aeon flux

ready for the action now, danger boy?

szókátrány: how to follow strangers / upstream color Németh Barna
2013. április 10. 18:53:00

Kategória: film 9 komment

A tegnapi Titanic-menü: Csacsogó New York-i fiatalok és néhány elveszett élet keresése, avagy az amerikai független film ellenpólusai.

upstream color.jpg

Hogyan kövessünk vadidegeneket? (How to Follow Strangers, 2012)

In medias res: érdekes volt, hogy a film rendezője az amerikai független film trendjeiről beszélt. Trend és függetlenség, csak én érzem az ellentmondást? Nem nekik kéne újat és mást mutatni, vagy legalább egyéni látásmódjukat érvényre juttatni? Nem nekik kéne folytatni azt az utat, amit Tarantino, Coenék, Linklater és a többiek kezdtek el kikövezni? Persze mostanában is felbukkan egy-egy eredeti hang, de tízből kilenc, magát függetlennek hazudó alkotó a saját kis komfortzónájából gyártja az értelmiséginek tűnő szösszeneteit.

A Hogyan kövessünk vadidegeneket? pontosan ilyen film. Rendezője az írókurzuson tanult fogásokból kreál megkapó párbeszédeket, amivel többnyire elszórakoztatja a közönséget, csak éppen nincs mögötte semmi. A lány tele van frusztrációkkal, de megismeri az érdekesnek tűnő fiút. A fiú tele van frusztrációkkal, de megismeri a lányt. Jön a konfliktus, amit meg kell oldani, miközben folyik a szócséplés életről, szerelemről, házasságról. Pár hónap múlva úgysem emlékszik rájuk senki, mert a tisztelt rendező úr önként zárta kalitkába az Independent Spirit szárnyaló madarát. Nézzétek inkább az HBO Csajok című sorozatát! Ott is hasonló a felállás, csak náluk száll a madár...

how to follow strangers3.JPG
Feltörő színek (Upstream Color, 2013)

A Sundance Filmfesztiválon feltűnt Upstream Color pillanatok alatt vált beszédtémává az amerikai kritikusok között, majd Berlinbe érkezve a nemzetközi sajtó is az év egyik legkülönlegesebb alkotásaként cikkezett róla. Igen, a különleges a legjobb szó erre a zavarba ejtően zavaros filmre. Egy férfi férgeket túr elő a föld alól, majd ezekből furcsa főzet készül. Ugyanez a férfi megtámad egy nőt, és megitatja vele a féregfőzetet. A "varázsitaltól" átszellemült lányt marionettbábuként irányítja, miközben egy disznótenyésztő öreg kísérletezget vele. Pár nap múlva a nő magához tér, de nem emlékszik semmire, egész élete ködbe vész - de találkozik egy férfival, aki hasonló cipőben jár. Viszony alakul ki közöttük és együtt próbálják összetákolni emlékfoszlányaikat.

Az egyik jelenetben a lány egy történetbe kezd, de a férfi leállítja, mondván az az ő története. Ez a rövidke szegmens tökéletesen leírja mindazt, ami a nézőre vár. Emlékképek és hangok kavarognak, az események helyszínei és a szereplői bizonytalanok, és bár a néző előtt felsejlik valami, a teljes kép mindvégig lazúros marad. Az előző film rendezőjének felróttam, hogy nem akar eredeti lenni; itt most egy szavam sem lehet. Shane Carruth nem enged a negyvennyolcból, saját belátása szerint építgeti szimbólumhegyeit, de fogódzót még ennyit sem ad, mint David Lynch szokott. A legszebb az egészben, hogy a film mégsem unalmas, sőt, megvannak a maga nagy pillanatai. A túl nagy káoszért megrovás illeti, de a nézőre tett hatásáért dicséret jár. Mert a film megdolgoztat és a stáblista után sem enged; akár pozitív, akár negatív előjellel, de beszélni fogsz róla, értelmezni akarod. Ettől (is) különleges film az Upstream Color, és ezért beszédtéma.

A pontozástól most eltekintenék, mert egy megtekintés után, a fejemben kavargó gondolatokkal ez képtelenség lenne.

upstream-color1.jpg

Címkék

kritika independent comedy sci fi 5csillagos drama mindfuck titanic filmfesztival kritika szokatrany

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr445214914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SoulMiner 2013.04.10. 19:11:55

Én is tegnap láttam az Upstream Colort, és azt kell mondanom, hogy ha ezt zavarosnak találtad, akkor a rendező első filmjébe bele se kezdj, a Primer sokkal kuszább és követhetetlenebb...

Számomra meglepően nézőbarát volt és végig érdekes tudott lenni a film. Persze hozzá kell tenni, hogy az eleje erősebb és izgalmasabb.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.10. 19:48:22

Épp azt akartam kérdezni, h az Upstream Colort is meg kell nézni 14-szer, hogy értsd? :D
De akkor eszerint ez sem sokkal egyértelműbb, mint a Primer (na majd szombaton megyek én is megnézni)

Németh Barna 2013.04.10. 21:27:50

@SoulMiner: Attól hogy valami zavarosabb, más valami lehet még zavaros. És mit értesz nézőbarát alatt? Velem elég barátságos volt, de a film végére vagy egy tucat ember távozott a környező sorokból. Velük nyilván nem annyira :)

SoulMiner 2013.04.10. 22:00:32

@Németh Barna: A trailerek és a Primer miatt ennél sokkal követhetetlenebb story-t vártam. De ez első nézésre is kerek egész volt szerintem. :)

Wintermoots (törölt) 2013.04.10. 22:01:36

szerintem az erősen atmoszférára építő filmeket nehéz pontozni, valakit vagy magávalragad vagy nem, úgyhogy én egyetértek a pontozás elmaradásával:)

Németh Barna 2013.04.10. 22:06:08

@SoulMiner: Hát ha minden szálat elvarrtál, akkor gratulálok:) Ma feltúrtam a netet és sehol nem találtam olyat, aki mindent megfejtett volna.

Németh Barna 2013.04.11. 08:13:45

@nEjmEd: Köszi, ebben voltak jó dolgok :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.14. 12:43:20

Megnéztem én is, és azt kell, hogy mondjam, történeti szempontból gyakorlatilag teljesen érthető (a Primer-hez képest mindenképpen). Azon persze már lehet jó sokat gondolkodni és vitatkozni, h az egyes események/szimbólumok mit jelentettek, de sztem egy kiváló film.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása