Nem kellett új szín az amerikaiaknak: harmadik hete magasan a Fekete Párduc vezet, új mérföldkőhöz érkezve, miközben a Vörös veréb nem tudott felnőni az elvárásokhoz a második helyen. A Bosszúvágy ugyancsak felemásan nyitott, összességében kellemetlen felvezetést intézve idén a mindig mozgalmas márciusnak.
> új filmek
Jennifer Lawrence-szel madarat lehet fogatni, mármint nézőket, akik megkedvelték a színésznőt Az éhezők viadala és egyéb projektjei nyomán - ez biztosította, hogy a Vörös veréb (Red Sparrow; hazai bemutató: már a mozikban) a fontos tizenéves közönségig merítsen több mint 3000 mozijában, miközben a kémtörténetek mindig rezonálnak az idősebb nézőkkel. A Fox kezében tehát a bestseller-adaptáció papíron biztosan pozicionált darab volt. Hogy miért nem sikerült mégse a film presztízséhez méltó nyitányt kanyarítani, az egyrészt a két szék között a pad alá esetének megnyilvánulása, hiszen kedvelői nem ehhez szoktak Lawrence-től, a krimikedvelők pedig nem a Lawrence-félékhez vannak szokva. A trailer hangsúlyai sem voltak teljesen jók mindennek az áthidalásához, és pluszban még egy más színezetű, másféle állat tombolása is zavarta az üzelmeket. Röviden, a közel 70 milliót kóstáló Vörös veréb 17 millió dolláros nyitánya túl kevés ahhoz, hogy langyos visszhangon és lehúzó kritikákon átevezve a folytatás elkészülését elősegítendő magasságokig jusson. Azért mindenképpen kedvezőtlen fejlemény a film gyengélkedése, mert a stúdió(k) merszét mindig visszaveti egy kicsit egy-egy ilyen ráeszmélés. Jelen madárka 50 millióig csiripelhet legjobb esetben, de a sűrű márciusi felhozatal lenyomhatja ezt 45 millióra is.
Bruce Willist majdnem öt éve látták utoljára főszerepben az amerikai nézők, és a RED 2. még sikertörténet is mindenhez képest, ami még várhat a színészre karrierje hátralévő részében. Ezen Eli Roth és az MGM nagy hévvel próbált fordítani, mikor a Bosszúvágy (Death Wish; hazai bemutató: március 8.) reklámkampányába integrálták, hogy ez itt bizony Bruce visszatérése abba a formába, ami a Drágán add az életed!-ben kedvenccé tette őt. Hogy ebből az ígéretből mennyi valósult meg, azt a közönség eldöntheti, mindenesetre a stúdió döntései ezekről a klasszikus vagy csak simán régi filmek remake-eléséről idővel zátonyra futhatnak. 2016-ban a Ben-Hur teljes kudarcnak bizonyult, és A hét mesterlövész is csak a kötelezőt hozta nem egészen 100 millió dolláros bevételével. A Bosszúvágy új változata ugyanakkor sokkal régebben gyökerezik: még tíz évvel ezelőtt Stallone kívánta adaptálni, aztán hogy végül hogy kötött ki Roth-nál... Mindenesetre tényleg inkább 2008-ban kellett volna elkészülnie, ha azt vesszük, hogy a becsmérlő kritikák egyik fő vonala a rossz időzítés: nem ildomos fegyveres erőszakot ábrázolni, miközben alig ocsúdott fel a nép egy valós fegyveres mészárlásból. A vád kétségessége abban rejlik, hogy a premier még tavaly novemberben esett volna, ami sokkal kifizetődőbb is lett volna, ám feltehetőleg éppen egy akkori lövöldözés vezetett eltolásához. És most megint itt vagyunk: lesz-e valaha alkalmas időpont egy ilyen film számára még? De ha ez a kérdés nem, hát a box office majd elintézi a dolgot: 13 millió dollárt fizettek a nézők az igazságosztó Willisre, ami a múlt évtized mélypontjainak (Túszdráma, 16 utca) debütjénél látszólag jobb, de valójában ugyanazt a visszasüppedést sugallja a színész számára. A 30 millióba került akció-dráma végső soron ugyan jobban járhat a Vörös verébnél (és még a nézők is jobban elvoltak vele a röpke vélemények alapján), de ugyanúgy kár-a-gőzért próbálkozásnak tűnik minden fronton.
> korábbi filmek
65,7 millió dollárral a harmadik legjobb harmadik hétvégi eredményt jegyzi a Fekete Párduc, és a Disney terjesztése vasárnap át is slisszolt az 500 milliós korláton. A fenomenális menetelés most már bizonyosan a Bosszúállók előtt ér véget, vagyis a legnagyobb Marvel-mozival van dolgunk - törvényszerűnek gondolnánk, hogy a Végtelen háború még tetézze is ezt, de a fene tudja...
> végszó & ami jön
A premierek érdektelenségét a Fekete Párduc nagyban kompenzálja (nem először...), bár tavaly ilyenkor a Logan - Farkas azért nagyobbat szólóra programozta a hétvégét. Az idei azért így is a jobban alakuló kilencedik víkendek között van, a folytatás pedig talán végre trónfosztást hoz. Az Időcsavar megint a nagy diverzitásról meg egyéni hangokról meg miegymásról fog szólni, de hogy fog-e szólni a kasszáknál is? 35-40 millió dollár mondhatja, hogy igen. Az alternatív szórakozásról a Hívatlanok 2: Éjjeli préda című sokat késő folytatás, illetve pár még kisebb reményű újdonság gondoskodik; a Gringónak talán jobban áll a zászló, mint a már most elfújtnak tűnő Hurrikán-melónak. De majd kiderül...
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Fekete Párduc | $65.7m | $501.1m | $200m |
2 | Vörös veréb | $17.0m | $17.0m | $69m |
3 | Bosszúvágy | $13.0m | $13.0m | $30m |
4 | Éjszakai játék | $10.7m | $33.5m | $37m |
5 | Nyúl Péter | $10.0m | $84.1m | $50m |
6 | Expedíció | $5.7m | $20.6m | $45m |
7 | Jumanji: Vár a dzsungel | $4.5m | $393.2m | $90m |
8 | A szabadság ötven árnyalata | $3.3m | $95.6m | $55m |
9 | A legnagyobb showman | $2.7m | $164.6m | $84m |
10 | Nap nap után | $1.6m | $5.3m | $4.9m |