A nyár utolsó hava nagy durranás nélkül vette kezdetét, ami helyette akadt, az sok felemás és hervatag nevező. A Barátom, Róbert Gidának nem sikerült első helyet szereznie, miközben A kém, aki dobott engem is csak átlagos eredményt ért el. Súlyos kudarc is akadt a Sötét elmék képében, miközben az első helyen a franchise-legjobb mutatókat magáénak tudó Mission: Impossible: Utóhatás áll második hete.
> új filmek
A Disney a régi klasszikusainak nagyszabású játékfilmmé adaptálásai közé olykor beiktat egy-egy komolyabb ambícióktól mentes újrajátszást is, és mondjuk az Elliott, a sárkánnyal be is jöhettek számításaik két éve. A Barátom, Róbert Gida (Christopher Robin; hazai bemutató: már a mozikban) viszont jóval ismertebb és szeretettebb figurákhoz nyúl ahhoz, hogy beérje a stúdió a 25 milliós nyitánnyal, ami született - szemben a 30 milliót prognosztizáló előrejelzésekkel. Ha azt vesszük, hogy a kedveltség ellenére Micimackóék már legutóbb is nagyon-nagyon szerény számokat szállítottak (a 2011-es rajzfilm esetében 26,7 millión állt meg a mutató), most pedig szokatlan külsővel tértek vissza, hát valamennyire érthető, hogy csak az említett sárkányos meséhez mérhető érdeklődés mutatkozott. A filmről alkotott nézői vélemények viszont nagyon pozitívak, így a hónap folyamán derék gyűjtögető válhat belőle - ha a Nyúl Péternek sikerült 100 millió fölé jutnia ilyen pozícióból, a Barátom, Róbert Gida is képes lehet rá, de legalább a 75 milliós költségvetést be kell fognia.
Mila Kunis és Kate McKinnon nem oly rég hazánkban jártak, munkálkodásuk eredménye pedig most az amerikai nézők elé került. A kém, aki dobott engem (The Spy Who Dumped Me; hazai bemutató: augusztus 16.) címe által alaposan meghatározott ötletet realizál, a kritikák alapján némileg korlátolt módon, és a nézők is korlátozott számban sorakoztak fel. Tipikus-átlagos nyitányt szállított a Lionsgate istápolta akció-vígjáték a maga 12,4 millió dollárjával, amit a közömbös nézői visszajelzések ellenére is képes lehet a film 40 millió közelébe juttatni, tekintve a hónap hátralévő részének férfiorientált-felhozatalát.
A Fox kicsit későn ébredt, mikor úgy döntött, filmre viszi Alexandra Bracken Sötét-elmék trilógiájának első kötetét. Egyrészt mert a történet koncepcióját alaposan kimerítették már a hasonszőrű filmek, másrészt meg mert már eleve leáldozott a disztopikus tinifilmeknek. A Sötét elmék (The Darkest Minds; hazai bemutató: augusztus 9.) így azok táborát gyarapítja majd, amik sosem teljesedhetnek ki a vásznon - a film ugyanis több mint 3000 moziból csupán 5,8 millió dollárt volt képes kisajtolni, kizárva a folytatásokat. A főszereplő Amandla Stenberg számára tehát változatlanul esedékes az áttörés, lévén tavaly nyáron a Minden, minden is csak szórványosan találta meg közönségét az amerikai mozikban. A Sötét elmék 34 millió dollárból forgott, ennek jó, ha felét viszontlátja majd a kasszákban.
Dinesh D'Souza konzervatív véleményvezér 2012-ben már alaposan megszedte magát a 2016: Obama's America című dokumentumfilmből, mostanra azonban új forrásokra lehetett szüksége, vagy csupán a világnak egy filmre, amiben Donald Trump és Abraham Lincoln megkapják a maguk történelmi párhuzamát. A Death of a Nation több mint ezer moziban került műsorra a Quality Flix forgalmazásában, amely cég ezzel alapos kétségeket támaszthatott neve hitelét illetően, hiszen a film minden idők legrosszabbjai közé lőtte ki magát a kritikák alapján - politika-befolyásolta vélemények ide vagy oda (1 pont a Metacriticen, 0% a Rotten Tomatoes-on). 2,3 millió dollár birtokosai érezték kötelező programnak a Death of a Nationt, 5-7 millióig bővülhet is a kör.
A nyolcadik osztályos lét viszontagságait taglalja az Eighth Grade című dráma, a kritikák szerint roppant hatásos módon. A kiváló visszhangon felbuzdulva az A24 három hétvége után ezer moziba tuszkolta be a szűk réteghez szóló filmet, amivel bizony veszített erejéből: egy helyről kevesebb mint 3000 dollár folyt be a múlt heti több mint 8000-hez képest. A 2,9 milliós hétvégi bevétel a top 10-en kívüli helyezést ért most, de tízmillió fölé vezető útra lépett a film, ami cseppet sem rossz eredmény.
> korábbi filmek
Tom Cruise megállíthatatlanul tör előre. A Mission: Impossible: Utóhatás csak 43%-ot veszített rekorder nyitányából, ami a legjobb második hétvégi arány a Fantom protokoll karácsonyi ügyködésén túl. A Paramount akciófilmje ezzel, vagyis 35 millió dollárjával a vezető helyet is megőrizte (akárcsak a Titkos nemzet három éve), az összbevétel pedig 125 millió dollár közelébe került tíz nap alatt. Ha a tempó nem változik és maradnak az arányok is, biztosan 200 millió fölé jut a film, s talán a 2000-es második rész 215 millióját is lepipálja.
A hét folyamán átlépte a 400 milliót a Jurassic World: Bukott birodalom, s ez nem feltétlenül volt világos kimenetel az első hétvége után. A Universal prezentációja azonban újfent bizonyította, hogy egy Jurassic-mozi mindig jó program a családoknak a nyárban.
Ugyan egy hete úgy látszott, a Fekete Párduc kifullad 700 millió alatt, a Disneynek megvannak a maga módjai a számok megbűvölésére. A képtelen sikerű Marvel-mozi most több mint 1300%-ot emelkedve, csupán 25 moziban peregve ugrott átt ezen a határon, ami korábban csak a Star Wars: Az ébredő Erőnek és az Avatarnak sikerült.
Szintén mérföldkőhöz érkezett A hihetetlen család 2. A Disney-Pixar-mozi átlépte világszinten az egymilliárd dollárt, és már nem választja el sok, hogy a Toy Story 3-at lepipálva a gyártó legtöbbet hozó filmje legyen.
> végszó & ami jön
Két hónapja nem volt ilyen lassú a forgalom, és éves viszonylatban is gyengélkedett e hétvége, de hát a nyári csúcs immáron lezúgott. Egy hét múlva azért még Jason Statham és a kihalt hal csalit dob közel 4000 moziba a Meg - Az őscápa élén... ebből mi lesz?! Jön még a Slender Man - Az ismeretlen rém is némi rémisztgetésre, ami az év ezen szakában olykor jól sül el, illetve Spike Lee újdonsága a BlacKkKlansman - Csuklyások is bemutatkozik.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Mission: Impossible: Utóhatás | $35.0m | $124.5m | $178m |
2 | Barátom, Róbert Gida | $25.0m | $25.0m | $75m |
3 | A kém, aki dobott engem | $12.4m | $12.4m | n.a. |
4 | Mamma Mia! Sose hagyjuk abba | $9.1m | $91.3m | $75m |
5 | A védelmező 2. | $8.8m | $79.9m | $62m |
6 | Hotel Transylvania 3: Szörnyen rémes vakáció | $8.2m | $136.5m | $80m |
7 | A Hangya és a Darázs | $6.2m | $195.5m | $162m |
8 | Sötét elmék | $5.8m | $5.8m | $34m |
9 | A hihetetlen család 2. | $5.0m | $583.1m | $200m |
10 | Teen Titans Go! To the Movies | $4.9m | $20.8m | $10m |