Ismét peregnek a pénznyelők: a negyedik felvonásból kiderül, hogy televíziós sorozatokat nem sűrűn éri meg vászonra kalibrálni, hogy az idegeninváziók súlyos veszteségekkel járhatnak és hogy az aranyozott produceri kezek is veszíthetnek csillogásukból. Will Smith, Bruce Willis és Nicolas Cage is megmutatja, mitől döglik a nívó.
Az igazságosság és összehasonlíthatóság jegyében a dolgokat leegyszerűsítettem. Meglehet, hogy manapság a nemzetközi bevételek teljesen átformálják azt a képet, amit Észak-Amerikában mutat egy film bevétele a költségvetés fényében, de az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek. Továbbá, nyilván ma bukni 50 milliót és 50 évvel ezelőtt bukni 50 milliót szintén más-más súllyal bírt, ennek szemléltetésére a költségvetés összegéből kivont amerikai bevétel után fennmaradó összeget a 2016-os jegyárszínvonalhoz igazítottam. Az így kapott, pirossal jelölt számok jelentik a rangsor alapját, és persze erősen tájékoztató jelleggel bírnak.
korábban:
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 100-91.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 90-81.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 80-71.
#70 Evan, a minden6ó (Evan Almighty, 2007)
költségvetés: 175 millió USD
USA bevétel: 100,5 millió USD
bukta ma: 93,8 millió USD
Elszabaduló költségvetése okán gyakorlatilag már bemutatója előtt leírták A minden6ó kikényszerített folytatását, amelyben az első rész fő ászának, azaz Jim Carreynek nyoma sem volt, tekintve, hogy akkoriban még folytatásiszonytól szenvedett a komikus. Az Evan, a minden6ó már nem pusztán egy fantasy-vígjáték volt, hanem a Universal legdrágább 2007-es nevezése, és ha belegondolunk, hogy az idei Warcraft: A kezdetekre is kevesebbet költöttek, hát, látszik a gödör, amibe nem lehetett nem beletrappolni. A maga 100 milliójával nem járt volna rosszul a film konszolidáltabb büdzsé mellett, így viszont kisebb istenkáromlás vált belőle.
#69 Tűzgyűrű (Pacific Rim, 2013)
költségvetés: 190 millió USD
USA bevétel: 101,8 millió USD
bukta ma: 93,9 millió USD
Guillermo del Toro dédelgetett projektje csaknem az esélytelenek nyugalmával került az amerikai mozikba, mert hát egy üsd-vágd szörnyfilm csaknem 200 millió dollárt komolyabb hajtóerő nélkül (ami mondjuk Godzillának megvolt a nevében) nem sűrűn termel ki. Mégis az a ritka eset fordult elő, hogy a korrekt, ám alacsonynak bizonyuló tengerentúli számokhoz csapódó nem elhanyagolható nemzetközi összeg elégségesnek ítéltetett a folytatás zöld útjához - ám más stúdió égisze alatt, de ehhez del Toro már hozzá van szokva. A Tűzgyűrű komoly sarokpontja annak a mostanság tapasztalható trendnek, hogy a bukások sem igazi bukások, ha nem tekintik annak őket.
#68 A nagy mentőakció (The Great Raid, 2005)
költségvetés: 80 millió USD
USA bevétel: 10,2 millió USD
bukta ma: 94,3 millió USD
A thrillerekben nagy jártasságot szerzett John Dahl rendezte ezt a sokat szenvedett második világháborús filmet. A mindjárt két könyvet feldolgozó A nagy mentőakció 2002-ben forgott, s jól szemlélteti a Miramax bizalmatlanságát a projekttel szemben, hogy csak a 2005-ös nyári moziszezon legvégén rakták le, kevesebb mint 1000 moziban. 80 milliós költségvetés és a valamirevaló reklámozás hiánya mellett biztos volt a megfeneklés, s az, hogy nem emlegetik gyakran mint nevezett keserves év egyik legnagyobb vesztesét, csak ismeretlenségének köszönhető.
#67 Miami Vice (2006)
költségvetés: 135 millió USD
USA bevétel: 63,5 millió USD
bukta ma: 94,6 millió USD
A Universal alighanem már kétszer is meggondolná, hogy Michael Mannre hagyjon egy olyan filmet, aminek nyári akciófilm-kasszasiker szerepet szán. A Miami Vice két és fél órás kihívás elé állította a közönséget, akik nem először és nem utoljára mondtak inkább nemet egy régi televíziós sorozat aktualizált játékfilm-változatára, mint igent. A hurrikánok miatt csúszó forgatási menetrendet, a Mann sajátos, a stáb körében vitákat szülő elképzeléseit és Jamie Foxx a frissen nyert Oscarja által dagasztott egóját is alaposan megsínylette a produkció, ami Colin Farrell nevét is alaposan megszilárdította, mint antisiker-tényezőt (később A zsaruk becsülete, a Frászkarika, Az emlékmás, a Bosszútól fűtve és a Téli mese főszerepében is leszerepelt a pénztáraknál).
#66 Starship Troopers - Csillagközi invázió (Starship Troopers, 1997)
költségvetés: 105 millió USD
USA bevétel: 54,8 millió USD
bukta ma: 94,7 millió USD
A kultikussá nőtt sci-fi egészen sajátos eset: az utókor rosszmájúsága szerint a TriStar (és a nemzetközi terjesztést végző Disney) tulajdonképpen nem is tudta, mire ad pénzt (1997 hatodik legnagyobb összegét), legalábbis papíron akciódús, a fiatal közönség kiemelt érdeklődésére számot tartó látványpékségnek tűnt Paul Verhoeven roppant erőszakos és kritikus műve. A Csillagközi invázió nem szerepelt olyan tragikusan a pénztáraknál korlátozó korhatára és súlyos konkurenciája dacára, ám sebesen esett vissza, ami jól szemléltette a várakozások és a látottak közötti erőteljes különbséget. A későbbi közkedveltség és az Oscar-jelöléssel is kitüntetett trükkök fejlesztésében rejlő lehetőség azonban éppen elégnek bizonyult, hogy a Sony megbízást adjon a reboot megírására. Ezúttal talán azt is tudják, mibe fognak - talán éppen ez lesz a baj...
#65 Arthur király (King Arthur, 2004)
költségvetés: 120 millió USD
USA bevétel: 51,9 millió USD
bukta ma: 95 millió USD
Jerry Bruckheimer és a Disney először: A brit mondavilág hősét Jack Sparrow kapitány nyomába szánták az egészen hasonló bemutatási körülményekkel, de nem minden kard arany, ami fénylik. A fantáziátlan történet, az alig ismert színészek, a nem amerikai eredetű történet és persze a gyenge visszhang mind gátolta a produkciót az érvényesülésben. Antoine Fuqua filmje azonban csak egyike volt a 2004-es év történelmi kalandfilmjeinek, amelyek - a kedvező nemzetközi fogadtatás ellenére - embereset hasaltak. Nagy károkat ugyanakkor nem okozott senkinek az Arthur király: Clive Owen Oscar-jelölést hozó szereppel folytatta, Ioan Gruffudd pedig szuperhősként tért vissza a vászonra. És maga a címbeli hős is rövidesen - új formában - tesz ismét próbát a nézők megnyerésére.
#64 A varázslótanonc (The Sorcerer's Apprentice, 2010)
költségvetés: 150 millió USD
USA bevétel: 63,2 millió USD
bukta ma: 95,3 millió USD
Jerry Bruckheimer és a Disney másodszor: A 21. század első évtizedének fordulójára mindenhatóságából vészesen veszítő producer újabb erőfeszítéseket tett a stúdiónak, ezúttal a mindenre kapható Nicolas Cage-dzsel, ám ebből sem lett egy A Karib-tenger kalózai, de még csak egy A nemzet aranya se. A varázslós történetek mindig is változatosan boldogultak, és hát a Fantázia című klasszikus rajzfilm egyik szegmense szerény eredet egy nyári taroláshoz. Bruckheimer kicsit visszavett a hazardírozásból, s egy újabb A Karib-tenger kalózaival folytatta, majd a televízióra koncentrált. Ami a továbbiakat illeti, szintén nem látni egyebet, mint folytatásokat: még több kalózok, Bad Boys, Top Gun, A nemzet aranya, Beverly Hills-i zsaru...
#63 Az utolsó emberig (Last Man Standing, 1996)
költségvetés: 67 millió USD
USA bevétel: 18,1 millió USD
bukta ma: 95,8 millió USD
Bruce Willis visszatérő szereplője a bukások krónikájának, ám ez a sokszor vászonra vitt történet tán még érthető módon nem találta meg az összhangot a nézőkkel. Walter Hill rendező a zakót követően egy még nagyobbal folytatta tevékenységét (lesz róla szó), majd két, tíz évet közrefogó feledhető akciófilm után egyelőre a levegőben lóg friss munkája. Ami pedig Willist illeti, karrierje legnagyobb sikerei (Armageddon, Hatodik érzék) még hátra voltak Az utolsó emberig után, de a mostanság tapasztalható DVD-s dömpinget (Fire with Fire, The Prince, Vice, Extraction, Precious Cargo, Marauders) elnézve bizony visszasírandó az, amikor egy keveseket érdeklő, de vagány westernben pufogtatott a vásznon.
#62 Wild Wild West - Vadiúj vadnyugat (Wild Wild West, 1999)
költségvetés: 170 millió dollár
USA bevétel: 113,8 millió dollár
bukta ma: 95,8 millió dollár
Az 1999-es az az év volt, amikor nagyon elkényelmesedtek a producerek: csaknem félszáz olyan filmet mutattak be, amely 20 millió feletti hiánnyal zárt. A szörnyű összeget felemésztő sci-fi western ráadásul még nem is a legsúlyosabb, de kétség kívül a legkínosabb volt mind közül, hiszen addig a pontig 100 milliós bevétel felett nyert ügyről volt szó. Akik végül passzolták a projektet (Richard Donner, Shane Black, Mel Gibson és leginkább a Kevin Kline által játszott szerepre elsőként leszerződött George Clooney), áldhatják azt a napot, amikor részvételük dugába dőlt, Barry Sonnenfeld rendező pedig úgy magába nézett, hogy a két Men in Black-folytatáson kívül csak kis költségvetésű vígjátékok rendezését vállalta el, jobbára mondjuk kellemetlen anyagi és kritikai kimenetellel.
#61 Farkasember (The Wolfman, 2010)
költségvetés: 150 millió dollár
USA bevétel: 62 millió dollár
bukta ma: 96,6 millió dollár
A Universal több mint egy éven át húzta-halasztotta klasszikus szörnyének új színre lépését, s mire erre végül sor került, már behozhatatlan távolságba kerültek a költségek. Hiába a józan szereplés az amerikai jegypénztáraknál (elvégre korhatáros, nem kasszabiztos főszereplővel operáló horrorról van szó), s maszkmesteri Oscar-díj ide vagy oda, súlyos seb keletkezett a stúdió elszámolásán. Ez tulajdonképpen minden második filmjükről elmondható volt a 2010-es évben, Joe Johnston rendezőről meg annyit, hogy ha a stúdió szörnytárának felmelegítését nem is intézte az áhított módon (megtette-teszi más a későbbiekben), a bizalmat nem játszotta el, hiszen ezt követően Amerika Kapitányt küldhette első bevetésére.
folytatási következik