A ház (The House, Csehország-Szlovákia, 2011, Zuzana Liová)
Eva (Bárdos Judit) elégedetlen az édesapja által neki szánt sorssal. Délután hazaérkezik az iskolából, átöltözik, és irány az építkezés. Az apa fejébe vette, hogy mindkét lányának épít egy-egy házat, természetesen önerőből, a jelzáloghitel szóba sem jöhet. A szűkös anyagi források miatt a projekt Fogarasi Árpád atombunkeréhez hasonló stádiumba kerül, az apa mégis makacsul ragaszkodik lányainak tett ígéretéhez. A helyzetet tovább bonyolítja az apa és az idősebb lánytestvér közötti feszültség, ráadásul Eva megismerkedik egy férfival, aki – mint később kiderül - házas, és mellesleg a lány új tanára. Szép kis család, mondhatom.
A sejtelmes című csehszlovák alkotás akár kishazánkban is játszódhatna. Zuzana Liová rendezőnő egy hozzánk (is) oly közel álló problémát vesz górcső alá: a vidéki élettől szabadulni vágyó emberét. Eva megelégelte édesapja rabszolgatartó-mentalitását, nővére félresiklott életét látva (alkoholista férj, három gyerek, teljes anyagi csőd) csak egy dolog lebeg a szeme előtt: minél hamarabb kimehessen Londonba babysitterkedni. Ha elszalasztja ezt a lehetőséget, akkor szüleihez és nővéréhez hasonló, perspektívák nélküli, megkeseredett élet vár rá. Beleszeret egy helyi fiúba, beköltözik a befejezetlen házba, szül egy-két gyereket, és eladó lesz a helyi boltban. Kell ennél több? Egy kis humor mondjuk nem ártott volna…
A ház (The House, Csehország-Szlovákia, 2011, Zuzana Liová)
Eva (Bárdos Judit) elégedetlen az édesapja által neki szánt sorssal. Délután hazaérkezik az iskolából, átöltözik, és irány az építkezés. Az apa fejébe vette, hogy mindkét lányának épít egy-egy házat, természetesen önerőből, a jelzáloghitel szóba sem jöhet. A szűkös anyagi források miatt a projekt Fogarasi Árpád atombunkeréhez hasonló stádiumba kerül, az apa mégis makacsul ragaszkodik lányainak tett ígéretéhez. A helyzetet tovább bonyolítja az apa és az idősebb lánytestvér közötti feszültség, ráadásul Eva megismerkedik egy férfival, aki – mint később kiderül - házas, és mellesleg a lány új tanára. Szép kis család, mondhatom.
A sejtelmes című csehszlovák alkotás akár kishazánkban is játszódhatna. Zuzana Liová rendezőnő egy hozzánk (is) oly közel álló problémát vesz górcső alá: a vidéki élettől szabadulni vágyó emberét. Eva megelégelte édesapja rabszolgatartó-mentalitását, nővére félresiklott életét látva (alkoholista férj, három gyerek, teljes anyagi csőd) csak egy dolog lebeg a szeme előtt: minél hamarabb kimehessen Londonba babysitterkedni. Ha elszalasztja ezt a lehetőséget, akkor szüleihez és nővéréhez hasonló, perspektívák nélküli, megkeseredett élet vár rá. Beleszeret egy helyi fiúba, beköltözik a befejezetlen házba, szül egy-két gyereket, és eladó lesz a helyi boltban. Kell ennél több? Egy kis humor mondjuk nem ártott volna…
Hajszál híján úriember (A Somewhat Gentle Man, Norvégia, 2010, Hans Petter Moland)
A tékozló fiú hazatért. Jó látni, hogy Stellan Skarsgård megannyi hollywoodi alkotás után vissza-visszatalál a kisebb lélegzetvételű, de nem kevésbé értékes filmekhez. Egy igazi úriember, aki tiszteli a közönségét. Pont, mint Torrente. Ha a szükség azt kívánja, akkor étkezés után rögtön átengedi magát a testi örömöknek – bár ez inkább csak „érett korú” főbérlőnőjének öröm. Hiába közli vele újdonsült főnöke, hogy egyetlen kolléganőjük tabu, gondolkodás nélkül rámozdul az elvált nőre. 12 év börtön után meglátogatja ex-feleségét, étkezés és szex itt is kéz a kézben járnak. A felmerülő konfliktusok nála fejben dőlnek el, a másik fél vérző orral ritkán szokott ellenkezni. Tánctudását a fiatalok is megirigyelnék, és biztos, hogy rajta kívül nincs még egy ember a világon, aki egyszerre eszik és dohányzik fogmosás közben. Hajszál híján úriember.
Kapcsolódó cikkek
Titanic Filmfesztivál 2011 - 1. nap
Titanic Filmfesztivál 2011 - 2. nap
Titanic Filmfesztivál 2011 - 3. nap
Titanic Filmfesztivál 2011 - 5. nap
Titanic Filmfesztivál 2011 - 6. nap
A ház (Dom, Csehország-Szlovákia, 2011, Zuzana Liová)