aeon flux

ready for the action now, danger boy?

cannes 2013 - a versenyprogram Németh Barna
2013. április 19. 08:15:00

Kategória: film 15 komment

Matt Damon meleg lesz, Marion Cotillard-t elnyeli az éjszakai élet, Mads Mikkelsen kiskirályt játszik, és ez még csak a jéghegy csúcsa. A tegnap nyilvánosságra hozott Cannes-i versenyprogram rengeteg érdekességet tartogat, lesz miből csemegéznie a Spielberg vezette zsűrinek. A kattintás után tartalomismertetők és trailerek várnak rátok, lajstromba lehet venni a várólistára kerülő filmeket és meg lehet tippelni, merre húz majd E.T. atyjának szíve. Talán a Nader és Simin rendezőjének új filmje nyer, vagy Soderbergh hattyúdalát díjazzák, esetleg a Coen testvérek nosztalgiatúrája diadalmaskodik vagy a Refn-Gosling páros második stílusgyakorlata? Ismerkedjetek a felhozatallal...

A fesztivál május 15-én kezdődik, a versenyfilmes zsűri tagjai pedig a következők lesznek: Steven Spielberg (elnök), Vidya Balan (indiai színésznő), Naomi Kawase (japán rendezőnő), Nicole Kidman (ausztrál színésznő), Lynne Ramsay (angol író/rendező), Daniel Auteuil (francia színész/rendező), Ang Lee (tajvani rendező), Cristian Mungiu (román rendező/író), Christoph Waltz (osztrák színész).

Cannes-2013.jpg

Steven Soderberg: Behind the Candelabra
szereplők: Michael Douglas, Matt Damon
Premier: május 21.

Egy több szempontból is érdekes alkotással kezdődik a versenyfilmek sora. Először is ez lesz Soderbergh utolsó filmje a bejelentett visszavonulása előtt. Egy kirobbanóan kezdődő, majd hullámvölgyektől sem mentes, de mindig markáns pálya záródarabja tehát a Behind the Candelabra, aminek a másik érdekessége, hogy tévéfilmnek készült, az Egyesült Államokban május végén tűzi műsorára az HBO. De ezzel még mindig nincs vége, mert ahogyan azt a csatornától megszokhattuk, nem biztonsági játékot játszanak. Ez elsősorban a színészekre igaz, akik a tőlük megszokott karakterektől teljesen más szerepkörben mutatkoznak majd be: Michael Douglas egy glamúros előadóművészt alakít, Matt Damon pedig a fiatal szeretőjét kelti majd életre.

Alex van Warmerdam: Borgman
szereplők: Jan Bijvoet, Hadewych Minis, Jeroen Perceval
Premier: május 19.

A mindig új utakat kereső Alex van Warmerdam (A ruha, Pincér) valószínűleg most sem hazudtolja meg magát, és leszállítja majd a fesztivál egyik legsajátosabb filmjét. Egy erdei, földbe vájt kunyhóban élő férfit majdnem levadász egy társaság, de ő bemenekül a városba, ahol becsenget egy családhoz. Azok beengedik és a férfi nem csak hogy ott marad, de már szürreálisnak is nevezhető játékaival átveszi a család feletti uralmat.

Paolo Sorrentino: La grande bellezza (The Great Beauty)
szereplők: Toni Servillo, Carlo Verdone, Sabrina Ferilli
Premier: május 21.

A rendező 2008-as filmje (Il divo - A megfoghatatlan) nagyot szólt tengeren innen és túl, úgyhogy Sorrentino egy kicsit belekóstolhatott az angol nyelvű filmkészítésbe egy világsztárral az oldalán (ez volt a Helyben vagyunk Sean Penn főszereplésével). Ez azonban már nem durrant akkorát, mint azt sokan elvárták volna, úgyhogy a direktor úr most újra odahaza próbálkozik, ezúttal egy idős író visszaemlékezésein keresztül mutatja meg napjaink Rómáját.

Mahamet Saleh-Haroun: Grigris
szereplők: Cyril Guei
Premier: május 22.

Bár a fogadóirodák valamiért figyelmen kívül hagyták ezt a filmet, én semmiképpen nem írnám le. A rendező előző filmje (Egy néma kiáltás) ugyanitt pár éve elnyerte a zsűri különdíját, ráadásul a története még akár közel is állhat Spielberg érzelmes énjéhez: az afrikai fiatalok kilátástalan tűnő, mégis tettre kész sorsát mutatja be egy gyermekbénulásban rokkanttá vált fiú történetén keresztül, aki táncos akar lenni.

grigris.jpg
Amat Escalante: Heli
Premier: május 16.

A 2010-ben támogatást nyert Sundance projectek közül immár a harmadik is testet öltött (a másik kettő A messzi dél vadjai és Andrej Zvjagincev Elenája volt) és akár még ez előtt is szép jövő állhat. Az idehaza ismeretlen, de a világ filmfesztivál-közönsége előtt már jó párszor sikerrel fellépő rendező új filmje egy Dél-amerikai kisvárosba kalauzol, ahol kétféle munkalehetőség van: a helyi autógyár műhelye vagy a drogbárók uralta alvilág. Itt él a 12 éves Estela, aki beleszeret egy rendőrkadétba és minden vágya, hogy vele együtt szökjön el ebből a pokoli környezetből...

James Gray: Immigrants
szereplők: Jeremy Renner, Joaquin Phoenix, Marion Cotillard
Premier: május 24.

A korábban Lowlife címen emlegetett film már Grey sokadik Cannes-i randevúját jelenti, ám ezúttal a Weinstein testvérek is odaálltak mögé. A szereposztás kiváló, a történet érdekes: Egy szegény bevándorló lány az éjszakai életben köt ki, amíg meg nem érkezik egy bűvész, aki a segítségére siet. Lehet, hogy Amerikában jobban lehet érvényesülni egy ilyen sztorival, de egy fesztiválsiker sincs kizárva.

immigrants.jpg
Joel és Ethan Coen: Inside Llewyn Davis
szereplők: Oscar Isaac, John Goodman, F. Murray Abraham, Justin Timberlake, Carey Mulligan
Premier: május 19.

Ha valakiknek, akkor a Coen testvéreknek aztán tényleg tele a polcuk Cannes-i trófeákkal. Arany Pálma, három rendezői díj, és most újra itt vannak hogy egy hányattatott sorsú zenész történetén keresztül megelevenítsék a '60-as évek New York-jának zenei életét. A film történetét Bob Dylan szerzőtársának élete ihlette.

Francois Ozon: Jeune et jolie (Young and Beautiful)
szereplők: Marine Vacth
Premier: május 16.

Nagy a titkolózás a film története körül, de annyi biztos, hogy egy 17 éves lányról fog szólni, az ő történetét követjük majd négy évszakon és négy dalon át. A rövidke ízelítőből az is kiderül, hogy szex is lesz dögivel, úgyhogy Ozon szállíthatja a fesztivál botrányfilmjét. Mondjuk tőle nem áll távol az ilyesmi, és még jól is szokott neki állni. Hm, 9 dal után 4 dal?

Arnaud Desplechin: Jimmy P. (Psychotherapy of a Plains Indian)
szereplők: Benicio del Toro, Matthieu Amalric
Premier: május 18.

A Férfitársaságban és a Karácsonyi történet rendezőjének új filmje igaz történetet mesél el: A második világháborúból hazatérő Jimmy Picard egy veteránok számára fenntartott kórházba kerül, ahol skizofréniát diagnosztizálnak nála. Egy francia szaktekintély segítségét kérik, aki különös kapcsolatot alakít ki betegével. Az emberi psziché bugyrai mellett betekintést nyerünk majd az amerikai őslakosok világába is.

Abdellatif Kechiche: La Vie d’Adele (Blue is the Warmest Color)
szereplők: Léa Seydoux, Adèle Exarchopoulos
Premier: május 23.

Sajnos e film kapcsán sem áll rendelkezésre túl sok információ, de annyi biztos, hogy a Black Venus után Kechiche újból egy nő sorsát mutatja be, méghozzá annak szenvedélyes szerelmei és erkölcsi dilemmái alapján.

vie-adéle.jpg
Hirokazu Koreeda: Soshite chichini naru (Like Father, Like Son)
szereplők: Fukuyama Masaharu, Ono Machiko
Premier: május 18.

Nálunk elsősorban az Anyátlanok című dráma kapcsán ismert rendező ismét egy családi drámával jelentkezik, aminek egy kőkemény dilemma áll a középpontjában: egy házaspár már hat éve neveli gyermekét, amikor a kórházból hívás érkezik - a gyerekük nem a gyerekük, hat évvel ezelőtt véletlenül rossz babát adtak nekik. Belegondolni is szörnyű egy ilyen helyzetbe, de ha szépen lesz tálalva, erről még sokáig beszélni fogunk.

Arnaud des Pallieres: Michael Kohlhaas
szereplők: Mads Mikkelsen, Bruno Ganz, Denis Lavant
Premier: május 24.

Heinrich von Kleist azonos című regénye nyomán készült film egy egyszerű lócsiszárról szól, aki az őt ért törvénytelenséget és igazságtalanságot erővel, sőt, kiskirályi ámokfutással torolja meg. Bár a történet több száz évvel ezelőtt játszódik, témája ma is aktuális - gondoljunk csak bele az olyan esetekbe, amikor egy kiadott ember miatt egy egész ország ellen indítottak háborút. Persze majd kiderül, hogy kosztümösnek álcázott beszólófilm vagy ártatlan kalandozás lesz belőle.

michael-kohlhaas.jpg
Alexander Payne: Nebraska
szereplők: Bruce Dern, Will Forte, Stacy Keach, Bob Odenkirk
Premier: május 23.

Nyilvánvaló, hogy semmi nem biztos, de ha Payne, road movie és dramedy, akkor jó eséllyel fogadhatunk a minőségre. Ezúttal egy iszákos apa kel útra, hogy átvegyen egy díjat - és vele tart tőle rég elhidegült fia is.

Nicolas Winding Refn: Only God Forgives
szereplők: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas
Premier: május 22.

Első blikkre egy szimpla bosszúsztori, de azt már tudjuk mit hoz ki a Refn-Gosling páros egy egyszerű történetből. Nem is csoda, ha már most az egyik nagy esélyesként tartják számon a főbb díjak egyikére, mi is bízunk benne, hogy az év egyik legstílusosabb filmje kerekedik belőle. (trailer)

Jim Jarmusch: Only Lovers Left Alive
szereplők: Tilda Swinton, John Hurt, Mia Wasikowska, Tom Hiddleston, Anton Yelchin
Premier: május 25.

Akár az akcióvámpírokat, akár a csillogó tinivérszívókat nézzük, az örök életre kárhoztatott lények alakja és a köréjük szőtt történetek élesen elkanyarodtak a klasszikusnak nevezhető vámpírábrázolástól. Botorság lenne Jarmusch-tól várni a mitológia helyreállítását, de azt talán nem, hogy újra súlyt adjon a műfajnak, némiképp helyreállítva a vámpírlét drámai nimbuszát.

Only-Lovers-Left-Alive.jpg

Asghar Farhadi: Le passé (The Past)
szereplők: Berenice Bejó, Tahar Rahim
Premier: május 17.

Farhadin a világ szeme. Vajon képes megismételni azt a csodát, amit a Nader és Siminnel művelt? Korai még bármit is mondani, de mivel újra egy többrétegű családi drámáról van szó (és ismét egy válásról), talán reménykedhetünk. A trailer mindenesetre biztató:

Jia Zhangke: Tian zhu ding (A Touch of Sin)
Premier: május 17.

Hivatalos szinopszis nem nagyon található, de az biztos, hogy Zhangke filmje hétköznapi kínai emberekről szól majd, akik más-más módon élik meg az ország gazdasági fejlődését és az urbanizáció hatásait. Talán nem a legérdekesebb, de manapság tényleg sokat feldolgozott téma, amibe új színt vihet a kínai látásmód.

Valeria Bruni Tedeschi: Un chateau en Italie (A Castle in Italy)
szereplők: Louis Garrel, Valeria Bruni Tedeschi, Xavier Beauvois, Filippo Timi
Premier: május 20.

A színésznőből rendezővé avanzsált Valeria Bruni Tedeschi egy vagyonos olasz család széthullásának krónikáját mutatja be, akiknek meg kell válniuk otthonuktól. Az effajta "lépést kell tartani a változó időkkel" típusú történetek általában a karaktereken állnak vagy buknak. Ez most itt egy izgalmas színészgárdának tűnik, lássuk hogy a rendezőnő mihez kezdett velük.

Roman Polanski: La Vénus á la fourrure (Venus in Fur)
szereplők: Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric
Premier: május 25.

Sokan a versenyprogram meglepetésfilmjeként emlegetik, és egy kicsit az is. Akárcsak a rendező előző filmje (Az öldöklés istene), ez is egy kamaradráma, középpontjában egy rendezővel, aki adaptálni akar egy mazochizmusról szóló regényt. Sok színésznőt meghallgat a főszerepre, mikor az utolsó pillanatban beesik még egy jelölt, aki a következő másfél órában meg akarja győzni a rendezőt, ő a legalkalmasabb a szerepre.

Takashi Miike: Warano tate (Shield of Straw)
szereplők: Tatsuya Fujiwara
Premier: május 20.

Hiába no, aki kultstátuszba emelkedik, azt nehéz onnan kirobbantani. Miike például csinálhat akármit, mindenképpen egy nagy fesztiválon köt ki éppen aktuális alkotása. Most éppen ez a rendhagyó bosszútörténet egy befolyásos férfiról, akinek megölik a kis unokáját. Gyanúsított van, de a rendőrség nem tudja rábizonyítani a gyilkosságot, mint ahogyan nyolc éve sem tudta egy hasonló bűnügy kapcsán. De a nagypapa sem rest, felad egy hirdetést a legnagyobb japán lapokban, hogy aki megöli a férfit, azt dúsgazdaggá teszi. There will be blood.

Címkék

trailer cannes matt damon michael douglas filmfesztival benicio del toro roman polanski mads mikkelsen alexander payne ryan gosling mathieu amalric nicolas winding refn dijszezon coens asian cinema dijszezon 2013

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr475234162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clive. 2013.04.19. 10:52:44

Hu ezek közül, amik engem leginkább érdekelnek egyelőre:

Michael Kohlhaas - vágynék már egy kőkemény, harcos, lázadásos ámokfutásra ebből a korból

Only God Forgives - nem kell ecsetleni miért, tetszik nekem Refnek ez (idézet tőletek) B filmeket, európai és ázsiai mozikat egyesítőnek tűnő vállalkozása.

Straw Fields - Miikére ráférne már egy újabb nagyszerű film, a történetben van potenciál.

La Grande Bellezza - ez elsősorban azért, mert olasz

clive. 2013.04.19. 10:58:14

Gondolom nagyon korai a kérdés, de például mennyi esély van rá, hogy egy jónak ígérkező Michael Kohlhaas vagy egy Straw Fields eljusson hozzánk majdan DVD-n? Úgy kellenének már az itthoni piacra ilyen filmek, mint egy falat kenyér.
Feltételezem az Only God Forgives a Drive miatt jönni fog.

ungverjaland 2013.04.19. 11:45:13

Íme rengeteg jó film, aminek a nagy része valószínűleg soha nem jut el magyar mozikba.

Németh Barna 2013.04.19. 20:40:43

Annyira azért nem olyan rossz az arány. A tavalyi 22-ből 16 eljutott Magyarországra, ebből 14 moziban volt. Nem is olyan rossz arány, főleg hogy a 22-ből még nem is került mind kereskedelmi forgalomba sehol a világban (például: Jeff Nichols: Mud). Szerintem ez az arány idén is tartható lesz. Én konkrétan két címet látok, amire semmi esélyt nem látok jelen pillanatban* (Borgman, Touch of Sin).

*értsd: még nem nyertek semmit.

clive. 2013.04.20. 07:19:31

Engem elsősorban a DVD megjelenések szoktak érdekelni, mert a mozibemutatóval igazából nem megyek semmire. Ha szerencsém van, egyszer megnézem egyiket a moziban, ha olyan helyen járok, és aztán többet legálisan nem is érhető el (van jó pár film, ami eljutott a moziba, de nem lett sajnos kiadva). Ezért vagyok inkább DVD-s, mert ha a bekerül a forgalomba, akkor évekig hozzáférhető, ha megveszi az ember megmarad neki és annyiszor nézi ahányszor akarja.

Wintermoots (törölt) 2013.04.20. 11:26:35

@clive.:

hát igen, főleg ha valaki vidéki kisvárosban lakik, kb. erről van szó.
oda a nagy látványfilmek gyakran el sem jutnak, de a pár embert érdeklő "művészibb" filmek sem. úgyhogy sokra nem lehet menni a mozival, vagy letölteni próbál valaki, vagy ami tényleg érdekli, megveszi videón.

clive. 2013.04.20. 11:46:21

@Wintermoots: Pontosan. Az én vidéki városomban (és ahogy hallom egyre több más városhoz hasonlóan) már mozi sem működik.
Ezért mondom, hogy engem a mozibemutató nem vigasztal semennyire, ha nem társul hozzá később DVD megjelenés. Az, hogy Pesten szerveznek mondjuk egy limitált vetítést, meg talán a Cirko mozikban az nekem olyan mintha nem is történt volna meg.

Wintermoots (törölt) 2013.04.20. 12:18:24

@clive.:

de igazából a mozi a nagy látványfilmekre, meg a gyerekeknek/fiataloknak szóló filmekre való.
(a nem kifejezetten gyerekeknek szóló de "mozikba való" filmek többsége meg nem túl jó, de ez más kérdés)

Németh Barna 2013.04.20. 21:24:35

@Wintermoots: Hát ezzel muszáj vitába szállnom. A jó film jó, a rossz film meg rossz, akárhol nézed. De a mozi mégis más, a jó filmnek plusz hangulatot ad. Ráadásul azért a legtöbb rendező mozivászonra komponálja a filmjét, még ha az nem is látvány- vagy gyerekfilm.

Wintermoots (törölt) 2013.04.21. 11:53:58

@Németh Barna:

ez így van, én most csak a gyakorlatra gondoltam.
ha (majdnem) minden városban van mozi, ahol az adott hónapban vagy legkésőbb a következőben bemutatnak (majdnem) minden premierfilmet, úgy, hogy akár egyetlen főnek is megtartják a vetítést, akkor tényleg lenne értelme mindet moziban bemutatni.
ha nem így van, akkor lényegében csak az egyenlőtlenséget növeli, mert a kisvárosokban vagy éppen községekben lakókhoz eleve el sem jut, ha tervben van is valamilyen vetítés lehet hogy nem tartják meg, stb.
a művészmozikban úgy is le lehet vetíteni hogy közben kiadják videón (most tételezzük fel hogy kiadják)

clive. 2013.05.11. 15:13:02

Az lenne a kérdésem, hogy mikor derül ki, hogy e közül a rengeteg érdekes film közül mik jönnek ki nálunk?

McCl@ne 2013.05.15. 10:13:46

Nem nagyon ismerem a cannes-i rendszert, úgyhogy lehet, hogy buta kérdés, de van egy fix program, hogy melyik filmeket melyik nap játsszák? Jöhet ilyenkor a fesztivál ideje alatt is visszhang az adott filmekről?
Konkrétan azért kérdezem, hogy mikorra számítsak valami véleményre az Only God Forgives-ről?

Németh Barna 2013.05.15. 10:19:16

@McCl@ne: Természetesen, mindjárt kiegészítem a bejegyzést az időpontokkal.

Atkakukac1989 2013.05.15. 10:21:01

Érdekes, hogy sok helyen olvasom (nem itt), hogy James Gray filmjének nem sok keresnivalója van a többi között. Nem tudom mire ez a nagy ellenszenv vele szemben. Ötlet?

Németh Barna 2013.05.15. 10:40:08

@Atkakukac1989: A filmet még nem láthatták, így nem tudom, milyen alapon ítélkeznek felette. Az pedig, hogy bekerült, nem volt nagy meglepetés. Gray legelső filmje Velencében nyitott, az összes többi pedig Cannes-i versenyfilm volt. Nem volt nehéz kitalálni, hogy ez is az lesz.

Idén talán az nevezhető meglepetésnek, hogy bekerült Polanski, és hogy nem került be a Snowpiercer vagy a körülrajongott hölgyek (Sofia Coppola, Claire Denis) egyike sem.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása