Tíz férfi. Hét nő. Tizenegyen negyven felett, hatan alatta. Mind fehérek. A nevük homályban marad. Mind szavaztak az idei jelöltekre, mi pedig rajtuk keresztül megmutatjuk, hogyan működik Oscar. Persze ez csak játék, de mi nem az...
A fentebb említett embereket kértem meg, hogy játsszák el az Oscar-szavazót, és állítsák sorrendbe a soron következő Oscar legjobb film jelöltjeit. Ahogy az igazi szavazóknak, nekik sem kellett minden címet felhasználniuk (néhányan nem is tették), viszont az igazi szavazókkal ellentétben őket megkértem, hogy tényleg a saját fejük szerint szavazzanak. Íme az eredmény:
És akkor most nézzük, hogy mi történik akkor, mikor a szavazatszámlálók maguk elé fogják a beérkezett voksokat. Első körben minden lapon megnézik, hogy melyik film kapta az első helyen leadott szavazatot, majd összesítik az eredményt. Jól látszik, jelen esetben a Mad Max és A visszatérő 4-4, A szoba és A nagy dobás 3-3, a Spotlight 2, míg a Brooklyn 1 darab voksot gyűjtött be az első helyeket. A győzelemhez 50%+1 szavazat, azaz most 9 kell.
Mivel a Mentőexpedíció és Kémek hídja egy szelvényen sem került az első helyre, a verseny számukra véget ért, de a legkevesebb pontot gyűjtött Brooklyn sincs jobb helyzetben, hiszen a szabályok szerint ő is kiesett a játékból, viszont a szavazó voksa nem vész el. Lássuk még egyszer ezt a lapot:
A preferenciális szavazás szabályai szerint ebben az esetben meg kell nézni, hogy melyik versenyző áll a második helyen. Jelen esetben A szoba kapja a pontot, vagyis a verseny állása: Mad Max - 4, A visszatérő - 4, A szoba - 4, A nagy dobás - 3, Spotlight - 2. Ahogy az előbb, most is likvidáljuk a legkevesebb ponttal rendelkezőt, vagyis a Spotlight számára is véget ért a játék, a szavazólapok újrahasznosításra kerülnek:
Ahogy kell, ugrunk a második helyekre, ahol azonban mindkét esetben már kiesett filmeket találunk, vagyis irány a harmadik sor, ahonnan az egyik szelvényről A szoba gyűjt újabb pontot, míg a másik cetlin már a negyedik helyen járunk a Brooklyn korábbi elkaszálása miatt, ami a Mad Max számára hoz egy pontot. Az állás: A szoba - 5, Mad Max - 5, A visszatérő - 4, A nagy dobás - 3. A nagy dobás kiesett, a szavazólapjait újraszámláljuk:
Ugyanúgy haladunk mint korábban, azaz az első és második szelvényről A szoba, a harmadikról pedig a Mad Max jut újabb pontokhoz, vagyis az állás már a következő: A szoba - 7, Mad Max - 6, A visszatérő - 4. A visszatérő búcsúzik, jön az utolsó kör:
Az első szavazótól a Mad Max kap újabb pontot a második helyről, míg a második szavazó A szobát segíti a harmadikról. Az állás 8:7 A szoba javára, amelyet a harmadik szavazó kiegyenlít, a negyedik pedig eldönti a versenyt. And the imaginary Oscar goes to...
És hogy mi értelme volt ennek az egésznek? Újra bebizonyosodott, hogy ebben az új szavazási rendszerben nem elég a nagy rajongótábor, szükség van az általános szeretetre.
Ezt a számlálási módszert az Oscaron kívül csak a PGA használja, ugyanezzel a példával a BAFTA és a Golden Globe módszerét követve holtversenyt kellett volna hirdetni A visszatérő és a Mad Max között. De ez csak játék volt... jövő vasárnap jön az igazi.