aeon flux

ready for the action now, danger boy?

tv-kritika: a hátrahagyottak - 1.évad [the leftovers - season 1] (2014) Németh Barna
2014. szeptember 09. 09:15:00

Kategória: tv 72 komment

"Hinni akarom, hogy minden a régi lehet. Hinni akarom, hogy nem egy halott civilizáció romjai vesznek körül. Hinni akarom, hogy közel kerülhetünk valakihez... de könnyebb, ha nem tesszük."

leftovers1.jpg

Nem kell nyakig mártóznunk a káoszelméletben ahhoz, hogy tudjuk, minél nagyobb horderejű egy esemény, annál szélesebb körben érezteti hatását. Gondoljunk csak egy ökológiai katasztrófát előidéző hibás fúrótoronyra, egy lelőtt repülőgépre vagy a népirtásba kezdett vallási fanatikusokra. Mikor este bemondják a tévében, lesz, aki csak egy percre elszomorodik, lesz, aki haragjában szimpátiatüntetést szervez. A pletykalapok másnapra előkerítik a szerencsés túlélőket, a gazdasági lapok a tőzsdére gyakorolt hatást kutatják, a politikai erők kifejezik hovatartozásukat, miközben megjelennek a legképtelenebb összeesküvés-elméletek, az önjelölt próféták, a világ pedig válaszokat vár.

És mi van akkor, ha megvan a válasz? Vissza lehet szívni a politikai állásfoglalásokat? Pótolni lehet az elveszített embereket? Eltűnnek a légből kapott teóriák? Nem. Pont kerül valaminek a végére, de azzal együtt új fejezet is kezdődik. Pont ezért reménykedtem A hátrahagyottak első része után, hogy nem valami megnyugtatónak szánt magyarázat kiötlése lesz Damon Lindelof és az eredeti regényt is jegyző Tom Perotta elsődleges célja, de lényegében már két epizóddal később megnyugodhattam, a sorozat jóval nagyobb léptékben gondolkodik, így válva a szezon egyik legösszetettebb, és mindenképpen legspirituálisabb szériájává.

A tragédia világméretű: egyik pillanatról a másikra eltűnik 140 millió ember. Családok szakadnak szét, barátok válnak kámforrá, példaképek, lelki társak, ismerősök vesznek el a semmibe. Az Egyesült Államok egyik kisvárosának, Mapletonnak az életét is ez a "nagy eltűnés" határozza meg, ahol - akárcsak a világ többi részén - három év alatt feláll egy új status quo. Mindenki a maga módján próbálja feldolgozni az eseményeket, de hadd kezdjem a kutyákkal, hiszen ők adják a sorozat egyik leghatásosabban felépített metaforáját. Az emberek életéből is eltűnt jó néhány társ, de a kutyák életéből eltűnt minden. A gazdátlanul maradt jószágok számkivetettek lettek, bandákba verődve vették birtokba a város melletti erdőt. Egyesek vadásznak rájuk, mások hazaviszik és kikötik őket, soha nincs maradásuk. Aztán az utolsó epizódban mégis visszatér Kevinhez (Justin Theroux) egy korábban betörhetetlen eb, megmutatva az embereknek azt, amire így vagy úgy, de ők is rájöttek: az életük már nem lehet ugyanolyan, mint azelőtt, de talán van remény egy újra.

Ki a legföldhözragadtabb módon, ki kissé ezoterikusan, ki vallásos áhítattal, de mindenki a reményt keresi - és mire összeállnak az egyébként gyönyörűen felépített szálak, mindenki meg is találja a maga kapaszkodóját annak ellenére is, hogy a válaszok néha elmaradnak. Nem tudtuk meg Kevin "kihagyásainak" okát, az erősen humbug szagú NatGeo-rejtély sem oldódott meg, Wayne-nek pedig csak az utolsó pillantásából lehet következtetni, hogy még maga sem tudta, hogy kicsoda, de A hátrahagyottak ezek nélkül is mély, tartalmas és kerek. Igazán tisztességes az lenne, ha minden karakternek, sőt, minden epizódnak szentelnék egy-egy bekezdést, de hely hiányában inkább csak annyit mondanék, le a kalappal Lindelof és Perrotta előtt (és ne felejtsük el Mimi Ledert sem, akinek nagyon is ott van a kéznyoma!), mert ilyen okosan és biztos kézzel kibontott karakterdrámát nem mindennap látni.

Azt ugye tudjuk, hogy az HBO csak akkor rendelte meg a második évadot, amikor ez az első már készen volt. Ez egyrészt jó, hiszen így lett szép kerek a show, másrészt némi aggodalomra is adhat okot, hiszen a regény elfogyott, szóval az íróknak hónapok alatt kell felépíteni és megtartani azt a szintet, amin Perrotta évekig dolgozott. Na de ahogy mondani szokták: a remény hal meg utoljára.

leftovers.jpg

Címkék

hbo ***** mimi leder damon lindelof justin theroux tv kritika the leftovers tom perrotta

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr756681981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

isvaen 2014.09.09. 09:45:38

miért tragédia 140 millió eltűnése? ha a jelenések könyvét vesszük, nem az. ez arra épít/abból merít? mi az alap?
én semmit nem tudtam meg ebből a kritikából: se hogy miről szól, miért kéne megnézni, és hogy mit képes adni. de ha 5 sztárt kapott, biztos jó :o)

nortonp 2014.09.09. 09:59:33

@isvaen:

"én semmit nem tudtam meg ebből a kritikából: se hogy miről szól, miért kéne megnézni, és hogy mit képes adni."

ne aggódj, ezek a sorozatból sem derülnek ki :) tipikus Lindelofos blöff az egész.

westhammer · http://whufc.blog.nepsport.hu/ 2014.09.09. 09:59:58

@isvaen: nem maga az eltűnés a tragédia, hanem a reakciója az embereknek. arra épít a sorozat, hogy vannak, akik mindent elvesztettek, vannak akik csak 1-2 ismerőst, de a lényeg hogy mindenki elvesztett valakit az életéből. Mindenki máshogy dolgozza fel az eseményeket, de az életük alapjában véve változik meg az embereknek. A vallás benne van a sorozatban, de nem szájbarágósan, mivel mindenki máshogy viszonyul a dolgokhoz, így amolyan útmutatásként van benne a biblia, de csak minimálisan, amúgy meg nem a Jelenések könyvén alapul.

isvaen 2014.09.09. 10:07:00

@westhammer: hát a fenti kép nekem úgy fest, mintha a Elragadtatást mutatná be... vagy valami csillagközi ufóval van dolgunk?

@nortonp: ha semmi nem derül ki, akkor mi értelem a soroztatnak? :)))))

mintha lett volna egy nic cage-es hasonló sztori is... hm.. valakik a háttérből megint vmire fel akarják készíteni az embereket.

nortonp 2014.09.09. 10:16:17

@isvaen:

ugyanaz az alapja, mint a Nic Cage-esnek, vagyis ezt csak inspirálta, az meg feldolgozása. (en.wikipedia.org/wiki/Left_Behind)

isvaen 2014.09.09. 10:18:54

@nortonp: uh, akkor ezt se kell néznem :D
nic cage mint a filmvilág trutymó tomija. amihez ér, szarrá válik. jól van, hát.

replugged 2014.09.09. 10:22:31

rühellem Lindelofot....

ez a misztikus, húú, valami nagy történik, de aztán nem kapunk rá választ dolog már a kilencvenes években is unalmas volt, és erre még mindig ezt csinálja.

tetszett a koncepciója ennek a sorozatnak, de miután megtudtam h ő az egyik író, bele se néztem. minek. úgyse fog kiderülni a végén h mi van.

vagy valami olyan elcseszett baromság lesz, mint a lost vége, amit hál istennek véletlen kihagytam. még szerencse h belefutottam pár spoilerbe a végével kapcsolatban, így nem kellett feleslegesen végigülnöm 6 évadot :P

Németh Barna 2014.09.09. 10:50:18

Ha valaki leragad ennél a "mi történt" dolognál, akkor tényleg kerülje el. A sorozat öt perc után világossá tette, hogy nem erről fog szólni. Szóval túl kéne lépni ezen, mint ahogy a True Detective esetében is túl kellett volna.

@isvaen: Pontosan mit nem értesz? Arról szól, hogy hogyan dolgozzák fel az emberek ezt az eseményt, és hogy dolgozza fel a társadalom. És hogy miért tragédia 140 millió ember eltűnése? Majd ha szőrén-szálán eltűnik két-három családtagod, akkor térjünk vissza erre.

Kovács Erzsébet 2014.09.09. 11:01:26

Öt csillag? Hűha. Őszinte leszek, vessetek a mókusok elé. Megnéztem a pilotot, meg a harmadik részt, Matt (Eccleston) miatt. Jól van, lenyeltem, hogy az Elragadtatás csak az amerikai célközönségnek szóló MacGuffin, semmi több (mintha nálunk valami mondjuk a Szent Jobbal kapcsolatos felütés lett volna). Karakterdráma, súlyos, hiteles, őszinte, jól van.
De a harmadik rész közepére már csak két gondolat motoszkált bennem. Teremtőm, Eccleston hogy megöregedett! És: mindjárt felvágom az ereimet.
Biztos velem van a baj.

isvaen 2014.09.09. 11:18:00

@Németh Barna: azt nem értem, hogy miről szól... ennyi. ehhez nem kell 140 milliónak eltűnni, elég egy maláj gép az is eltűnt a semmibe...
ha eltűnne a családom 2-3 tagja egy borongós vasárnap délutánon, míg én mondjuk ezt az értelmetlen műsort próbálnám megérteni, egy jutna az eszembe: elb*sztam.

isvaen 2014.09.09. 11:19:27

amúgy ez is olyan gombhoz kabátot varró hatásvadász műsornak tűnik mint anno a lost. mai napig csodálkozom, hogy tudtak embermilliók egy ilyen széterőltetett programon ácsingózni...

Németh Barna 2014.09.09. 11:20:16

@Kovács Erzsébet: Az egészre adtam öt csillagot, az első részre viszont nem. A felütést nem nevezném MacGuffinnak, pusztán egy eszköznek. Bármi jó lett volna, amire nincs magyarázat. A Szent Jobbal csak akkor működött volna, ha hirtelen kinyújtja az ujjait vagy valami ilyesmi.

Gallion 2014.09.09. 11:21:45

Én a pilot után kaszáltam. Annak kifejezetten örültem, hogy nem a miértek vannak központban, de az egész valahogy túl sablonosnak, a karakterek pedig érdektelennek tűntek. Lehet, hogy majd egyszer teszek vele még egy próbát, de ahhoz egyelőre túl sok a tényleg jó pótolnivaló.

Németh Barna 2014.09.09. 11:23:33

@isvaen: De értsd már meg, hogy nem ezen rágódnak. Kurvára nem foglalkoznak vele, hogy mi történt. Nem nyomoznak, nem kutakodnak. Te pusztán azt látod, hogy milyen következményei vannak. Nem teljesen helytálló hasonlat, de kb. úgy, mint a Walking Dead esetében. Kutyát nem érdekli, hogy honnan indult a járvány, csak azt látod, hogy mi a következménye.

isvaen 2014.09.09. 11:26:31

@Németh Barna: de a WD-ben vannak nyomok, amik oda fognak vezetni.

csgergo 2014.09.09. 11:28:25

@isvaen: Nem fognak... Kirkman kijelentette, hogy soha nem fogja feltárni a járvány miértjét.

Németh Barna 2014.09.09. 11:29:21

@isvaen: csgergo válaszolt, nekem már nem kell :)

jky 2014.09.09. 11:29:52

@isvaen: Fent már elmagyarázták miről szól. Ha érdekel a karakterdráma része, akkor nézd meg, ha meg a rejtélyre vársz magyarázatot, hogy Ufók voltak-e, Isten volt-e, mi okozta és stb. akkor felejtsd el. Így teljesen feleslegesen "Lindelofozol" látatlanban.

isvaen 2014.09.09. 11:31:16

@jky: nem tudom mit jelent a "lindelofozol" kifejezés. de nem is érdekel. a kritika nem győzött meg, így nem nézem meg.

exilis 2014.09.09. 12:52:15

Szerintem ez a sorozat egyszerűen szar (igaz én a true detectivet is egy orbitális blöffnek gondolom)

Kovács Erzsébet 2014.09.09. 13:33:25

@Németh Barna: Jó, legyen eszköz. :)
Ááá, éreztem én, hogy ez a szent jobbos hasonlat nem lesz az igazi! Azt akartam vele mondani, hogy választottak egy olyan vallási motívumot, amely a célközönség nagy részének ismerős: abban nőtt fel, otthon érzi magát az ötletben.

theus 2014.09.09. 14:09:38

Blöff az egész. Nem kell azzal foglalkozni, hogy miért tűntek el, csak eltűntek. Ilyen nincs, tuti, hogy azóta is miliárdokat költenének arra a tudományos projectre ami azt vizsgálja, hogyan és ki tűntette el az embereket. Az embereket pedig igen is foglalkoztatná, nem pedig elmerengve lézengenének a deszaturált világban.
Mivel a forgatókönyv egy szokásos Lindelof féle fércmű, ezért kár is gondolkozni az eltűnésen, mert nem tudatosan írták olyanra amilyen, hanem nem törődömségből, tudatlanságból.

jky 2014.09.09. 14:36:11

@theus: Ne zavarjon, hogy nem Lindenlof találta ki, hanem Perotta regényéből készült, ráadásul vele együtt közösen jegyezték az egész sorozatot.

Nem sikerül megértened és elfogadnod, hogy ez nem sci-fi sorozat, hanem karakterdráma, aminek az volt a célja, hogy a karakterek reakcióit és életét mutassa be, vagy legalábbis azok egy kis szeletét, amelyet egy ilyen esemény váltott ki. De hogy mi volt a esemény eredete, mi okozta, az mellékes, mert nem erről akar szólni. Nem arról, hogy kutatóállomások építenek, meg milliárdokat költenek. Arról majd talán lesz a Syfy/Asylum csatornán egy remek műsor. :P Egyébként meg jobb lett volna, ha kiderül, hogy az UFO-k vitték el őket és akkor bekerül a n+1. tucatsorozat közé? A bibliát meg tudod magyarázni, be tudod bizonyítani? Isten létezését? Földönkívüli lényekét? Pedig ez utóbbi költenek pénzt, nem keveset. Na ugye. Miért kell nektek mindenre válasz, arra is, ami nem megválaszolható?

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2014.09.09. 15:24:29

"..mert nem tudatosan írták olyanra amilyen, hanem nem törődömségből, tudatlanságból. "

Az egész azért működött ilyen jól, mert kurvára szartak a forgatókönyvbe, meg az egészbe, csak véletlenül sikerült összehozni valamit, ami basszameg, pont úgy jött ki, hogy jó lett.

Tényleg itt tartunk?! A Lost-os rugózást sem értem a mai napig. A vége csalódás volt, megegyezhetünk, na de előtte mit művelt már Lindelof. Mindig is a karakterek voltak a fontosak, a maradandóak, nem véletlenül épült rájuk egy-egy epizód.

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.09. 15:46:01

gugliznom kellett, ki az a lindelof.

2013 Z világháború (screenplay)
2013 Sötétségben - Star Trek (written by)
2012/I Prometheus (written by)
2011 Cowboyok és űrlények (screenplay)

ő az?
hát ezek azért nem voltak valami remek alkotások, mind nézhető, de közepesnél egészen biztosan nem jobbak, helyenként igen gagyik, lsd. prometheus.

a sorozatokat nem láttam.

jky 2014.09.09. 15:55:58

@Deepblue Noir: Ő pont a Lost című sorozattal vált ismertté. :) A mozifilmjei valóban elég felejthetőek, jobb is, ha inkább sorozatot ír.

theus 2014.09.09. 15:57:11

@jky: mindig van valami mentség, hogy a szar mért nem Lindeloftól szar. Lehet nem tőle, de jelzi, hogy szar aminél ott a neve.

Az nem sci-fi hogy megpróbálják megérteni mi törtétn.
Egy vagy egy tucat ember eltűnésénél is próbálnák megérteni, ahogy a maláj gépnél sem intézik el azzal, hogy csoda törtétn.

@Gevin: Biztos, hogy nem tudatos, hogy az emberek úgy tűnnek el ahogy. Egyszerűen nem gondolták át, hogy ha egy ember eltűnik, akkor a helyén vákuum lesz. Mért tűnik el a ruha az emberrel együtt, de a bevásárló kocsi miért nem, azért, mert kurvára nem gondolták át az írók mit is írnak.

Megint ez a lostos hülyeség, mintha egy transzfesztita kapcsán úgy érvelne az egyszeri Józsi, oké töke volt, de amíg rá nem jöttem addig jó volt.
Le lehetne már szálni a lostról, szar volt, gyakorlatilag mindenki akinek több esze van egy marék lepkénél elég hamar levette, hogy se füle se farka a sztorinak, minden hihetetlen bedobott fordulat ellenére.

jky 2014.09.09. 16:06:23

@theus: Most komolyan egy maláj géphez hasonló eseményt hasonlítasz a sorozat alapfelvetéséhez? Előbbi egy valós, megmagyarázható, kinyomozható esemény (legalábbis elvileg, mert nem követtem, hogy mi lett vele), utóbbi meg nem.

Pont azért nem, és azért kellett, hogy ne az legyen, mert így másfajta drámát nyújt, mintha pl. egyszerű halálesetekről lenne szó. A halálesetek után van gyász időszak, azt le lehet zárni, kész. Itt viszont pont azért volt más, mert nem tudták a karakterek, hogy mi történt, hogy az eltűntek élnek-e, meghaltak-e, visszatérnek-e, van-e esély rá, hogy újra minden a régi lesz és stb. Remélem érted a különbséget a két dolog között. Pont, hogy a bizonytalanság miatt lett más ez a dráma. És erről szólt, ezen volt a hangsúly, ezt akarta bemutatni, nem a "nyomozást".

jky 2014.09.09. 16:10:07

@jky: Ja, annyit még hozzá kell tenni, hogy a sorozat éppen ezért is az esemény után 3 évvel indít. Lehet, sőt biztos volt nyomozás, okok keresése stb. De nem vezetett sehova, senki nem tudta meg, mi történt.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2014.09.09. 17:23:20

@theus: latod, meg mindig nem erted. Ki a szart erdekel h mi lett a ruhajukkal...az egesz esemeny hatasa a lenyeg a "hatrahagyottakra".

Achi9 2014.09.09. 20:14:10

A fenti írással egyetértek. Az 5-ös skála kicsit szűk, de 10-ből 8-at megérdemel a sorozat.
Aki rejtélyt szeretne, az inkább ne kezdje el nézni, mert ez arról biztosan nem szól. Volt már, hogy azt kérdeztétek egy rossz nap/tragikus esemény után a sorstól, hogy Miért? Kaptatok választ? Na ez a sorozat ilyen. Az eltűnés meg eszköz, szimbolika. Volt az emberiség történetében pár kisebb és nagyobb tragédia, amit közösségileg, egyénileg, személyesen fel kellett dolgozni. Ez a sorozat erről szól. Ki magába temeti, ki szétkürtöli, ki összeomlik stb. stb. Számomra különösen érdekes volt az a társaság a sorozatban, akiknek egyetlen célja az volt, hogy emlékeztessenek mindenkit a tragédiára és szinte szabotálják annak feldolgozását.Ez sem példa nélküli a valóságban. Sőt, sokan profitálnak tragédiák emlékeztetéséből a mai napig.
Ez egy spirituális dráma a veszteségről és annak feldolgozásáról. Abból pedig nagyon erős. Aki akciót, scifit szeretne, az ne nézze meg.

Achi9 2014.09.09. 20:24:59

Hosszú hozzászólásom ellenére is elfelejtettem még valamit. A sorozatot (és a regényt) az a Tom Perrotta írta, aki a Little Children (Apró titkok) című zseniális drámát is. Azt tényleg mindenki nézze meg, ha teheti! Azután pedig talán világosabb lesz, hogy ettől a sorozattól mit kell, és mit nem kell várni.

Gallion 2014.09.09. 21:03:00

A Little Children tényleg meglepően jó, bár a zseniális jelzőt picit erősnek érzem.

theus 2014.09.09. 22:06:11

@Gevin: Te nem érted, valami véletlenszerűen kiválasztott esemény ami nem lényeges, csak az, hogy mindenkire nagyon drámai hatást gyakorol. Baromság.

@jky: "A halálesetek után van gyász időszak, azt le lehet zárni, kész. Itt viszont pont azért volt más, mert nem tudták a karakterek, hogy mi történt, hogy az eltűntek élnek-e, meghaltak-e, visszatérnek-e, van-e esély rá, hogy újra minden a régi lesz és stb. Remélem érted a különbséget a két dolog között." Annyira érdekel mindenkit, hogy mi történt, hogy nincs egy kurva tudományos szervezet ami azzal foglalkozni. Persze lehet azt mondani, hogy ez egy kisváros. Igen a tipikus sorozatos sablon kisváros, mert a nagyváros az drága lenne, meg melós lenne kitalálni, hogy reagálnak erre a nem kisemeberek.

Achi9 2014.09.09. 22:19:30

@theus: Lehet, hogy amit te keresel, az a dokumentum film. A művészetben nem kell mindent megmagyarázni. Benned akar hatást kelteni. Ez már csak ilyen dolog.

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.09. 22:25:14

@Achi9:

Az 5-ös skála kicsit szűk, de 10-ből"

az 5-ös és a 10-es skála ugyanaz, csak egyik esetben fél pontonként, másik esetben meg egészenként megyünk felfelé
3.5/5 =7/10
alsó tagozat:))

jky 2014.09.09. 22:31:17

@Deepblue Noir: De ezen a blogon 5-ös skála van csak, nincsenek fél csillagok/fél pontok. Vagy 4-es, vagy 5-ös. Ezért is változtatták meg az értékelési rendszert.

Németh Barna 2014.09.09. 22:31:20

@Deepblue Noir: Csakhogy mi itt nem fél pontonként megyünk felfele, nincs 3,5/5, azaz nincs 7/10.

@theus: Szerintem keress magadnak olyan filmet, ami drága, nagyvárosban játszódik és van benne megoldott rejtély. Egyszerűbb, mint tíz órát áldozni olyasmire, amit szemmel láthatóan gyűlölsz. Egyébként pedig van a sorozatban olyan, aki foglalkozik vele, méghozzá állami szinten. Nora ott dolgozik.

Achi9 2014.09.09. 22:39:47

@Deepblue Noir: Te aztán megragadtad a lényeget :D

Én nem szoktam beírni ide, de most gondoltam, hogy megosztom a gondolataimat, miután megnéztem az utolsó részt. Akiktől ennyire távol áll ez a világ, azok, miért vannak itt? Nem világos. Nekem is van olyan ismerősöm, aki nem tud elvonatkoztatni, de ő úgy oldja meg, hogy egyszerűen nem néz ilyesmit és kész.

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.09. 22:49:52

@jky: @Németh Barna:

ezt én is tudom, azt nem hogy mi köze ahhoz amit írtam.
mindenesetre félpontok nélkül is egyszerű, mondjuk 9-10 az 5 pont, 5-6 a 3 pont stb. megfelel az iskolai érdemjegyeknek:)

@Achi9:

sajnos erre nem tudom mit mondani, mert nem láttam ezeket a sorozatokat, egy lost epizódot régen, de arra sem emlékszem

Németh Barna 2014.09.10. 05:14:31

@Deepblue Noir: Hogy mi köze? Csak annyi, hogy a kioktató hangnemed mellé kiegészítésnek megjegyeztem, nem, a kettő nem ugyanaz.

Achi9 2014.09.10. 09:32:46

@Deepblue Noir: Szerintem félreérted. Épp ezért találom szűknek az 5-ös skálát. Ott 5 kategória van, még a 10-esben 10 kategória. Ennyi az egész. Számomra könnyebb a világ filmjeit\sorozatait 10 kategóriába osztani, mint 5-be.

Bérgyilkos Bohóc 2014.09.10. 10:55:21

@Gevin: A Lost nemcsak a vége miatt volt pofátlan átkúrás, hanem úgy egészében véve is. Hiába áltatja magát bárki is ez nem karakter dráma, pontosabban nemcsak annak tűnt. Szerintem ember nincs, aki ne lett volna kíváncsi a miértekre. Ez nem egy olyan film, amiben van egy alapszituáció, ami bár nincs megmagyarázva, de nem is feszegetik tovább. A Lostban végig kérdéseket dobtak fel, azt sugallva, hogy később ez fontos lesz és meg lesz magyarázva. Nem véletlenül mentek a találgatások még a sokadik rész környékén is. Na ehhez, képest az összes rejtélyre és összefüggésre válaszként kaptunk egy "mert csak" szintű faszságot.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.09.10. 11:09:03

@Bérgyilkos Bohóc: Az a válasz az volt, hogy...

LOST SPOILER!

...már rég halottak voltak mind, csak a karakterüknek kellett átesni a purgatóriumon.

Szóval tulajdonképpen a Lost is karakterdráma, csak sok-sok köddel. :)

Kovács Erzsébet 2014.09.10. 11:30:15

@Zalaba_Ferenc: Én is kérhetek akkor egy Lost spoilert? A latinul beszélő Mások. Kik, és miért, hogyan stb.
(Nem hiszem, hogy meg fogom nézni. Lindelof dolgai valamiért irritálni szoktak.)

isvaen 2014.09.10. 11:53:12

@Zalaba_Ferenc: most komolyan ez volt a lost vége? halottak????
úristen.... ez még egy dramaturg/forgatókönyvírói műhelyben is kuka az első órán... na jó...

az általam nézett egyetlen szó szó szerinti sorozatnak (walking dead - de a fargo és a house of cadrs már nem tudom mi) is hasonlóan primitív és semmitmondó vége lesz, úgy érzem

Németh Barna 2014.09.10. 11:58:42

@isvaen: A Fargo teljesen új történettel folytatja, az előző lezárult. A House of Cards és a Walking Dead nem rejtélyre épül, szóval azoknak sem lesz "rejtélyfeloldó" befejezésük.

isvaen 2014.09.10. 12:03:11

@Németh Barna: pedig kéne mert hogy képzeled el a 8. évadot? kikötnek huxley szigetén? most sincs már nagyon története a deadnek. amúgy nem a rejtély miatt nézem. én már a cardsot se folytatnám. nincs értelme.

mikor egy részt láttam a lostból, nyilvánvalóvá vált, hogy ez a sorozat egy jó ötleten túl halott. többet se néztem.

Bérgyilkos Bohóc 2014.09.10. 12:07:12

@Zalaba_Ferenc: Az oké, de az epizódokban történt rengeteg rejtélyes és misztikus dolgot és összefüggést lerendezni, hogy

SPOILER

a túlvilágon vannak és bármi megtörténhet...
na menjenek a p*csába.

Ez azért zavaró, mert végig azt sugallták, hogy ezek az események és összefüggések FONTOSAK és elvezetnek valahová, lesz egy racionális magyarázat, miközben ezeknek a jelenségeknek semmi értelmük nem volt, nem adtak semmit a sztorihoz. Csak úgy ott voltak, cél nélkül, hiszen bármi megtörténhet. Tehát ezzel az erővel akár frakkban szteppelő dinoszauruszokat is belerakhattak volna.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.09.10. 12:23:31

@isvaen: @Bérgyilkos Bohóc: Ez a befejezés szerintem is egy nagy blöff - ha úgy tetszik, fricska -, de az odáig vezető út zseniálisan van megépítve, hisz az írók folyamatosan olyan dolgokat találtak ki, melyek évadról évadra odaszegezték a nézőket a képernyő elé (a harmadik évad befejezése egyébként talán a legnagyobb húzás, amivel a filmtörténet során találkoztam), és még a hatodik évadnak is 10 millió felett volt a nézettsége (csak Amerikában), pedig elhihetitek, ha a nézők figyelmét valami nem tartja fogva, akkor attól nagyon gyorsan elpártolnak, és jóval kevesebben vannak azok, akik csak azért nézik, mert most már tudni akarják, mi lesz a vége.

isvaen 2014.09.10. 12:26:50

@Zalaba_Ferenc: amerikaiak és a párolgás. hát, egy olyan ország, ahol a jump strett 100 milliót hoz és egy sötét lovag százmilliókat... hát annak az ízléséről nem alkotnék véleményt.

sajnos nem tudom, mi volt a tévétörténeti finálé, de azt igen, hogy ez kb olyan, mintha megfőzöd a világ legjobb kajáját, fel is tálalod, ám mielőtt beleennél, valaki ráxarik... még mindig kurva jó?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.09.10. 12:36:56

@isvaen: Én kérek elnézést, hogy enni adtam neked.

isvaen 2014.09.10. 12:43:24

@Zalaba_Ferenc: bármit is érts alatta, legyen úgy.

Kovács Erzsébet 2014.09.10. 12:54:34

@Bérgyilkos Bohóc: @Zalaba_Ferenc: Már miért lenne attól ez blöff? A purgatórium, a bardo és egyéb, halálon túli, szubjektív élmények is éppúgy releváns magyarázat lehet, mint az, ami halál előtti, nem természetfeletti, a 19-20. sz.-i tudományosság értelmében vett "logikus". (A Lostot nem láttam, de az eredeti Life on Mars-t nagyon szerettem.)
"Tehát ezzel az erővel akár frakkban szteppelő dinoszauruszokat is belerakhattak volna." Csinálhattak volna még egy Twin Peaks-t, azt mondod? :)

isvaen 2014.09.10. 13:00:44

@Kovács Erzsébet: ezt te se gondolod komolyan :o)
amikor már minden lehetősége ellőttek, akkor jönnek elő olyan blöffökkel, amikbe már nincs értelme belemötni, mert ha megteszed, butának tűnsz a történet "magas szintű gondolatvilágához" képest. láthattuk, hogy élt meg ebből blöffből godard, antonioni és a többi "mágus"

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.10. 13:03:36

@Németh Barna:

dehogynem ugyanaz. nem a hangnemet kell kifogásolni, hanem értelmesen kell írni.
az ötös skála ugyanaz mint a tízes, attól, hogy nem használtok fél pontokat, még nem változik meg.
volt anno a cinema magazin, a százalékokkal, ott is húsz százalékonként nőtt az értékelés, na mi volt az ? ötös skála, nullától ötig, csak éppen százalékok formájában.
neked ez újdonság???

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.10. 13:06:27

@isvaen:

godard inkább esszéfilmeket csinált meg csinál a mai napig, az is film, de egy külön kategória.
hülyeség például azon gondolkodni, hogy melyik film a jobb, a sötét lovag:) vagy a film socialisme, mert annyira más a kettő, hogy össze sem vethető. alma a körtével esete.
godard amúgy a jellegzetesen intellektuális baloldaliságot képviseli, a fennálló (a polgári) ellen, de szigorúan teoretikusan, csak egy szűk, filozófus-filmművész(et rajongó) körökhöz.
hát szvsz ez már kissé avítt

isvaen 2014.09.10. 13:16:02

@Deepblue Noir: nem azt írtam, hogy melyik a jobb vagy sem. hanem hogy: " egy olyan ország, ahol a jump strett 100 milliót hoz és egy sötét lovag százmilliókat... hát annak az ízléséről nem alkotnék véleményt."

érzed az árnyalatnyi különbséget? mert én nem tettem különbséget.

godard meg egy újgazdag, elitista, sznob, maoista kurvapecér. ennyi :)

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.10. 13:23:02

@isvaen:

én nem erre reagáltam, csak a godardos részre.
nekem amúgy sok bajom nincs vele, lényegében semmi befolyása a mai filmművészetre, bár van egy-két kritikus aki őt emlegeti mint a legjobb élő rendezőt, hát, az ő kategóriájában lehet de ez csak egy filmtípus, a többség nem ilyesmit készít, hálistennek.

theus 2014.09.10. 13:24:36

@Achi9: Nem dokumentum film kell nekem. Hanem ha egy olyan világban játszódik a sztori, ami abban tér el a miénktől, hogy eltűnt az emeberiség 2% akkor az legyen realisztikusabb. Ha egy olyan világban játszódik a történet, ahol hangja van az űrhajóknak az űrben ott nem érdekel, hogy a jedik ereje honnan jön, elég, hogy az életből fakad és ott van mindenütt.

theus 2014.09.10. 13:28:10

@Bérgyilkos Bohóc: Igen pontosan ezért volt szar a lost. Persze van egy hangos kisebbség, aki nem vette észre, hogy átkúrták szerint Lindelof egy zseni, közben egy gyenge szemfényvesztő.

Kovács Erzsébet 2014.09.10. 13:32:42

@isvaen: "láthattuk, hogy élt meg ebből blöffből godard, antonioni és a többi "mágus" Leszel a mi házitrollunk, adhatok kockacukrot? :)
Már miért ne lehetnének a szubjektív igazságok éppolyan erősek, relevánsak, mint az objektívak?
Vagy... vagy titeket tulajdonképpen az zavar, hogy egészen más elvárásokkal ültetek le a Lost, mint mondjuk egy kísértetes, vagy drogos tudatfilm elé. Hogy tetszett akkor a Más világ, vagy a Hatodik érzék?

Bérgyilkos Bohóc 2014.09.10. 13:32:59

@Kovács Erzsébet: Rengeteg olyan jelenet van a filmben, amit nem értesz miért történik, ami még akkor is átbaszás, ha elfogadod, hogy abban az univerzumban bármi lehetséges. Szóval, nem az a baj, hogy purgatóriummal magyarázzák mondjuk a szteppelő dinoszaurusz létezését, hanem az, hogy nem érted mit akar ezzel mondani, mi a dramaturgiai szerepe (valójában nincs is szerepe), miközben végig elhitetik a filmben, hogy ennek jelentősége lesz.

isvaen 2014.09.10. 13:38:32

@Kovács Erzsébet: "Már miért ne lehetnének a szubjektív igazságok éppolyan erősek, relevánsak, mint az objektívak?"
jó, ezt most hagyjuk. már belefáradtam, hogy évek óta kard-ki-kardozom a btk-sokkal ebben az ostoba témakörben. ők/ti higgyétek, amit a a tanárok és a metropolis/filmvilág vörös pirulája megmutatni nekik a filmvilágból, én maradok a mozijegynél.

a másvilágot láttam, sztem nagyon jó film. nem volt elvártásom
6. érzék. amikor willis bekapja a golyót, és a kamera elkezd távolodni tőle, tudtam, hogy az a lelke vagy mi és kb végig azt néztem, hogy akkor ez volt most egy poén vagy mi, és hogy mennyire be fogom szopni. nem szoptam. dögunalom volt nekem az a film, de ravasz, tanítani való a dramaturgia. csak hát m. night szar rendező...

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.10. 13:42:19

@theus:

de ezek szórakoztató sorozatok. gondolom a lost lényege annyi volt, hogy az "átlagnéző" szórakozzon, nem valami mély dráma vagy realisztikusság vagy akármi. inkább mese.

Kovács Erzsébet 2014.09.10. 15:20:10

@isvaen: Én is nagyon szerettem a Másvilágot, de annak is, meg a Hatodik érzéknek is az a gimmickje, hogy az objektívnek hitt igazságról derül ki, hogy szubjektív. Minthogy nem voltam filmszakos, nekem is csak a mozijegy marad (meg néha egy ismeretterjesztő könyv a vágásról, a kamerabeállításról, estébé).

@Bérgyilkos Bohóc: Mindig Lynchet meg a Twin Peakst szokták emlegetni a Lostnál. Kezdem látni, miért.

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.10. 15:24:44

@Kovács Erzsébet:

Minthogy nem voltam filmszakos"

nem vagyok benne biztos, hogy egy bölcsész filmszak olyan sokat ad...elméleti kurzusokra gondolok most, nem a gyakorlatira. meg hogy egyáltalán van-e értelme úgy és annyit beszélni-elemezni mint ahogy ők csinálják. vannak kételyeim.

Joga 2014.09.10. 17:20:06

Ez a The Leftovers egy igazi gyöngyszem. Konkrétan a "Two Boats and a Helicopter" epizód után tátva maradt a szájam. Mostanság nem sok sorozat ajándékoz meg ilyen mértékű drámai mélységgel.

Robert Horvath · http://bowl.hu/ 2014.09.10. 19:53:20

No offense, de nem kicsit gagyi az a magyarázat egy internetes kritikában, hogy "hely hiányában" nem fejted ki bővebben miről is szól az egész? Vagy a szerkesztőfelületen is maximalizálva van a karakterek száma, mint a kommenteknél?

Achi9 2014.09.10. 20:29:36

Érdekes vita alakult itt. Kár, hogy lassan a Lostról több szó esik, mint arról a sorozatról, amiről a fenti szöveg szól. Ez nem a Lost. Ezt a történetet nem Lindelof írta, hanem Tom Perrotta, akit azért már jelöltek oscarra is.
Esküszöm utoljára próbálom leírni, ez nem scifi, nem a tudományos résszel foglalkozik, hanem lélektani dráma.
Ha hiszitek, ha nem vannak olyan művészeti irányzatok, amik keverik a valóságot például az álommal (ebben a sorozatban gyakran van álom jelenet), vagy a spiritualitással stb. Kafkát is egy blöffnek tartjátok? Fura ez nekem, de senkit sem akarok meggyőzni, hogy ez egy jó sorozat. Nekem ebből sajnos nem származik pénzem :)
Ez ajánlom azért megnézésre egyfajta érdekességképpen: en.wikipedia.org/wiki/Magic_realism

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása