aeon flux

ready for the action now, danger boy?

benyomások: grand theft auto V Kántor Mihály
2013. szeptember 22. 20:15:00

Kategória: jatekhaz 25 komment

- SPOILERMENTES -

A világ legdrágább videojátéka marketinggel együtt 260 millió dollárt emésztett fel, és eme sorok írója is csak és kizárólag a marketing gépezet munkájának köszönhetően állt másfél órát sorba szeptember 16-án éjfélkor egy konzolokra specializált helyen, hogy megvegye élete első GTA-játékát. A korábbi epizódokkal való összehasonlítástól mentes továbbiakat, tehát az újszülött rácsodálkozása iránti türelemmel és megértéssel tessék olvasni.

GTA-V-big.jpg

Az előzetes elemzések úgy hangzottak, hogy a játék az első hónapban költségvetésének dupláját hozza majd vissza, hosszútávon pedig egymilliárd dollár körül fog leállni. Nos a valóság a legoptimistább eredményeket is felülmúlta: a GTA V a világ legsikeresebb videojátéka lett, mely megjelenésének napján 800 millió dollárt kasszírozott és három nap alatt érte el az egymilliárd dollárt, amit eddig ilyen rövid idő alatt semmilyen szórakoztatóipari terméknek sem sikerült. (Hollywoodban pedig mindenki lefosta a bokáját - ZF.)

Staten Islanden három fiatalember rendőrnek adta ki magát, hogy ne kelljen sorba állniuk éjfélkor a GTA példányukért, ám sajnos lebuktak. Itthon nem volt ilyen kétségbeejtő a helyzet, mindössze 40-50 ember állt előttünk az utcán, többen csinos és láthatólag végtelenül hűséges barátnőikkel -  révén egy megnyitó parti is tartozott a gighez. A hype-ot a levegővel lehetett beszívni: többen fotózták a sort, idegenek beszélgettek egymás közt a várható élményről; volt, aki a játék címét üvöltve robbant ki a boltból, és volt, aki fegyelmezett gyorsasággal pattant be a fantasztikus állapotban lévő pimpelt KGST piaci autójába, és húzott haza, hogy felkenje a 8 gigás installt.

Az immoralitás játékok királyaként aposztrofált GTA sorozat legújabb epizódjának nem egy, hanem mindjárt három főszereplője van: Franklin, a fiatal fekete srác, akit a játék elején kidobott a barátnője, ennek tetejében a nagynénjével lakik, és munka gyanánt egy autószalon sunyi tulajának dolgozik, aki vele lopatja vissza az eladott autókat. Egy nap aztán a rossz embertől nyúlja le a verdát, aki tulajdonképpen a játék másik főszereplője, Michael, a visszavonult bankrabló. A fickó úgy néz ki, mintha Michael Madsen és Tom Sizemore izzadtavolna össze egy lucskos éjszaka, hogy végül Robert De Niro lelkibeteg maffiafőnöke legyen a szárazdajkája. Michael régi szaktársa és barátja, Trevor a harmadik főszereplő. Róla minél kevesebbet tudunk, annál jobb, így az olvasók lelki nyugalmának megőrzése érdekében róla nem árulok el semmit.

9YOaK.jpg

Harsány röhögést csiholó dialógusokkal spékelt sztorivonal köti össze a szereplőket, akik között kedvünkre váltogathatunk akár a ráérő időben, akár az akció ideje alatt is. Egy invenciózus megoldásnak köszönhetően akkor sem maradunk le a történet szeleteiről, ha csak az egyik karaktert visszük - ahogy azt én is terveztem. Eredeti szándékaim szerint ugyanis csak Michael kalandjai érdekeltek, ám mire ő érdemben feltűnt a történetben, addigra már menthetetlenül elkapott az ékszíj: elvittem Franklint hullámvasutazni, óriáskerekezni, bringázni a duzzasztógáthoz és terepmotorozni a hegyekbe. Megismertem link barátját Lamart, aki rábízta a rottweilerét Chopot, kiosztotta a belső feminista energiák felszabadításán munkálkodó nagynénje, majd sztriptíztáncosnőket tapiztattam vele, ha épp nem nézett oda a kidobó. Spanglizás közben bámulta a több csatornás tévét, amin frankón megírt cselekménnyel zajló műsorok mennek, beállítottam a mobiltelefonján a nekem tetsző háttérképet és csengőhangot, majd random fényképezgettem a készülékkel az utcákat járva. Rájöttem, hogy a játéknak van saját internetje, ahol vásárolhatok, regisztrálhatok társkeresőkre, olvashatok híreket (néha a saját viselt dolgaimról), követhetem a tőzsdét, amiben persze részt is vehetek, ha van rá pénzem. Szintén erről a netről tudtam meg, hogy a játéknak megvan a maga Fekete Dália-rejtélye; egy webes teszttel felmérettem a pszichémet a szcientológia egyház helyi megfelelőjeként aposztrofált Epsilon program számára, majd vaskos gubát adományoztam nekik, amivel újabb tartalmak nyíltak meg a játékban.

A rádióból a licenszelt 240 dal mellett eszméletlen szellemes, szocioszatírának is beillő műsorok, hírek és reklámok jönnek. A médiaszennyezés odáig megy, hogy drogos sztárok muffját fotózó papparazzinak segítek, és csak pislogok, amikor Michael hólyag fia, Jimmy követni (stalkigolni) kezd a helyi Facebookon (Lifeinvader). Nosza nyomtam egy ‘stalk’-ot a Los Santos Customs autószerviz LifeInvader oldalára, és rögvest kaptam egy ingyenes autóátfestést, amit a garázsukban beválthatok. 

Lifeinvader.jpg

Franklin után Michaellel már kicsit nyugisabbra vettem a figurát: megidézve a Miami Vice-ot, Phil Collins muzsikájára száguldottam a fekete sportkocsimmal az alkonyati tengerpart mentén futó autópályán északnak, teniszezgettem a feleségemmel, Amandával, akiről hamar kiderült, hogy megcsal a teniszedzővel. Az ezt követő másfél millió dolláros kárt okozó kiborulás után felkerestem a Billy Crystalra emlékeztető agyturkászt, aki kimért pofátlansággal húzta a pénzt az ex-bankrabló zsebéből. 

Mire aztán Trevor is képbe került, addigra… nem, nem! Megígértem!

Hőseink tulajdonságait (kitartás, erő, lövés, stb.) az éles bevetések mellett különféle ártatlan aktivitásokkal is serkenthetjük, úgy mint illegális autóversenyek, triatlon, lőtéri lövöldözés, golf, jóga, stb. Ezek a fejlődések annyira nem szignifikánsak, de mégis valamiféle jutalmat adnak azoknak akik elmerülnek ezekben a minijátékokban. Mindhármuknak van egy-egy egyedi különleges képessége is: Franklin le tudja lassítani az időt járművezetés közben, Michael ugyanezt lövöldözés közben, Trevornak pedig ha elgurul a tablettája, felezi az őt ért sebzéseket és megduplázza a kimenőket. 

image.jpeg

Karaktereink mellett a fegyvereinket és az autóinkat is tuningolhatjuk - utóbbiakat részben kozmetikailag, részben alkatrészileg. Ezt megtehetjük a játékon kívül egy mobil alkalmazásból is, mondjuk a munkahelyünkről, hogy mire hazaérjünk, a játékban már készen várjon a felspécizett járgány. Az eképpen értékessé vált járműveinket a garázsokban tudjuk elmenteni, ám jelenleg a rendszer itt egy buggal küzd, amit a fejlesztők már észleltek, és javítanak rajta. Amíg ez nem érkezik meg, addig a custom rendszámnál többet senki ne költsön egy autóra. Amúgy az említett mobilalkalmazásban tamagochizhatjuk Franklin kutyáját is, ami szintén kihatással van az eb játékban nyújtott teljesítményére, és ez már csak azért is fontos, mert az eb több küldetésre is társul szegődik majd. 

A játék helyszíne egy Los Angelest, azon túl pedig Észak-Kaliforniát idéző, fiktív sziget, Los Santos Megye. A Rockstar Games úgy gondolta, hogy ideje nagyot robbantani, így a szintén képzeletbeli San Andreas állam ékköveként ragyogó sziget bejárható területének méretét majdnem 50 négyzetmérföldben határozták meg - ez több mint az eddigi összes játékuk területe összeadva. Ennek az észbontó méretnek csak egy részén terpeszkedik a város, azon túl beltengert, sivatagot, hegyeket, kisvárosokat, folyókat, fenyőerdőket találunk. Mivel megfelelő előkészítés után akár repülhetünk és ejtőernyőzhetünk is a sziget felett, három reptér is helyet kapott, valamint egy katonai bázis, ami az igazi Los Angelestől nem messze található Edwards légibázist hivatott reprezentálni. Ha búvárkodni vagy jetskizni támadna kedvünk, arra is van mód, akik pedig magaslati levegőre vágynak a sziget legmagasabb pontjára vezető ösvényt levágva a panorámafelvonóért pengethetnek pár dollárt.

Official_Map.jpg

Októbertől indul az ingyenes GTA Online, ahol már saját készítésű karakterekkel (igen, nőt is készíthetünk) küzdhetünk csapatban, vagy egymás ellen, privátban illetve publikus módban. Külön érdekesség hogy a Max Payne 3-ban bemutatott csapatépítős (crew) rendszer nem hogy átöröklődött, hanem egyenesen át is hozhatjuk a Max Payne-ben már bejáratott operatív csoportunkat a GTA-ba. Mivel az Online grandiózusabbnak ígérkezik mint maga az alapjáték, visszatérünk majd rá egy írás erejéig, ha bevizsgáltuk. 

A Forbes magazin kutatása szerint a Grand Theft Auto IV-et a játékosok mindössze 27%-a vitte végig, ez a szám gyanúm szerint itt alacsonyabb lesz. Nem azért, mert nem jó a játék, hanem azért mert annyi mindent lehet benne csinálni a fősztorik mellett, hogy azok a játékosok, akik nem tudnak masszív napi 4-6 órát beletolni, vállalják a kockázatát annak, hogy végül elvesznek benne. Ezt azonban semmiképp sem írhatjuk a játék hátrányára, mert a sztorivonalnak igenis van vége, és aki fókuszálva játszik, 30-50 óra alatt végigviheti - hogy mi mindenről marad le közben, az már más tészta.    

Mondják, hogy egy-egy konzolgeneráció kifutása előtt érkeznek rá a legjobb játékok, a fejlesztők addigra tudják/akarják/kényszerülnek kihozni a maximumot az adott vasból. Pár évet biztosan várnunk kell még arra, hogy egy ekkora játékot üdvözölhessünk az új generációs gépeken. Azt viszont még találgatni sem merem, mennyi időt kell böjtölnünk addig, míg még egy olyan emlékezetes főszereplőt kapunk, mint Trevor Philips.

Címkék

ps3 xbox360 sandbox game review grand thef auto

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr975528809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.22. 20:25:06

Az ötödik bekezdést olvasva kezdtem el kamillázni. Eszembe jutott, mennyire frankó dolognak tartottam, ahogy az inFamousben fel lehetett mászni egy gigantikus épület tetejére, oda, ahol már a madár se jár, hogy lepillantsak az egész, előttem heverő városra, ami csak az enyém... Na most, ez picsafüstnek tűnik ahhoz a grandiózussághoz, amit a GTA V képviselhet. Szegény sandbox-játékgyártók, most aztán felköthetik a gatyát. Vajh a Ubisoftnál mennyire szűkölnek? :)

Regggie 2013.09.22. 20:26:57

Nálam most nemrég jött be Trevor a képbe. Eddig is jó volt, bár nem volt az a hűha érzés, de most kezd igazán beindulni. :-) Jó játék nagyon, bár nálam még mindig a The Last of Us viszi a prímet.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.22. 20:29:01

És még egy: Diablo III legyen vagy GTA V? Érzésem szerint bármelyiket is választom, több hónapos elkötelezettség vár rám.

tomee · http://www.nba1.hu/ 2013.09.22. 20:35:49

(Vigyázat! Nem-konzoltulajdonos kötelező kommentje:)

Ha nem jelenik meg záros határidőn belül PC-re, kénytelen leszek a játék helyett a valóságban mészárlást rendezni...

Garott 2013.09.22. 20:38:24

@Zalaba_Ferenc: A Diablo III demója csütörtökön került fel a psstore-ba, ha az segít valamennyit.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.22. 20:43:53

@tomee: Én nem várnám lélegzetvisszafojtva. Óriási munkával és költségekkel járna a port, ráadásul nem egy rendszerre, hanem rendszerek garmadájára kéne optimalizálni egy játékot, amit aztán fél nappal a release után feltörtének, és a PC-tulajdonosok túlnyomó többsége onnantól kezdve egy petákot se fizetne érte...

...maximum akkor, ha az online tényleg olyan fergeteges és kihagyhatatlan, mint amilyennek tűnik, és akkor talán van némi remény, mert azt ugye nem vagy csak nagyon nehezen lehet kijátszani.

tomee · http://www.nba1.hu/ 2013.09.22. 21:00:51

@batboy: Igen, ilyen kis apróságokból már számtalan került elő, mindazonáltal ezek egyikét sem tekinteném kemény bizonyítéknak.

Egyik alkalommal maga az Nvidia fejese kotyogta el a PC-változat létét, amit persze gyorsan cáfoltak is utána.

@Zalaba_Ferenc: Ebből sajnos semmi sem kétséges. Ugyanakkor a IV. rész is alapvetően nyereséges volt PC-n (hirtelen nem találom a cikket, de még a hónapban olvastam) és nem szabad elfelejteni, hogy a játék modolhatósága sokat nyomott abban, hogy máig sokan nyomják asztali gépen is, kis túlzással kitartóbbá téve ezzel, mint konzolos alapját.

Nem mondom, hogy elképzelhetetlennek tartom a PC-változat kihagyását, de nagyon-nagyon meglepne és valószínűleg pofánrúgna a dolog. Kopp-kopp-kopp.

batboy 2013.09.22. 21:05:01

@tomee: 8 hónap...ennyivel később tolták ki PC-re a IV-et. meglesz ez is.

vargatom 2013.09.22. 21:05:47

@Zalaba_Ferenc: A Diablo 3 rettenetesen monoton egy GTA-hoz képes. Van négy fejezet, amit végigtolhatsz könnyű, nehéz és nagyonnehéz fokozaton, aztán unlockolja a legnehezebbet, de ennyi idő alatt nem bírsz annyit tuningolni a karaktereden hogy elsőre végigmenj azon is. Tehát neki kell állni farmolni, újra és újra végigrohanni a korábbi pályákon és ütni a monsztákat abban a reményben hogy egyszer csak összeáll valami komolyabb felszerelés.

Mostanáig ezt higította még az auction house, azaz az eleve ritkán csöppenő jobb cuccok is úgy tízből kilencszer nem voltak jók a te karakterednek, ezért lehetett feldobni árverésre és várni hogy elvigyék... Aztán ha elég sok pénzed volt, akkor már te is vehettél kisebb-nagyobb dolgokat. Na ez most szűnik meg PC-n is, konzolon nem is lesz. Azt ígérik hogy cserébe gyakrabban ad hasznos tárgyakat a monszták legyakása.

Ehhez képest a GTA egy sokkal változatosabb sztori, sokféle minijáték és változatosabb alap gameplay, plusz sokkal több sztori, látvány... tartalmasabb időtöltés. Az meg nagyobb öröm, ha lenyomod valami félisten karakterrel Diablót legnehezebb szinten is, de az oda vezető utat nem nagyon éri meg...

mesterjani 2013.09.22. 21:36:03

@Zalaba_Ferenc:
Nekem megvan mindkettő.
Diablo III: Napi 1-2 óra után eddig mindig unalomba fulladt, felénél tarthatok. Csak azért nem adom el, mert co-opban jó móka.
GTA V: A nem jóját... rengeteg lehetőség, megszámolni sem lehet. Ma csak az volt 2 óra, hogy elmentem vidámparkba, teniszeztem, és kicsit kocsikáztam.
Úgy érzem a Vice City óta ez az első ami visszaadta azt a GTA hangulatot amit ott megszerettem.
Last of Us-al eddig az év játéka, de lehet a történet végére átbillen a mérleg teljesen a GTA felé.
És tényleg ez még csak a történet a multi még nem is éles.
Szóval szerintem várd meg míg a Diablo olcsóbb lesz és akkor adj rá ki pénzt, viszont a GTA-nal nem kell ezen gondolkodni.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.09.22. 22:02:35

@Zalaba_Ferenc: Igazából én, akkor is megveszem eredetibe, ha 1 héttel előbb jön ki a tört verzió.

Trevor érdekel a legjobban, egyből megbarátkoztam a karakterével, zseniális!!!

Csak jöjjön már ki PC-re!!!

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.09.22. 23:02:56

A gameplayek alapján ami bántja egy kicsit a szemem, hogy a kocsik nem nagyon törnek. Erről mi a véleményetek?

jófejsrác 2013.09.22. 23:03:03

@Zalaba_Ferenc: Szerintem várj 3 hetet és vedd meg a Beyondot - már nagyon várom :).

Dio 3-ba beletoltam pécén 400 órát kb - szórakoztató játék főleg haverokkal. Demot kipróbálva pedig, jobbnak is tűnik mint a pc verzió (jobb loot, nuku AH).

GTA 5 érdekel - bár nekem a 4 egyáltalán nem tetszett - elég jónak tűnik. De szerintem megvárom még lemegy az ára és megveszem kintről.

marcias 2013.09.22. 23:33:34

@Zalaba_Ferenc: Nos, hadd tiltakozzak vadul. Ez az "óriási költség" dolog egy hatalmas bullshit. Mint korábban más is említette, a 4-et is nyereséges volt PC-re portolni úgy, hogy az a port egy rakás sz@r volt, maga a játék is gyengébb, mint az 5. rész, az online rész béna volt (tehát amiatt nem érte meg megvenni), és az azóta eltelt évek alatt sokat bővült a PC-s játékpiac (bármilyen hihetetlen), elsősorban a fejlett digitális disztribúció miatt (pl. steam). Nemrég pl. a Total War: Rome2 UK-ban az összesített 2. helyre került, és PC exkluzív címről beszélünk. Ergo, a warez téma mocskosul fel van fújva, és jó kis kibúvó azoknak a kiadóknak, akik nem csináltak *elég* jó játékot ahhoz, hogy az emberek kinyissák a pénztárcájukat (mert ugye a virágbolti "demó" során hamar kiderül, ha nem jó).
A másik, ettől teljesen független tényező, hogy készül a next-gen portja is a játéknak PS4-re mindenképpen, de nagyon meg lennék lepődve, ha Xbox One-ra nem készülne. Tudva levő, hogy a next-gen és a PC között elég sok közös vonás adódik, emiatt a portolhatóság is drasztikusan javult. Ergo, én könnyen el tudom képzelni, hogy majd a next-gen verzióból készül a PC port, és cseppet sem "óriási összegből".
A harmadik, és egyben utolsó dolog, hogy a közönség *elvárja* a PC verziót, ráadásul ezúttal egy JÓ port formájában, és hatalmas arcvesztés lenne a Rockstarnak, ha ez nem történne meg. Hiába érkezik mindig utoljára PC-re az aktuális GTA, valahogy végül mindig azon is marad legtovább.
Összefoglalva tehát, ami most történik, az mindössze a következő: A Take 2 (és nem a Rockstar) végiggondolta, hogyan lehetne a *legtöbb* pénzt kaszálni a játékkal. Először kiadják a jelenlegi konzolokra, mert úgyis majdnem mindenki meg fogja venni rá, és a wareztől sem kell aggódniuk. Aztán pár hónappal később kihozzák a next-genre, némiképp feljavított grafikával, és nagyon sokan megveszik arra (is). Végül, valamikor május környékén, ki fogják hozni PC-re is, szintén szépséges grafikával, esetleg tovább pofozott online móddal stb., és lehúzzák a 3. bőrt is az emberekről. Az, hogy még jelenleg nem jelentették be, szintén ezt a célt szolgálja: az emberek nem várják meg a PC verziót, hanem most költenek rá.

McCl@ne 2013.09.22. 23:57:53

@Zalaba_Ferenc: Én nagyon szeretem a Diablo 3-at, de még így sem tekinthető ez egy mérlegelendő kérdésnek: egyértelműen GTA V! Nem lehet egy lapon említeni a kettőt.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.23. 07:05:11

@McCl@ne: @jófejsrác: @valinor: @vargatom: Azt hiszem, ez a kérdés eldőlt... Játszom tovább a Tomb Raiderrel. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.23. 07:13:28

@marcias: Gondolod, hogy az, aki megvette PS3-ra, illetve PS4-re, még PC-re is megveszi majd a játékot? A PC-gémerek és a konzolnyúzók között szerintem elég vékony a közös halmaz: egészen más élmény a két játékos mód. Ugyanakkor az természetes, hogy a nextgen konzolokra jön a játék, hisz ott is csak egy rendszerre kell fejleszteni, egy olyan rendszerre, amely minden tekintetben jobb lesz, mint a mostani, szóval izzik a pénztárca, és nagyon szép, hogy a Steam pörög, de a PC-s eladások összességében meg sem közelítik a régi számokat és messze elmaradnak a konzolos értékesítésektől. Ez azért lenne, mert konzolra csak jó játékok jelennek meg? Nem hiszem.

Regggie 2013.09.23. 10:06:07

Egyébként furcsa számomra ez a sandbox őrület. Nekem pl. a Batman Arkham Asylum jobban bejött, mint az Arkham City. Mégis úgy tűnik, hogy ha valami sandbox, akkor jobban viszik a népek.

marcias 2013.09.23. 12:00:30

@Zalaba_Ferenc: "... meg sem közelítik a régi számokat és messze elmaradnak a konzolos értékesítésektől." Forrás? Ja igen, esetleg, ha a dobozos számokat vesszük. A Steam és társai sosem publikáltak eladási számokat. De nézz körül a sajtóban, ami ezzel a témával foglalkozik, és egyre inkább azt fogod tapasztalni, hogy már rég nem igaz, hogy PC-re nem éri meg kiadni a (jó) játékokat. Pl. a Mortal Kombat PC-portja kapcsán is nyilatkozott a kiadó, hogy nagyon pozitívan csalódtak az eladásokban. Vagy ott van a Company of Heroes, ami a SEGA egyik legjobban tejelő címe lett. Azzal egyébként nem vitatkozok, hogy a konzolokra jobbak az eladások, de messze nem kéne úgy lesajnálni a PC-s eladásokat, mint ahogy teszed. :)

marcias 2013.09.23. 12:10:39

@Zalaba_Ferenc: De említhetném a most futó Humble Bundle Indie 9 pack-et is, amiben semmi blockbuster cím nincs, és még csak nem is új játékok, de laza 658 ezer fogyott belőle. www.humblebundle.com/

peterd127 2013.09.23. 15:11:22

azért michael karaktere sem utolsó ;)

TommyGun77 2013.09.24. 08:47:57

@Zalaba_Ferenc:

Nem hiszem hogy olyan túl sokat kéne optimalizálni, a jelenlegi PCk röhögve verik a jelenlegi konzol generációt, mikor kijött a IV azért ez nem így volt...

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.22. 14:43:13

megjelenésének napján 800 millió dollárt kasszírozott és három nap alatt érte el az egymilliárd dollárt"

borzalmasan beszélyesek ezek a játékok, mert borzalmasan jók. és hihetetlen profitot adnak, régen csak 2 órát vettek el az életünkből, most már minden szabadidőnket elvennék, ha páran hagynánk, és milyenek lesznek a jövő játékai?
önként hajtjuk járomba a fejünket, ez már a mátrix világa.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása