A Halálos iramban 7. nem aprózta el: egyetlen hétvégén hozott annyit, mint a maga idejében bombasikernek kikiáltott legelső rész összesen.
> új filmek
Ha mindenféleképpen az előző felülmúlását várják egy filmszéria új részétől, és az az előző amúgy csaknem 100 millió dollárt kasszírozott a premier hétvégéjén, akkor ott nincs helye körülményeskedésnek. A Halálos iramban 7. (Furious 7; hazai bemutató: már a mozikban) esetében nemhogy szükségtelen lett volna a mentegetés és annál is fölöslegesebb a magyarázás, hanem egyenesen sértő. Hiszen példa nélküli esettel állunk szemben: a Universal akciófilmje még az előre számított 110-115 millió dollárt is messzemenően felülmúlta, nem csak leszállítva az eddigi legmagasabb áprilisi nyitóhétvégét a maga 143 millió dollárjával, hanem konkrétan egy általánosan is top 10-es premiert produkálva, amivel olyan franchise-ok közé verekedte be magát, mint Az éhezők viadala és az Alkonyat – hogy kicsit kompenzálja a lányregények túljelentkezését. A csütörtök esti vetítésekkel egyetemben számított pénteki start 67 millió dollárt jegyzett, ami megegyezik A sötét lovag akkoriban mért számaival, hogy egy még nagyobb kaliberű blockbusterrel is előhozakodjunk. Az sem elhanyagolható továbbá, hogy Vin Diesel ígéretéhez híven a film a Universal történelmének magasan legnagyobb kezdő számát produkálta, éppen két évvel ezelőtti önmagát múlva felül. Az elsöprő érdeklődés számtalan tényezővel magyarázható, de mint fentebb írtam, fölösleges ezt taglalni, hiszen a negyedik óta részről-részre nő a nézőtábor. Az "április az új május"-mozgalom erősítése mellett az a megkerülhetetlen tény is közrejátszott a kimagasló eredményben, hogy az oszlopos főszereplő Paul Walker utolsó munkájáról van szó, ráadásul legjelentősebb szerepéről. A stúdió joggal bízhatta el magát, mikor megszavazott a projektnek 250 millió dollárt csak a gyártásra: a 2001-ben olajozottan még csak Amerikában pörgő széria (144 milliót kasszírozott akkor, vagyis éppen annyit, mint most a hetedik epizód első nekifutásra, egyébként mai jegyárak mellett ez az összeg 212 millió volna) mostanra félmilliárdos üzelmeket bonyolít nemzetközileg (ahol már most 240 milliónál jár jelen fejezet, Kína, Japán és Oroszország nélkül!), sőt arra is megvan az esély, hogy elegendő tartaléka akad még ahhoz, hogy kiegészítse a 300 millió köré várható észak-amerikai bevételt milliárdra. Tavaly csak egy film bírta meghódítani e jelentőségteljes határt, idén pedig a versenyzők száma ezzel ötre nőtt.
A ritkás kínálat engedte, hogy a 258 moziban vetített, Woman in Gold címre hallgató brit dráma a top 10-ben nyisson. Helen Mirren jelenléte és a holokauszttúlélős-műtárgyelkobzós történeti szál kellő presztízst biztosított a filmnek, ám a kritikák túlontúl gyengék ahhoz, hogy a pillanatnyi siker tovább fejleszthető legyen. A Weinstein Company terjesztése 2 millió dollárját 6 milliónál sokkal magasabbra nem növelheti.
> korábbi filmek
Húsvét hétvégéje rendre megkavarja kicsit a dolgokat, hiszen az erős nagypénteki forgalmat ideális esetben azonos szombati, majd a szokottnál alacsonyabb vasárnapi forgalom követi ilyenkor. A Végre otthon! a remek rajt után befékezett némileg felezésével, ám a Fox és a DreamWorks nyugodt lehet, mert még sokáig az élmezőnyben tartózkodik majd a sci-fi mesefilm, amire 10 nap alatt 96 milliót költöttek az amerikaiak.
A Keményítőkúra kilátásai már kevésbé reménykeltőek: a Warner vígjátéka 60% felett zuhant, ami igen súlyos csapás ebben a műfajban. Will Ferrell és Kevin Hart kettőse a jelek szerint a filmet övező enyhébb visszhangból sokat táplálkozott a nyitánykor, s az eddig felhajtott 57 millió azt jelenti, hogy a 100-asnak könnyes búcsút inthet a film.
100 millió dollár fölé ért A lázadó, miközben a Hamupipőke 2015 listavezetőjévé lépett elő, de ez persze alig pár napos királyságot jelent a Disney bemutatójának...
> végszó & ami jön
A top 12 több mint 200 millió dollárt regisztrált, aminek kétharmada a Halálos iramban 7. érdeme. Hogy növelhető-e még a szint? Valószínűleg nem, bár egy olyan évben, amiben az eddigi négy hónapból háromban született új nyitányrekord, könnyelműség bármit biztosra venni. Április viszont ezzel ki is játszotta ütőkártyáját. A következő körben csak egy Nicholas Sparks-adaptáció érkezik, és a The Longest Ride még annyira ismerősen csengő neveket sem tud kínálni, mint az októberben leszereplő Vissza hozzád. 13 millió dollár környékén tűnik valószínűnek a belépés.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | Halálos iramban 7. |
$143.6m | $143.6m | $250m |
2 | 1 | Végre otthon! |
$27.4m | $95.6m | $130m |
3 | 2 | Keményítőkúra |
$12.9m | $57.0m | $40m |
4 | 4 | Hamupipőke |
$10.3m | $167.3m | $95m |
5 | 3 | A lázadó |
$10.0m | $103.4m | $110m |
6 | 5 | It Follows |
$2.5m | $8.5m | $2m |
7 | ú | Woman in Gold |
$2.0m | $2.1m | n.a. |
8 | 6 | Kingsman - A titkos szolgálat |
$1.7m | $122.3m | $81m |
9 | 7 | Do You Believe? |
$1.5m | $9.8m | n.a. |
10 | 9 | Keleti nyugalom - A második Marigold Hotel |
$1.0m | $30.1m | $10m |