A Ralph lezúzza a netet és a Creed II. az ideális folytatások mintapéldái lettek a hálaadás hétvégéjén: jó kritikák mellé zsákszámra tömték magukba a bevételt. Ezalatt a Robin Hood viszont az év egyik legnagyobb perecelését mutatta be.
> új filmek
A Rontó Ralph 2012-ben amolyan "unqualified triump" lett a Disney számára, elvégre régi játéktermi játékokra alapozva rizikós a mai gyerekek számára is fogyasztható filmet fabrikálni. A csel abban rejlett, hogy nem is igazán a gyerekek fogyaszthatták a 190 millió dollárig jutó filmet, legalábbis biztosra vehető, hogy a mi helyzetünkhöz képest könnyebben váltanak jegyet gyerekmentesen is ilyesmire a tengerentúliak. Ám a folytatással azért bebiztosított a stúdió: az internet világa bárki számára egyet jelent a megnézendő tartalommal, és ha még Disney-hercegnők is illegetik magukat a színen, nincs is más recept a sikerre. A Ralph lezúzza a netet (Ralph Breaks the Internet; hazai bemutató: január 17.) iránt azért csak módjával támasztottak nagyobb elvárásokat az elődhöz képest, hiszen hat éves hiátus rosszul is elsülhet, de nem: 55,7 millió dolláros nyitánnyal vágott előre a folytatás, szerdai nyitánya óta pedig 84,5 milliót hajtott fel. Ennél magasabbra csak a Jégvarázs jutott a hálaadás hosszú hétvégéjén, szóval Ralph nem csak a netet, hanem a kasszákat is alaposan lezúzta. 225 millió dollár alatt nem lesz megállás, a kérdés inkább az, a harmadik részben hová kerülhet majd még Ralph és Vanellope?
Sylvester Stallone nem mindig tudja, mikor kell átadni a stafétát a fiataloknak (lásd A feláldozhatók 3. esetét), ám ahogy a Creed II. (Creed II; hazai bemutató: január 3.) és elődje képében átvariálta a fehér underdog sztoriját a fiatal fekete közönség nagy néznivalójává, az igen előrelátó. Michael B. Jordan a két rész között szupersztárrá ugrott elő a maga nézői előtt, sőt azon is túl, a bunyó pedig mindig is jó talaj volt egy kis családi drámázáshoz az amerikaiak ízlése szerint. És ha ez önmagában kevés lenne, hát a nosztalgia is kapott egy kiadósat, tekintve, hogy a Rocky IV. neves szereplője is visszatér, Dolph Lundgren alakításában - hogy a jó öreg bosszúsztori még inkább biztosítsa a sikert. A siker pedig nem maradt el, a Creed II. ugyancsak megugrotta az első rész amúgy sem épp lapos számait, vagyis összejött az, ami anno a Rocky II.-nek nem. 35,3 millió dollárt bokszolt ki a hétvégén az MGM gondozottja, szerda óta pedig több mint 55 millió dollár jött már össze - impozáns egy 50 milliós árcédula mellett. Ami tovább szítja a diadalt, az a meglepően jó kritikai átlagok, már ha azt vesszük, mégis csak egy nyolcadik részről van szó, amiben a történések menete is igencsak körbe van határolva a zsáner rendje által. Egy szó mint száz, Sly most megint összehozta, s meg sem áll 125 millióig. A harmadik részbe pedig akkor Clubber Langet akarjuk.
A sherwoodi erdő viszonylag kis hely, hogy ennyi Robin lakja, de most itt az újabb: a Lionsgate fiatalos, pörgős akciófilmet vízionált a folklórhős köré, plusz fekete bajtársat is természetesen, s mindez csaknem 100 millió dollárral volt kielégíthető. A nézői kívánalmakhoz azonban a Robin Hood (hazai bemutató: december 6.) nem tudott felnőni, nyitánya csupán 9 millió dollárt takar, öt nap alatt pedig 14 milliót kalapozott össze. Mondani se kell, előre látható bukásról van szó, amit túlzottan megelőzni még úgy sem lehetett volna, ha nem a Creed II. ellen indul csatába és kicsit jobban rámutat a reklámkampány, hogy ez így meg úgy más, mint amit eddig láthatott a nagyérdemű. De alighanem nem más, vagy rossz irányba az: a 11%-os Rotten Tomatoes-arány még rövidebb jövőt jósol a filmnek, 30 millió dollár alatti véggel.
Peter Farrelly komoly vizekre evezett a Green Book (hazai bemutató: február 21.) című dráma megrendezésével. A 60-as években játszódó filmben Viggo Mortensen furikázza körbe a dzsesszzenész Mahershala Alit, miközben finoman megfogalmazódhat a nézőben ez meg az rasszokat érintő kérdésekről. Mortensen nem különösebben örvend, hogy negatív színben tűnt fel az utóbbi hetekben a sajtóban egy a kampánykörúton történt szóhasználata miatt, ellenben a Universal kezet csókolhat neki az extra hírverését. A film egészen derék 5,4 millió dollárt könyvelhetett el a hétvégén, amin 25 helyett már több mint 1000 mozi játszotta. Eleddig 7,8 millió halmozódott fel, amúgy pedig igen jó vélemények keringenek a műről, szóval némi szerencsével (amit lehet, az a bizonyos extra hírverés elhessentett) a díjszezonban is találkozhatunk még vele. 20 millió dollárig talán ellökik a nézők.
Kevésbé sikerült az országos, vagy legalábbis szélesebb pályára való átállás a Kitörölt fiúnak (Boy Erased; hazai bemutató: február 7.). Joel Edgerton második rendezésében Russell Crowe és Nicole Kidman táboroztatják rendhagyóan rendhagyó hajlamú gyermeküket, és egy ilyen érzékeny megközelítést igénylő téma jól járhat az Oscaron, s csak annak függvényeként a kasszáknál. A film kritikái azonban nem átütőek, csak jók, így most kell gyűjtögetnie; 1,2 millió dollárt szerzett 672 moziból, ami kevesebb pénz mint egy hete, kevesebb moziból, s arányszámai másutt is megbicsaklottak. A Focus Featuresnek tehát úgy kell készülnie, hogy a mostani 4,5 millió dollár megduplázódni sem fog.
Hugh Jackman is megkapta a maga nem kívánt plusz publicitását új filmje idején, de The Front Runnerren már az se tudott segíteni (de nem is igazán gátolta, alighanem). A politika és közvélemény csúnya fertőjében az általa játszott politikushoz hasonlóan kicsit megmártózó színészre már a pár héttel ezelőtti, néhány mozis premierkor sem figyeltek fel elegen, most pedig csak 630 ezer dollárt kampányolt össze neki a Sony, és ez bizony nagyon gyatra, 800 dollár alatti átlagot jelent mozinként. A kritikák sem fényűzőek (Jason Reitmantől sajnos már a Pszichoanyu számít a meglepő kivételnek a vélemények frontján), szóval ez a befutó kétségtelenül sereghajtó lett, kétmillió dollár nem sok, addig sem fog már eljutni.
> korábbi filmek
Több mint nyitánya felét hagyta el a Legendás állatok: Grindelwald bűntettei, ami módfelett az első rész 39%-a felett van, ugyanakkor a mezőny is zsúfoltabb családi opciókkal. A Warner fantasyje 29,7 millióval éles versenyben lett negyedik, összbevétele pedig 117 milliót számlál - 25%-os mínusz a két évvel ezelőttihez képest.
A Grincs az új animációs nevezés ellenére is jól tartotta magát. A Universal mesefilmje több mint 30 millióval képviseli magát, s három hétvége után már 180 millió dollárhoz ért. Hogy a 2000-es film 260 milliót befogja-e, az még elválik.
A negyedik víkendjét csaknem 14 millióval zárta a Bohém rapszódia. A Fox zenés filmje át is pattant a 150 millió dolláron, s innen már csak tízmillió hibádzik, hogy a legsikeresebb zenész-életrajzi film legyen az amerikai mozikban (a Straight Outta Compton előtt).
> végszó & ami jön
Több mint 200 millió dollár értékben keltek el jegyek a top 12 filmjeire, ami impozáns, június óta nem látott összeg, és csak 2009-ben meg 2013-ban volt mozgalmasabb ez a hétvége. A kedélyek viszont csendesednek, ilyenkori szokás szerint, hiszen premierként is csak a The Possession of Hannah Grace című horror jelentkezik.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Ralph lezúzza a neted | $55.7m | $84.5m | $175m |
2 | Creed II. | $35.3m | $55.8m | $50m |
3 | A Grincs | $30.2m | $180.4m | $75m |
4 | Legendás állatok: Grindelwald bűntettei | $29.7m | $117.1m | $200m |
5 | Bohém rapszódia | $13.9m | $152.0m | $52m |
6 | Instant család | $12.5m | $35.8m | $48m |
7 | Robin Hood | $9.1m | $14.2m | $100m |
8 | Nyughatatlan özvegyek | $8.0m | $25.6m | $42m |
9 | Green Book | $5.4m | $7.8m | $23m |
10 | Csillag születik | $3.0m | $191.0m | $36m |