Még ez a díjszezon sem ért véget, de a Sundance-t megjárt népek máris a következőről beszélnek, ráadásul nem is egy film kapcsán. Igen, Robert Redford házi fesztiváljával már hosszú évek óta számolni kell, ahonnan idén is kikerült pár közönség- és kritikus kedvenc alkotás. Kattintás után ezekről olvashattok, ahol a nyertesek bemutatásán túl megismerkedhettek a fesztivál legtöbbet emlegetett/méltatott darabjaival.
LEGJOBB FILM (AMERIKAI): The Birth of a Nation
LEGJOBB FILM (NEM AMERIKAI): Sand Storm
A ZSŰRI KÜLÖNDÍJA: As You Are
SZÍNÉSZI KÜLÖNDÍJ: Craig Robinson (Morris from America)
SZÍNÉSZI KÜLÖNDÍJ: Melanie Lynskey (The Intervention)
SZÍNÉSZI KÜLÖNDÍJ (NEM AMERIKAI): Vicky Hernandez és Manolo Cruz (Between Sea and Land)
BREAKTHROUGH PERFORMANCE: Joe Seo (Spa Night)
LEGJOBB RENDEZŐ (AMERIKAI): The Daniels (Swiss Army Man)
LEGJOBB RENDEZŐ (NEM AMERIKAI): Felix Van Groeningen (Belgica)
WALDO SALT-DÍJ A LEGJOBB FORGATÓKÖNYVÍRÓNAK: Chad Hartigan (Morris from America)
ALFRED P. SLOAN-DÍJ: A kígyó ölelése
KÖZÖNSÉGDÍJ A LEGJOBB FILMNEK (AMERIKAI): The Birth of a Nation
KÖZÖNSÉGDÍJ A LEGJOBB FILMNEK (NEM AMERIKAI): Between Sea and Land
ISMERTETŐK
THE BIRTH OF A NATION
r.: Nate Parker
sz.: Nate Parker, Armie Hammer, Aja Naomi King, Jackie Earl Haley
Nate Parker négyszeres bravúrja (íróként, rendezőként, producerként és főszereplőként is jegyzi a filmet) minden szempontból az idei fesztivál legnagyobb sikertörténete: az első vetítés egy hatalmas, több perces álló ovációval ért véget, amelyet nem csak a szuperlatívuszokkal dobálózó kritikák követtek, hanem egy óriási licitháború kezdetét is jelentette, amelyet 17,5 millió dollárral a Fox Searchlight nyert meg, amely a fesztivál történetében eddig a legmagasabb összeg, amelyet egy filmért kifizettek. Senki ne lepődjön meg, a stúdió hatalmas Oscar-kampányt csap majd a filmnek, a licitháború pedig immár zárt ajtók mögött folytatódik: a hírek szerint jó pár nagyágyú szeretné megnyerni Parkert, hogy nála készítse el a következő moziját.De ne ugorjunk ennyire előre, hiszen egyelőre itt van ez az alkotás, amely a Nat Turner vezette rabszolgalázadásnak állít emléket, és amelyről még nagyon sokat fognak beszélni, botrány ide vagy oda(a rendezőnek volt egy csúnya rendőrségi ügye, de ellene nem született elmarasztaló ítélet).
MANCHESTER BY THE SEA
r.: Kenneth Lonergan
sz.: Casey Affleck, Michelle Williams, Lucas Hedges, Kyle Chandler
Kenneth Lonergan versenyen kívül tért vissza, mégis learatta a babérokat. A kritikák azt sem tudják, mit emeljenek ki a sok jó közül, amit az alkotás kínál, így aztán a stáb minden tagja megkapta a maga szuperlatívuszait. Például Casey Affleck, aki egy igazi magányos farkast jelenít meg (a hírek szerint félelmetesen jól), akinek haza kell térnie szülővárosába, miután ő lesz a gyámja elhunyt testvére tinédzser fiának (őt a szintén körülrajongott Lucas Hedges alakítja, rá A zéró-elméletből emlékezhetünk), miközben felszínre kerül egy régi tragédia emléke, amelyben a mindig csodálatos Michelle Williams és Kyle Chandler is fontos szerephez jut. A filmért az Amazon csengetett ki zsíros tízmilliót, hogy majd bedobja a következő díjszezonba. Talán azért hozzánk is eljut valamilyen formában. (kép fent)
BETWEEN SEA AND LAND
r.: Carlos del Castillo
sz.: Vicky Hernandez, Manolo Cruz
Nem csak a fentebb emlegetett Mate Parker, hanem a kolumbiai Manolo Cruz is megvillantotta multitalentumát, íróként, producerként és főszereplőként jegyzett filmje vitte a közönségdíjat és mindkét főszereplőjének meghozta a zsűri elismerését, amivel Kolumbia idén is beszállt a nagy nemzetközi játszmába (a most Oscar-jelölt A kígyó ölelése pedig megkapta az Alfred P. Sloanról elnevezett díjat!). De ez nem véletlen, a betegség miatt ágyhoz kötött huszonéves fiú története, akinek egyetlen vágya, hogy lássa a tengert, mindenkit elvarázsoilt. Talán hozzánk is eljut majd.
MORRIS FROM AMERICA
r.: Chad Hartigan
sz.: Markees Christmas, Craig Robinson, Carla Juri
A forgatókönyvírói és színészi díjjal is kitüntetett alkotás nem csak a zsűri, a kritikusok toplistáin is előkelő helyen szerepel minden összeállításban, s majd talán ad egy jókora lökést az eddig szinte csak idétlen vígjátékokban futtatott Craig Robinson karrierjének. A történet egy 13 éves afroamerikai kisfiúról szól, aki apjával egy német városba költözik, ahol fehérek közt kell átélnie a felnőtté válás nehézségeit, és az első szerelmet.
SAND STORM
r.:Elite Zexer
sz.: Lamis Ammar, Ruba Blal-Asfour, Haitham Omari
Hagyomány és modernség, női szerepek a Közel-Keleten – ezeket választotta témául az elsőfilmes Elite Zexer, méghozzá sikerrel. Az idegen nyelvű filmek versenyének győztese egy beduin faluba kalauzol, ahol egy nőnek dupla csapással kell szembenéznie: meg kell szerveznie férje második esküvőjét, és el kell simítania lánya afférját, ami szégyent hozhat az egész családra.
GOAT
r.: Andrew Neel
sz.: Nick Jonas, Ben Schnetzer, Virginia Gardner
Bár a zsűri nem díjazta, a kritikusok nagyon is elhelyezték a térképen Andrew Neel alkotását, aki dokumentumfilmes gyökereit nem meghazudtolva ad húsba vágó képet az egyetemista elit burokba zárt világáról egy görög betűs fiú testvériség történetén keresztül: sör, noname csajok, tesztoszteron, távol a való világtól.
SING STREET
r.: John Carney
sz.: Ferdia Walsh-Peelo
Egyszer, Szerelemre hangszerelve. Talán elég ezt a két címet megemlíteni, hogy bebizonyosodjék, John Carney a zenés filmek szakavatott mestere, a Sing Street pedig a mesterhármas utolsó darabja (reméljük lesz mesternégyes is!), amely ezúttal a nyolcvanas években játszódik, főszereplője pedig egy dublini fiú, aki azért alapít együttest, hogy elnyerje egy lány kegyeit. A közönség a kritikusokkal együtt dúdolta a dalokat, miközben mindenki kacagott. Kérnénk szépen!
INDIGNATION
r.: James Schamus
sz.: Logan Lerman, Tracy Lett
A Focus Features egykori vezetője és nem mellesleg Ang Lee többszörös szerzőtársa (Jégvihar, Tigris és Sárkány) egy Philip Roth-regény adaptációjával mutatkozott be rendezőként, és nem vallott kudarcot. A koreia háború és a meglehetősen szigorú zsidó apja elől egy katolikus iskolába „menekülő” fiú története újabb piros pont Logan Lerman (Egy különc srác feljegyzései) filmográfiájában, miközben Schamust azért méltatják, mert tökéletes egyensúlyt tart szórakoztatás és mandanivaló között.
SOUTHSIDE WITH YOU
r.: Richard Tanne
sz.: Parker Sawyers, Tika Sumpter
A Sundance legcukibb darabjának kikiáltott alkotásban a világ egyik leghíresebb házaspárjának első randijába leshetünk be, amikor a nyári gyakorlaton lévő Barack Obama vacsorázni viszi kollégáját, Michelle-t.
Mindenképpen említést érdemel még a zsűri különdíját nyerő As You Are, amelyben a kilencvenes évek elejének szelleme köszön vissza három tizenéves és egy bűnügy történetén keresztül vagy a nemzetközi mezőnyben rendezői díjjal távozó Felix Van Groeningen Belgicája, aki az Alabama és Monroe után ezúttal a brüsszeli éjszakai életbe tett egy kis kitérőt, de ne felejtsük el a fesztivál legmegosztóbb filmjét se: a Swiss Army Man egyesek szerint nézhetetlenül csapnivaló marhaság, míg egyes kritikusok az altesti humor művészi szintre emelését ünneplik. A zsűri velük értett egyet, a lakatlan szigeten rekedt Paul Dano és Daniel Radcliffe hangosan fingó hullája rendezői díjat hozott a két Danielnek (Scheinert és Kwan). És ha már itt tartunk, ne feledjük a fesztivál WTF dokumentumfilmjét sem a férfiról, aki a huszadik század elején kitalálta, hogy a kecskehere beültetésével orvosolható az impotencia... és ezrek hittek neki! Ez a Nuts.