Az amerikai filmes évad egyik legforgalmasabb hétvégéje volt az ezt megelőző, és a csúcsosodásokat természetszerűen lejtmenet követi – ilyenkor igazán nehéz még egy-egy új filmnek is magára vonnia a figyelmet meggyőző mértékben. Most azért sikerült, de annak, amelyiktől ezt kevéssé várták: a Szemfényvesztők erősen nyitott a második helyen, a dobogó szélére szorítva A Föld után című sci-fit, amely papíron egy kasszasikerre termett projekt, ám mindenhol hibáztak vele, ahol csak lehet...
> új filmek
Olyan slágerfilmekkel a háta mögött, mint a A boldogság nyomában, a Legenda vagyok vagy a Hancock, Will Smith az elmúlt évtized legnagyobb filmsztárjának tekinthető. Semmi sem tart örökké, a(z amerikai) közönség kegye sem kivétel, noha a Hét élet című dráma, amely a 100 milliós blockbusterek sorát megtörte Smith pályafutásában, így is átlag feletti számokat produkált 2008 karácsonyán. A rossz lépés sokkal inkább az ezt követő sokéves hiátus volt, amit egy biztos talajú visszatérés követett a Men in Black - Sötét zsaruk 3.-mal, viszont az önerőből hajtott produkciók sorát most egy vitathatatlan bukás követi. A Föld után (After Earth; hazai bemutató: június 6.) egy 130 millió dolláros science fiction-kalandfilm, és ilyen összegek meg műfaji besorolások ritkán vezetnek jó eredményhez, ha egy hiúság-projektet körvonalaznak. Mert erről van szó: Smith-ben egy tévéműsort nézve fogant az ötlet egy apa-fiú kalandról, akkor még jelenidejű, vagyis nem tudományos-fantasztikus körülmények között, majd ő ragaszkodott ahhoz, hogy fia, Jaden Smith játssza a főszerepet, továbbá ő ajánlotta fel a rendezést M. Night Shyamalannak egy hónappal Az utolsó léghajlító bemutatója után. A Columbia Pictures sokat köszönhetett Smith-nek, nem csoda, hogy mindenbe belementek, végül azonban nem tudták igazán izgalmassá tenni a filmet a nézőknek: a Legenda vagyokéhoz hasonló, kétes trükkáradatot nem tudták ellenpontozni, lévén a húzónevet jelentő idősebb Smith-t mellék- és ráadásul passzív szerepbe kényszerült, továbbá a direktor igencsak megromlott hírneve sem emelte éppen A Föld után fényét. És hát Jaden jelenléte, mi több, főszereplése A karate kölyök közönségén túl nem sokakban mozgat meg bármit is, márpedig a hírek szerint a film fiataloknak túl intenzív, nagyobbaknak túl ifjúsági. S ha ez nem lenne elég, egy egykori szcientológus még a szervezet tanait és gondolatait is bőséggel kiolvasta a produkcióból. Ez ugyan a hétköznapi mozinézőt nem befolyásolja, de mindenképpen visszatetszést kelthet még úgy is, hogy tulajdonképpen minden űrös-földes-ufós filmbe bele lehet látni az ilyesmit. Ami biztos, hogy A Föld utánban kevés fantáziát láttak a Memorial Day-víkend után sem pihenő nézők, így mind pénteken, mind a teljes hétvégét tekintve csak a harmadik helyen futott be, 27 millió dollárral, ami egy jó tízessel alulmúlja a már eleve csökkentett elvárásokat – csökkentett, arról az 50 millió feletti szintről, ahová korábban egy Will Smith-filmet gond nélkül várhattunk. A forgalmazó egyértelműen rosszul lépett, mikor nem is olyan régen június 7-éről előrehozta egy héttel a premiert, bár lényegesen jobban később sem jártak volna ezzel a nagyon balul elsült vállalkozással. A Shyamalannál immáron megszokott katasztrofális kritikák ezúttal sem hiányoznak, pedig most nem ő az egyetlen író (az Éli könyve szkripterével közösen jegyzi), ráadásul állítólag Stephen Gaghan és Mark Boal is csiszolt rajta. A hasonlóan lehordó vélemények legutóbb, Az utolsó léghajlítónál sem zavartak túl sok vizet ugyan, de nem kizárt, hogy most azért ennek is érezhető lesz a hatása. 60-70 millió dollár között hajt majd végre kényszerleszállást az idei nyár első bukása.
Még nagyobb szégyenbe került a Sony filmje azzal, hogy a jóval szerényebb kiállítású konkurencia is megelőzte. A Szemfényvesztők (Now You See Me; hazai bemutató: június 13.) című thrillert, mely egy csapat bankrabló bűvészről szól, a Summit/Lionsgate mutatta be, nem túl nagyra törő, de határozott reményekkel, amik 20 millió dollár környékére szóltak. Ehhez képest igazán örömteli lehet a 75 milliós költségvetést összedobó befektetőknek, hogy a film 28 millióval futott be a második helyen. Ha az igyekezetet nézzük, a forgalmazó rászolgált a sikerre: impozáns és sokszínű szereplőgárdát hoztak össze és az illuzionisták tevékenysége körüli alapvető kíváncsiságra is jól játszottak rá, de nagyon okosan nem kizárólag erre építettek – ezzel ugyan szükségszerűen felfedtek ezt-azt a sztoriból, de az sosem árt az érdeklődés felkeltésében, sőt. Emellett a látványorientált produkciók között is könnyen érvényesül egy szereplőire támaszkodó film, plusz az újságírók hiába titulálták szemfényvesztésnek, a nézői visszajelzések elég stabilak ahhoz, hogy ne kopjon ki a top 10-ből három hét alatt. Louis Leterrier rendező tehát ezután is fog munkát kapni.
> korábbi filmek
Ez előző víkend első számú filmje megőrizte a vezetést, a franchise történetében először. A Halálos iramban 6. ráadásul igen veretes, 65%-hoz közeli zuhanással védte ki a premiereket; a Universal akciófilmje 34.5 millió dollárral toldotta meg első heti, masszív bevételét, így tíz napot követően 170 milliót hajtott fel. Ez 30 milliós előny a végül 209 millióg jutó Ötödik sebességgel szemben. A Másnaposok 3. szintén 60% feletti mélyrepülésbe kezdett, ám a Warner vígjátéka mindezt módfelett alacsonyabbról tette, így a második hétvégén már kevesebb mint 16 millióval képviseli magát, összbevétele pedig még a 90 milliót sem éri el. Ennél nem csak a második, de az első rész is lényegesen magasabban járt azonos ponton. A végösszeg már nem lesz több 125 millió dollárnál. Felezett A zöld urai is. A Fox rajzfilmje a negyedik helyen futott be 16 millióval, egyenlege ezzel 65 millióra módosult. Alacsony szint, de a következő pár hétben biztosan a felszínen marad, konkurens híján.
> végszó & ami jön
A Föld után bukása nem volt váratlan, nagyobb viszont igen a vártnál, ugyanakkor a Szemfényvesztők hellyel-közzel kompenzációként szolgált ahhoz, hogy a -50-60%-okkal teli top 10 magasabb összbevételt birtokoljon még így is, mint az egy évvel korábbi, amikor is a Hófehér és a vadász kezdett kiválóan. A következő hétvégén lesz némi tere a zsúfolt élbolynak, hogy gyűjtögessen még egy keveset, hiszen csak a The Purge című horror és a Gyakornokok című vígjáték érkezik új opcióként. Az Owen Wilson-Vince Vaughn páros talán túl öreg már a műfajra leginkább vevőknek, ám az első híresztelések szerint a film egész jó, úgyhogy még bármi lehet belőle.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Gyakornokok | 3000 | $22m
The Purge | 2400 | $18.5m
> a top 10 (előzetes becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Halálos iramban 6. |
$34.5m | $170.4m | $160m |
2 | ú | Szemfényvesztők |
$28.1m | $28.1m | $75m |
3 | ú | A Föld után |
$27.0m | $27.0m | $130m |
4 | 4 | A zöld urai |
$16.4m | $65.2m | $100m |
5 | 3 | Sötétségben - Star Trek |
$16.4m | $181.2m | $190m |
6 | 2 | Másnaposok 3. |
$15.9m | $88.1m | $103m |
7 | 5 | Vasember 3. |
$8.0m | $384.8m | $200m |
8 | 6 | A nagy Gatsby |
$6.3m | $128.3m | $105m |
9 | ú | Yeh Jawaani Hai Deewani |
$1.7m | $1.7m | $7.3m |
10 | 7 | Mud | $1.2m | $16.9m | $10m |