Második hete terem lényegesen több babér az eleve nem lebecsült fő premiernek, és ez alkalommal a felfokozott érdeklődés középpontjában a Godzilla áll. A Warner szörnyfilmje több szempontból is nagy tettet hajtott végre az év második legnagyobb nyitányával, miközben a Disney sportfilm-brandjének újabb csatlakozója, a Million Dollar Arm nem tudott jó pontokat szerezni.
> új filmek
Lehetne vitázni azon, hogy Pókember vagy Godzilla ismertebb figura a népszerű kitalációk között, mindazonáltal előbbi alaposan kimerítette népszerűségét azzal, hogy az elmúlt tizenkét évben ötször bukkant fel a mozivásznon. Ezzel szemben a japánok kedvenc hüllője, vagyis legalábbis az övével azonos nevet viselő rokona 16 éve nem hallatott magáról az amerikai mozikban, miközben a popkultúrában mit sem változott helyzete. Az 1998-as Godzilla a maga idejében reklámhadjáratával csinált igazán hollywoodi történelmet, amit aztán a bevételek nem tudtak kellő mértékben igazolni. Mindazonáltal a Sony az első hétvégén 44 milliót számlálhatott, ami nem volt akkor kevés: ma cirka 75 milliót jelentene. Ezt az összeget, vagyis a bevélnél valójában lényegesebb nézőszámot sikerült most a Warner verziójának megfejelnie egy olyan kampánnyal, ami ugyancsak infláció-korrekcióval alighanem ugyanúgy kisebb összegből jött ki, mint a konkrét gyártási költség (130 millió akkor, 160 millió most), illetve egy olyan kampánnyal, ami erős volt, de manapság nem kiemelkedő. A Godzilla (hazai bemutató: már a mozikban) ugyanis 2014 legnagyobb nyitónapi bevételének regisztrálása (38.5m) után 93 millió dollárt süvöltött össze, ezzel tehát módfelett eredményesebbé válva a korábbi filmnél nem csak viszonylagos, de tényleges alapon is, mi több, a tavaly nyári Tűzgyűrű komplett bevételét (101m) is csaknem befogta egyetlen víkend lefolyása alatt, de négy napnál többre nem lesz szüksége hozzá. Ezen felül top 10-es nyitányról van szó a nem folytatások között, és ez azért valami: Godzilla kétségtelenül az egyik legerősebb név, amire hollywoodi producerek rátehetik a kezüket, s mikor legutóbb rátették, a reakciók nem voltak túl rózsásak; úgy tűnik, mindez elég régen volt már, vagy valójában a nézők nem tulajdonítottak túl nagy jelentőséget az Emmerich-film minőségének. A kettő együtt jelentheti a magyarázatot: más közönség járt másfél évtizeddel moziba, tehát a hiátus nagyon jót tett a franchise-nak, ami amúgy távolról sincs kimerítve még, hiszen mégis csak az első igazi Godzilla-moziról van szó az álomgyár berkeiből. És a stúdiónak úgy sikerült ilyet csinálnia, hogy közben nem idegenítette el a potenciális nézőket a japán filmekben megszokott fogásokkal: katasztrófafilmként prezentálták a Godzillát (s nem pusztán gyepálós szörnyfilmként, mint tavaly a Tűzgyűrűt), a rémeket előzetesen a lehetőségekhez mérten rejtegetve, ami a Z világháború mögött álló Paramountnak is bejött tavaly nyáron. A Godzilla Amerika Kapitányt nem bírta lenyomni (és ez nem is volt elvárás), Pókembert viszont maga mögé tessékelte, ami komoly fegyvertény: a Toho teremtménye most jobban kell az amerikaiaknak, mint a Marvelé. Ha túl nagy sokk nem érte a nézőket azután, hogy ráébredtek: a film címe sokkal inkább "Mutók" vagy "Brody százados" kellett volna, hogy legyen, akkor a Godzilla talán még 300 millió közelébe is elvonszolhatja magát. A szombatra beállt 16.5%-os napi csökkenés ugyanakkor kicsit rövidebb távot sejtet, de mondjuk 250 milliót még így is meg kell csípnie, s ezzel már több nézőt állít maga mellé, mint '98-as névrokona. Ez azért figyelemreméltó teljesítmény.
A Disney élen jár a márkagyártásban, és bár PG-korhatáros sportdrámáiknak nem csináltak gyűjtőnevet, a lista terebélyes és minden újabb darab bemutatójakor alaposan felemlegetett. A Million Dollar Arm egy olyan baseballmenedzserről szól, aki indiai krikettjátékosok között keresgélt csapatába valókat, és e próbálkozása alighanem sikerrel is járt. A filmről ez egyelőre nem mondható el, részben azért, mert Jon Hamm nem egy Denzel Washington, nem egy Dennis Quaid, nem egy Kurt Russell és nem is egy Mark Wahlberg, de sokkal inkább azért, mert a Million Dollar Arm sztorija nem rezonál annyira a nézőkkel, mint az említett urakkal készült korábbi darabokéi. A 10 millió dollár alig jobb, mint a múlt havi Draft Day startja, pedig a stúdiónak jóval több a tejbe aprítani valója a siker érdekében, mint a Lionsgate-nek, ráadásul 3000 mozi felett nem szokás 15 millió alá adni. A visszhang mondjuk van olyan jó, hogy a sok látványközpontú alternatíva között ellavírozzon akár 40 millióig is a film, ami a visszafogott költségvetés mellett (25m) nem rossz, de a nyári szezonra vonatkozó játékszabályokat sehogy se írja át. Kár, mert írója Thomas McCarthy (A látogató, Az állomásfőnök), operatőre pedig Pados Gyula.
> korábbi filmek
47%-ot csökkent a Rossz szomszédság bevétele, ami a masszív nyitány és nem teljesen makulátlan reakciók után nem meglepő fejlemény. A Universal vígjátéka 26 milliót szállít második körben, összesen pedig már több mint 90 milliót kasszírozott, ami kiváló teljesítmény.
A csodálatos Pókember 2. tovább veszít lendületéből: a Sony képregény-adaptációja újabb 53%-ot eresztett, így a harmadik hétvégéjén 16 millióval áll a harmadik helyen. Eddig 172 milliót fizettek az amerikaiak a hálószövőért, ami kiábrándító eredmény attól a szuperhőstől, amely valamikor a legnépszerűbb volt mind között, ugyanakkor ez a dolgok rendje: egyszer ki kell fulladni. Kár, hogy még két részen keresztül nyúzzák szegényt.
A hét folyamán a Noé végül elérte a 100 millió dolláros határt, míg az Amerika Kapitány: A tél katonája túl van a 250 millión.
A Jégvarázs Amerikában már a végét járja, ami nem csoda, hiszen fél éve már bemutatójának, ellenben nemzetközileg egyre forrósodik a levegő a Disney felfoghatatlan sikerű rajzfilmje körül: Japánban 10. hete vezeti a listát, ráadásul emelkedő bevétellel, és most már globális összege 1.2 milliárd dollárt számlál. Ebből az következik, hogy a Vasember 3. több mint egy évvel premierjét követően kénytelen lesz átengedni a 2013-as elsőséget.
> végszó & ami jön
Godzilla megcselekedte, ami megkövetelt egy vérbeli mozikolosszustól, és bebiztosította azt is, hogy ezúttal ne kelljen 16 évet várni a franchise visszatértére. A top 10 bevételének több mint felét az óriásgyík birtokolja, de vajon mihez kezd a mutánsokkal? Jobban mondva, mihez kezdenek a mutánsok egy olyan környezetben, ahol az évtizede jelen lévők már csak félgőzzel mennek, két hete pedig a friss portéka a nyerő? Az X-Men: Az eljövendő múlt napjai szakítani fog, de vajon fel tud-e érni régi dicsőségéhez, vagyis 200 millió fölé vezet-e majd útja? Vagy esetleg Adam Sandler beleszól a Kavarással? Semmi sem lehetetlen.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Kavarás | 3500 | $24m
X-Men: Az eljövendő múlt napjai | 3900 | $95.5m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | Godzilla |
$93.2m | $93.2m | $160m |
2 | 1 | Rossz szomszédság |
$26.0m | $91.5m | $18m |
3 | 2 | A csodálatos Pókember 2. |
$16.8m | $172.2m | $255m |
4 | ú | Million Dollar Arm |
$10.5m | $10.5m | $25m |
5 | 3 | A csajok bosszúja |
$6.3m | $71.7m | $40m |
6 | 4 | Heaven Is for Real |
$4.4m | $82.2m | $12m |
7 | 6 | Rio 2. |
$3.8m | $118.1m | $103m |
8 | 5 | Amerika Kapitány: A tél katonája |
$3.8m | $250.6m | $170m |
9 | 8 | Visszatérés Óz birodalmába |
$2.0m | $6.6m | $70m |
10 | 7 | Mom's Night Out |
$1.9m | $7.3m | $5m |