Két hete a Jurassic World rekordjaitól hangos a box office-szal akár csak érintőlegesen is foglalkozó sajtó. A dinoszauruszos családi film minden idők leggyorsabb pénztermelőjeként vonul be éppen a bevételi történelembe, midőn rekord idő alatt teljesítette világszinten az egymilliárd dolláros bevételt, s e hétvégén megcélozza Észak-Amerikában a félmilliárdos határt. És ezzel koránt sincs vége, no de hogy kezdődött ez a lóverseny? Most egészen régre ugrunk vissza, és felelevenítjük Hollywood, a világ és Magyarország egykori és természetesen jelenlegi csúcstartóit, amik egymás mellé pakolásával talán kivehető képet is kapunk arról, mit is szeret igazán a moziba járó ember.
Spielberg, Lucas és a többiek: a bevételi csúcstartók Észak-Amerikában.
A százmillió dolláros bevételi határt még ma is nagy becsben tartják stúdiók és elemzők egyaránt, noha az igazán nagy durranások ennek legalább kétszeresét szállítják le pályafutásuk során. Maga a pályafutás is teljesen más fogalom ma, mint a kezdetekkor, hiszen egyéb megtekintési lehetőség híján évtizedeken át játszottak egy-egy filmet. A történelem legrégibb filmje, ami teljesítette a szóban forgó mérföldkövet, az 1937-ben bemutatott Hófehérke és a hét törpe volt – ám akkoriban "csupán" 66.6 millió dollárt jegyzett a Disney legelső klasszikus rajzfilmje, s végleges 184.9 millióját későbbi bemutatói (a legutolsó 1993-ban esett) segedelmével érte el. Így tehát az első film, ami megszakítás nélkül toborozta nézőit, mígnem azok 100 millió dollárt érő tömegben gyűltek össze, az 1939-es Elfújta a szél volt. Margaret Mitchell regényének adaptációja semmihez sem hasonlítható sikert aratott: 189.5 millió dollárt halmozott fel, 8 Oscar-díjat nyert és máig az amerikaiak egyik legkedveltebb filmje. Hosszú-hosszú időnek kellett eltelnie, míg bármi is a nyomába szegődhetett.
A blockbuster-korszak hajnaláig, az 1970-es évekig háborítatlan volt az MGM produkciójának elsősége. 1973-ban azonban érkezett egy újabb adaptáció, ami nem különben nyűgözte le a tengerentúliakat: Az ördögűző 193 millió dollár értékben hozta a frászt Amerikára, amit 2000-ben további 39.7 millióval toldott meg a rendezői változat. Ekkoriban már csak egy-két évet kellett várni a trónfosztáshoz. És a horrort horror váltotta: 1975-ben megint csak egy könyvből készült film, a Cápa szegte strandolási kedvét az amerikaiaknak, midőn elsőként úszott át a 200 milliós határon, meg sem állva 260 millióig. Steven Spielberg emlékezetes rendezésének tulajdonítják a nyári mozis főszezon megalapozását. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy innentől 2-3 évente új ostromlóval szembesült az aktuális rekorder. 1977-ben egy bizonyos Csillagok háborúja ragadta magához a vezetést, egyúttal egy újabb százast vont be a játékba azzal, hogy 307.3 millió dollárig vitte eredeti futásakor.
A box office-csúcsdöntés szemmel láthatóan Spielberg és George Lucas játékává vált, hiszen a következő a sorban az E.T., a földönkívüli volt, 1982-ben. A barátságos űrlény történetére 359.2 millió dollárt költöttek a nézők, majd pozícióját tovább szilárdította 1985-ben újabb 40.6 millióval. 2002-ben a 20. évfordulós verzió emelte alighanem végleges szintre a bevételt további 35.3 millióval. Egészen 1997-ig nem akadt kihívó, ráadásul ekkor is a régi ellenfél jelentkezett: a felújított változattal 461 millióra egészült ki a Csillagok háborúja bevétele, így Lucas filmje egyedülálló módon kétszer is vezette a bevételi listát hazájában. Pozícióját azonban nem tarthatta sokáig. Az év végén ugyanis útjára bocsátották a Titanicot, aminek sikere csak az Elfújta a széléhez volt mérhető. James Cameron filmje szép lassan haladt előre, mígnem 600.8 millió dollárral került le a műsorról – ám nem végleg: 2012-ben a 3D-s változat 57.9 millióval gyarapította a korábbi összeget. Ez az álomszerű 600 millió dollár utolérhetetlennek látszott hosszú évekig, és végül maga Cameron bizonyult elég rátermettnek a lefőzéséhez. Az Avatar hódítására még mindannyian emlékszünk: a 3D-s mozi zászlóvivője 760.5 millió dollárt gyűjtött 2009 és 2010 folyamán, amivel megint olyan szintre ért el a bevétel rekord, ami überelhetetlennek tűnik. Hiába a Jurassic World egyre-másra halmozott legjei, az már világosan látszik, hogy #1-t hosszú-hosszú ideig még nem fenyegeti veszély.
Batman kontra dinók, avagy harc a nyitányrekordért.
Ma egy film piaci rátermettségét jobbára az első hétvégi bevételben mérik. Nem volt ez mindig így; fordulatot 1989 hozott, amikor is a nyári kínálatot szinte már ugyanúgy folytatások szegélyezték, mint napjainkban, s ezek már több mint 2000 mozit árasztottak el egyszerre (mondhatjuk, hogy ez a szám akkoriban a 4000-esnek felelt meg). Egy hónapon belül háromszor avattak új nyitánybajnokot. Elsőként az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag, három héttel később pedig a Szellemirtók 2. indított 29 millió dollár felett. Aztán rá egy héttel új szintre emelkedett a versengés: a Batman - A denevérember 40.5 millióval borzolta és csillapította egyszerre a kedélyeket. Innentől kezdve nem volt megállás: 1992-ben a Batman visszatér már több mint 2600 moziban mutatkozott be, növelve korábbi kezdeti népszerűségén, így az új rekord 45.7 millió lett – miközben a végső bevétel jócskán elmaradt a három évvel korábbitól. Egy év múlva mutatták be a Jurassic Parkot, s az érdeklődés példátlan volt egy nem folytatástól: 47 millió dollár lett a legfrissebb megfejelnivaló, miközben a film csak E.T.-t nem tudta maga mögé utasítani a bevételi öröklistán. Aztán ki más ragadhatta volna ismét magához az egyre többet érő titulust, mint a denevérruhás? A Mindörökké Batman 52.8 millióval az első film volt, amely egyetlen hétvégén félszáz millió dollárt kasszírozott. A válasz két évet váratott magára a dinóktól. Az elveszett világ: Jurassic Park 72.1 milliója még az első rész népszerűségének ismeretében is megdöbbentő érdeklődésről tanúskodott, mielőtt kiderült volna, hogy csak az előre összpontosult: a film végül több mint százmillióval maradt el elődjétől. Rekordját ellenben tovább őrizte, mint bármi más az évtizedben.
2001 decemberében a Harry Potter és a bölcsek köve 90.3 milliót fialt egyetlen víkend folyamán, ami aligha lephetett meg bárkit. Nem így a fél év múlva érkező újabb delikvens: a Pókember áttörte a százmilliót, s 114.8 milliós nyitánya olyan mély nyomot hagyott a box office színterén, amit alighanem a Batman - A denevérember óta nem tapasztalhattak. Innentől kezdve mondhatni cirkusszá vált az egész. 2006-ban A Karib-tenger kalózai: Holtak kincse nyerészkedett az első rész övezte kedveltségen 135.6 millióval, majd a következő esztendőben megint a hálószövő került mindenki más fölébe a Pókember 3. 151.1 milliójával, hogy aztán 2008-ban újfent Batman lépjen előre egy nagyot A sötét lovag 158.4 milliós bemutatkozásával. Három évig csend honolt, majd a sorozat befejező része, a Harry Potter és a Halál ereklyéi 1. rész söpörte le a konkurenciát 169.2 millióval, de egy évig sem maradhatott: a 2012-es idény a Bosszúállóktól volt hangos, ami elsőként teljesítette a 200 milliós lécet egyetlen hétvégén (207.4 millióval), s ráadásképpen a Titanicot is lefőzte volna, ha nincs annak térhatású újrázása.
Idén, 2015-ben a rekord megdöntésére a legbiztosabb versenyző éppen a Bosszúállók: Ultron kora volt, ám a folytatás némileg elmaradt a várakozásoktól. Hogy az új király a Jurassic World lesz (208.8 millióval), tán kevesen hitték, de elég csak végigfutni a fenti címeket, és láthatjuk, hogy bizony sok a visszatérő franchise ennél a rekordnál. Ki lehet a következő?
Felfújta a szél, avagy a jegyeladási rekorder Észak-Amerikában.
Bevétel terén még fogunk látni egysmást, ebben biztosak lehetünk, ám a látogatottsági mutatók ezzel együtt legjobb esetben is csak stagnálnak évről évre, de persze nagyobb időintervallumot szemlélve a mozizási hajlandóság csökkenése a trend. Ez természetes folyamat az alternatív szórakozási lehetőségek előrenyomakodása mellett. Egykoron azonban csak a mozi volt, mondhatni. Akkor, amikor az Elfújta a szélt bemutatták, könnyűszerrel szólított mindenkit a vásznak elé, és ami 1939-től fogva csaknem 200 millió dollárt ért, azt több mint 200 millió néző dobta össze; ez a mai amerikai lakosság több mint 60%-a. Egyetlen másik film sem volt képes megközelíteni ezt a szintet, így nyugodtan tekinthetjük az Elfújta a szélt az amerikai mozi igazi rekorderének. Azért adjuk meg az érdemet, ahol jár: a Titanic 135 millió nézője 1997-ben, majd az Avatar 97 millió jegyváltója igazán derék eredménynek tekinthető, mint ahogy az is, hogy a Jurassic World két hét alatt közel 55 millió érdeklődőt vonzott (s ezzel jócskán túl is tett Az elveszett világ komplett nézettségén).
Egyre halálosabb iramban, avagy a Észak-Amerikán kívüli egyesített piac durranásai.
A nemzetközi piac, vagyis az összes Észak-Amerikán kívül eső ország egyesítve, egyre nagyobb jelentőséget szerez a box office-ban, s akár már egy film elkészültét is pusztán ennek tudatában, erre alapozva szavazzák meg. Látványos kiaknázása azonban még akkor sem volt lehetőség, amikor a blockbuster-szezon már jelenség volt. Sok '90-es évek előtti amerikai siker külföldi szerepléséről nincs biztos feljegyzés, ami van, az pedig nagyjából követi az amerikai krónikát: az Elfújta a szél szintén csaknem 200 millió dollárnak megfelelő összeget hajtott fel, majd a Cápa törte át ezt a lécet, aztán a Csillagok háborúján és az E.T., a földönkívülin volt a sor. Itt a Jurassic Park is magáénak tudhatta néhány évig a vezetést 555 millió dollárral, mielőtt a Titanic minden képzeletet felülmúlóan hajózott ki az egymilliárdos vizekre. 1.242 milliárd dolláron még ma is, ámbár egyre kevésbé képedünk el, el lehet képzelni akkor, hogy 1997-98 folyamán mennyire felfoghatatlan is volt ez az összeg. Csak James Cameron tudta felfogni, méghozzá az Avatarral. A 3D a világ más részein még jobban csábított, mint Észak-Amerikában, így a film kétmilliárd fölé tornászta magát. A milliárdos lépcsőfokot idén egy meglepő versenyző, a Halálos iramban 7. is teljesítette, a Jurassic World pedig negyedikként fogja meglépni.
Cameron és kamarádjai, avagy a földkerekség legnagyobb kasszasikerei.
Ilyen hatalmas számokkal címük mellett az Avatar és a Titanic biztosan vezetik a globális bevételi listát 2.79 ill. 2.19 milliárd dollárral, s ez még mindig nehezen befogható magasságnak látszik. A harmadik helyre turbósebességgel száguldott Halálos iramban 7.-ből az üzemanyag 1.51 milliárdnál fogy ki, ami egy akciófilmtől izzasztó szint. A dobogós helyezés azonban csak átmeneti állapot, hiszen a Jurassic World 2 milliárd felé tendáló igényekkel lohol a sarkában. Komoly elégtétel ez azután, hogy a Jurassic Park annak idején kicsivel maradt le a milliárdról, bár ez nem gátolta a lapokat abban, hogy az "egymilliárd dolláros film"-ként utaljanak rá. 2013-ban, a 3D-s változat premierjével utólagosan legalább rá is szolgált a titulusra.
Te jó anyám!, avagy a bevételi rekorderek Magyarországon.
Magától értetődő, hogy a manapság közölt magyarországi box office-eredményeket a bevétel szerint rangsorolják: a rendszerváltozás óta egyre nagyobb léptékben nőttek a jegyárak, s generáltak ezáltal nagyobb és nagyobb bevételeket, amik végül meghaladtak minden korábbit, s könnyűszerrel tekinthetők így a manapság megszülető bevételi rekordok csakugyan minden idők rekordjainak.
A bevételeket persze már 1989 előtt is előszeretettel maximalizálták. A legnagyobb slágerfilmet, vagyis az 1979-ben bemutatott Csillagok háborúját is –csupán két órájával– kétrészes filmként vetítették a hazai mozik, amely bánásmód az általában legalább két és fél órás produkcióknak járt ki, hiszen ezek hosszabb, akár két filmnyi vetítési időt foglaltak le, amit be lehetett hajtani a nézőkön. A Star Wars-saga "kétrészesítése" átlátszó húzás volt, de az eredmény magáért beszélt: a dupla jegyárnak köszönhető, 68.7 millió forintos bevétele addig nem látott összeg volt a hazai forgalmazásban, s ezt 2.74 millió érdeklődőnek köszönhette. Az ébredő erőnek hasonló összeghez elég lesz idén 47 ezer néző is.
Miután éveken át vetítette a Filmmúzeum (ma: Belvárosi Színház), 1982-ben országos forgalmazásba került a Ben-Hur. A negyed évszázadnyi várakozás megtette hatását; e nevezetes alkotás 70.7 millió forintos bevétele újabb mérföldkövet fektetett le.
A rendszerváltozás a mozikban is alaposan átformálta a dolgokat: a szabadabban élő és videózó emberek jelentős része pártolt el a mozitól, miközben ott az amerikai stúdiók rendszerezett hazai képviselete indult meg, túlsúlyba kerítve a hollywoodi filmeket, majd az évtized második felében a multiplex mozik térnyerése jelentett drasztikus változásokat. Például a jegyárak növekedésének gyorsulását.
Több mint egy évtizeden át nem akadt kihívója William Wyler klasszikusának, majd 1993 őszén nálunk is bemutatták a Jurassic Parkot. A világsiker az első film volt, amely meghaladta a 100 millió forintos határt, s nem egészen egymillió nézője végül 121.8 millióig repítette. Az első plázamozik nyitásának évében, 1996-ban érkezett meg A függetlenség napja. Roland Emmerich filmje a hazai kasszákat is letarolta 210.1 millió forintos bevételével, vagyis a Jurassic Parkra egyből csaknem egy százast licitált rá. Egy évvel később a dinók visszavágtak: Az elveszett világ: Jurassic Park –kicsit kevesebb nézővel– 25 millióval többet sajtolt ki a magyarokból, mint az idegeninváziós akciófilm. A következő bajnokkal csaknem megduplázódott a rekord. 1998 a Titanicról szólt, aminek hossza –no meg sikervárományossága– jó pár moziban emelt helyárat követelt meg, így a bevételi csúcs beállítását alaposan belekódolták. 463.3 millió forint – ennyit ért a több mint egymillió néző. A jegyárak szépen gömbölyödtek immáron évről évre, így 1999-ben a Star Wars I. rész: Baljós árnyaknak az újkori nézőcsúcs mellé a bevételi elsőséget (568.8 millió forinttal) megszerezni már gyerekjáték volt.
Ezúttal a pünkösdi királyságnál kicsit több jutott a rekordernek, ám két év telt csupán bele, és újabb magasságokat tártak fel a hazai bevételek. A Harry Potter és a bölcsek köve szintén egymillió feletti nézőszámot produkált, ám kevesebben látták, mint a Jediket – ezzel egy időben több mint százmilliót vert rájuk a maga 690.7 millió forintjával. Ez az összeg már megizzasztotta az utódokat. De tényleg, ugyan minek a népszerűsége érhet fel a Star Warséhoz vagy a Harry Potteréhez? Hát az ABBÁ-é! A Mamma Mia! előre nem látott módon dalolta be magát a rekordok könyvébe, midőn 2008 teljes nyarát és őszét uralma alá hajtva termelt 751.2 millió forintot. És ez a film máig a legnagyobb sikerű 2D-s produkció hazánkban. Mert a további kettő, ami még elé került, alaposan megszívta magát a térhatásból: a Jégkorszak 3.: A dinók hajnala 2009 nyarán animációs filmként röppent az élre 775.5 millióval, majd az év végén érkező Avatar kerítette hatalmába a magyarokat, s a 3D-s felárnak köszönhetően emelkedő jegyárak mellett 1.77 milliárd forinttal beintett a teljes mezőnynek.
Árnyalatnyi különbségek, avagy az első hétvégi rekordok nyitott versenye Magyarországon.
Növekvő jegyárak, stagnáló, vagy imitt-amott új erőre kapó nézettség. Ilyen körülmények között az első hétvégi bevétel rekorderét egyre gyakrabban fenyegeti veszély. Az elmúlt tíz év azonban korántsem volt olyan intenzív, mint Amerikában. 2005-ben a Star Wars III. rész: A Sith-ek bosszúja 229.4 millió forinttal állította be a megugrandó szintet, majd csaknem tíz esztendeig háborítatlanul őrizte is. Idén februárban őrületként hasított végig a világon, s így nálunk is A szürke ötven árnyalata, amit a Bálint napra időzített premier csak jobban feltüzelt: 244.4 millió forintot termett négy nap leforgása alatt, miközben végső nézettsége alig több mint feleannyin alakult, mint a Star Wars-saga legutóbbi részéé. És azóta egyre többen kerülnek közel a tűzhöz: a Halálos iramban 7. és a Bosszúállók: Ultron kora is a top 10-be verekedte magát. Az ébredő erő pedig csendben vár a sorára.
Mindenki kismiska a Mágnáshoz képest, avagy nézettségi csúcsok Magyarországon.
Kényelmes is a bevételi rekordokat számon tartani: akkora a szakadék régi és mai jegyárak között, hogy tízmilliós nézőszám is kevés volt annak idején a mostani összegek kitermeléséhez. Amerikában ez nincs így: az átlagos jegyár ott 1989 óta 104.5%-kal növekedett; eközben nálunk a Jurassic Worldre egy jegy átlagosan 1453.8 forintba került, míg az 1993-ban vetített Jurassic Parkra 128.1 forintba, vagyis több mint 1000%-ot ugrott 22 év alatt a belépő.
Így hát hiába a ma fellelhető adatok alapján a nézőcsúcsot tartó Mágnás Miska 9.88 milliós látogatottsága, bevétele elenyészik a mostaniak mellett. Az, hogy Magyarország mai lakosságát teszi ki az 1949-es hazai alkotás nézettsége, részben ugyanarra vezethető vissza, mint az Elfújta a szél amerikai kiemelkedése: más híján mozikban lehetett csupán megnézni, s közönségére évtizedek folyamán tett szert.
A '80-as évek leglátogatottabb filmje a magyarok nagy kedvencének, Bud Spencernek a főszereplésével készült Piedone Egyiptomban volt 3.1 millió nézővel. A rendszerváltozást követően a milliós nagyságrend drasztikusan megritkult; éppen 1989 volt az első év a hazai mozik történetében, amikor nem született egymilliós nézettségű film. A kritikus határt néhány film lépte át azóta, de ezeket már külön érdemes kezelni a korábbiaktól, így a hazai forgalmazás "új korának" első csúcstartója a Nicsak, ki beszél! lett 1.06 millió nézővel, amit még a Titanic sem tudott meghaladni 1.02 milliójával (csak a 2012-es 3D-s újrázás segedelmével). 1999-ben a Star Wars I. rész: Baljós árnyak törte meg John Travolta 9 éves rekordját 1.196 millióval. A páratlan sikerként aposztrofált fantasztikus filmet a hanyatlásnak indult általános látogatottság mellett már-már kikiáltották végleges bajnoknak, mikor tíz évvel később, 2009-ben egy másik fantasztikus film túlszárnyalta 1.22 millió eladott jeggyel. Az Avatar tehát az egyébként igen silány esztendőben képes volt két fronton –bevétel és nézőszám– is történelmet írni... hogy aztán a Baljós árnyak 2012 februárjában esett 3D-s prezentálása ismét fordítson a kockán. A jelenlegi rekord tehát: 1.251 millió néző. Lehet még e fölé menni ma Magyarországon? Aligha.