aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: a ház hideg szíve [the haunting] (1963) Zalaba_Ferenc
2013. augusztus 24. 18:00:00

Kategória: film 4 komment

Dr. John Markaway (Richard Johnson) a természetfeletti jelenségek elkötelezett híve; a földönkívüliek kevésbé, a földöntúli jelenségek annál inkább izgatják. Van egy ház New Englandben, a Hill House, amely a mendemondák szerint kísértetek "hidegágya"; számos lakója lehelte ki ott lelkét, melyek azóta is a falak között kísértenek nyughatatlanul. Markaway ebbe a házba tervez hétvégi kiruccanást egy válogatott, parafenomitásra érzékeny csapattal. A meghívottakból végül csak két feltételezett kanálhajtogató jön el, a szomorú szemű, csendes Eleanor (Julie Harris) és az öntudatos, szókimondó szingli, Theodora (Clarie Bloom). A kis csoporthoz a tulajdonos vigéc unokaöccse (Russ Tamblyn) is csatlakozik, akit az ingatlan anyagi vonzata sokkal jobban izgat, mint "szellemi" tőkéje. A négyes beveti magát Hill House-ba, s kíváncsian várja, történik-e valami érdekes.

Nos, történik.

thehaunting620.jpg

Shirley Jackson 1959-ben megjelent bestsellere olyan húrokat pengetett meg az olvasókban, amiken utoljára Mary Shelley és Bram Stoker játszott kísérteties szólamokat. A "The Haunting of Hill House" című regény egyike a legősibb házas horroroknak, és azóta számtalan szerzőt megihletett már, köztük egy bizonyos Stephen Kinget is. Jackson könyvének titka nem igazán a sztoriban rejlik, hanem a hangulatos és hatásos leírásban, valamint az aprólékos karakterrajzban. Ugyanez elmondható Robert Wise filmjéről is, kiegészítve annyival, hogy Wise egy egyszerű, ám rendkívül ügyes - és sajnos számtalan horror-rendező által figyelmen kívül hagyott - trükkre alapozza filmjét: a néző attól sokkal jobban retteg, amit nem lát. Csúf szörnyetegekre, levágott végtagokra hiába is számítanál, ez a film más stratégiát követ.

A rendező olyan kommerciális filmekkel szerzett hírnevet magának, mint A muzsika hangja és a West Side Story, azonban pályája kezdetén a Val Lewton producerrel közösen forgatott filmjeiben (az 1943-as Curse of the Cat People-lal vagy az 1945-ös, Boris Karloff főszereplésével készült The Body Snatcherrel) már kitapasztalta, hogy hogyan kell kiaknázni a néző fantáziáját, hisz személyes rémképeink ijesztőbbek bármilyen gumiszörnynél, legyen az bármilyen élethű. Így hát A hát hideg szíve sem mutat túl sokat, viszont annál többet sejtet.

A felszín alatt pedig további érdekes dolgokat lehet felfedezni. Vajon Theodora emancipált gőgje mögött leszbikus érzelmek rejtőznek? Vajon tényleg kísértetek kóricálnak e falak között, avagy csak Eleanor idegösszeroppanásának rémképei játszanak az érzékekekkel? Markaway doktor tényleg gyengéd érzelmeket táplál Eleanor iránt, vagy csak így próbálja kicsalni a nő titkát, amely talán Hill House lappangó rejtélyének kulcsa is egyben? Lehet, a subplot csak képzeletem terméke, de talán nem csak Hill House-ban lappang valami titokzatos, hanem a film szövetében is.

Statikus mozi A ház hideg szíve, hamar kifutó vékonyka cselekményszál köti össze a rémisztgetéseket, melyek hatásossága csak részben köszönhető a fantasztikus díszleteknek, Humphrey Searle borzongatós zenéjének és az okos operatőri munkának. Ha nem tudod beleélni magad a szereplők libabőrös gúnyájába, akkor nem is tör ki a frász lépten-nyomon. Ennek érdekében Robert Wise tudatosan impozáns színészgárdát gyűjtött maga köré. Dr.Markaway szerepében a brit Richard Johnson látható, aki arról híres, hogy talán élete legnagyobb hibáját követte el, mikor nemet mondott a Dr.No című brit kémfilm főszerepére. A színész mértéktartással és magabiztossággal vegyes izgalommal tölti fel szerepét, továbbá az ő feladata az, hogy magyarázattal szolgáljon a történésekre, ugyanakkor film narrátoraként a leghatásosabb szövegek is neki jutnak.

Egy gyermekkorában elszenvedett poltergeist esemény miatt kiválasztott Eleanor a múlt gyötrelmes emlékei elől menekül a Hill House-ba (és felmerül a kérdés: biztos, hogy jól döntött?), hogy sokévi megaláztatás után végre embernek érezhesse magát. Azonban a háznak más tervei vannak vele. Julie Harris korának Meryl Streepje: nagyszerű partnere volt James Deannek az Édentől keletre című filmben. Kiválóan ábrázolja a mániákus depresszióban szenvedő nőt, aki az összeomlás szélén áll, hogy a ház könnyedén bűvkörébe tudja vonni. A Theodorát alakító Claire Bloom jó 35 évvel a névadó ünnepség előtt definiálja a szingli életmantrát: öntudatos és cinikus, és persze mélyen magányos nőszemély - de talán nem csak emiatt akar mindig Eleanor társaságában lenni. A mellékszerepekben pedig olyan karakterszínészek láthatók, mint a West Side Storyból ismerős Russ Tamblyn, Moneypenny szerepét először magára öltő Lois Maxwell és Rebeccában szintén házvezetőnői szerepben látott Rosalie Crutchley, aki rövid szerepe ellenére már-már lenyúlja a filmet.

Ha azt gondolnád, hogy egy 40 éves film nem képes akár egy picit is megijeszteni, hisz egy horrorfilm hatásmechanizmusának szerves részét képezi a technológiai megvalósítás, akkor szeretném jelezni, hogy piszkosul erős atmoszféráján túl eme film bír minden idők egyik leghatásosabb ijesztésével: azóta is gyakran eszembe jut, ha elindulok felfelé egy nyikorgó lépcsőn. És persze ne feledd, mindig jól nézd meg, hogy kinek a kezét fogod!

kövess minket facebookon és twitteren!

poster_thehaunting1963.jpg

Címkék

kritika horror 8csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr565475055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovács Erzsébet 2013.08.24. 19:00:52

"a West Side Storyból" (meg a Twin Peaksből) "ismerős Russ Tamblyn"

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2013.08.24. 22:19:16

Jó írás, és örülök, hogy előkerült itt is ez a film. Én pont pár hónapja néztem meg az Jan de Bont féle Átok kapcsán. Mondanom sem kell az újabb nem ábrázolja olyan felkavaróan Eleanor egzisztenciális és mentális problémáit, és bizony atmoszférában is erősebb a fenti mozi. Azt talán nem is kapott egy sort sem, hogy film fekete-fehér. Így az árnyékok, sötét szobák, arcok, gyertyával világított folyosók vészjóslóbbak, mint színesben lennének.
SPOILER:
Kirázott a hideg az "egyedül alvós" résznél. No meg örültem, hogy a kastélyos, házas horrorok egyik elmaradhatatlan eleme, a titkos átjáró sem maradt ki. SPOILER VÉGE

Milyen filmek vannak még házas, kastélyos horror témakörben? Szívesen néznék még párat.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.25. 08:15:48

Uhh, de durva. Tegnap írtam erről a filmről, erre ma meghalt a Julie Harris. Döbbenet.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása