aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: a mindenség elmélete [the theory of everything] (2014) Zalaba_Ferenc
2015. január 14. 10:15:00

Kategória: film 15 komment

Stephen Hawking elméje szárnyal, míg a teste egyre inkább elsorvad: a híres matematika professzor életét dolgozza fel James Marsh filmje, s mivel az adaptáció Hawking feleségének életrajzi regényét veszi alapul, így talán nem meglepő, hogy elméletei helyett inkább kettejük kapcsolatát veszi nagyító alá, amelyet természetesen Hawking betegsége tett leginkább próbára.

the_theory_of_everything620.jpg

Kockák, körök, háromszögek. Kockák, akik másképp látnak mindent, egyenletekben, ok-okozati összefüggésekben gondolkodnak, látják a körülöttünk lévő univerzumot, látják a múltját és a jövőjét, ugyanakkor valószínűleg egy kenyér megvajazásával meggyűlne a bajuk. Persze, ez azért pejoratív megközelítés, és Stephen Hawking (Eddie Redmayne) esetében is kissé árnyaltabb a kép, ő ugyanis képes megszólítani álmai nőjét, a bölcsész Jane-t (Felicity Jones), aki valamilyen rejtélyes okból vonzódni kezd az esetlen, bicegő járású fiúba: talán azért, mert olyan romantikusan tud beszélni a matematikáról, mint senki más. Vagy mert ez volt megírva a csillagokban.

Kettejük kapcsolatát már akkor beárnyékolja a Hawkingnál diagnosztizált, lassú leépüléssel járó (motoros idegrendszeri) betegség, mikor az még ki sem forrt, ám Jane kijelenti, hogy van olyan erős nő ahhoz, hogy együtt megbirkózzanak a kórral, és egy darabig úgy is tűnik, hogy sikerrel járnak - végtére is a még ma is élő és aktív Hawkingnak már az első diagnózist követően is csak két évet adtak, továbbá Jane-nel három gyerekük is született -, ám ahogy a férfi teste egyre jobban elsorvad, úgy lesz egyre inkább képtelen ellátni házastársi teendőit. Egy nőnek meg vannak igényei.

Aki csak egy kicsit is beleszagolt Hawking munkásságába (már csak a Donnie Darko és a Csillagok között kapcsán is), az tudja, hogy a köröknek, a körforgásnak fontos szerepe van az időről (annak kezdetéről, haladásáról, torzulásáról) szóló teóriáiban, és ugyan a körkörös mozgás a filmben is vissza-visszatérő szimbólum, Hawking munkássága csak egyfajta misztikumként van jelen, és A mindenség elmélete inkább azokra a szerelmi háromszögekre koncentrál, melyek idővel elengedhetetlenül megjelennek a Jane által is artikulált "nem normális" családjukban.

A film pedig minden ezzel járó ellentétet, mi több eme nagyszerű életet is tisztes távolból, óvatosan szelektálva, mondhatni bátortalanul - negédesen? - tár fel, mintha félne bemutatni, milyen sötét oldalai is lehetnek egy házasságnak, melyet megmételyez a hiány, milyen kényelmetlen és kegyetlen velejárói lehetnek egy ilyen betegségnek - hisz még a WC-zést is egy mosolygós montázs keretében mutatja be -, a kényszerű elválás pedig magától értetődő, hepehupáktól mentes, és hogy mégis könnyfakasztó, az a két főhőst megformáló színész érdeme. Mert ők azért tényleg élnek egy olyan filmben, amely leginkább csak akar, de csak helyenként teljesít.

Kövess minket facebookon és twitteren!

poster_thetheoryofeverything_hun.jpg

Címkék

kritika *** romance biopic eddie redmayne felicity jones eurocinema brit flick

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr387072839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2015.01.14. 11:02:18

Nemrég néztem a Benedict Cumberbatch-féle verziót, ami messze alulmúlta a várakozásaimat. Remélem ez annál több, jobb, árnyaltabb.

Kovács Erzsébet 2015.01.14. 13:00:19

@kaamir: Ez érdekelne, kifejted bővebben?

kaamir 2015.01.14. 13:40:57

@Kovács Erzsébet: Egy átlagos tv-film, közepes drámával, alakításokkal, képi világgal, mindennel. Nincsenek hangsúlyok, mintha nem tudták volna, hogy mire fókuszáljanak. A szereplők messze nem elég árnyaltak, szentekre és gonoszokra vannak felosztva. És az egésznek ott van vége, ahol kezdene a legizgalmasabb lenni.

Kovács Erzsébet 2015.01.14. 13:45:07

@kaamir: Igen, én is így láttam. Azt viszont becsülöm benne, hogy megkísérelték nagy vonalakban megértetni a tudományos részét a dolognak (ezen a fronton állítólag A mindenség elmélete nem valami erős, és hát a Kódjátszma pedig teljesen félrevezető).

OneBoy FromBrasil 2015.01.14. 13:48:33

ugyan nem láttam a filmet, de a trailer+kritikák alapján nekem is hasonlatos véleményem lenne (vélhetően), mint neked Feri. Ellenben azt biztos félretenném egy életrajzi vonásokkal bíró filmnél, hogy legyenek a sötét mélységek ábrázolva, mert egyrészt még élnek, másrészt egy olyan sztoriban, ahol kitalált szereplők (vagy nem ismert) tálalják az érzelmi mélységét a nehézségeknek, és eddig nem ábrázolt módon írják le a fájdalmat (vagy mást) ott jobban igényelhető. Itt is igényelhetném, de a külső körülmények nem adnak feljogosítást az alkotóknak vélhetően, hiszen nem egy életrajzi filmben szeretnének ilyesfajta üzeneteket elhelyezni. Bár nem készítettem még életrajzi filmet:) Szóval igénylem (húú de sok az 'igény' ebben a kommentben), de vélhetően nem az ilyen filmekben kapom meg az új üzeneteket az emberi lélek fel nem tárt vidékeiről...

a filmet meg sajnos nem nézem meg, mert kicsit tévéfilm jelleg számomra, és azok bármennyire is jók-közepesek... nem férnek bele az életembe.... csak igényes GIJoe-k és Sztár Wárzok.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2015.01.14. 14:30:26

@OneBoy FromBrasil: Hallod, megette a fene azt az életrajzi filmet, amely azért finomkodik, mert az, akiről szól, még él. Ilyen alapon a halála után sem lehetne őszinte hangot megütni, mert azzal megsértik a célszemély emlékét.

DHOPW42 2015.01.14. 18:02:12

Sajnos ettől féltem, amit leírtál/leírtatok... hogy őszinte legyek, nekem Stephen Hawking története teljesen mást jelent, azok alapján, amit olvastam róla, meg persze a munkásságáról, mint amit elöljáróban ebben a filmben látok. A szerelem nagyon fontos része az életnek, nyilván Hawking életének is, de sajnálom, hogy végtére is ez a középpontja a filmnek, mert szerintem ennél sokkal kozmikusabb üzenetű/tartalmú, az életre, a halálra, az időre, az idők végezetére és a mindenségre reagáló filmet is le lehetett volna rakni. Mármint nem ezeknek az alkotóknak, mert nyilván nekik nem ez volt a céljuk, hogy egy, a néző alapvető elképzelését a világról, térről, időről és életről kettétörő drámát rakjanak le az asztalra, csak el akartam mondani, hogy ha rajtam múlt volna, én tuti ezt ragadtam volna meg. És mégegyszer: nem akarom lekicsinyleni egy (beteg) ember érzelmi, szerelmi odüsszeiájának a jelentőségét... de engem mindig jobban vonzottak azok a történetek, amik valami többről szólnak (esetleg olyanok, amik végérvényesen a szeretetről szólnak, de egy sokkal grandiózusabb, univerzálisabb, kozmikusabb "háttérsugárzás" lenyomataként - lásd True Detective [tényleg] vagy Interstellar)

OneBoy FromBrasil 2015.01.14. 19:06:02

@Zalaba_Ferenc: márpedig én hawking-gal nem cseszekednék ha filmkészítő lennék, mégiscsak vágja a jövőt, meg tudományt meg mindent:)
ha rólam akarnának fimet készíteni (kac) akkor azért egy-két dolgot szépítenék rajta:)

2015.01.14. 19:20:40

@Zalaba_Ferenc:

az életrajzi filmek többnyire nem hitelesek, igazából nem is értem mi értelme ebben a formában a műfajnak, egyszerűbb lenne valós személyek élete által ihletett fiktív alkotásoknak tartani őket...

@DHOPW42:

"nem akarom lekicsinyleni egy (beteg) ember érzelmi, szerelmi odüsszeiájának a jelentőségét... de engem mindig jobban vonzottak azok a történetek, amik valami többről szólnak (esetleg olyanok, amik végérvényesen a szeretetről szólnak, de egy sokkal grandiózusabb, univerzálisabb, kozmikusabb "háttérsugárzás" lenyomataként - lásd True Detective"

ez már jelölt az év idézete-díjra és még csak január közepe van!

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2015.01.14. 19:32:30

@WiteNoir: Az lehet, hogy nem hitelesek - habár hajlamos vagyok azt hinni, hogy inkább csak játékfilmes elemekkel tuningolják fel őket -, de a jó életrajzi filmekben van mélység, ebben viszont nem sok akadt.

2015.01.14. 19:43:23

@Zalaba_Ferenc:

erre csak félig reagálok: az egy csodálatos elme díjnyertes életrajzi filmben volt mélység?:)
a második felét, ami egy számodra kedves,általam már többször "méltatott" tavalyi filmre vonatkozó hasonló kérdés lett volna, kitöröltem:)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2015.01.14. 20:21:54

@WiteNoir: Nem volt. A másik pedig nem igazán életrajzi film, hanem egy gyönyörű, patinás hollywoodi mese.

2015.01.14. 22:44:13

@Zalaba_Ferenc:

ja, a másik film esetében szerintem nem egyre gondoltunk, én arra, hogy a whiplash mélységeiről is lehetne mesélni, nem pozitív értelemben:(
és mennyi pozitív kritika, hihetetlen, tényleg eltorzult a világ...

kaamir 2015.02.23. 14:12:23

Megkockáztatom, hogy az idei felhozatalból - a Birdman mellett - ez tetszett a legjobban. Nem szabad rajta semmilyen realizmust számon kérni, és valószínűleg köze nincs a valódi Hawkinghoz, vagy az ő igazi történetéhez.

Cserébe viszont egy olyan csodálatos, régimódi, ízig-vérig telitalálat romantikus dráma, amilyet évek óta nem láttam. Sok film készül, ami azt imitálja, hogy szíve van - ennek viszont tényleg van, méghozzá hatalmas. 10/10

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása