Harmadik hete vezeti az amerikai listát a Gravitáció, méghozzá a magasan nyitó blockbustereknél megszokott box office-átkoktól teljesen függetlenítve magát. Elsődleges kihívója, a Carrie mélyen lehetőségei alatt futott be, miközben a Szupercella című akciófilm tökéletesen azokkal harmóniában – igaz, nem szóltak 10 millió dollár fölé az elvárások. A hét harmadik premierje, a The Fifth Estate című WikiLeaks-dráma teljes érdektelenségbe fulladt, ahogy az várható volt.
> új filmek
Az idei évet elégszer kiáltották már ki a sci-fi évének, mégis a horror zsánere az, ami rendre meglepetést okozott az amerikai kasszáknál, a Mamától kezdve a Démonok közöttön át egészen az Insidious - A gonosz házáig. E töretlennek látszó sikertörténet azonban pont ott indul most el lefelé a lejtőn, ahol biztosítottnak tűnt tartóssága: a tavaszról halloween havába tolt Carrie (hazai bemutató: október 24.) csupán 17 millió dollárt hozott az elmúlt három nap folyamán, ami mindenképpen csalódás. Csalódás nemcsak a műfajtársak kiugró teljesítményének fényében, hanem azért is, mert egy népszerű szerző egyik legismertebb munkájának adaptációja, egy olyan első verziót követve, amire a mai rémületkedvelő fiatalság már csak célirányosan bukkanhat rá, ergo a többségnek újdonságként szolgálhat a telekinetikus képességeit intenzíven felhasználó, zaklatott lány sztorija. A Sony még extra dolgokra is vetemedett a marketing keretein belül, úgy látszik azonban, hogy az ifjúság alaposan megsértődött azon, hogy az elmúlt két hétben a 35 év fölöttiek voltak a főszereplők a stúdiók megcélzottjai között. A Chloe Grace Moretz és Julianne Moore főszereplésével készült produkció 30 millió dollárba került, amit még a gyenge visszajelzések mellett is befog majd (pláne a Parajelenségek-mentes, két hét múlva esedékes Halloweennel a láthatáron), ám feltétlenül rosszul fogja érinti a forgalmazót az, hogy a nézők nem láttak többet ebben a korhatáros thrillerben, mint egy egy vérengzős jelenetre felvarrt semmiséget.
Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger ott folytatja idén, ahol tíz évvel ezelőtt abbahagyták: bármilyen sztorival, bármekkora költségvetéssel, bármely rendezővel, bármely forgalmazó marketinggépezetével is legyenek felvértezve, bukdácsolnak. A feláldozhatók nyári akcióorgiaként, régimódisága újszerűségével és szélesebb gárdájával képes volt érvényesülni ugyan, ám mikor egyedül indultak hadba, mind az Erőnek erejével, mind a Fejlövés csúfos kudarcot vallott. A Szupercella (Escape Plan; hazai bemutató: október 24.) azért megkapta az esélyt: főszerepben látható mindkét sztár és a sztori is jóval eladhatóbb az említettekénél, ám még ezzel együtt is lemaradt a 10 millió dollárról, arról a szintről, amit Mikael Hafström rendező mindhárom korábbi hollywoodi filmje (Kisiklottak, 1408, A rítus) képes volt megugrani. A 70 milliós költségvetés mellett masszív bukás válik a Lionsgate gondozottjából, szóval eljöhet az idő, amikor már a mindent bevállaló független cég is kétszer végiggondolja, érdemes-e még Slyra és Arnie-ra ennyit áldozni, ha egyszer kevés követőjük tart ki mellettük a 21. században. A Szupercella egyébként egész jó értékeléseket gyűjtött be a premiernap nézőitől, s a kritikák sem vészesek (jobban áll a Rotten Tomatoes-on a film az első The Expendables-nél), ám mindez kevés lesz ahhoz, hogy 25 milliónál többre vigye a tengerentúlon. A világ többi része már egy más kérdés.
Nem csoda, hogy a Disney minden mindegy alapon állt hozzá a The Fifth Estate című életrajzi drámához: a WikiLeaks alapítójáról szóló film kedvezőtlen fogadtatásra lelt első fesztivál-vetítésein, s az amerikai újságírók sem rajongtak érte, szóval a későbbiekben nem rúghatott volna labdába a díjszezonban, s így egy lépcsőzetes bemutató fölösleges időhúzásnak minősült volna. A Benedict Cumberbatch és Daniel Brühl főszereplésével készült film így 1769 moziban debütált a hétvégén, és bizony üresen kongtak a termek: mindössze 1.7 millió dollár értékben váltottak rá jegyet, amivel még a rongyos ezer dolláros mozinkénti átlagot sem érte el. Bár igen hosszú ideig cikkeztek világszerte Julian Assange-ról, a moziba járó közönség számára jószerével ismeretlen személyről van szó (nem úgy, mint pár éve Mark Zuckerberg esetében). A 30 milliót kóstált produkció ily módon egy érdekes alapanyaggal is az esztendő egyik legfeleslegesebb filmje lett. Hiába, Bill Condon rendezőt ma már inkább az Alkonyat: Hajnalhasadás fémjelzi, semmint a Gods and Monsters.
> korábbi filmek
Kirobbanthatatlan az élről a Gravitáció: a Warner bemutatója harmadik hete uralja az amerikai mozikat, ami idén még nem sikerült filmnek. A 31 millió dolláros bevétel újabb rendkívül stabil csökkenési mutatót jelent; 17 nap alatt 170 millió dollárt kasszírozott a kiváló visszhanggal bíró thriller, s a vége továbbra is csak homályosan sejthető, de annyi bizonyos, hogy Sandra Bullock eddigi legnagyobb bombájának, A szív bajnokainak valószínűtlenül magas bevétele (256 millió dollár) komoly fenyegetettségnek van kitéve.
Köszönhetően a Carrie alulteljesítésének és persze önerejének (-33%), a Phillips kapitány megőrizte második helyét a dobogón. A Sony drámája 17 millió fölött jövedelmezett az újabb körben, tíz nap alatt pedig 53 millió fölé ért. Nem valószínű, hogy megáll 100 millió alatt.
A Machete gyilkol ezalatt csaknem 70%-ot zuhant, vagyis Robert Rodriguez filmje alig több mint egymilliót jegyez második hétvégéjén, összesen pedig a 7 milliót sem fogja elérni.
> végszó & ami jön
Hiába a Gravitáció kitartása, az erőtlen premierek helyett nem tud dolgozni, így ez a hétvége az összforgalmat tekintve újfent alulmaradt a tavalyival szemben; sőt ami azt illeti, 2008 óta a leggyengébb 42. víkendet zárták az észak-amerikai mozik. A következő hétvégén érkező páros már ígéretesebb: a Jackass legutóbb a szériacsúccsal zárt, s Johnny Knoxville híveinek radarjára bizonyosan régen felkerült már a Bad Grandpa, ami a Gravitáció biztos kezű kihívója. Bemutatkozik továbbá Ridley Scott A jogász című thrillere is.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Bad Grandpa | 3000 | $27m
A jogász | 3000 | $14m
> a top 10 (előzetes becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Gravitáció |
$31.0m | $170.6m | $100m |
2 | 2 | Phillips kapitány |
$17.3m | $53.4m | $55m |
3 | ú | Carrie |
$17.0m | $17.0m | $30m |
4 | 3 | Derült égből fasírt 2: A második fogás |
$10.1m | $93.1m | $78m |
5 | ú | Szupercella |
$9.8m | $9.8m | $70m |
6 | 6 | Fogságban |
$2.1m | $57.3m | $46m |
7 | 11 | Exek és szeretők |
$1.8m | $10.8m | n.a. |
8 | ú | The Fifth Estate |
$1.7m | $1.7m | $30m |
9 | 5 | Vakszerencse |
$1.6m | $17.5m | $30m |
10 | 7 | Insidious - A gonosz háza |
$1.5m | $80.9m | $5m |