Ebben az idényben nem csak a díjszezonban, hanem a box office-listán is a rasszok változatossága jelenti az irányadót: A számolás joga című NASA-s-afroamerikais dráma nagyon erősen kezdte meg országos üzelmeit, alaposan megszorongatva a Zsivány Egyest. Az Underworld: Vérözön a vártnak megfelelően, közepesen nyitott, miközben a Szólít a szörny szélesedése észrevétlen maradt.
> új filmek
A bevételi lista sosem volt olyan sápadt, mint az Oscar, bár meglehetősen ritka, hogy egy kifejezetten fekete közönségnek szánt film érkezzék. Ha mégis felbukkan egy-egy, könnyen termel jó pénzt, viszont érdemi színvonalat ritkán képviselnek (lásd a szokásos, idriselbás erotikus thrillereket), kivéve persze, ha kifejezetten díjakra gyártják őket. Most aztán kijut ilyenből dögivel, és ami a Fences-nek nem sikerült (kevés kategóriás esély, rövid box office-élet), az most A számolás jogának (Hidden Figures; hazai bemutató: január 19.) összejött. A roppant kedvező kritikák alaposan felturbózták az esélyeket az Akadémiánál is, és a közönség reakciója csak még több fa a tűzre. A Fox terjesztése ugyanis két remek limitált hétvége után csaknem 22 milliót bankolt nem egészen 2500 moziból, amivel szoros küzdelembe került a Zsivány Egyessel az első helyért - végeredményt a végleges számok mondanak majd. A célközönség számára vonzó színészgárda, a szokásosan kellemes és felemelő igaz történet (a NASA-t az űrutazáshoz kellő számításokkal segítő fekete nőkről) és az alternatíva utáni érthető vágyódás így a téli szezon után mind hozzájárult e kiemelkedő szám megszületéséhez. Szép jövő áll a film előtt, érdemes számolni vele, hogy 100 millió felett zárja kapuit majd.
Az Underworld-sorozat Amerikában nagyjából egy szinten mozgott A Kaptár-szériával, és mindkettő idén januárban kapja meg jól megérdemelt utolsó utáni részét. A Resident Evil biztosan megmozgat még elég játékost, a vámpírok és likánok kivéreztetett harca viszont már csak vegetál. Tény és való, hogy az öt évvel ezelőtti, negyedik rész volt a bevételi bajnok a franchise-ból, ám azt a 3D-s turbó segítette, ami manapság igazán nem ér sokat, így hát az Underworld: Vérözönre (Underworld: Blood Wars; hazai bemutató: már kifutott) elkelt jegyekből befolyt 13 millió dollár kifejezetten korrektnek mondható (na persze, vaskos visszaesés az előző részekhez képest), és a gazdaságos készítés (35 millió, legutóbb ennek kétszerese volt) biztosítja, hogy ne faragjon rá se a terjesztő Sony, se a Lakeshore, se az egyéb befektetők. A nemzetközi babérok learatása volt itt a megfogalmazott cél, ezt tükrözi, hogy a legtöbb országban már decemberben mozikba került a film. A hitvány kritikák megszokottak már, a gyors elpártolás is a szériába van kódolva, így vélhetően 30 millióval zárja majd földi pályafutását az Underworld.
A Focus Features sajnos csúnyán elmérte a Szólít a szörny (A Monster Calls; hazai bemutató: március 2.) amerikai terjesztését. Semmi sem garantálta volna ugyan a korrekt futamot, ha marad az októberi premier, mindazonáltal a díjlehetőség reményében fogant változtatás december végi limitált, ill. januári országos premierre rossz döntésnek bizonyult. A Spanyolországban, a rendező szülőországában tavaly ősszel prímán gyűjtögető, nagyobb gyerekeknek és felnőtteknek szóló fantasy már néhány mozira korlátozott premierje alkalmával is küszködött, 1500 teátrum feletti teljesítménye pedig egyenesen katasztrofális: 2 millió dollár gyűlt össze, amivel még a top 10-be sem nyert bebocsátást. Az érdektelenség oka viszonylag nyilvánvaló, és részben már el is hangzott: a célközönség felettébb szűk, hiszen komor témája miatt a gyerekeknek nem ideális néznivaló, a felnőtteknek pedig ritkán fedi le az érdeklődését egy képzeletbeli lényről és szenvedő kisfiúról szóló fantasy-dráma (bezzeg a '90-es években lehetett rájuk számítani ilyesféle produkcióknál is). Szóval a Szólít a szörny igencsak a pad alá esett két szék között, és feltápászkodásra sincs esély. Gyorsan kiszórják majd, még mielőtt elérné a hatmilliót.
Immáron 600 moziban játsszák szimultán az Oroszlánt (Lion; hazai bemutató: február 16.). A Weinsten Company által nyomott Oscar-aspiráns kétmillió dollárral szerepel a listán, aminél volt már jobb hétvégéje, de nem az a lóhalálában halmozó darab ez, így hát sok kicsi sokra fog menni február végéig. Most tízmilliónál jár, húsz még simán lehet belőle.
> korábbi filmek
22 millió dollárral a jelenlegi állás szerint megőrizte vezető helyét a Zsivány Egyes, ugyanakkor a végleges számok helycserés támadást is eredményezhetnek A számolás jogával. A Disney fantasztikus akciófilmje 477 milliót halmozott fel eddig, globális egyenlege pedig 914 millió dollárt mutat, amiben a most esett, csalódást keltő kínai debüt is benne foglaltatik.
Az Énekelj! 20 milliós hétvégét jegyez, s közben a Universal gondozottja átdalolta magát a 200 milliós határon - felettébb jó időket hozva a gyártó Illumination Entertainmentre, akik 2016-ban két filmet is bemutattak 75 millióból, s együttesen több mint 600 milliót kasszíroznak csak az amerikai mozikban.
> végszó & ami jön
2017 első víkendjén közel 125 millió dollárt termelt a top 12, ami idomul a hasonló naptár alakította korábbi években tapasztaltakhoz. Ezzel az első akadályt vette az új moziév, mondhatjuk ezt, a következő fordulóban pedig elszabadulnak a dolgok: mozikba kerül pár bukásra ítéltetett, alig halott vagy halogatott film, úgymint a The Bye Bye Man című horror, a Fehér éjszaka remake-je Sleepless címmel Jamie Foxx főszereplésével és a hozzánk majd csak áprilisban érkező, a briteknél meg már decemberben elindult Monster Trucks című fantasy-komédia. A reflektorfény a már mozgásban lévő és most nagy pályára lépő filmekre összpontosul: Az éjszaka törvénye és a Patriots Day is ideális januári néznivaló lehet a tengerentúliaknak. Ugyancsak jelentősen emelkedik majd a Silence-t vetítő helyek száma.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet |
$22.0m | $477.3m | $200m |
2 | A számolás joga |
$21.8m | $24.8m | $25m |
3 | Énekelj! | $19.6m | $213.4m | $75m |
4 | Underworld: Vérözön |
$13.1m | $13.1m | $35m |
5 | Kaliforniai álom |
$10.0m | $51.7m | $30m |
6 | Utazók | $8.8m | $80.9m | $110m |
7 | Miért pont ő? |
$6.5m | $48.6m | $38m |
8 | Vaiana |
$6.4m | $225.4m | $150m |
9 | Fences |
$4.7m | $40.7m | $45m |
10 | Assassin's Creed |
$3.8m | $49.5m | $125m |