A producerek, a színészek, a rendezők és a vágók után a "legfontosabb ötös" utolsó tagja, az Amerikai Forgatókönyvírók Céhe is átadta díjait, ahol a Spotlight és A nagy dobás aratott a papírformába illó győzelmet, előbbi az eredeti, utóbbi az adaptált forgatókönyv kategóriában. A dokumentumfilmek versenyében a Szientológia, avagy a hit börtöne diadalmaskodott, míg a televíziós drámák közül a Mad Ment, a vígjátékok közül pedig a Veepet választották a legjobbnak, az önálló epizódok között viszont a Better Call Saul "Uno" és a Silicon Valley "Sand Hill Shuffle" utasított maga mögé mindenki mást. Új sorozatként a Mr. Robot húzott be egy újabb elismerést, a tévéfilmek és minisorozatok kategóriáiban pedig a Saint and Strangers kapta a legjobb eredeti, a Fargo pedig a legjobb adaptált forgatókönyv díját.
És hogy mit jelent ez az Oscarra nézve, arra kattintás után próbálok választ adni...
Először is itt egy kis áttekintés arról, hogyan szerepeltek az elmúlt évek Oscar-nyertesei a szakmai díjátadókon.
PGA | DGA | SAG | WGA | ACE | |
2015: Birdman | X | X | XX | - | - |
2014: 12 év rabszolgaság | X | - | X | - | - |
2013: Az Argo-akció | X | X | XX | X | X |
2012: A némafilmes | X | X | X | - | X |
2011: A király beszéde | X | X | XXX | - | - |
2010: A bombák földjén | X | X | - | X | X |
2009: Gettó milliomos | X | X | XX | X | X |
2008: Nem vénnek való vidék | X | X | XXX | X | - |
2007: A tégla | - | X | - | X |
X |
Lehetne folytatni a sort, de harminc évre visszamenőleg ugyanez a minta: a későbbi Oscar legjobb film legalább kettőt megszerzett az előszezonban, ami azon nyomban ki is zárja a versenyből az idei indulók jó részét: a Brooklyn, a Kémek hídja, az A szoba, a Mad Max és A marsi int most búcsút a fődíjnak, amelyért így A nagy dobás, a Spotlight és A visszatérő versenyez majd tovább. Lássuk az eredményeiket:
PGA | DGA | SAG | WGA | ACE | |
A nagy dobás | X | - | - | X | X |
Spotlight | - | - | XX | X | - |
A visszatérő | - | X | X | - | - |
A legjobb Oscar-előjelzőnek minősülő PGA-val, no meg a legtöbb díjjal a zsebében még mindig A nagy dobás áll az első helyen. Ez persze nem zárja ki, hogy a Spotlight vagy A visszatérő húzzon egy 12 év rabszolgaságot, úgyhogy következő lépésként nézzük azt az évet:
PGA | DGA | SAG | WGA | ACE | |
12 év rabszolgaság | X | - | X | - | - |
Gravitáció | X | X | - | - | - |
Phillips kapitány | - | - | - | X | X |
Amerikai botrány | - | - | XX | - | X |
Két dolog is szépen megmutatkozik ezen a táblázaton: egyrészt, hogy a 12 év rabszolgaságnak nem volt erősebb kihívója, másrészt hogy a legerősebb ellenfelének (Gravitáció) kulcsfontosságú hiányosságai voltak, amelyekre szintén érdemes odafigyelni egy szorosabb versenyben. A Gravitáció sem színészgárda jelölést nem kapott az SAG-től, sem forgatókönyvírói jelölést az Oscaron. A visszatérőnek ugyanezzel kell majd szembenéznie majd idén, ráadásul egy PGA-val kevesebbel. A Spotlight hendikep listáján nincs ennyi strigula, ráadásul még a "fontos téma" is megvan, úgyhogy A nagy dobás alkotóinak most abban kell reménykedniük, hogy a nagy táborukból nem forgácsol le sokat Tom McCarthy filmje, A visszatérő stábjának pedig pont azért kell imádkozni, hogy a két fontos film megossza a szavazókat, és hogy a technikai alosztályok szavazóiból minél kevesebbet raboljon el tőlük a Mad Max. Kemény dió, de ha mégis mondanom kéne valamit, egy 50% A nagy dobás, 30% Spotlight, 15% A visszatérő, 5% piszok nagy meglepetés esélyt adnék meg.
Este pedig BAFTA, ami ugyancsak megkavarhatja a versenyt.