aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: das leben der anderen #2 (2007) Angyalosi Ádám
2008. március 15. 09:20:07

Kategória: 14 komment

Gerd Wiesler karrierje szárnyal. A Stazi (egyik) legjobb kihallgatótisztje és zseniális, megbízható megfigyelő. Az állam ifjú növendékeinek oktatását kegyetlen, mértani pontossággal végzi, a gyanús személyekkel – üljön az akár az előadóban, akár a kihallgatóteremben – szemben nem mutat szimpátiát, hatékony, intelligens és ami a legfontosabb: hisz a pártban. Ezekkel a tulajdonságokkal ismerheted meg őt Florian Henckel von Donnersmarck filmjében, épp mielőtt megbíznák a neves író, Georg Dreyman szemmel tartásával. A gyanú ugyan megalapozatlan, hiszen csupán a kanos nagyember vetélytársáról van szó, de aki ilyen szintre küzdötte magát a rendszerben, nem inoghat meg ennyi kétségtől. Bezzeg ha meghall egy zeneművet, mely után “senki sem maradhat rossz ember”!

Igen, a film körülbelül háromnegyed óránál veszti hitelét, az addig kőkemény, rendíthetetlen hős fogja magát és minden elvének hátat fordítva belekezd egy olyan szélmalomharcba, melyet Don Quijote is megirigyelhetne, mindezt paradox módon épp akkor, mikor a megfigyelt alany mégis bűnösnek bizonyul. Innentől az egész dramaturgia felborul, lehetetlen komolyan venni az ordító ellentmondásokkal tarkított didaktikus rebelliókat (miután Wiesler precízen ecsetelte, miként kell órákig izzasztani valakit, csak hogy szerezzen némi szagmintát, ledöbben azon, ahogy felettese magyarázza a szintén alapvető pszichológián alapuló elkülönítés ötletét?!), hiszen az ügynök egész életét dobja a szemetesbe azért, hogy megmentsen egy párt abban az általa is épített rendszerben, melyben köztudottan nincs szükség bizonyítékokra.

Az ostobaság kvintesszenciája ez – hátborzongatóan hatásvadász giccsparádé abból az utálatos fajtából, melyben nem csak minden karakter tökhülye, de az alkotók még a nézőt is annak nézik.

Címkék

kritika oscar 3csillagos eurocinema daesu

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr584535214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2008.03.15. 09:30:43

ez is egy vélemény. a sorsfordíónak titulált zenei mű szerintem már csak az utolsó csepp abban a pohárban, amely a film kezdete előtt évekkel kezdett el megtelni. a filmmel kapcsolatos saját meglátásaim itt olvashatók: http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2007/02/28/2181315/

Ismeretlen_63220 2008.03.15. 10:28:54

Mintha egy másik filmet láttam volna, ezzel a címmel. Nekem a főhőst alkotó színészben pont az volt a zseniális, hogy végig hozta az eldönthetetlen véleményű karaktert. Amikor a módszertant oktatta, akkor is hiteltelen volt, és amikor rendszert árult, akkor is. Pont ilyen lehetett az a kor: senkiről sem tudhattad pontosan.

Ismeretlen_82723 2008.03.15. 10:56:20

Sosem szoktam szembeszállni egy "kritikával", mert mint tudjuk, a vélemény olyan, mint a segglyuk: mindenkinek van egy. De ez azért meggondolatlan. Hatásvadász? Giccsparádé? Tökhülye karakterek? Igaz, hogy már egy éve láttam, de ilyesmikre egyáltalán nem emlékszem.

Ismeretlen_76970 2008.03.15. 11:16:35

Daesu, az a sok hülye meg mind szembe jön az autópályán :)

Ismeretlen_9654 2008.03.15. 13:45:51

hehe, kvintesszencia... :)

Ismeretlen_62806 2008.03.15. 14:15:44

Ae: lehet, hogy hősünknek már réges rég elege van abból, ami körülveszi, de miután a kevés okos emberek egyikeként mutatják be (egyedül ő lát valami gyanúsat az íróban, stb), szerintem hihetetlenül (a szó szoros értelmében) irracionális ez a pálfordulás. én így éreztem. Androidus: nekem más benyomásaim voltak; az elején Wiesler habozás nélkül bejelöli a kihallgatás emberségét megkérdőjelező diákot, számomra 100%ig magabiztosnak tűnt, de lehet, hogy majd újra kellene néznem a filmet (illetve az első 45 percet, a többire nem vagyok hajlandó :)). Az említett zenemű elhangzása után viszont már nem állhatja meg a helyét a "senkiről sem tudhattad pontosan", mert hősünk visszafordíthatatlanul pecsételte meg saját sorsát. TheHungarian: a meggondolatlanságban igazad van, közvetlenül a film megtekintése után vetettem billentyűzetre gondolataimat, de már aludtam rá egyet és a véleményem nem változott. A hatásvadászat és a giccs a filmekben általában kéz a kézben járnak, itt például a már emlegetett zongorajátékot (nem elég egy közepesen szép művet kikeresni, még külön el kell mondatni a főszereplővel a kamerába, hogy beza', ezután a rossz emberek is virágcsokrokkal fognak szaladgálni!) vagy a jelentés elhallgatását az izoláció ötletének hallatán tudnám felhozni példaként, de vannak még finomabb dolgok elszórva (hogy hívják a labdád?, megtisztító zuhany minden egyes hazaérkezéskor, ...), a befejezés pedig szerintem vitán kívül a giccs magasfoka. A hülye karaktereknél ott van sokat emlegetett főszereplőnk, aki önként hajtja kard alá a fejét, a neves firkász, aki az egyik leggyanúsabb kollégával fojtat rendszeres találkozókat, ennek ellenére gondolkodás nélkül kijelenti, hogy őt márpedig nem figyelik meg; és a színésznő, aki megsértette a big bosst, de ezek után még személyesen vásárol illegális gyógyszert. Gecco: én márpedig nem fordulok vissza (Hummerem van, gyertek csak :))) Dl: nem csak a rendezők szeretnek hatásvadászkodni, önjelölt kritikusoknál minimum ugyanolyan gyakran jelentkezik ez a betegség.

Ismeretlen_62806 2008.03.15. 14:25:41

Tudtam, hogy kapom majd a flamet az írásért, de ne ez alapján ítéljetek meg, higgyétek el, én általában szeretem a filmeket :) Ez szigorúan szubjektív vélemény, az, hogy a manipuláció egyes szintjei (mert minden film manipulálja a nézőt) kinél hol verik ki a biztosítékot, teljesen egyéni megítélés, kedv, hozzáállás, állapot kérdése. "Nem üvölti le a fejed", írja Ae a filmről szóló kritikájában, én ennek pont az ellenkezőjét éreztem. (egyébként attól féltem, hogy az utolsó mondatomat fogja mindenki kiforgatni, hogy miért tartom én hülyének azt, akinek tetszett a film; későbbi beszólásokat elkerülendő erről szó sincs, tökéletesen megértem, miként lehet a (számomra) hibáit elfogadni)

Ismeretlen_6782 2008.03.15. 15:14:18

Hát ez meglepő vélemény, és azzal egyet kell értsek, hogy hatásvadász, deus ex machina fordulatok is vannak benne, de szerintem ettől még egy nagyon jó film. Hatnak a hatásvadász elemek. :)

Ismeretlen_63220 2008.03.15. 20:04:26

Jó, hát aki nem viseli el a más véleményt, azzal nem sok mindent klehet kezdeni. Abban teljesen igazad van, hogy irracionális a főhős pálfordulása. De ezt én nem tekintettem negatívumnak. Olyan, mint az Életvonat megoldása. Azzal is gyönyörűen be tudja mutatni a kort, hogy azt mutatja meg, hogyan nem történt. Abszolút nem hiányolom a "valósághűséget".

Ismeretlen_85452 2008.03.16. 12:27:27

A főszereplő a rendszer nagy hivője: többek között hisz abban, hogy a kétes elemeket igenis megkell figyelni, de aztán változik azzal a helyzet hogy meglátja a rendszerárulását: hogy kilehet forgatni és személyes dolgokra is fellehet használni. Nem ért egyet az iró megfigyelésével épp ezért Don Quijote harca nem korábbi önmagával és egykori elveivel kezdődik meg... nem fordul szembe magával, hanem csak azzal a vezetéssel, aki visszaél mindazzal, amiben ő hitt. Ahogy látom ezt azért nem tudtad befogadni, mert szerinted aki a korábbi rendszerban magasra tört ilyen poszton az már rég nem lehetett az elvek embere csak egy alamuszi kizsigerelő, akinek már semmi se szent. Szigoruan személyes tapasztalatokra hagyatkozva én ugy érzem hogy ez egy nagyon leegyszerüsitett kép a korábbi rendszerről. Távol álljon tőlem, hogy elkezdjem mosdatni az egykori ügynököket, de mivel jó párat ismerek meglehetősen közelről, igy csak annyit mondok, hogy a kép ennél azért jóval komplikáltabb. Alapvetően szerintem ott a tévedés, amikor ezt irod "megmentsen egy párt abban az általa is épített rendszerben, melyben köztudottan nincs szükség bizonyítékokra" - ezzel feltételezve hogy a párt ugy müködött hogy mindenki tudott mindenről és az összes disznóságot belső körökben kiteregették. Pedig pont az a lényeg, hogy a propaganda belső körökön belül is ment: ahhoz hogy a beosztottak igazán szivvel lélekkel csinálják a dolgukat elkellet velük is hitetni, hogy ez a világ legklasszabb rendszere és minden más csak a fertőről szól.

Ismeretlen_1068 2008.03.16. 20:58:43

OFF: igazán örvendetes azt látni, hogy ennyire szélsőséges véleményeket civilizált módon is lehet ütköztetni.

Ismeretlen_85452 2008.03.16. 21:24:12

Igen, bár igy visszaolvasva kicsit kioktatóbb lett a hozzászolásom mint szerettem volna.

Ismeretlen_62806 2008.03.16. 21:29:19

Bomarr: nyugi, épp most akartam megköszönni a részletes választ, rávilágítottál néhány fontos hibára, amit elkövettem. Még mindig nem gondolom igazán jónak a filmet, de valamikor biztos újranézem az általad említett téves prekoncepciók nélkül, valószínűleg jobban fog tetszeni.

Ismeretlen_85452 2008.03.16. 21:35:47

Na ennek örülök :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása