Sok a nagy sztori: az se semmi, hogy a Pixar fennállása második legnagyobb nyitányának örvendhet az Agymanók révén, ami igen közel röppent a 100 milliós határvidékhez, de az talán még annál is nagyobb szám –noha a rekorder hétköznapi bevételek előrevetítették–, hogy a Jurassic World a második hétvégéjén is kilenc számjegyű összegre tett szert, 10 nap alatt ezzel csaknem 400 milliót kasszírozva.
UPDATE: Hát persze, hogy a Jurassic World végül megdöntötte a második hétvégi rekordot is, 106.6 millió dollárral, ami kevesebb mint 50%-os csökkenést jelent – az eddigi legmagasabb szintről.
> új filmek
Simán rá lehet fogni arra, hogy nem volt a piacon animációs film már három hónapja, vagy hogy éppenséggel Pixar-film nem volt már két éve, de inkább engedjünk az érzelmeinknek, és mondjuk azt, hogy az Agymanók (Inside Out; hazai bemutató: június 25.) a vártnál jelentősen nagyobb sikere annak következménye, hogy ilyen eredeti és érdekfeszítő ötletet már régen ajánlottak a nézők figyelmébe a mozikban, úgyhogy most alaposan megtette hatását a reklám. Az asztalilámpás cég 15. produkciója bemutatója napján, azaz pénteken maga mögé tudta tessékelni a nyitányrekorder, s ebből következően még mindig magas fordulatszámon pörgő Jurassic Worldöt, méghozzá a második legjobb rajtjukkal (csak a Toy Story 3. kaszált többet 34 milliónál). Ám a dinós banzáj nem volt annyival lemaradva, hogy ne lett volna biztos: a teljes víkend tekintetében csak másodhegedűsök lehetnek a manók. Így is történt, a Disney forgalmazta rajzfilm 91 millió dollárral csak ezüstérmet szerzett, ami persze nem gátolta abban, hogy bevésse magát a rekordkönyvbe. Például tizenegy év után nyugdíjba küldte a 68 millióval induló Holnaputánt, mint a legmagasabban, de nem első helyen kezdő filmet (Emmerich katasztrófáját akkor a Shrek 2. második hete gátolta a győzelemben), egyúttal a legerősebb nyitányt birtokolja az originál forgatókönyvből készült filmek körében, amivel az Avatart (77m) nyomta lejjebb eggyel. És akkor még ott a sok animációs berkekben beállított csúcs... Annál is nagyobb a dicsőség, hiszen a kissé kétkedő előrejelzések 60-70 milliónál ritkán merészkedtek feljebb, illetve most egyéb fronton is telibe talált a stúdió: az esztendő eddigi legjobb kritikáit gyűjtötte be az országos bemutatók között, és ez is simán malmára hajthatja a vizet. A három hét múlva érkező Minyonok ugyan átmenetileg megzavarhatják, de egy ilyen bemutatkozás után szinte biztosra vehető, hogy az Agymanók kerül ki győztesen az animációsok viadalából, méghozzá bőven 300 millió dollár feletti bevétellel, és halvány eséllyel arra, hogy globálisan akár a milliárdot is megcélozza...
Az Open Road Films vette meg a Dope című, fekete fiatalokról szóló drámát amerikai forgalmazásra a 2015-ös Sundance filmfesztiválon esett bemutatóját követően, méghozzá 7 millió dollárért és azzal a kitétellel, hogy további 20 milliót költenek a film reklámozására. A remek fogadtatás ismeretében és az afroamerikai közönség fogékonyságának tudatában a nekik szóló filmekre, nem lehetett erre rossz üzletként tekinteni, azonban a Forest Whitaker istápolta Dope túlzottan rétegfilm ahhoz, hogy valamirevaló jelenlétet mutasson a kasszáknál. Csak 6 millió dollár folyt be 2000 moziból, ami a kedvező visszhang ellenére sem valószínű, hogy megközelíti végül a 20 milliót. Sebaj, a Black Reel Awardson majd tarolni fog, és talán máshol is, nehogy megint leszólják a szavazókat, hogy mindent fehérben látnak.
A Roadside Attractions egyengeti a Love & Mercy című életrajzi film útját, melynek tárgya Brian Wilson, a Beach Boys egykori tagja. A film elég sok moziban debütált két hete, hogy közel kerüljön a top 10-hez, amit legutóbb be is vett, s ez már nyomós ok volt a forgalmazónak arra, hogy tovább növelje a vetítő helyek számát –a nem túl izmos mozinkénti átlagos bevétel ellenére–, s így most már közel 800 teátrumban volt látható a film. Bevétele lényegében nem változott a múlt héthez képest, vagyis ismét 1.5 millió körüli összeggel képviseli magát, és ez már csak arra lesz elég, hogy valamivel 10 millió fölé lökje magát. Szó se róla, ez a Roadside nyolc éves történetében dobogós helyet érhet (a Mud és Az üldözött mögött).
> korábbi filmek
A megdöbbentő bemutatkozást követően a Jurassic World nem mutat hajlandóságot az eresztésre. Azok után, hogy első helyre fészkelte be magát a (nem ünnepi) hétfői és a (nem nyitónapi) keddi napi bevételek listáján, miközben a leggyorsabb bevételfelhalmozó vált minden egyes nap (többnyire a Bosszúállókat terelve maga mögé), a második hétvégéjét is 100 millió dollár felett zárta a Universal kalkulációi szerint. Konkrétan 102 millió dollárt írnak a számlájára, ami egyfelől pazar csökkenési arányt jelent (alig felezett), másfelől pedig –tanulva a múlt heti óvatoskodásból–, simán lehet kétmillióval több, és akkor a 2. hétvégi rekordtól is megfosztják az őslények a hőslényeket (és tuti, hogy a projektált -15%-nál jobb lesz a vasárnapi arány, mert apák napja hagyományosan erős az ilyen filmeknél). Továbbá, ha csakugyan újfent sikerült alábecsülni ennyivel, a 400. millió is megvalósulhat vasárnapig, vagyis 10 nap után. Nem sokkal startolt magasabban, egy hét múlva mégis megelőzi az Ultron korát is. Megint lehet elképedni, és osztani/szorozni, hogy vajon hol lesz a vége... a világszintű állás 980 millió dollár. Vin Dieseléket már mindenki elfeledte.
> végszó & ami jön
Ez se volt egy spórolós hétvége a tengerentúlon, hiszen a top 12 ezúttal is 230 millió dollár feletti forgalmat bonyolított. Mind a Jurassic World, mind az Agymanók lehetőségei határát feszegeti teljesítményével, és alighanem rekordbevételhez segítik majd ezt a júniust. Pláne, ha még a mackó is alaposan beköszön: a Ted 2. kísérli meg ezúttal megfosztani trónjától az Indominust, s talán ő már sikerrel jár, ha hozza három évvel ezelőtti önmagát, de mérget ne vegyünk rá. Akárhogy is, a Universal csak nyerhet ebben a játékban, hiszen mindkét filmet ők forgalmazzák...
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Jurassic World |
$102.0m | $398.2m | $150m |
2 | ú | Agymanók |
$91.1m | $91.1m | $175m |
3 | 2 | A kém |
$10.5m | $74.4m | $65m |
4 | 3 | Törésvonal |
$8.2m | $132.2m | $110m |
5 | ú | Dope |
$6.0m | $6.0m | n.a. |
6 | 4 | Insidious - Gonosz lélek |
$4.1m | $45.4m | $10m |
7 | 5 | Tökéletes hang 2. |
$3.3m | $177.5m | $29m |
8 | 7 | Mad Max: A harag útja |
$2.8m | $143.6m | $150m |
9 | 8 | Bosszúállók: Ultron kora |
$2.7m | $449.3m | $280m |
10 | 9 | Holnapolisz |
$2.0m | $87.7m | $190m |