Nehéz kör várt a reményekkel teli stúdiótermékekre a hétvégén: a Verdák 3. ugyan a jósolt módon nyitott, mégis jelentős visszalépést könyvel el a korábbi részekhez képest. A kellemetlenebb bemutatkozás a Csajok hajnalignak jutott: a korhatáros vígjátékok válsága 10 millió alatti rajttal folytatódik. A függetlenek viszont kaszáltak: az All Eyes on Me című Tupac-életrajz még a felkészült előrejelzéseket is felülmúlta, a cápás thriller, a 47 Meters Down pedig, ugyancsak rálicitálva a prognózisokra, helybenhagyta a csajbandát. Mindeközben a Wonder Woman fantasztikus harmadik víkendet jegyez.
> új filmek
Nem kerülne egyből címlapokra a showbizniszt taglaló oldalakon, ha John Lasseter egyszeriben bejelentené: a Verdák 3. (Cars 3; hazai bemutató: már a mozikban) kizárólag pénztermelőnek készült. Már a második rész esetében is nyilvánvaló volt a húzás, viszont alighanem a trilógia nem fejlődik tovább, mert azt már igazán nem lehetne szó nélkül hagyni. Meg hát közönség nélkül is maradna, kis túlzással. Már ez a rész, a harmadik is erősen leszálló ágat jelez az amerikai mozikban, lévén az 55 millió tájékára helyező várakozásokhoz alig-alig sikerült felérni 53,5 millióval. Bizonyos szempontból nem rossz ez és igazolja a Verdák-franchise erejét, ugyanakkor méltatlan lejtő a Pixarnak, ráadásul nem csak bevételileg, hanem ami jobban számít, kreatív vonatkozásban is. A kritikák kétségtelenül jobb filmről tanúskodnak, mint 2011-ben, ám tekintve, hogy mostanra nagyon szeret/nem szeret jellegűvé vált ez a franchise, még igazán szuper véleményekkel vértezve sem lenne különösebb maradóereje az élmezőnyben. A második rész gyors kikopását alapul véve, 150 millió dollár a végső célnak tűnik a tengerentúlon, amihez azért kellemes összeg társulhat a világ más tájairól. Csak kár, hogy a Pixar is erre szorul már a Disneyn belül.
Ha azt vesszük, hogy a hiphop előadókról szóló drámák rendszerint szépen muzsikálnak az amerikai mozikban, aligha szabad meglepődni az All Eyez on Me kiugró sikerén. Elvégre mégis csak a legismertebb figuráról szól ebből a közegből - ezért is kár, hogy Tupac a kritikák szerint nem kapott olyan méltó filmet, mint a Straight Outta Compton hősei. A Lionsgate-nek marad hát a lóvé, de abból dögivel: 27 millió dollárral nyitott a film, kevesebb mint 2500 moziban, így nem sok híján be is érte a Verdák 3.-at az egy mozira jutó bevétel tekintetében. Az előrejelzések 20 milliónál lényegesen feljebb nem merészkedtek, ráadásul abba már nyilván belekalkulálták a Comptonnál vagy a 2009-es Notorious B.I.G. - A N.A.GY. rappernél is látott dobbantásokat. Az All Eyez on Me napi változási mutatói mondjuk vészharang-kongatóak, úgyhogy a Notorius B.I.G.-filmez (aminek címszereplő színésze itt is eljátssza a rappert) hasonlóan simán lehet, hogy üzelmei felét már le is bonyolította - szóval szerencse a magas nyitás, mert így még simán hozható a 40 milliós költségvetés.
Cápás thrillert láttunk tavaly, kijut belőle idén is és jövőre se maradunk nélküle. Ahhoz képest, hogy a The Asylum és a Sy-Fy is rendszerint ezeket a sokfogú, úszó rémeket szerepelteti, nehezen unnak rájuk a nézők. A zátony egy évvel ezelőtti nyerő futama után az Entertainment Studios nevű új forgalmazó is a lehetőségekhez mérten sikerfilmet kovácsolt a 47 Meters Down címet viselő darabból. A mindössze 5 millió dollárt kóstáló mozi ugyanis 11,5 milliót hajtott fel, lényegesen többet, mint amit el lehetett várni a látszatok tükrében (kezdő cég, lerágott csont fenyegetés, B-be csúszott színészek). A természet és az ember megütközése persze sosem megy ki a divatból, és a vélekedések alapján nem is vészes az, ahogy mindez a 47 Meters Downban megjelenik. A nézői reakciók persze rémesek, így 25-30 millió közé megérkezni a túlélést jelentheti a filmnek, ami amúgy már a premier napján igen szép sikerré vált alacsony büdzséje okán. Az, hogy A zátony és ez a brit darab is ilyen jó kört úszott, kellemes megerősítés lehet a Meg alkotóinak, hiszen a Warner arra a sci-fi horrorra 150 milliót tapsol el.
Az Ó, anyám! és a Baywatch kiábrándító szereplése után egyszerre meglepő és magától értetődő a Csajok hajnalig (Rough Night; hazai bemutató: már a mozikban) befürdése is. A Sony korhatáros vígjátéka tűnt leginkább piacképesnek a soroltak közül, ám high-concept sztorija ugyanúgy képtelen volt a kellő tömeggel rezonálni, mint az Amy Schumer-film esetében, Scarlett Johansson bájai pedig már a Páncélba zárt szellem bukásának sem tudták elejét venni. A több mint 3000 moziban nyomott film csupán 8 millió dollárt szedett össze, ami nyitónapi eredményként illett volna egy nyári idénybe. Az a kevés megtekintő néző nem alélt el a látottaktól, erre utal a közepes CinemaScore, és a nézőknél a közepes már halálos ítélet, úgyhogy a hullamerevség nem csak a filmben, de a kasszáknál is hamar eljön. Remélhetőleg még előtte sikerül archiválni a 20. milliót, hogy legalább a költségvetés szintjét képes legyen hozni ez az újabb kudarc. A komédiák pedig megnézhetik magukat, ha Will Ferrell is bedől a hónap végén A szerencse házával.
Colin Trevorrow a Jurassic World után egy tízmilliót megkívánó kis drámát rendezett, amit a Focus Features mutatott be nem egészen 600 teátrumban. A The Book of Henry egy kisfiúról szól, aki egy könyvbe vési tervét, amellyel megszabadítja a bájos szomszéd lányt erőszakos mostohaapjától. A rengeteg csapdát rejtően érzelmes történet a kritikusoknál nehézkesen ment át a rostán, és bevételi eredményei sem írattatnak a Nagy Könyvbe: 1,4 millió dollár 2400 dolláros mozinkénti átlagos bevétellel. A The Book of Henry így nem lesz nyári független sleeper, nem lesz releváns a díjszezonban, és mi sem láthatjuk moziban, alighanem.
> korábbi filmek
A Wonder Woman immáron teljességgel méltó címéhez: a Warner szuperhősös filmje 40 milliós harmadik hétvégét jegyez. Ehhez a pazar számhoz a remek visszhang mellett a hős viszonylagos újdonsága és a valamennyire érdekes egyéb filmek szinte teljes hiánya járult hozzá - olyan pályára helyezve a most 275 millió tájékán járó produkciót, ami A galaxis őrzői vol. 2. közelébe is elvezetheti, pedig az több mint 40 millióval magasabban indított. A DC mozis univerzumának egyértelműen legsikeresebb darabja bizonyára a komplett bizniszre hatást gyakorol majd, bár az aligha remélhető, hogy a jó film = sikeres film képletének alkalmazása köztük lesz.
A múmia a tökéletes ellentét: a rossz kritikák és a még annál is vészterhesebb gyenge nézői vélekedések nyomán 56%-ot esett vissza a Universal filmje, s csak azért nem többet, mert már eleve alacsonyan szállt be. Tom Cruise sírgyalázása 56,5 millión áll tíz nap után, és 75-80 milliónál messzebbre nem ácsingózik már.
> végszó & ami jön
Ugyan a hétvégi összforgalom nem mutat konkrétan alacsony számot, a közepes blockbusteri nyitányok kevésnek bizonyulnak majd a nyári szezon szinten tartásához. Szerencsére a Wonder Woman menti a becsületet, s szolgálataira jövő héten is számítanak, lévén a Transformers: Az utolsó lovag kíván A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja és a Verdák 3. sorsában osztozni, mint alig kívánatos sokadik rész, ráadásul már szerdától.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Verdák 3. |
$53.5m | $53.5m | $175m |
2 | Wonder Woman |
$40.8m | $274.6m | $149m |
3 | All Eyez on Me |
$27.1m | $27.1m | $40m |
4 | A múmia |
$13.9m | $56.5m | $125m |
5 | 47 Meters Down |
$11.5m | $11.5m | $5m |
6 | A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja |
$8.5m | $150.1m | $230m |
7 | Csajok hajnalig |
$8.0m | $8.0m | $20m |
8 | Captain Underpants |
$7.4m | $58.0m | $38m |
9 | A galaxis őrzői vol. 2. |
$5.0m | $374.9m | $200m |
10 | It Comes at Night |
$2.6m | $11.1m | $5m |