aeon flux

ready for the action now, danger boy?

top film: a legnézettebb sci-fik magyarországon #40-31 Takács Máté
2013. május 03. 19:06:00

Kategória: film 8 komment

Folytatódik a magyar moziközönség fantáziáját leginkább megragadott science fiction filmek rangsora. Újabb tízesünkben csaknem két évtizedes időintervallumban ugrálunk, miközben átlépjük a félmilliós küszöböt.

Emlékeztetőül. A lista több mint három évtizedet fog át, ezt egy bizonyos 1977-es film kettős sikere is indokolja: a tengerentúlon megszaporodtak nyomában a B-film keretéből kilépő sci-fik, amikből aztán előszeretettel vásároltak idehaza az 1980-as évtizedben. A kezdő év tehát 1979: ekkor érte el a magyar mozikat a Csillagok háborúja.

Íme a legnézettebb sci-fik Magyarországon, a negyvenediktől a harmincegyedik helyezettig.

(a legnézettebb sci-fik Magyarországon #50-41)

top_sf_title_40.jpg

40. Armageddon (1998)
nézőszám: 495.375
mozistart: 1998. szeptember 10.
forgalmazó: InterCom

A híradók három-négy évente menetrendszerűen riogatják a lakosságot a világvégével. A felelősség leggyakrabban egy-egy eltévelyedett égitestet terhel, Hollywood pedig szívesen eljátszadozott ezzel a gondolattal az Amikor világok ütköznektől kezdve a Meteoron át a Deep Impactig. A játszadozásnak azonban bármikor vége szakadhat, mert ahogy arra az Armageddon nyitó narrációjában Charlton Heston ill. Kristóf Tibor emlékeztet, a kozmikus karambol 65 millió éve egyszer már megtörtént – végtére is, megtörténhet újra. Egy ilyen nyílt filmkeringőre hívásnak még ma sem lehet igazán ellenállni, tizenöt évvel ezelőtt meg aztán pláne, és hát Bruce Willisre a '90-es években a magyar nézők amúgy sem tudtak nemet mondani; 1998 nyarán még csak egy autista kisfiút mentett meg, szeptemberben meg már a világot, szóval érthető is, hogy miért.

érdekesség | A Hollywood Multiplex Duna Plaza pontosan öt hónapig tartotta műsoron a filmet (1998. szeptember 10-től 1999. február 10-ig).

top_sf_40.jpg
39. Szárnyas fejvadász [Blade Runner] (1982)
nézőszám: 498.079 (459.170 + 38.909)
mozistart: 1988. június 23. / 1993. július 9.
forgalmazó: Mokép / InterCom

Egyfelől van valami biztató egy olyan jövőképben, ahol a magyar egy közös/kevert nyelv részeként túlél az utóbbi évtizedben lejtmenetbe kapcsolt köznapi használata ellenére, még ha nem is a legékesebb szavainkkal. Másfelől viszont nyugtalanító, amint minden idők harmadik legjobb sci-fije, ahogy arról már megemlékeztünk a közelmúltban, a tapintható elidegenedéssel és a szüntelenül vibráló neonfények ellenére ránk telepedő, átható szürkeséggel egyre olyan formát ölt, ami szép lassan inkább (társadalom)tudományosnak hat, semmint fantasztikusnak. Bemutatója idején a Szárnyas fejvadász nem tett különösebben mély benyomást sem a kritikusokra, sem a közönségre (na persze nem nálunk, ámbár az 1988-as évben számtalan műfajtárs bizonyult módfelett érdekfeszítőbbnek). Percei végül azonban nem vesztek úgy el az időben, mint könnyek az esőben, mi több, mozgalmas utóéletet élt Ridley Scott munkája, s nem csak hazájában: a kilencvenes évek elején a magyar nézők is a vásznon láthatták a rendezői változatot ("az eredeti változat" keresztség alatt).

érdekesség | A hazai kritika a bemutató idején így vélekedett: "Nehéz a feladat, amelynek a rendező nem mindig tud eleget tenni, a szokatlan ötvözet néha elemeire hullik szét." (Nagy Zsolt, Filmvilág) Évtizedekkel később már ezt olvashattuk: "A rendezőnek a tartalom és a stílus olyan magas szintű szintézisét sikerült létrehoznia, amellyel csupán nagyon kevés sci-fi büszkélkedhet, talán csak a Metropolis-t és a 2001-et lehet vele egy lapon említeni." (Böszörményi Gábor, Mozinet). Világos, hogy a kritikus nem mindig ismeri fel a kultuszra született filmet, ha újonnan lát egyet. But then again, who does?

top_sf_39.jpg
38. Szupermodell [Looker] (1981)
nézőszám: 525.351*
mozistart: 1984. február 16.
forgalmazó: Mokép

A reklámfilmben való szereplés ugyanúgy járhat kiugrással, mint arcunk és a termék visszafordíthatatlan összefonódásával. Egészségre káros, azon belül is elhalálozással fenyegető következménnyel azonban csak Michael Crichton elméjében kell számolni. A modellek elhullása jelentette krimiszál ugyanakkor csak alibi egy már harminc évvel ezelőtt is aggasztónak érzett jelenség ma már fantazmagórikusnak kevésbé ható vázolásához. A televízióból áradó hipnotikus meggyőzés azért még most is csak a jövő zenéje, ámbár a magyar közönséget már a '80-as években is játszi könnyedséggel csatasorba lehetett állítani pusztán néhány igen szemrevaló női szereplővel. Persze Crichton is megéri a pénzét, mert mit mond el az filmjéről a fentiek függvényében vagy akár anélkül, hogy (akció)hőse egy 45 éves plasztikai sebész?

érdekesség | A magyar címnek hellyel-közzel sikerült megőriznie az eredeti duplafenekűségét: a Looker és a Szupermodell is ugyanúgy vonatkozik a dekoratív hölgyekre, mint a kulcsszerephez jutó, futurisztikus prototípus fegyverre.

*csak a bemutató napjától az év végéig mért adat

top_sf_38.jpg
37. Üzenet az űrből [Ucsu kara no messzedzsi] (1978)
nézőszám: 526.649*
mozistart: 1981. június 4.
forgalmazó: Mokép

Japánnak csupán egy esztendőbe tellett, hogy előálljon válaszával a Csillagok háborújára, ráadásul az egészet összeturmixolták A hét szamuráj történeti szálaival is. A fenyegetett és a hódító nép mellett konkrétan a Föld lakói is főszerepet játszanak, úgyhogy ez a csillagháború nem egy messzi galaxisban történik; hogy ez visszafogja-e a filmet? Nos fantázia terén aligha, csak éppen az irány helyessége a kérdéses. Mert ha hozzáadunk még egy csipetnyi mágikus űrdiót és egy ruhát jól turizó, de nem politizáló robotot, akkor nagyjából szilárd elképzelésünk lehet róla, milyen is a galaktikus bolygómentés ázsiai módra – az a fajta, amit a bemutatókor kell látni ahhoz, hogy nyilvánosan vállalni merjük pozitív véleményünket, amit 99%-ban eleve a nosztalgikus érzések formálnak. De ez már csak így szokott lenni; ahogy a számok mutatják, akár több mint félmillió ilyen magyar élhet most köztünk.

érdekesség | A filmhez teljesen méltatlanul színvonalas szinkronban –mások mellett– közreműködik Bitskey Tibor, Jani Ildikó, Hűvösvölgyi Ildikó, Kránitz Lajos, Szakácsi Sándor, Maros Gábor, Felföldi László, Végvári Tamás és Szersén Gyula is.

*csak a bemutató napjától az év végéig mért adat

top_sf_37.jpg
36. Marslakó a mostohám [My Stepmother Is an Alien] (1988)
nézőszám: 542.110
mozistart: 1990. július 5.
forgalmazó: InterCom

Mostohának lenni ritkán hálás a filmekben, mert ugyan mennyire lehet érdekes egy olyan történet, ahol teljes harmóniában hangolódik egymásra a gyermek és újdonsült szülője? Hát semennyire. Éppen ezért, a négy jegyzett (és további hat fel nem tüntetett) forgatókönyvíró által papírra vetett Marslakó a mostohám nyomban a végletet prezentálja, igazolva sok gyerek vádját vagy éppen félelmét. Az űrből érkezett pótanyát az ember (konkrétan Dan Aykroyd) által végzett tudományos kísérlet vonzza a Földre, vagyis egyfajta véletlen hívószóval következik be a kapcsolatteremtés. A magyar nézők ugyanakkor a legkevésbé sem véletlenszerűségből tornyosultak fel a pénztáraknál: már Kim Basinger jelenléte is ellenállhatatlan hívószót jelentett, hiszen addigra alaposan megismerhettük olyan filmekből, mint a Nincs kegyelem, a Nem látni és megszeretni vagy a 9 és 1/2 hét. Az se számított, hogy ezúttal túl sok erotikára nem kerül sor – pedig az eredeti, még a nyolcvanas évek elején elővezetett verzió sokkal komolyabb, mi több, sötétebb hangot ütött meg.

érdekesség | Amerikában a karácsonyi bemutató ellenére megbukott a film, nálunk viszont Basingert csak Batman oldalán látták többen eddig bemutatott 17 filmje során.

top_sf_36.jpg
35. Mad Max (1979)
nézőszám: 544.222*
mozistart: 1986. szeptember 11.
forgalmazó: Mokép

Nem kellett nagy látnoki képesség már 1979-ben sem ahhoz, hogy a fejlett civilizáció végzetét az olajkészletek vészes megfogyatkozásában lássák – erről egy olajválság is gondoskodott néhány évvel George Miller nagy hatású disztopikus akciófilmjének elkészülte előtt. Az energiahiány szülte, korlátokat nem ismerő fosztogatóbandák, a törvényi rendszer megbomlása által életre hívott szélsőséges rendfenntartói szervezet – semmi sem tűnik túl távolinak vagy elképzelhetetlennek abból, amit a Mad Max vizionál. Azzal, hogy Ausztráliában teszi mindezt, tulajdonképpen a végső fázist ábrázolja, hiszen ez a földrész-ország valahogy a béke szigeteként merül fel a világ többi része számára; így van ez a gazdasági válság sokadik utózöngéjét szenvedő Európával vagy Amerikával, de így volt ez már évtizedekkel ezelőtt is (elég csak Az utolsó part című '50-es évekbeli sci-fire gondolni, ahol az emberiség utolsó mentsvára válik a lenti kontinensből). Az ausztrál filmes új hullám elindítója, a jövedelmezőség Guiness rekordjának egykori birtokosa ugyan nem bemutatta a hazai közönségnek Mel Gibsont (hiszen a Gallipolit előbb játszották), de az egyik legnagyobb sztárrá mindenképpen a Mad Max tette őt hazánkban.

érdekesség | A filmet egy ideig az országos mozihálózaton belül nem játszották, pusztán autósmozikban volt látható; Budapest környékén először Dabason és Szentendrén.

* Az érdekességnél írtakból adódó körülményesség miatt ez nem végleges adat.

top_sf_35.jpg
34. Földi űrutazás [Capricorn One] (1978)
nézőszám: 544.921
mozistart: 1980. május 8.
forgalmazó: Mokép

1969-ben az emberiség túllépte addigi határait és új égitestet hódított meg. A Holdra szállás azonban a hidegháborús keretekből kilépve, a rohamos technológiai fejlődés mellett valahogy mégis megismételhetetlennek bizonyult. De nem kellett a Szovjetunió összeomlásáig várni a kételyek felmerülésével, hiszen már a '70-es évek közepén formálódni kezdtek az összeesküvés-elméletek. Kilenc évvel a történelmi eseményt követően Peter Hyams író-rendező provokatív módon nyilvánította ki véleményét: filmje asztronautái a Marsra készülnek, ám lábuk sosem éri a vörös bolygó felszínét, mi több, sosem hagyják el a Föld légkörét sem – de nem a világ számára. Mai szemmel valójában nehéz science fictionként tekinteni a Földi űrutazásra, ismerve a gátat nem ismerő, nagyüzemi manipulációkat, amikre példát újabban a bostoni terrortámadás szolgáltat a lelkes teóriagyártók nagy örömére. Sokkal inkább thrillerről van szó, és ebben is csak a merész, de lehetséges valóságot másolja a film azzal, hogy egy átverésben részt vett űrhajósok későbbi sorsát találgatja (ott van például a meglehetősen fiatalon, állítólagos balesetben elhunyt Jurij Gagarin esete). Hogy 1980-ban a magyar mozikba kerülhetett a Földi űrutazás, talán csak annak köszönhető, hogy amerikai konspirációról szól, ami persze ugyanannyi erővel lehetett volna szovjet is – vajon ezen a több mint félmillió nézőből hányan gondolkodtak el?

érdekesség | A film bevétele 6 millió forint volt, azaz átlagosan 11 forintért váltottak rá jegyet.

top_sf_34.jpg
33. Drágám, a kölykök összementek! [Honey, I Shrunk the Kids] (1989)
nézőszám: 557.897
mozistart: 1990. május 31.
forgalmazó: InterCom

Az ember fizikai megjelenésének fantasztikus módon történő megváltozása sok lehetőséget rejt magában. A láthatatlanná válás mellett a méretváltozás mozgatta meg leggyakrabban Hollywood fantáziáját; az így született filmekből azt tanulhattuk meg, hogy a wellsi állapottal ellentétben (ahol az elme megbomlása elengedhetetlen velejárója a történetnek), egy zsugorított egyénből az ismerős, mégis teljesen új közegbe kerülés a legtöbbet hozza ki. Így volt ez az ötvenes évekbeli klasszikus, A hihetetlenül zsugorodó ember főhősével, és így van ez egy Disney-film szereplővel is: hirtelen óriássá lett, egyszerű háztáji állatokkal, víztömeggel és egyéb elemekkel birkóznak meg a túlélésért. A hangvétel persze egy családi mozi esetében mindig közelebb áll a fantasztikus kalandhoz, mint a sorsdrámához, de azért tudományos fronton is igyekezett valamennyire összeszedni magát a Drágám, a kölykök összementek!, ami nem csoda, ha a forgatókönyvet egy sci-fiíró, név szerint Ed Naha jegyzi. Wayne Szalinski (Rick Moranis) tipikus őrült tudós – az őrület nélkül, helyette szórakozottsággal, s ha már szórakozottság, Joe Johnston filmje ideális szórakozást biztosított világszerte: Amerikában és egyéb évvel később nálunk is az adott esztendő legnagyobb sikerei közé került.

érdekesség | Bár a Drágám, a kölyök (marha) nagy lett! címet viselő folytatásra már csak fele ennyien voltak kíváncsiak, mindkét rész a maga évének 10. legnézettebb bemutatója lett.

top_sf_33.jpg
32. Total Recall - Az emlékmás [Total Recall] (1990)
nézőszám: 560.003
mozistart: 1990. augusztus 23.
forgalmazó: InterCom

Függetlenül attól, hol tart akkor az űrtechnológia, hetven év múlva akár gyakori vágy is lehet majd a Marson töltött vakáció, kiváltképp, ha a ma félt természeti-társadalmi folyamatok felgyorsulnak és beszűkítik a mozgásterünket. Paul Verhoeven filmjének fantasztikumaiból egy 2013-ban éldegélő ember számára az emlékimplantáció azonban mégiscsak vonzóbb, mint egy köztudottan élhetetlen bolygóra kirándulni, s hacsak nem szembesülünk vele, hogy nagy tettekre hivatott szuperkémek vagyunk, akkor még veszélytelenebb is. Arnold Schwarzeneggerről viszont jó eséllyel derülnek ki ilyen dolgok, na nem mintha a magyar közönség ne szerette volna hétköznapi kihívások elé állítva látni, legyen szó akár egy csapat óvodásról, akár a terhességről. A Total Recall - Az emlékmás a színész egyik legnagyobb sikere volt Amerikában, s nálunk is sokat lendített nézettségén a trükkparádét biztosító sci-fi-vonal.

érdekesség | 1990-es viszonyokhoz mérten a film meglepően gyorsan érkezett meg a honi mozikba: kevesebb mint három hónap telt el a június elsejei amerikai premier és az augusztus huszonharmadikai magyar között.

top_sf_32.jpg
31. Mátrix [The Matrix] (1999)
nézőszám: 597.730
mozistart: 1999. augusztus 5.
forgalmazó: InterCom

Mi az a mátrix? Ez foglalkoztatta a fél világot 1999 tavaszán és nyarán, s mire a magyar mozikba is eljutott a 20. század egyik utolsó kultuszfilmje (mert röpke három hónap elég volt neki e titulus elnyerésére), addigra már itthon is mindenki égett a vágytól, hogy megtudja a választ. Az, hogy az általunk ismert világ csupán gondosan megtervezett illúzió, melyet intelligens gépek alkottak az ember energiaforrásként való hasznosítása végett, az egyik legsötétebb disztópia, amivel blockbuster valaha előállt. A Wachowski-testvérek forradalmi látomása mégsem elképzelt negatív jövőképével nyerte meg magának oly mértékben a magyarokat, hogy 1999 harmadik legsikeresebb filmjévé tegyék, hanem azzal, hogy remekül váltotta hasznára az ezredforduló jövőfürkésző szellemiségét és a megannyi filmes/vallási/harcművészeti irányzatot, amit megidézett, s legfőképpen azzal, hogy mindezt lefegyverző módon állította technológiai bravúrja szolgálatába. Nem csoda hát, hogy minden idők 11. legjobb sci-fije vált belőle.

érdekesség | A film forgalmazásának tizennyolcadik hetében, azaz négy hónappal bemutatója után is szerepelt még a fővárosi top 10-ben, heti szinten több mint háromezer nézővel.

top_sf_31.jpg
folytatása következik

Címkék

toplista disney matrix mel gibson box office comedy sci fi bruce willis mad max wachowski ridley scott arnold schwarzenegger paul verhoeven intercom kim basinger michael crichton peter hyams disaster movie total recall blade runner mokep asian cinema aussie movies box office hazai

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr55279855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drazsika 2013.05.03. 19:30:02

Bele sem merek gondolni hogy a Duna Pláza kópiái hogyan nézhettek ki 5 hónap után... Arra is emlékszem hogy 13 évesen az Armageddon döbbentett rá, hogy engem mennyire érdekelnek a filmek, mert mindenkivel arról beszélgettem akkor hogy mennyire nem tetszettek bizonyos dolgok amin mások átsiklottak:D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.03. 19:52:10

féltem, hogy elmarad ma ez a frissítés. :D

SoZi · https://www.facebook.com/SosGraphicDepartment 2013.05.04. 14:46:13

Van itt minden. Mikor elkezdtétek ezt a sorozatot, azt gondoltam ez meg minek az előző lista után, de vannak itt nagyon érdekes dolgok!

A Mad Max-et egy-két éve először láttam, méghozzá az Örökmozgó moziban! Igazi régi karcos feliratos kópia volt.

Rüheskutya 2013.05.04. 14:49:04

Egy apró kiigazítás: A Mad Max min.egy alkalommmal látható volt a már megszűnt Alfa moziban, késő esti (asszem éjféli) vetítésen, emlékeim szerint majdnem teltházzal.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.05.04. 15:53:25

@Rüheskutya: Erről a filmről elég nehezen szedtem össze az infókat; mondjuk nem lep meg, hogy aztán a későbbiekben, akár videomozikban, akár a mozihálózaton belül már előfordult... a bemutatótól kezdve egy ideig azonban biztos, hogy csak autósmozikban futott. Feliratosan, szigorúan 18 éven felülieknek. :)

Rüheskutya 2013.05.04. 18:03:42

@Takács Máté: Véletlenül sem kekeckedésből írtam, végre egy izgi lista.Kösz!

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.05.06. 15:14:11

mióta "köztudott" hogy a Mars élhetetlen????

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók