Súlyos milliók röpködtek ezen a hétvégén az amerikai mozikban: mind a Tökéletes hang 2., mind a Mad Max: A harag útja maximalizálta magát –vagyis hát fogjuk rá, hogy utóbbi is–, és ezzel kiváló alkalmat szolgáltattak pár tanulság levonására. Azon túl, persze, hogy folytatni és rebootolni kell mindent.
> új filmek
Minek nevezik azt, ha egy eleve sikeres film folytatása az első hétvégén nagyobb bevételt ér el, mint ama eleve sikeres első rész komplett pályafutása alatt? Kurva nagy kasszarobbantásnak. Nincs értelme visszafogottnak lenni: az hagyján, hogy Tökéletes hang 2. (Pitch Perfect 2; hazai bemutató: május 21.) kétszer annyival nyitott, mint amire én még biztonsággal fel mertem volna tenni a havi fizetésemet, de még a legoptimistább előrejelzéseket is két utcahosszal felülmúlta. 70 millió dollár folyt be a több mint 3400 mozi pénztáraiba, ami vígjátékok folytatásainál szinte hallatlan dolog, zenés filmeknél meg aztán pláne. A Universal idén már másodjára lepődhet meg azon, mennyire is csípi a közönség az általuk dédelgetett portékákat; a Tökéletes hang egy közkedvelt jelenséget lovagolt meg két és fél éve (iskolai dalolókör, ami természetesen slágereket visszhangzik), s olybá tűnik, erre nem lehet igazán ráunni (hiába esett a pad alá végül a hasonlót kínáló Glee című sorozat nézettsége a tévében). Ennek a célközönsége könnyen csatasorba állítható, itt csak a mérete volt kérdéses; jól ismert dalok, menő tánckoreográfia, egyszerű humor – a Tökéletes hang 2. pontosan azzal csábít, amivel nagy számban befoghatók a tizen-, huszonéves fiatalok. Ez a 70 millió még ezzel együtt is súlyos, de ne feledjük, hogy hasonló közönség röppentett az all-time listák élére olyan filmeket, mint az Alkonyat- és Az éhezők viadala-sorozatok. A végső bevétel 150 és 180 millió közé várható, aztán meg úgyis jön a harmadik rész.
30 éve vetítették a Mad Max-trilógia utolsó részét az amerikai mozik, és a családi filmbe hajló Az igazság csarnokán innen és túllal mondhatni pont akkor intett búcsút Mel Gibson magánzó figurája, amikor az amerikai közönség kezdett rákattanni. Az első rész nem ment rosszul, de mai szemmel igencsak aprópénz az 8,8 millió dollár, amit zsákmányolt (26 millió lenne mai jegyárak mellett). Rövidre zárva: George Miller agyszüleménye inkább mozis pályafutását követően ivódott bele a popkultúrába – éppen ezért igen merész próbálkozásnak tekinthetnénk a Mad Max: A harag útját (Mad Max: Fury Road; hazai bemutató: május 21.), ha mondjuk 10-15 évvel ezelőtt készül el, amikor még nem volt a nemzetközi piac ennyire kihasználható állapotban, mint mostanság. Azért így is kihívás egy ilyen őrült filmből globális blockbustert faragni, és ennek tudatában a Warner marketinggépezete figyelmesen pörgött, noha mit sem ért volna munkájuk, ha nem ilyen jó anyagból dolgozhatnak. Azt, hogy A harag útja 44 millió dollárral rajtolt el, javarészt bizony az igencsak meggyőző, különlegességgel kecsegtető előzetesek érték el. Ennek tetejében ott vannak a fantasztikus visszajelzések, amiket már nálunk is alaposan felhasználnak a film promótálásához, képzelhetjük akkor, hogy mi megy odaát. Ez az a helyzet, amikor minden összepasszol: egy 150 milliós monstrum, egyben sírjából kikapart franchise-cím telibe talál valamennyi fronton, mert biztosak lehetünk benne, hogy nem fog úgy összeomlani az eljövendő hetekben, mint az átlag (kiváltképp, hogy a közönség nagyobb hányadát nem az ifjúság tette ki, hanem a 35 év felettiek). A gyártási költséggel egyenértékű észak-amerikai bevétel van kilátásban (még úgy is, hogy a kritikusokat jobban lenyűgözte, mint a nézőket), aztán meg lehet szövögetni a további terveket...
> korábbi filmek
A Bosszúállók: Ultron kora 38 milliós harmadik hétvégét zár, ami tetemes összeg, ám érzékelhető, hogy a Disney folytatása nem kavar akkora hullámokat, mint az első rész három éve. Ettől függetlenül jelenleg első a 2015-ös toplistán 370 millió dollárral, és túl sok kihívója nem is akad az év hátralévő részében. Ami a globális üzelmeket illeti, a hétvégén egymilliárd fölé jutott a film a jó kis kínai premiernek köszönhetően, ami hat nap alatt több mint 150 millió dollárt termett.
> végszó & ami jön
A top 12-re az esztendő 20. hétvégéjén még nem hordtak össze ennyi pénzt a mozizók, mint most. A két premier pörgése figyelemreméltó: a Tökéletes hang 2. bizonyította, hogy jó üzlet olykor, ha nők csinálnak filmeket nőknek, és időnként érdemes próbát tenni avatatlan kezekkel – így lehet most Elizabeth Banksé a legmagasabb bevételt elért rendezői debütálás. Ezek persze ismételt leckék, és egy hét múlva ugyanúgy feledésbe merülnek, mint legutóbb. Ami a Mad Maxet illeti, mindenből ki lehet hozni valami ütőset, ha avatott kezekbe kerül; a hosszú előkészületek, az elhúzódó megvalósulás csak javára válhatott George Millernek gyermeke tökéletesítésében – és bizony az ilyen gyermekek, mint amilyen A harag útja, ritkán kapnak esélyt. Egyre ugyanis, ami élni tud vele, jut három, ami nem. Melyik lesz később nyomósabb érv, ez, vagy a Jupiter felemelkedése?
Következőnek itt is van Holnapolisz. A Disney rejtélyes projektje jó visszhang esetén előléphet módosabb sikerré, de körültekintően kell elvárásokat támasztani egy ilyen eredeti anyaghoz; 30 millió felett már nyert ügye van, amennyiben építhet majd a szájhagyományra. Hasonló a küszöb a Poltergeist - Kopogó szellemnek, ami ellenben nem sokáig marad majd a lista vendége.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | Tökéletes hang 2. |
$70.3m | $70.3m | $29m |
2 | ú | Mad Max: A harag útja |
$44.4m | $44.4m | $150m |
3 | 1 | Bosszúállók: Ultron kora |
$38.8m | $372.0m | $280m |
4 | 2 | Csábítunk és védünk |
$5.8m | $23.5m | $35m |
5 | 4 | Halálos iramban 7. |
$3.6m | $343.8m | $250m |
6 | 5 | A pláza ásza Vegasban |
$3.6m | $62.9m | $30m |
7 | 3 | Adaline varázslatos élete |
$3.2m | $37.1m | $25m |
8 | 7 | Végre otthon! |
$2.7m | $165.6m | $130m |
9 | 6 | Ex Machina |
$2.1m | $19.6m | $16.4m |
10 | 15 | Távol a világ zajától |
$1.3m | $2.6m | n.a. |