Itt a vége, néhány órán belül lezárul az Oscar-szavazás. A kampánynak vége, élheti mindenki a saját életét, számunkra pedig eljött az idő, hogy megtegyük tétjeinket. A mi tippjeinket kattintás után találjátok meg, de aztán ti jöttök! A játék részleteit a cikk végén találjátok, a legügyesebb játékos pedig egy szép nagy filmes ajándékcsomaggal lesz gazdagabb. Hajrá!
LEGJOBB FILM
Már az intő jel volt, hogy a szokásos egy-kettő helyett több mint féltucat film szerzett kilencesnél jobb átlagot a kritikusoknál, így aztán nem volt túl meglepő, hogy a díjszezon korai szakasza is ennek megfelelően csapongó lett. Az összesítő táblázaton jól látszik, hogy nem alakult ki konszenzus az ítészek között, a legjobb film díját felváltva nyerte a 12 év rabszolgaság, A nő, a Gravitáció és néha közbeszólt az Amerikai botrány és az Inside Llewyn Davis is.
Aztán jött az Oscar- és a szakmai szervezetek jelölési időszaka, és folytatódott ez a hektikus csapongás. Az Oscarra jelölt kilenc filmből nyolc ebből a kilenc átlagpont feletti mezőnyből került ki, egyedül a Wall Street farkasa képviseli a nyolc átlagpont alatti darabokat. Könnyítést legfeljebb az adott, hogy az Oscar tartóoszlopainak számító film-rendező-vágás szentháromságot csak a 12 év rabszolgaság, a Gravitáció és az Amerikai botrány teljesítette, úgyhogy egy laza kézmozdulattal söpörjük félre a maradék hat szépreményűt.
Mint mindig, ennél a három filmnél is fel lehet állítani a szokásos pro-konra listákat. A Gravitáció egy innovatív filmalkotás, ami nem csak hogy talpon tudott maradni, hanem ki is emelkedett a hollywoodi posványból. Alfonso Cuarón és alkotótársai egy szépen megformált kerek egészet alkottak, ahol a dramaturgia megoldásokat nem a politikai korrektség, a folytatás lehetősége vagy a tizenévesek körének (és pénzének) megnyerése alakította, hanem a kreativitás. Ezért tudott népszerű lenni a kritikusoknál és ezért éltetik a szakma képviselői is, akik többsége még mindig elzárkózik azoktól a tendenciáktól, amelyek a nagy stúdiókat vezérlik. Viszont a többség szemében a Gravitáció csak egy űrfilm, és ez a zsáner soha nem teljesített jól az Amerikai Filmakadémiánál. Igaz, a film nyíltan kiáll az evolúció tanai mellett, ami odaát igenis hírértékű, mivel a lakosság ijesztően nagy százaléka utasítja el ezt a teremtéstörténet javára. Univerzálisan nézve viszont ez még mindig soványka többlet, úgyhogy a kérdés az, megtörik-e a jég?
Ezzel szemben a 12 év rabszolgaság maga a történelem, úgy, ahogy azt még senki nem mondta el. Készültek már filmek a rabszolgaságról, de olyan messzire senki nem merészkedett, hogy ilyen naturálisan, a maga hús-vér valójában mutatta volna be ezt a témát. Steve McQueen rendező messziről kerüli a személyes kötődést, nem egyénre koncentrál, hanem magára a rabszolgalét elviselhetetlen állandóságára. Ebből persze az következik, hogy filmje nem kelt jó érzést a nézőben, és ez bizony nagy hátrány egy olyan szervezetnél, ami rendszeresen a kényelmest választja a kényelmetlen helyett. Ráadásul az sem feltétlenül jó pont, hogy évtizedes mellőzöttség után nem egy amerikai, hanem egy brit stáb nyúlt a témához, ami a sajtó közbenjárásával tovább erősíti az amerikai bűntudatot. Ahogy a Gravitáció esetében a fontos téma, úgy itt a "feel good" faktor hiányán kéne felülemelkedni, mert más téren nem nagyon lehet belekötni ezekbe.
Végül ott van az Amerikai botrány, David O. Russell Oscar-karrierjének újabb állomása. Az a Napnál is világosabb, hogy a rendező jó úton halad, de most már meg kéne tennie a következő lépést. Egyértelmű, hogy a szakma fejet hajt előtte, de ahhoz, hogy a részletek mellett a nagy egészet is elismerjék, ennyi nem elég. Az Amerikai botrányban benne van az, hogy szeressék a színészeket, hogy szeressék a forgatókönyvet, a díszleteket, a kosztümöket, a vágást, de a nagy egész se nem innovatív, se nem fontos, viszont szórakoztató. Ezért van az, hogy mindig kap elég voksot, de a fődíjhoz valami más kellene. Szerintem ez most nem az az év, de a jövőbe tekintve leszögezném, ha Russell ugyanebben a stílusban és formában készít majd egy filmet, aminek mondanivalója is van, akkor ott tarolás lesz.
Tipp
60% - 12 év rabszolgaság (BAFTA, Golden Globe, PGA, Toronto, 16 kritikusi fődíj)
35% - Gravitáció (PGA, DGA, 3 kritikusi fődíj)
5% - Amerikai botrány (SAG-színészgárda, Golden Globe, 1 kritikusi fődíj)
LEGJOBB RENDEZŐ
Normál esetben a rengeteg kritikai díj, a Rendezők Szakszervezete (DGA), a Golden Globe és a BAFTA után egy percig sem gondolkodnék, és 100%-ot adnék Alfonso Cuarónnak, csak ne lenne az a fránya Oscar-statisztika. Az Akadémia nagyon nem szereti kettéosztani a két legfontosabb díját, de ha mégis megteszi, akkor mindig a populárisabb film nyeri a fődíjat, a kevésbé populáris pedig a rendezőit. Ennek értelmében vagy a 12 év rabszolgaságnak, vagy a Gravitációnak kéne nyernie mindkettőt, megosztás esetén pedig a Gravitációnak a filmet és McQueennek a rendezői díjat. Az idei képlet viszont mást mutat, úgyhogy nagy esély van rá, hogy boruljon a statisztika. Viszont ha nem fog, azon se lepődjön meg senki. A "történelem" így is, úgy is megíródik, hiszen eddig sem fekete, sem latin rendező nem nyert még Oscart.
Tipp
60% - Alfonso Cuarón (19 kritikai díj, DGA, BAFTA, Golden Globe)
40% - Steve McQueen (6 kritikusi díj)
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ
Egy ilyen tiszta tarolás után a hölgyek versenye a legkönnyebben megtippelhető kategória, amelyben Cate Blanchett győzelmét mindössze az az aprócska tény gátolhatja meg, hogy Amy Adams-nek még öt jelölés után sincs Oscarja (csak erről senki nem cikkezett úgy, mint Leo esetében). Megtörténhet? Meg, csak kicsi az esély. Azt még azért hadd tegyem hozzá, hogy elégedett lehet a színésztársadalom. Évek óta megy a sírás (jogosan!), hogy az idősebb színésznőknek már nem jutnak jó szerepek - de úgy általában is másodhegedűsök egy férfi mellett. Idén a ebben a kategóriában és a mellékszereplők között is létszámfölényben vannak a 35 felettiek, és a döntő többségük erős és önálló karakter.
Tipp
90% - Cate Blanchett (21 kritikai díj, Golden Globe, BAFTA, SAG)
10% - Amy Adams (Golden Globe)
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ
Az évadot felváltva vitte Matthew McConaughey és Chiwetel Ejiofor. Előbbi beerősített az amerikai szakmánál, aztán a BAFTA ceremónián Ejiofor visszaszerezte a pozícióját. Nagyjából fej-fej mellett haladnak, de nem szabad elfelejteni, hogy ott van a díj nélkül álló, hatalmas marketinggel megtámogatott Leonardo DiCaprio, és a köztiszteletben álló veterán, Bruce Dern.
Tipp
50% - Matthew McConaughey (8 kritikai díj, SAG, Golden Globe)
40% - Chiwetel Ejiofor (15 kritikai díj, BAFTA)
5% - Leonardo DiCaprio (Golden Globe)
5% - Bruce Dern (2 kritikai díj)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Jennifer Lawrence és Lupita Nyong'o annyira fej-fej mellett halad, hogy a végkimenetel teljesen kiszámíthatatlan. Talán csak az billenti a mérleget Nyong'o javára, hogy Lawrence tavaly kapott Oscart, de ez is csak minimálisan. Ilyenkor szokott előfordulni, hogy a kettejük közt őrlődő szavazók mellett egy határozott harmadik lesz a befutó, ami talán elrugaszkodott kijelentés, de távolról sem elképzelhetetlen.
Tipp
50% - Lupita Nyong'o (15 kritikai díj, SAG)
45% - Jennifer Lawrence (8 kritikai díj, Golden Globe, BAFTA)
5% - valaki más
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Ha a Focus Features időben kiküldi a hülye screenereket Angliában, most ez a kategória is pontosan olyan egyértelmű lenne, mint a női főszereplőké, így viszont a szezont végigtaroló Jared Leto kapott egy kihívót, méghozzá Barkhad Abdi személyében.
Tipp
80% - Jared Leto (20 kritikai díj, Golden Globe, SAG)
20% - Barkhad Abdi (BAFTA)
További kategóriák...
Legjobb eredeti forgatókönyv: 50% - Amerikai botrány = 50% - A nő
Legjobb adaptált forgatókönyv: 70% - 12 év rabszolgaság > 20% - Philomena > 10% - Mielőtt éjfélt üt...
Legjobb vágás: 50% - Phillips kapitány > 45% - Gravitáció > 5% - Amerikai botrány
Legjobb operatőr: 90% - Gravitáció > 5% - Nebraska = 5% - Inside Llewyn Davis
Legjobb látványtervezés: 60% - A nagy Gatsby > 30% - Gravitáció > 10% - 12 év rabszolgaság
Legjobb kosztümtervezés: 60% - A nagy Gatsby > 20% - Amerikai botrány = 20% - 12 év rabszolgaság
Legjobb smink/maszk/haj: 70% - Mielőtt meghaltam > 20% - Bad Grandpa > 10% - A magányos lovas
Legjobb filmzene: 50% - Gravitáció > 30% - A nő > 20% - Philomena
Legjobb betétdal: 60% - Jégvarázs > 20% - Mandela > 20% - Gru 2
Legjobb képi effektusok: 100% - Gravitáció
Legjobb hang: 60% - Gravitáció > 20% - Phillips kapitány = 20% - Inside Llewyn Davis
Legjobb hangvágás: 70% - Gravitáció > 30% - Phillips kapitány
Legjobb idegen nyelvű film: 50% - A nagy szépség > 30% - Alabama és Monroe > 20% - A vadászat
Legjobb animációs film: 90% - Jégvarázs > 10% - The Wind Rises
Legjobb dokumentumfilm: 40% - The Act of Killing > 30% - 20 Feet from Stardom = 30% - The Square
Legjobb rövidfilm: 40% - The Voorman Problem > 30% - Helium = 30% - That Wasn't Me
Legjobb animációs rövidfilm: 50% - Get a Horse > 25% - Room on the Broom = 25% - Mr. Hublot
Legjobb rövid dokumentumfilm: 50% - The Lady in Number 6 > 40% - Karma Has No Walls > 10% - Facing Fear
És most ti jöttök! Kérjük, hogy az alábbi sablont használva, kommentben adjátok le a tippjeiteket legkésőbb a ceremónia kezdete előtt egy órával (2014.03.02. - éjjel 1 óra), aztán tartsatok velünk a szokásos Oscar Live Blogunkra. A legjobb eredményt elért játékos filmes ajándékcsomagot kap.
Egy kis segítség a fentiek mellett: kritikusok díjai, BAFTA, Golden Globe, egyéb szakmai díjak.
LEGJOBB FILM:
LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM:
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM:
LEGJOBB RENDEZŐ:
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ:
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ:
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ:
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ:
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV:
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV:
LEGJOBB OPERATŐR:
LEGJOBB VÁGÁS:
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS:
LEGJOBB KOSZTÜMTERVEZÉS:
LEGJOBB FILMZENE:
LEGJOBB BETÉTDAL:
LEGJOBB KÉPI EFFEKTUSOK:
LEGJOBB HANG:
LEGJOBB HANGVÁGÁS:
LEGJOBB SMINK/MASZK/HAJ:
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM:
LEGJOBB RÖVIDFILM:
LEGJOBB RÖVID DOKUMENTUMFILM:
LEGJOBB ANIMÁCIÓS RÖVIDFILM: