Az Amerikai mesterlövész tovább tör előre, de már csak a második helyen: a SpongyaBob: Ki a vízből! fantasztikusan jól nyitott az élen. Mindeközben két súlyos, ám a legkevésbé sem váratlan buktát is felszolgáltak: a Jupiter felemelkedése nyáron mégis jobban járt volna, A hetedik fiút pedig csak a nemzetközi százmillió miatt volt érdemes mégis kivenni a dobozból...
> új filmek
A rajzfilmsorozatok masszív bázissal bírnak; pár szerencsétlen viszont rosszkor próbált áttelepülni a vászonra, elég csak a Pindúr pandúrok és a Hé, Arnold! dupla kudarcára gondolni 2002-ből. 2004-ben sem volt éppen olyan széles a marketing és figyelemfelkeltés tárháza, mint manapság, az internet korában, ám SpongyaBobnak sikerült villantani első mozis bevetése alkalmával. A szép siker ellenére több mint egy évtizedet kellett várni az újabb próbálkozásra, de a zászló így csak jobban állott a Paramountnak: a SpongyaBob: Ki a vízből! (The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water; hazai bemutató: február 12.) töretlenül kedvelt a képernyőn, és precízen választották meg számára a februári bemutatót, amikor a karácsonyi tényezők már nincsenek sehol, és amikor A Lego-kaland is nagyot villantott egy évvel ezelőtt. Az 56 millió dolláros rajt (az ötödik legjobb februári bemutatók között) a véltnél is nagyobb szivacs-mániáról árulkodik, és két dolog is világos: a gyerekek mellett a felnőttek is kedvelik ezeket a furcsa figurákat (bár alighanem inkább nekik is szól azzal sok sületlenséggel), illetve hogy a 3D-s dúsítás cseppet sem bizonyult elrettentőnek; a stúdió tehát mindenképpen jól tette, hogy az előzetesek középpontjába helyezte ezt az újítást, s nem árult zsákbamacskát. Az már tuti, hogy bőven százmillió fölé érkezik meg a 74 millióból készült rajzfilm, 2015 elsőként bemutatott blockbusterévé válva. Amúgy ez Antonio Banderas legnagyobb nyitánya – mennyire fokozza a zavart, ha kiegészítem azzal, hogy legnagyobb élőszereplős nyitánya?
Temessük-e Wachowskiékat? Már szívesen megtették volna ezt a Speed Racer - Totál turbó idején, még többen a Felhőatlasznál két és fél éve, de most már kár lenne habozni: a Jupiter felemelkedése (Jupiter Ascending; hazai bemutató: már a mozikban) teljes csőd az amerikai piacon, hiszen veretes költségvetése (175m) ellenében nem lesz képes 50 milliót sem kitermelni, legalábbis a 19 milliós start erre enged következtetni. A nagyot gondoló sci-fi kalandfilm tavaly nyárról vándorolt erre a próba-szerencse időszakra, ám lassacskán semmivel sem kompetitívebb egy február, mint egy július. A probléma gyökere ugyanaz, mint legtöbbször, mikor egy nagy látványfilm befürdik; a nagy látvány mellé elfelejtenek valódi nézőcsalogató elemeket tenni: téteket hangsúlyozni, sztorit megszellőztetni, sőt felmondani. Channing Tatum és Mila Kunis folyamatos jelenléte a moziműsorban ugyancsak hiábavaló, két szép szemért meg egyébért csak a legritkább esetben töltenek meg a népek 3000 mozit. Hogy mi lesz így a rendezőpárossal, illetve hogy szükséges-e a Warnernek variálnia negyedéves jövedelmén, az bizonyára napokon belül kiderül a szórakoztatóipar ilyen és más, székhez szögező izgalmait taglaló lapokból.
A Legendary Pictures stúdióváltásának áldozata lett A hetedik fiú (Seventh Son; hazai bemutató: még a mozikban) című fantasyregény-adaptáció. A Warner könnyes búcsút intett, a Universal felkarolt, s így a még 2012-ben leforgatott film 2015-ben végre mozikba kerülhetett. Az ásó már jobb szolgálatot tett volna mostanra, mint a vetítőgép, hiszen a vizuális trükkökkel kétségtelenül bőkezűen bánó trailer ugyanúgy nem tudott kapaszkodókat nyújtani a közönségnek, mint a Jupiter – meg amúgy is, két ilyen közül azért még tutira Channing és Mila jön ki jobban. A rossz időzítés és a rossz sajtó is belevájta a maga kését Szergej Bodrov (Mongol) rendezésébe, de még e sok-sok rossz körülmény ellenére is szégyenletes egy állítólagosan 95 millió dollárt kóstáló produktumtól rongyos 7 millió első hétvége gyanánt. Az út innen gyorsan vezet lefelé, szóval 15 milliónál messzebbre nyúló sorsot ne szánjunk ennek a nagyon félrement próbálkozásnak, pedig az még nyitánynak is csekély lett volna. Sebaj, a kínaiak ezen is szépítettek – ha már csodák csodájára előbb láthatták, mint az amerikaiak.
> korábbi filmek
Úgy tűnik, a múlt heti zutty tényleg csak a Super Bowl okozta nézőelszívás eredménye volt: az Amerikai mesterlövész remek változási aránnyal 24 milliós negyedik kört zár, ami negyedik hétvégék terén igencsak top 10-es helyezést jelent. A Warner fantasztikus sikerű filmje 282 milliót halmozott fel eddig, továbbra is célkeresztjében a 2014-es elsőséggel.
> végszó & ami jön
Háromból egy pocsék arány ilyen komoly versenyzők esetében, de hát úgyis mindenki számított rá, hogy a Jupiter felemelkedése és A hetedik fiú minimum egymást nyírják ki, de inkább a közönség fogja mindkettőt. 2015 eddig tehát inkább a perecelésektől hangos, viszont SpongyaBob azért megmenti a napot, na meg most már nem kell tovább várni arra, hogy bebizonyosodjék, avagy megdőljön A szürke ötven árnyalata box office-rombolásába vetett hit. Az erotikus románc jegyelővételes tornádókat kavart, amik azt sugallják, hogy a február havi nyitány-rekordot (A passió: 83.8m) komolyan veendő veszély fenyegeti. Ha abból indulunk ki, hogy a tévésorozat-alapú Szex és New York 57 milliót kaszált a premierkor, akkor a jobban terjedő könyves forrás ill. szaftosabb tartalom nyomán csakugyan elvárható 80 millió dollár három nap leforgása alatt, amit a Valentin nap és a hétfői munkaszüneti nap (President's Day) vasárnapra mért hatása erősen felturbóz majd, ugyanakkor az előrejelzések finomabbak, és 60 millió környékére teszik a négy napos rajtot. Majd kiderül, de mint tudjuk: sex sells.
A Kingsman - A titkos szolgálat a férfiaknak ad menekülőutat, már akit nem parancsol párjuk a rendhagyó romantikázásra. Az akciófilm vagány előzetessel bír, de különlegességére nem hívta fel igazán a figyelmet, szóval a hosszú távú érvényesülés itt a kalapban van. A kezdet azért 20 millió közelébe remélhető.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | SpongyaBob: Ki a vízből! |
$56.0m | $56.0m | $74m |
2 | 1 | Amerikai mesterlövész |
$24.2m | $282.3m | $58.8m |
3 | ú | Jupiter felemelkedése |
$19.0m | $19.0m | $175m |
4 | ú | A hetedik fiú |
$7.1m | $7.1m | $95m |
5 | 3 | Paddington |
$5.4m | $57.3m | $55m |
6 | 2 | Project Almanac |
$5.3m | $15.8m | $12m |
7 | 7 | Kódjátszma |
$4.9m | $74.7m | $15m |
8 | 6 | Bérhaverok |
$4.8m | $55.1m | $23m |
9 | 4 | Black or White |
$4.5m | $13.1m | $9m |
10 | 5 | A szomszéd fiú |
$4.1m | $30.9m | $4m |