aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: feledés [oblivion] (2013) Zalaba_Ferenc
2013. április 10. 13:24:00

Kategória: film 73 komment

- SPOILERMENTES -

2077. Hatvan évvel ezelőtt idegen támadták meg Földünket, és az emberiséget a teljes kipusztulás szélére sodorták. A háborút végül megnyertük, de időközben világunk lakhatatlanná vált. Az emberiség túlélői a Szaturnusz legnagyobb holdjára, a Titánra menekültek. Már csak néhányan maradtak a Földön, akik a bolygó megmaradt energiáinak összegyűjtését felügyelik. Ezek egyike Jak Harper (Tom Cruise), aki a Földön maradt idegen fosztogatók ellen bevetett robotdrónok felügyelője. Tudja, hogy hamarosan távoznia kell a sugárfertőzött világból, de lélekben a bolygóhoz kötődik, leginkább egy rég elfeledettnek hitt emlék miatt, melynek nagyobb jelentősége lesz, mint gondolná.

Nos. Joseph Kosinki, a TRON: Örökség írójának új sci-fijére (melyet íróként is jegyez) egészen a mai napig globális embargó volt érvényben. A sajtó nem nyilatkozhatott róla, nem véleményezhette, még csak twitter-posztok, infomorzsák szétszórásával sem beszélhetett a filmről. Ennek általában két oka lehet: az esetek 90%-ában a stúdió tudja, hogy filmje bizonyos célközönséghez szól, ilyen meg olyan igényeket elégít ki, és a kritikus (kinek nevében van legfőbb fegyvere) véleménynyilvánítása kontraproduktív eredményt érne el a filmnél. Nem használna neki. Ám minden tizedik film esetében a titkolózás magát, a film lényegét hivatott védeni: a történetet, amit el akar mesélni.

Jelen esetben erről van szó. A Feledésnek van ugyanis a legjobb tudományos-fantasztikus története a Mátrix óta. A gond csak az, hogy rosszul meséli el.

És el sem tudjátok képzeni, mennyire dühös vagyok emiatt. 

Kosinki filmje tele van ambícióval: megvalósításában, realizálásában csak úgy tombol a kreativitás, a buzgóság és a törekvés arra, hogy frissnek, komplexnek és következetesnek tűnjön. Gépezetei - legyen szó Jak repcsijéről, a drónokról vagy a lakótoronyról; a használati tárgyakról, fegyverekről, vezérlőkről - elképesztően jól felépítettek; süt belőlük az odafigyelés: de hát ez már a TRON: Örökségnél is így volt. Hogy Földünk miért úgy néz ki, ahogy, azt már a film első perceiben helyére teszik, és talán egy fizikus, pláne egy geológus fejét verné a falba eme magyarázatot hallva, de a filmek nem is tudósoknak készülnek, hanem átlagembereknek, akiknek kapaszkodókra és nem vaskos értekezésekre van szükségük. Persze, az átlagnéző is forgathatja szemét azt látva, ahogy Amerika majd minden nevezetességének romjai visszaköszönnek, mintha ezek valami kötelező kellékek lennének a katasztrófák betájolásához. Halmozásuk pedig kimeríti a hatásvadászat fogalmát.

Hatásvadászat. Abból rengeteg van ebben a filmben, és dühöm egyik forrása innen is ered. A Feledés kevés karaktert mozgat, de nekik alig van természetes mozdulatuk vagy megnyilvánulásuk. Mesterkéltek. Mikor tesznek, az kiszámított, mikor éreznek, az színpadias - nehéz velük azonosulni. Pedig ez kulcs lenne, mivel egy történetet nem elég csak elmesélni, el kell érni, hogy a néző meg is élhesse azt. És emiatt nem szabad Cruise-ra mutogatni, aki limitált, de szimpatikus eszköztárával megteszi, ami tőle telik.

Úgyhogy beszéljünk inkább a történetről, no de mielőtt sikítva eltakarnád szemed, hogy nem akarod tudni, megnyugtatlak: a cselekmény felfedezését meghagyom neked. Valahogy így volt ezzel Kosinki is, aki számos kulcsot (például egy űrhajó fekete dobozát vagy egy mindent tudó, mégis önkényesen hallgató figurát) bocsát tudatlanságukból ébredező figurái kezébe, akik valamiért ezeket elfelejtik használni. Dühítő, hisz a karakterek a nyilvánvaló helyett inkább a hosszabb - és jól sejted: hatásvadász fordulatokkal kirakott - utat választják arra, hogy felfedezzék azt a szélhámosságot, ami tényleg az egyik legvarázslatosabb azóta, hogy Neo a piros tablettát választotta.

De ezt majd egy kibeszélőben dumáljuk meg. Mert a gépies karakterekhez fűződő érzelmi kötelék híján maga a történet tombol a nézőben - még azután is, hogy a filmnek már rég vége. És ez bizony jó.

Kapcsolódó anyag:
Kibeszélő: Feledhetetlen-e a Feledés?

kövess minket facebookon és twitteren!

poster_oblivion_hun_final.jpg

Címkék

kritika sci fi tom cruise morgan freeman 6csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr785215018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vargatom 2013.04.10. 13:37:04

Szóval azért muszáj megnézni, moziban meg minden?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.10. 13:38:54

@vargatom: Moziban meg minden.

Elképesztő a látványvilága: visszaszívok mindent, amit a sterilitásról meg egyebekről mondtam.

Persze a látvány is mesterkélt, de legalább nem hat mesterségesnek.

McCl@ne 2013.04.10. 13:39:34

Én nem olyan régen néztem újra a Mátrixot, és sikerült megállapítanom - azon túl, hogy nagyon rosszul öregszik! -, minden karakter iszonyatosan ködösítve, a lényeget minden erejével kerülgetve, nagyon színpadiasan beszél mindenről, vagy éppen a semmiről. Persze 14 éve ezt is imádtuk benne, de valójában nem is lehet a számlájára írni: akkora sztorit meséltek el, ami mellett a karakterek már csak felmondják a kötelezőt, a történet különböző állomásai határozzák meg a jellemüket is, nem pedig fordítva. A sztori volt előbb kitalálva (természetesen) és azt szórták tele karakterekkel úgy, hogy mindig a megfelelő ponton a megfelelő irányba lökjék azt.

Nem lehet, hogy ez ilyen műfaji sajátosság, ha valami nagyívű sztorit akarnak letenni az asztalra? Alárendelnek mindent a történetnek. Biztos lenne erre több példa is, csak most nem jut eszembe :)
Amúgy függetlenül az alapfelvetéstől és a végkicsengéstől szerintem ez egy nagyon jó ajánló, előfordulhat, hogy holnap már megyek is moziba!

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.10. 13:46:43

@McCl@ne: Szerintem nagyon jól öregszik a Mátrix. Egyéb erényein kívül még mindig cool és szexi, és ha úgy vesszük, már ez ad némi érzelmi kötődést. Szerintem karaktereibe izgalmasabb motiváltság szorult, mint a Feledés szereplőibe, hisz tök jó, hogy Neo mindent egy nő miatt csinál (nő itt is van, csak eléggé *meh*), mint ahogy Smith ügynök úgy tekint ránk, mint egy vírusra. Ezeket ma is szeretem a Mátrixban.

frmn 2013.04.10. 13:48:55

Magyarul rossz, mi? :) Sejtettem :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.10. 13:49:34

@frmn: Egyszerre kurva jó és kurva rossz. :)

Sonny25 2013.04.10. 13:53:23

Örülök a kritikának. Arra azért kevés, hogy sejtésünk legyen Michael Arndt mint sci-fi író, milyen választás egy bizonyos készülő VII. részhez? :)

frmn 2013.04.10. 13:53:36

@Zalaba_Ferenc: Na igen, sajnos valami ilyesmit vártam. Ha a Tron-nál jobb, akkor azért megnézem.

TommyGun77 2013.04.10. 14:18:06

A mátrix a legzseniálisabb alkotás scifi terén, imádom. Cool, sexy. Imádom azt a sok manírt, a sok bőrcuccot, a napszemcsiket, a ködösítést, a banán nokiákat, a szakadt valóságot. Ha csak egy kicsit is hasonlít megyek moziba. Mennyek moziba???

Wintermoots (törölt) 2013.04.10. 14:18:06

én már tudom, nem nézem meg.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.10. 14:20:16

csak meg fogom nézni akkor, mindössze egy trailert láttam egyszer, nem mondanám, hogy annyira megfogott, de most neked egész jól sikerült.

szkristof92 2013.04.10. 14:20:17

Egyrészt örülök a kritikának, másrészt az feltűnt, hogy te is azt emeled ki negatívumként mint az általam eddig olvasott vélemények: remek és ambiciózus történet, nem teljes kihasználtsággal, ötcsillagos látvány, viszont az érzelmi hatásvadászat sokat árt neki.
Majd hétvégén meglátom mennyire értek velük egyet.

Wintermoots (törölt) 2013.04.10. 14:21:44

@TommyGun77:

tudom hogy kultuszfilm és sok rajongója van, de azért túlozni nem kell. a mátrix egy innovatív sci-fi, főleg a számítógépes játékokat is kedvelő generáció imádta, nyilván nem rossz (nekem egyáltalán nem tetszett), de azért remekműnek, valaha készült legjobb sci-finek stb. ne tartsuk már...
(kb. olyan mint hogy minden idők legjobb filmje a ponyvaregény:) )

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.10. 14:42:49

@Wintermoots: köszönöm, végre valaki le meri írni, hogy messze nem zseniális.

Mármint az első rész, mert a 2-3 simán középszerű és borzasztó között lavírozik folyamatosan.

K. Kálmán 2013.04.10. 15:31:32

Érzelmi hatásvadászat? Máris megyek a moziba! A manapság dívó emocionálisan száraz filmek özönében pont ez kell nekem!

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2013.04.10. 15:56:19

@Wintermoots: A Mátrixot én se védem, de a Ponyvaregényről nagyon sokan gondolják teljes komolysággal, hogy minden idők legjobb filmje. A filmértés mellett csupán ízlés kérdése az egész. :)

Wintermoots (törölt) 2013.04.10. 17:00:33

@cszn:

(nekem van elképzelésem arról hogy miért, de az itt teljesen offtopic ezért nem írom le)

Kovács Erzsébet 2013.04.10. 20:24:24

@Wintermoots: Engem pedig érdekelne. (Szerintem a Ponyvaregény lehet a filmek sajtburgere.)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.04.10. 21:05:29

@Wintermoots: szubjektív. Kinek mi a legjobb.

Nekem a Vissza a jövőbe trilógia. Mégsem érzem azt, hogy hülyeség lenne.

Wintermoots (törölt) 2013.04.10. 22:06:38

@Kovács Erzsébet:

nem túl érdekes téma:)

lehet hogy a felejtés az idei prometheus? ambíciózus film és végül kevesebbet ad?

Dean6 2013.04.10. 23:08:13

Tényleg jó film lett,és a legjobb,hogy végre egy film aminek tényleg volt forgatókönyve. Remélem sikeres lesz.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.11. 01:46:05

@hátsó szándék: küldd el még egyszer, ezúttal vigyázva a spoilerekre! Ezt most töröltem.

Kovács Erzsébet 2013.04.11. 01:50:10

@Wintermoots: Nem túl érdekes? Hát hogyne lenne érdekes, hogy van egy termék (egy film, egy étel), ami az emberek nagy részéből hasonló hőfokú érzelmi azonosulást vált ki? :-)
Ehhez képest szerintem a Prometheus és egyéb megosztó kultúrtermékek esete az unalmas. Ennivalóban ezek lennének az úgynevezett acquired taste: a közönség egy része imádja, más része utálja. Ezzel is lehet kaszálni, de nem annyit, mint a sajtburgerrel. Vagy nem? (Fenébe is, lehet, hogy túl sok Mad Ment nézek mostanában?)

danz 2013.04.11. 02:57:20

@Kovács Erzsébet: Royale with Cheese lesz az ;)

malanya 2013.04.11. 05:06:38

@TommyGun77: ja az, persze... ha a Szoljariszt, Stalkert a Metropolist, Donnie Darko-t és hasonló filmeket nem számítunk, akkor a Mátrix valóban nézhető film, mármint az első része. Egyszer. Ahogy ez is.

Circus 2013.04.11. 07:21:50

@Mészáros Laci: ja, torrent.
Mert az visszaadja a színes-szagos szélesvásznú hatalmasra vetített filmélményt, ami általában a legszarabb filmeket is megdobja - lásd még legalább tátottam a számat.

Mészáros Laci 2013.04.11. 08:00:00

@Circus:

Vicceltem na :-)

Nincs szaharább élmény, mint moziban kamerával felvett filmet nézni. Mozijáró vagyok, sok pénzért, bár a szentendrei P'art moziban (ez a reklám helye) a budapesti árak bő feléért is meg lehet nézni a filmeket. A Mátrixos Wachowski testvérek (nővérek?) új filmjét, a Felhőatlaszt kétszer is megnéztem, szinkronizálva és angolul is. "Lornsome night..."

(Az viszont bosszantó bír lenni, amikor kettesben elmegyünk egy plázába, megnézzük mondjuk a várva várt Prométeuszt és Zs kategóriás klisékkel felpumpált space horrort kapunk, tortillával együtt hétezer forintért.)

Mészáros Laci 2013.04.11. 08:05:50

@malanya:

Vannak jó filmek, amelyek sokkal több üzenetet hordoznak, mint az izgalmas történet vagy a szép látvány. Megnéztem (szintén kétszer :-) a Kényszerleszállást, kommentelgettem róla a Port fórumában, és csak csodálkoztam: milyen sok ember átsiklott a film ütős részletei fölött. Pedig egy hihetetlenül jól megkomponált film, és ha az alkoholizmus nem érintené a Filmakadémia tagjainak felét, lazán kaphatott volna három-négy oszkárt (egyet kapott végül, női melléxereplő kategóriában).

A Mátrix is egy bonyolult film, sok apróbb-nagyobb üzenettel, aminek a történet csak hordozója. Az irodalom és a művészet erről szól: átadni valamit, ami túl összetett ahhoz, hogy egyszerű mondatokban, tételekben meg lehetne fogalmazni. Csak benyomásként fogalmazható meg és fogadható be.

Circus 2013.04.11. 08:07:56

@Mészáros Laci: jóvanna :)

A filmkritikával pedig egyetértek, nyilván van olyan film, amire az ingyenes adatforgalom is drága.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.11. 08:17:02

@Mészáros Laci: A Kényszerleszállás egyetlen Oscart se kapott, ráadásul a női epizódszereplőt nem is jelölték (csak a film forgatókönyvét és főszereplőjét). Amúgy ha már megy az offolás ezerrel, kíváncsi lennék, milyen dolgok felett siklottam el két alkoholmámor között. Nem gúny: komolyan kérdem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.04.11. 09:20:17

A Mátrix minden idők egyik legnagyobb Zsfilmje, csak sok pénzt toltak bele. Szebben csillog, de attól még Zsfilm a javából. Ha bárki ahhoz hasonlít valamit, hogy olyan jó, akkor azzal engem csak lebeszél arról, hogy megnézzem...

betépett felhasználó 2013.04.11. 09:32:07

gattaca
Moon

tovabb is van, folytassam?
itt kezdodik a minosegi scifi.. es kb. veget is er.

VikiVikiViktor 2013.04.11. 09:48:48

Van még egy komoly baja.
A scientológus törpe.

Sajnos elveimhez hűnek kell maradnom és nem fogom megnézni moziban. Nem támogathatok közvetve sem egy ilyen kártékony maffiát.

Plumper_ 2013.04.11. 09:57:14

60 év alatt bekövesedett a felhőkarcolók talapzata, oldala?! :-D

Mészáros Laci 2013.04.11. 10:06:39

@Zalaba_Ferenc:

Bakker, teljesen igazad van. Így még eggyel jobban sajnálom.

***

Nehéz pontosan fogalmazni: az "elsiklott fölötte" hordoz olyan jelentést is, hogy észrevehetted volna, de figyelmetlen voltál. De nem erről van szó. Amikor először kóstoltam vörösbort, fanyar és keserű volt, semmi több. Nem gyakran iszom (havonta egy-két palackkal veszek), de egyre több részletet és zamat árnyalatot veszek észre. Sosem leszek borszakértő, csak kezdem értékelni a kisebb finomságokat.

Egy másik részlet: a szenvedélybetegség meglepően sok embert érint - a népesség kétharmadát is. Az alkohol csak egy jellegzetes és könnyen azonosítható módja a szenvedélybetegségeknek. Ez valahogy úgy kezdődik, hogy nem szívesen viseljük el a kellemetlen dolgokat, legyen az (testi vagy lelki) fájdalom, testi vagy lelki erőfeszítés, fáradtság, feszültség, csalódottság, veszteség/vereség, szégyen, kudarc stb. Megúszni persze nem lehet őket, külső kényszerek miatt.

Ezért az efféle nehézségek közepette hamar enyhülést keresünk. Valamit, ami segít eloszlatni a nehézséget. Az alkohol egy könnyen hozzáférhető és elég széles spektrumú szer: a fizikai érzeteket tompítja, a feszültségeket és gátlásokat oldja, sőt, elég jó antidepresszívum. De nem csak ezt szoktuk használni: az ismert kábítószerek (bár nehezebben hozzáférhetőek) is sok nehézség tüneteit enyhítik. Amit nem ennyire nyilvánvaló: az internetes okoskodás (az én kedvencem) a másutt elszenvedett sikertelenséget enyhíti; az internetes trollkodás mögött gyakran valamilyen vereség, megszégyenülés miatti érzések állnak. Főleg, ha ezek nem egyszeri érzések, hanem valamilyen viselkedésmintából (sémából) adódó ismétlődő helyzetek, nagyon könnyen válik az ember az enyhülést hozó dolgok foglyává.

A kör pedig azzal zárul be, hogy amíg az enyhülést hozó anyaggal / tevékenységgel töltjük az időt, az eredeti feszültségforrás nem múlik el, sőt, még fokozódik is. A feszültséget azonban nem tudjuk kezelni ezért ismét az enyhülést adó pótlékhoz fordulunk.

Az önnön tökéletességembe vetett szilárd hit azt is megakadályozza, hogy felismerjem: ebben a körben forgok már évek vagy évtizedek óta. Az önigazolásom mindig talál külső okot, felelőst, vagy hibást a helyzetemért.

A Kényszerleszállás nagyszerűségét az adja (szerintem), hogy elhangzanak benne olyan kulcsmondatok, amelyeket sok-sok szenvedélybeteg elmond nap mint nap, de önmagán nem is veszi észre, hogy ezek mennyire szánalmas önigazoló mondatok. És a forgatókönyv, a rendező és Denzel Washington együtt olyan összhangban dolgoztak, hogy ezek a mondatok ütnek és ülnek. „Nekem ne magyarázd, hogyan hazudjak az ivási problémáimról. Egész életemben mást sem csináltam, mint hazudtam az ivási problémáimról.” Szóval ez a film a függőségben szenvedők (alkoholisták, számítógép-játékfüggők, facebookfüggők, szerencsejátékosok) elé önmaguktól elhazudott kegyetlenül éles tükröt tartott.

A filmben nagyon eltalált kontraszt a kiváló pilóta és az alkoholista között. Pilótaként egyértelmű pozitív hős, aki valamilyen zsigeri érzékkel letesz egy halálra ítélt gépet (a repülőgépes részek néhány momentumtól eltekintve elég hűen az Alaska 261 tizenhárom évvel ezelőtti balesete alapján készültek, sajnáltam, hogy ezeknek a részleteknek a magyar fordítása elég közepesre sikerült). Van egy pilótánk, aki nagy fórral indul, és fokozatosan csak ráébredünk, hogy ez az ember keményen iszik, és a kemény ivók összes taszító vonását hordozza. De akkor már késő: mert beskatulyáztuk hősként, és aki ekkor nem „húzza le a redőnyt”, megérezhet valamit abból, hogy mi játszódik le egy szenvedélybetegben. Lehet izgulni vele és érte, lehet csalódottan sóhajtani, és lehet haragudni az amerikai társadalom kétszínű erkölcseire: önmaga hibáival szemben otthon a zárt ajtók mögött mindenki megbocsátó, de akár ugyanazokat a dolgokat a nyílt színen elítéli.

A film első három perce maga volt az intimitás. Nem a meztelenség (amely nem szükséges és nem is elégséges az intimitáshoz), hanem a kábán ébredő nő, aki a pasinak is odaadja a ruháit, cigarettával kínálja, akinek Whip házassági ajánlatot tesz, és a nő nem szeretné ezt elviccelni (de hogy a kapitány valóban komolyan gondolta, akkor erősödik meg bennünk, amikor Margaretnek azt mondja, hogy "két helyet foglalj")... rengeteg apróság. Szóval ebben a filmben minden másodpercnek, minden részletnek ott volt a helye. Az első percek intimitása megmagyarázza, hogy az NTSB meghallgatás végén a lány fényképét nézve miért forr Whip torkára a szó, és miért dönt úgy, ahogy. Nem a halott emlékének tisztelete, dehogy. Az, hogy Trina igazán szerette a kapitányt, és a kapitány ezt tudta. A kokódíler eljátssza annak a barátnak a szerepét, akire mindig lehet számítani ha már a fejed is ellepi a szar, de nem húz ki teljesen. Csak abban segít, hogy minél tovább életben maradj.

Szóval ebben a filmben is van egyfajta út az önismerethez. Fájdalmas utazás, mert amit az ember évtizedeken át elhazudott maga elől is, azt biztosan nem könnyű bevallani önmagamnak. De nem sürgős. Mindenkinek vannak olyan válsághelyzetei az életében, amikor lehetősége van elindulni önmagához. Ha máskor nem… a végén. Mészöly Miklós mondta egyszer (nem sokkal halála előtt), hogy van, amikor az utolsó öt perc is elegendő egy teljes élethez.

Mészáros Laci 2013.04.11. 10:08:29

@molnibalage:

szóval ha valakinek tetszett a Mátrix, az az ember veled tökéletesen diszjunkt ízléshalmazban van? elég merész feltételezés :-)

Plumper_ 2013.04.11. 10:14:10

@Mészáros Laci: még nem, de hamarosan letöltöm! :-D miért? 60 év alatt bekövesednek a felhőkarcolók?

Régi Péter 2013.04.11. 11:16:27

Egyáltalán nem meglepő a cikkben leírt jelenség, de ez sztem nem a rendező hibája, hanem a producereké. Egy rendezőnek utoljára a 80-as években volt meg az alkotói szabadsága, akkor készültek a művészileg is értékelhető jó sci fi filmek (Blade Runner, Brazil). Illetve akkor még a populáris filmekben is rendesen kibontották a karaktereket, a filmben még bele tudták tenni a drámai konfliktust rendesen (Star Wars, Conan, Fantasztikus Labirintus stb.) A kilencvenes években kezdődött el a silány karakterformálás, átlagos akciófilmes sztori vonal aminek kizárólagos célja a pénzszerzés. Egy jó karaktert, egy jó sztorit, egy érdekesebb drámai konfliktust szerintem produceri utasításra szándékosan tompítanak, hogy ne legyen olyan zavaró az elbutított amcsi tömegeknek, és minél többen megváltsák rá a mozijegyet. Lehet, hogy ez a film is jó lett volna eredetileg, csak ki kellett herélni, hogy 70-es IQval is meg lehessen nézni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.04.11. 11:18:42

@Wintermoots: A Felejtés az idei legjobban reklámozott film az Avatar és a Prometheus nyomdokain járva.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.04.11. 11:21:24

@Régi Péter: Csak egy apró adalék az elbutított amcsi tömegek szidásához: a 80-as években még inkább szóltak a filmek az amcsi tömegekhez, ma a bevételek növekedését az ázsiai tömegek adják...

Régi Péter 2013.04.11. 11:27:25

@Távmunkás: Persze azért van benne romos Pentagon, washingtoni obeliszk, amcsi felhőkarcoló, azért talál benne Tom Cruise az amcsi fogyasztói civilizációhoz kapcsolható, régi tárgyakat, mert az ázsiai nézőket célozták meg. Ázsiában egy csomó nézhető sci-fit forgatnak egyébként az animációs sci-fikről filmekről nem is beszélve.

victor vacendak 2013.04.11. 12:28:17

hollywoodban teljes az agyhalál. belefulladtak a szuperhősös, remake-es, rebootos fostengerbe a díjakat is az előre eldöntött filmek, színészek kapják olyan teljesítményekért, amiből 12 egy tucat.
a jó filmeket a független vagy éppen európai stúdiók "étlapján" kell keresni.

ami az obliviont illeti, ez az idegesítő porbafingó akkor sem tudna hitelesen játszani, ha egy idegesítő porbafingó szerepét kapná.

Régi Péter 2013.04.11. 12:42:30

@victor vacendak: Nono! A Vanília égboltban és a Magnoliában hitelesen játszotta a gusztustalan, arrogáns, pénzes, kis köcsögöt.

victor vacendak 2013.04.11. 12:56:53

@Régi Péter: akkor ezek szerint van olyan szerep, ami testhez áll. :-)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.04.11. 12:56:56

@Régi Péter: Ezek a szimbólumok az egész világon érthetően és nem arról van szó, hogy ezentúl csak kínai szereplők lesznek a filmekben... Viszont egyre kevesebb az ázsiai a gonosz karakterek között, stb.

Régi Péter 2013.04.11. 13:21:40

@Távmunkás: Akkor nem lesz Nagy Zűr Kis-Kínában remake...

Wintermoots (törölt) 2013.04.11. 13:55:46

@Kovács Erzsébet:

címszavakban a tagadhatatlan innovativitás,
a posztmodern jelleg (ami akkoriban divatos volt és ami még fontosabb, óriási mennyiségű értelmiségi esszé írását teszi lehetővé, ez nagyon fontos hangsúlyozom mégegyszer),
az a tény, hogy a benne rejlő vért-erőszakot-viccet nem csak guilty pleasure-ként élvezhette a kritikus-esztéta, hanem nyíltan vállalhatta és elmagyarázhatta miért "mestermű",
ill. a klasszikus modernitáshoz már másképp viszonyuló ezért a korábbi elitista szakemberek által simán midcultnak minősülő, kicsit lenézett terméket is a korábbi "magasművészekkel" egyenértékűnek tekintő fiatalabb kritikusi-esztétanemzedék megjelenése
tette lehetővé, hogy tarantinot úgy kezeljék, ahogy.
én ezt gondolom.

Kovács Erzsébet 2013.04.11. 16:37:04

@Wintermoots: Köszi a választ. Szóval, ha jól értem, szerinted a film saját érdeme csak annyi, hogy áthidalta a szakadékot a kétfajta közönség között, egyébként pedig csak jó időben volt jó helyen?
Nekem is az az érzésem, hogy Tarantino egy másik korban nem futott volna be így, viszont ez az én szememben semmit sem vesz el néhány filmje érdemeiből. A Ponyvaregény szerintem az a profi keverék, amiben minden együtt van, pont a tökéletes arányban.
Van valami érzékenység Tarantinóban, ami nem is tudom, hogy megvan-e még másik tömegfilmesben jelenleg. A Django is ezért volt katartikusan szórakoztató, minden hibája ellenére is.

Luighi 2013.04.11. 16:48:34

Egy tipp a "kritikus" filmbírálóknak: A nemzetközi film adatbázis toplistája www.imdb.com/chart/top?ref_=nb_mv_3_chttp

Nem hibátlan szerintem sem, mert főleg a "rétegfilmek" árnyalják a listát, de a nagy számok törvénye meg pont ellenkezőleg sokat segít. Ebből válogatva ritkán nyúlsz mellé. Nagyot meg talán soha.

Nekem mondjuk az Isten Városa c. film "nagy megrázkódtatás" volt ami ezen a listán a 21. (Megjegyzem a Ponyvaregény meg a 4.) de utólag végiggondolva az I.V. is jó film, csak nem az én stílusom/műfajom.

Azt is valamennyire elszomorítónak tartom hogy a listáról pl. a Csúfak és Gonoszok (1976) leszorult a Gyűrűk Ura és a Starwars széria minden részének a listára feliratásától. Pedig azokat csak 1x tudtam megnézni (és volt ami be is jött) aztán fel/ki nőttem.

Aszerint a lista szerint a Feledés (2013) jó film.
(van régebbi film is ezzel a címmel!)

Fejesrob 2013.04.11. 17:07:12

Szerintem ez azért van, mert bármilyen filmet csinálnak az USA-ban, ha az egy bizonyos költségvetésen felül van, rögtön beszarnak a befektetők, hogy bukás lesz és hülye tanácsokat adnak:

Így keletkeznek olyan hihetetlen gagyik mint pld. a Függetlenség napja, Világok harca és hasonlók.

A Screamer II. részéért pedig eleve büntetnék, mert amilyen jó volt az első (ami amúgy egy novella alapján készült, de picit kibővítve) olyan gagyi a II.

Megnézzük, értékeljük, de tapasztalatom szerint ha a blogokban lehúzzák, akkor az valóban gagyi.

Wintermoots (törölt) 2013.04.11. 17:21:32

@Kovács Erzsébet:

(ez már tényleg szubjektív. számomra egy viszonylag ötletes posztmodern feldolgozása volt olyan amerikai tömegfilmeknek, melyek engem jobbára hidegen hagynak, a filmet unalmasnak találtam, elképesztően csúnya szereplőkkel, nevetni is csak a bruce willis-ving rhames jeleneten tudtam, onnantól hogy bruce elindul le a pincébe...meg a nyitó-záró jelenetet élveztem.
elhiszem hogy valakit szórakoztatott, megmozgatta a képzeletét, stb. hát az enyémet nem.

Wintermoots (törölt) 2013.04.11. 17:27:42

@Luighi:

van amelyikre 50 ezren, van amelyikre 950 ezren szavaztak, a top 100-ban.

Kovács Erzsébet 2013.04.11. 17:29:20

@Wintermoots: Hát, én sem szeretem a sajtburgert... Az ilyen profin kiegyensúlyozott dolgoknak pont az a kockázata, hogy lesz, aki kevésnek, ízetlennek találja őket.
Mellesleg Bruce-ék pincei jelenetét eddig még kizárólag férfiaktól hallottam nagy elismeréssel emlegetni, úgyhogy az az érzésem, Tarantino ott rendesen beletenyerelhetett a férfipszichébe.

Wintermoots (törölt) 2013.04.11. 17:37:16

@Kovács Erzsébet:

(én szeretem a jó burgert egyébként, de tarantino nem volt az:). egyébként azért említettem azt a jelenetet, mert máson nem tudtam nevetni. untam és bántotta az esztétikai érzékem:) )

Mészáros Laci 2013.04.11. 20:40:16

Mikor kezdték játszani amerikában?

Mészáros Laci 2013.04.11. 22:47:40

@Wintermoots:

...ööö, de akkor a wikipédián a történet részletes leírása honnan van? valami pre-premier vetítésről?

Wintermoots (törölt) 2013.04.11. 23:02:09

@Mészáros Laci:

közel negyven országban április 10-12 között mutatják/mutatták be.
az usában később.

jövő héten Likvidálva, utána Gyilkos vágyak---mindkettő nyáron lesz majd az usában ha jól tudom.

Wintermoots (törölt) 2013.04.12. 12:57:20

egy filmkritikus ambivalensen érez a feledéssel kapcsolatban, felsorolja azért mi a jó benne:

"Maga a sztori kellemes, bár innen-onnan összeollózott, a drónok kifejezetten a frászt hozzák az emberre, az űrhajók kialakítása bámulatos, __Olga Kurylenkót amíg mozog__… de"

hááát, a kiemelt rész érdekesen hangzik egy kritikában, persze manapság semmin sem lepődünk meg:)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.12. 13:03:41

@Wintermoots: Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy az idézett kritika egy férfimagazinra íródott. Ott belefér. :)

Wintermoots (törölt) 2013.04.12. 13:20:22

@Zalaba_Ferenc:

tényleg, most hogy nézem, az egy férfimagazin.
ott ez a stílus valóban:)

Kovács Erzsébet 2013.04.12. 14:14:01

Hehe, látom, nekem is dobtak egy cukorkát a végén.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.12. 17:50:43

@Wintermoots: Ez tényleg érdekesen hangzik, mert Andrea Riseborough volt a jó nő ebben a filmben :D

@Sonny25: Tudni kéne hozzá, h mit vitt ő a közösbe, de ennek a tudásnak a hiányában én azt tudom elképzelni, h relatíve jól ír, de tipikusan az az író, aki bár évekig top filmeken dolgozik, soha nem fog igazán nagyot és emlékezeteset alkotni.

@Plumper_: Azért kövesedtek be, mert a Prometheusban egyenesen futottak az úrhajó alatt.

@Zalaba_Ferenc: Már régóta meg akarom kérdezni, de ilyen premier előtti vetítés előtti vetítésekre bejutáshoz milyen sajtóakkreditáció kell és hol lehet ilyet szerezni?

vargatom 2013.04.14. 21:49:17

Nos, szépnek tényleg szép, sőt elképesztően szép, meg a zene is jó; és annyira én nem is verem a falba a fejem az előadásmód miatt sem, ekkora költségvetésnél már muszáj biztosra menni.

Viszont azzal nem értek egyet, hogy annyira zseniális lenne a sztori. Lényegében három korábbi, anyagilag és/vagy kritikailag sikeres filmből van összeollózva... És azok közül is csak egy volt vérbeli scifi, egynél ugye már megoszlanak a vélemények, a harmadik meg színtiszta blockbuster volt (azaz elég butácska).
Ha nagyon ráérek, majd keresek ennél jobb sztorikat a Mátrix utáni termésből, biztos vagyok benne hogy lesz jó néhány...

Egyébként nagyon durva hogy milyen képeket tudnak ezzel az új digitális kamerával felvenni, Cruise és a csajok szuperközelijei a nagyon keskeny fókusszal elképesztően jók lettek. A konkrét nevét most hirtelen nem tudom, de asszem valami 8K felbontású szenzor van benne.
Szóval BR-en nagyon ütni fog ez a film, lehet beszerezni a 60-70 collos tévéket ;)

Gál Zoltán (ICR) 2013.04.15. 11:12:10

spoileres cikk nem lesz? mert lenne par logikai buktatom, amire kivancsi vok h van e valaszotok

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.15. 11:21:02

@ICR: Tervbe van véve egy ilyen, csak az a bajom, hogy a film címe kezdi beváltani ígéretét. :)

aronrunning · https://linktr.ee/daniaron 2013.05.02. 00:33:24

Azt el tudja nekem mondani valaki, hogy amikor megy a sírás, hogy nincsenek már színtiszta sci-fik, és az összeset akciófilmmé butítják (Transformers, Star Trek), akkor mire gondolnak pontosan? Mikor volt ez máshogy? Akárhogy is nézem a blog 50-es listáját, nagyon kevés rajta a színtiszta sci-fi.

Honnan sci-fi a sci-fi?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.01.18. 12:41:59

pótoltam végre én is.

Lehet, hogy a legjobb a mátrix óta, de az tuti, hogy Cruise jobb neo lett, mint reeves volt.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása