Az irtó zsúfolt karácsonyi hétvégét az Aquaman úszta meg szárazon, blockbusterhez méltó rajtot jegyezve - pedig ilyenkor nem feltétlenül kell blockbusterhez méltó rajtot villantani. A Mary Poppins visszatér és az ŰrDongó ettől függetlenül nem tűnik frenetikus sikernek, de az Álommeló és Isten hozott Marwenben sem mutatta jelét nagy jövőnek.
> új filmek
A DC-képregények legfrissebb mozis inkarnációja már lerohanta Kínát, és a kínaiak reakciója olyan szuper volt, hogy éreztette hatását a rákövetkező hétvégén és most is, mikor Amerikába is megérkezett az amerikai film. Az Aquamanről (hazai bemutató: már a mozikban) van szó, ami a Wonder Woman által megkezdett úton célba érve teljesen Marvelszerű szórakozást nyújt Jason Momoa megnyerő jelenlétével. A Warner több mint 4000 moziban pergő kalandfilmje persze nem volt mentes a kockázatoktól, elvégre változatos fogadtatású filmcsomót követ, és a karácsonyi bemutatóban is valamiféle biztosíték után nézett a stúdió. A még éppen friss Rotten Tomatoes-paradicsomot kiérdemlő film iránt az előzetes várakozás szépen épült, a premier hétvégéjét megelőzően már majdnem biztos volt, hogy 65 millió dollár felett nyit a film, s így is történt. 67 millióval lett első a 200 milliót felemésztő mű (72 milliója van premier előtti vetítéseknek hála), és ez december havában annál is jobb, mint amilyennek tűnik. Az év vége fő slágerfilmje vált hát rövid úton a vízemberből, kis szerencsével akár a 300 milliót is megcsípheti - de eljuthat mondjuk egymilliárdig globálisan?
A Disney dédelgetett projektje, ha nem is befürödni látszik, de elázni. A Mary Poppins visszatér (Mary Poppins Returns; hazai bemutató: már a mozikban) egy fél évszázadot várató folytatás, ami három évnyi Star Wars-szellemű decembert kívánt leváltani. Kétségtelen a figura népszerűsége az angolszász világban, ám mégiscsak egy régi portékáról van szó, amit a mai közönségnek nem árt újra eladni, s nem csak a nosztalgiára építeni. A filmtől egészen döbbenetes számokat vártak a prognózisok: 50 millió dollár feletti bevételt a szerdai nyitány óta és végösszegnek 350 millióig nyúló pénzeket - csak Észak-Amerikában. Ehhez képest a nyitónapon 5 milliót sem hozott, szokásos hétvégi bevétele pedig nem sokkal haladja meg a 20 milliót, míg öt nap alatt 31 milliót termelt. A 4000 mozit bűvkörébe vont dadusnak tehát van mit ledolgoznia, hogy végül ne gyarapítsa a Disney idén nem kis számú csalódásszámát, de ez olyan műfaj, aminek nem lehet gond akár hónapokig reflektorfényben maradnia (lásd A legnagyobb showman tavalyi ilyenkori esetét). A 130 millió dolláros költségvetést kell megfejelni első körben.
A Transformers-sorozat mélypontját jegyezte tavaly nyáron, amikor Az utolsó lovag már csak 130 millió dollárig jutott. 130 millióig, ami a legelső filmnek már az első hétvégét zárva bőven megvolt. A Paramount és Michael Bay is a legjózanabb lépést tette: utóbbi lelépett, előbbi pedig kisebb spektrumon gondolkodva és a mostanság dívó '80-as évekbeli megmártásban látta a franchise túlélését. Az ŰrDongó (BumbleBee; hazai bemutató: már a mozikban) nehéz helyzetbe került ezzel a súlyos bizonyítási kényszerrel, ráadásul nem a megszokott nyári szezonban kell helytállnia. A prognózisok csekély boldogulási esélyre számítottak, és e szerint is alakultak a 3500 moziban menő ifjúsági sci-fi számai: 21 millió dollárral nyitott. Jó kevés ez ettől a névtől, de mivel a kritika nagyon kedveli - s nem csak a korábbi filmekhez képest -, sejthető, hogy a nézőknek is kedvére lehet, jóval családbarátabb opcióként. 100 millió dollárig el kell jutnia, de a 137 millióra rúgó gyártási költség annál többet igényelne.
Jennifer Lopez legutóbb A szomszéd fiúban domborított, az pedig egész korrekt futamot élvezett három és háromnegyed éve. Most a testhezálló műfajjal tért vissza a színész-énekesnő: romantikus vígjáték az Álommeló (Second Act; hazai bemutató: már a mozikban), s mint ilyen, nem az a hirtelen kasszírozó típus. Az STX most be kell érje 6,5 millió dollárral, ami igencsak szerény, de hát tizenöt éve az Álmomban már láttalak is szerényen indult ahhoz képest, ameddig jutott (18,7M - 94M). Ez mostani film nem kapott oly szörnyű kritikákat, mint kaphatott volna, a nézői értékelések meg a szokásosak - van rá esély, hogy 35 millió fölé jut, mire vége a dalnak.
Robert Zemeckis két év után jelentkezett új filmmel, ám olybá tűnik, az egykori sztárrendező már képtelen sikeres filmet készíteni. A Kötéltánc és a Szövetségesek után az Isten hozott Marwenben (Welcome to Marwen; hazai bemutató: március 7.) is csalódást keltő nyitányt jegyez 2,4 millió dollárral. És itt a csalódást keltő már eleve a lesajnáló előrejelzésekhez képest született meg. A Steve Carell főszereplésével készült film, melyben egy fickó rossz élményeit enyhítendő egy városkát gyárt kis emberkékkel, még kevésbé találta meg a közös hangot az amerikai nézőkkel, mint a tavalyi Kicsinyítés; ráaádásul minden vélemény szerint erőtlen film született. Zemeckis a Jól áll neki a halál óta először gyártott filmet a Universalnak, akik bizonyára átkoznák ezt a hónapot, ha A Grincs nem hordaná a lóvét még mindig taligán a stúdió minden lotjába. Az Isten hozott Marwenben 39 millió dollárból készült, s ennek harmadát se fogja sokkal meghaladni bevétele. Mindezek után a magyar premier igencsak kétséges.
Már több mint 700 mozi játssza A kedvencet (The Favourite; hazai bemutató: február 7.) A díjnyertes és Oscar-esélyes kosztümös tragikomédia igen erős limitált körű heteken van túl, ám legnagyobb bevételét nem ezen a már országos szinten érte el. Most kétmillióval szerepel, és éppen nem jutott a top 10-be, ellenben áttört a 10 millión összbevételét tekintve. Nyilván messzire vezeti még útja a Fox Searchlight gyermekét a következő két-három hónapban.
A másik angol (és skót) királynős filmnek kevésbé jöttek össze a dolgok, noha a tizedik helyet megcsípte. A Mária, a skótok királynője új változataként a Két királynő (Mary Queen of Scots; hazai bemutató: január 31.) kevésbé acélos kritikákkal kénytelen beérni, viszont gyorsabban a széles közönség elé vágott, ugyancsak 700 moziban, ugyancsak kétmillió dollár körüli hétvégi összeggel. Saoirse Ronan és Margot Robbie a nagy lehetőségről lecsúszott, a díjszezonos érdekeltség elmaradt, így rövidebb ideig húzhatja a Focus Features propagálta történelmi dráma: 15 millióig nem valószínű, hogy eljut végül.
>korábbi filmek
A sok-sok direkt konkurens miatt a Pókember: Irány a Pókverzum! a kielégítő nyitány és a príma visszhang ellenére felezni kényszerült kezdőösszegét. A Sony animációs versenyzője 65 millió dollárt halmozott fel tíz nap alatt, és némi ügyes lavírozással a 100 milliót azért még becserkészi.
Több mint 75%-ot zuhant a Ragadozó városok, vagyis megadta a közönség a kegyelemdöfést a Universal totális buktájának. Tíz nap alatt a regényadaptáció 12 millió dollárt termelt, miközben jócskán 100 millió feletti árcédulát visel.
Ezen a hétvégén végül elérte a 200 millió dollárt a Csillag születik. A Warner Oscar-esélyes zenés drámája a 2018-as év legnagyobb box office-diadalai közé tartozik.
>végszó & ami jön
A naptár szerencsésen alakult, december 24. csak a hétfői üzelmekbe rondít bele, így könnyen gyűjtögettek a filmek - csak a túl sok és túl egyforma kaliberű premier volt a gond. Az Aquaman így is simán vitt mindent, a többiek meg majd még bizonyíthatnak. December 25-én, vagyis rögtön kedden két újabb delikvens csatlakozik. A Holmes & Watsont nem vetítik a kritikusoknak, ez sokat elmond, míg a Vice a Golden Globe-ok éllovasaként tekint a dollárok felé.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Aquaman | $67.4m | $72.1m | $200m |
2 | Mary Poppins visszatér | $22.2m | $31.0m | $130m |
3 | ŰrDongó | $21.0m | $21.0m | $137m |
4 | Pókember: Irány a Pókverzum! | $16.7m | $64.8m | $90m |
5 | A csempész | $10.0m | $35.7m | $50m |
6 | A Grincs | $8.2m | $253.2m | $75m |
7 | Álommeló | $6.5m | $6.5m | $16m |
8 | Ralph lezúzza a netet | $4.6m | $162.1m | $175m |
9 | Isten hozott Marwenben | $2.4m | $2.4m | $39m |
10 | Két királynő | $2.2m | $3.5m | $25m |