A Memorial Day hétvégéjén A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja a fő attrakció, noha az ötödik rész árnyéka csupán a korábbi, bevétel-bajnok epizódoknak. Igazán rosszul viszont a Baywatch járt: a teljesen átértelmezett életmentősdi a hitvány kritikákat nem tudta meggyőző pénzekkel ellenpontozni.
> új filmek
2003 július közepétől hónapokon át a top 10-ben tartózkodott A Fekete Gyöngy átka, ami nem aratott akkora nagy, elsöprő kritikai sikert, mint amennyire a nézők keblükre ölelték. Jack Sparrow kapitány a 2006-2007-ben bemutatott, trilógiává duzzasztó részekkel csak tetézte népszerűségét, hogy aztán a négy évvel későbbi, már csak magában lógó és erős közönyt kiváltó negyedik felvonás horgonyt vessen a franchise-nak. Így A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales; hazai bemutató: már a mozikban) a síron túlról nyúlt most át a maga milliárdjáért, mert ugye, az előző rész a frenetikus nemzetközi sikernek köszönhetően csatlakozott a legnagyobb pénztermelők közé. Az amerikai lehetőségek ezúttal nem verdesték az eget. A Disney 230 millió dolláros vállalkozásának 200 millió dolláros bevételnél többet nemigen jósoltak, és most úgy fest, az is kihívás lesz. 62,2 millió dollárral nyitott ez a talán utolsó rész, ami kevesebb mint fele a tizenegy évvel ezelőttinek, és persze messze-messze elmarad nemcsak A világ végén akkor Memorial Day-hétvége-rekordot jegyző nyitányától, de az Ismeretlen vizeken 90 milliójától is. A sok millió között azért jár némi vállveregetés azért, amiért sikerült a lehetőségekhez mérten jól eladni a filmet a közönségnek, akik összességében kedvezően értékelték a látottakat. Nem valószínű persze, hogy ez elég maradóerőt jelent majd a hétről hétre érkező kihívók mellett, de azzal együtt, hogy könnyen unható sorozat epizódjáról van szó, éppen úgy a megszokás is vezérelheti még egy darabig a nézőket. Mindent összevetve, a Salazar bosszúja 175 millió dollárig hajózhat az amerikai piacon, ami méltatlan a korábbiakhoz, de kifulladásnak éppen megteszi. Pláne, ha további 208 millió dollár már a kasszákban a további piacokról.
A régi televíziós sorozatok gyakran befürödtek a vászonra adaptálva (Én, a kém, Miami Vice, A szupercsapat...), ám olykor hálás alapanyagnak bizonyultak a stúdiók számára, mígnem kifújtak (Szex és New York, Charlie angyalai), vagy egyszerűen nem folytatták őket (Starsky és Hutch, S.W.A.T. - Különleges kommandó). A '80-as évek két nagy kedvencéből is hosszú éveken át próbáltak játékfilmet formálni; a Dallasból inkább tévés folytatás lett, a Baywatch pedig egy korhatáros vígjátékként éledt újjá. A Paramount felel a Förtelmes főnökök és a Személyiségtolvaj rendezőjének munkáját dicsérő Baywatchért (hazai bemutató: július 13.), ami két jól csengő nevet (és mutatós felsőtestet) prezentál Dwayne Johnson és Zac Efron képében, meg pár telt idomot, csak hogy a tévés verzió ki nem mondott szellemiséget itt teljesen a nézők arcába tolják. Az átlényegítés érthető, hiszen az eredeti sorozat másolatának nem lenne ma közönsége, ellenben az ilyen vaskos poénos komédiák simán félre tudnak menni - és az ábra szerint a Baywatch is kisiklott. Már rossz visszhanggal lépett a mozikba csütörtökön, és épp csak egy johnsonnyival produkálta magát jobban a hétvégén, mint Efron vígjátékai az utóbbi időkből. 18,1 millió dollárral nyitott, meg még 4,6-ot gyűjtött be első napján - nem túl bizalomgerjesztő a kétségtelenül machinált számot mutató 69 millió dolláros költségvetés mellett. A Baywatch tehát a kudarcok számát gyarapítja, így a két májusi vígjáték kellemetlenkedés lett csak a könnyed műfaj számára.
> korábbi filmek
Az Alien: Covenant nyilvánvalóvá tette 36 milliós nyitányával, hogy nem pályázik 100 millió dolláros bevételre. A második hétvége fordulatát követően a 75 millió dollár is kihívásnak ígérkezik: 71%-kal hozott most kevesebbet a Fox terjesztése, mint egy hete. Végtére is, egy sci-fi horrornak ez a 70-80 millió dollár jó bevételi szint, csak hát nem akármilyen sci-fi horrorról van szó - és most talán megint elcsöndesedik tizenpár évre.
A galaxis őrzői vol. 2. maradt hát az idei nyári szezon első havának egyetlen igazi nyertese. A Disney képregényhősös filmje a negyedik hétvégéjén is a második helyen áll, majdnem 20 millió dollárral, összbevétele pedig 333 millió - azonos az első részéével pályafutása zárultával.
Még mindig top 10-es helyezéssel átlépte az 500 millió dollárt A szépség és a szörnyeteg. Ez megint csak a Disney bankszámláját fárasztja.
> végszó & ami jön
A tavalyinál is kevésbé volt mozgalmas ez a Memorial Day Weekend, így a kiemelt hétvége válságát folytatja: utoljára 2014-ben termelt ki az élmezőny igazán jelentős összeget. A Salazar bosszúja az igencsak csökkentett elvárásoknak hellyel-közzel megfelelt, a Baywatch váratlanul rossz kritikákkal szembesülve meg-megbicsaklott a kasszáknál is. Nagy teher nyugszik a Wonder Woman vállán: nem csak a DC-filmeknél megszokott top bevételeket kell hoznia, de a mostani szezon is a segítségére szorul. Jön még mellette a Captain Underpants című nem reklámozott animációs film is, amely a DreamWorks utolsó munkája a Fox logója alatt.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja |
$62.2m | $62.2m | $230m |
2 | A galaxis őrzői vol. 2. |
$19.9m | $333.2m | $200m |
3 | Baywatch |
$18.1m | $22.7m | $69m |
4 | Alien: Covenant |
$10.5m | $57.3m | $97m |
5 | Minden, minden |
$6.2m | $21.5m | $10m |
6 | Egy ropi naplója: A nagy kiruccanás |
$4.4m | $13.6m | $22m |
7 | Ó, anyám! |
$3.9m | $40.2m | $42m |
8 | Arthur király: A kard legendája |
$3.2m | $33.9m | $175m |
9 | Bébi úr |
$1.7m | $169.0m | $125m |
10 | A szépség és a szörnyeteg |
$1.6m | $500.6m | $160m |