olvasol. :)

klesitz 2013.11.14. 23:22:21

@Zalaba_Ferenc: A cikk egyébkènt remek volt, de csak màsfél óra kellett az elolvasásához :)

Amúgy az említett két óra alatt tudtam meg, hogy a Brian élete és az Alkonyattól pirkadatig sàtànista filmek, valamint, hogy az anime készítők az ördög szolgài. Majd elmarták tőlem a baràtnőm. :)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2013.11.16. 18:52:14

Ez a film olyan jó volt, hogy még a Prometheust is megbocsátom Scottnak, pedig én azt de utáltam!

isvaen 2013.11.16. 20:12:10

@J. Bauer: ezek szerint te elhiszed, hogy van olyan nő, akinek az a fétise, hogy koszos szélvédőt dörgöljön tisztára? :o)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2013.11.16. 22:01:25

@isvaen: Elhiszem, hogy ez a nő képes rá, amúgy meg a fétisnek szerintem nem sok köze volt hozzá. Inkább azt jelezte, hogy nincs szüksége semmi emberire, hogy kielégüljön.

isvaen 2013.11.16. 22:32:14

a karambol csattanós viszontválasz, de egy olyan nőszemély, aki tip-otp, abból ezt nem nézem ki.
nekem személy szerint hiteltelen volt és direkt. SPOILER:
és nem is értettem, mi értelme volt az egész jelenetnek flashbacknek, mert bardem karaktere nem lett több, fasbenderé sem, és diaz meg... addig is tudtam róla, hogy ribanc... a kocsi? jha... hát az tényleg mutatós volt :o)
ennél már csak a templomi jelenet volt bizarrabb. persze, a film mozaik, de vhogy rossznak éreztem a szerkezetét.

isvaen 2013.11.16. 22:32:54

(topot akartam, bocs a reklámért)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.17. 07:17:14

@isvaen: Bardem ezzel a sztorival érzékeltette, hogy miért retteg legalább annyira Diaztól, mint amennyire vonzódik hozzá. Diaz pedig annyira az emberi érzelmek felett jár, hogy egyfajta primitív megnyilvánulásként tekint rájuk, és mikor elmegy "gyónni", az olyan, mint amikor a felfedezők részt vesznek a megtalált törzsek rituáléján. Sztori tekintetében teljesen másodlagos, de ez a film nem is a sztori miatt jó. :)

isvaen 2013.11.17. 23:20:43

nem a sztori miatt? hanem?

hát, lehet érzékelten, de hogy ezután a performance után én abba székbe biztos nem ülnék bele, az is biztos...

TetraB 2013.11.18. 19:31:01

Mi ez a nagy Diaz utálat? Bolondok vagytok? :)

simonp1 2013.11.20. 11:38:35

Biztos, hogy meg fogom nézni. Csak egy dolog bizonytalanít el... tudja valaki, hogy ezen a poszteren miért cserélték le Bardemet Nicolas Cage-re?

drazsika 2013.12.07. 02:35:39

Az a fajta film volt ami nagyot akart dobni es irtozatos kapufa lett belole. Sajnos mindket szineszno keves volt a szerepehez, ami tonkretette a filmet. Diaz szerepere egy husz evvel ezelotti Sharon Stone tomeletes lett volna. Hogy pozitivat is emlitsek, baromi jol nez ki a film, a score nagyon bejott es az ev dumaja is elhangzik (a bortonben a beszelon). Nem banom hogy megneztem, ezerszer inkabb ilyen rosszul sikerult ambiciozus filmet mint kozepes unalmasakat.

nikodémus 2014.02.22. 07:14:07

Jó írás, és éreztem, miről akar ez a film szólni, de összességében mégsem sikerült. Ridley Scott már régóta nem tud filmet rendezni, McCarthy valóban antifilmes forgatókönyve pedig pláne meghaladta az erejét.

Mr. Ész 2014.03.19. 19:56:04

Rég volt, hogy egy filmnek utána néztem, és még régebben olvastam Zalus kritikát. A film tipikusan olyan, amit legszívasebben rögtön újra néztem volna. Cormac MC művei már csak ilyenek... Nálam 8-9 pontot is ér.

Tempus-Anh 2014.03.21. 14:51:30

@simonp1:
Ő Javier Bardem...:) Mondjuk nem hasonlít az Anton Chigurh-ként megformált előző énjére, sőt annak csaknem tökéletes ellentéte, de ő az...:)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása