Életjelet adott magáról az amerikai közönség: a Croodék című animációs film szokványos, de jó alapot jelentő összeggel foglalta el a dobogó vezető helyét. A szalagcímet viszont a Támadás a Fehér Ház ellen érdemli, aminek sikerült nagyobb erőbedobással indítania a vártnál: több mint 30 millió dollárt gyűjtött. Ezalatt a Spring Breakers tűrhetően váltott országos szintre, az Admission című vígjáték viszont nem sokakat érdekelt.
> új filmek
Idén ősszel lesz a tizenötödik évfordulója, hogy bemutatták a DreamWorks Animation első filmjét, a Z, a hangyát. Ezen másfél évtized alatt olyan sikerekkel szilárdította második helyét a cég a Disney mögött az animációs piacon, mint a Shrek, a Madagaszkár, a Kung Fu Panda és az Így neveld sárkányodat. E címek sorozattá fejlődtek vagy azzá fognak, és mindegyik a magáénak tudhat legalább egy 200 millió dollár felett termelő epizódot. A legfrissebb munka eredeti ötletből született, és lassan már ez is tekinthető legjelentősebb vonzatnak (akárcsak a Pixarnál...), de mégis csak az most a leginkább szembeötlő, hogy a forgalmazó immáron más: a Paramounttól a Fox vette át a stafétát, s tett szert ezzel egy igen jó üzletre, hiszen a tavaly novemberi Az öt legenda fiaskójától eltekintve kereskedelmileg mindig megbízható termékeket szállítanak. A Croodék (The Croods; hazai bemutató: már a mozikban) 44 milliós rajtjához azért a szokás hatalma is hozzájárult, hiszen mostanra már rendszerint számít a közönség ilyentájt egy nagyobb szabású animációs mozira, s ebben még egy olyan, ugyancsak családokat célzó blockbuster sem térítheti el őket, mint az Óz, a hatalmas. A több mint 4000 moziban futó kalandfilm jól járt prehisztorikus, gazdag látványvilágot igénylő történetével, és jól jár a kedvező nézői visszajelzésekkel is, amik könnyűszerrel repíthetik a konkurenciával nem szolgáló április folyamán akár 150 millió dollár fölé is, de a költségvetést jelentő 135 millió biztosan megvalósul.
Mikor az idei első negyedévet táblázták be, ritkán éreztek rá a forgalmazók, mire is vágyik majd a közönség éppen, ám a sok kétes darab közepette azért néha akadt egy-egy botegyszerű sztori, ami minden körülmények között képes a boldogulásra, és mivel most ritka az ilyen, még annál is jobban meghajtja őket a felgyülemlett figyelem. Ilyen volt a Személyiségtolvaj vagy a múlt heti The Call, és most ilyen a Támadás a Fehér Ház ellen (Olympus Has Fallen; hazai bemutató: április 4.) című akció-thriller, amelynek magyar címe nem bíz semmit a véletlenre, de a FilmDistrict is tett róla, hogy a tengerentúliak előtt is világos legyen, miben lehet részük. A meglehetősen fiktív, de a valóságban sem elképzelhetetlen sztorik könnyen megmozgatják az emberek fantáziáját, pláne, ha olyan, folyamatosan jelen lévő színészek asszisztálnak mindehez, mint Gerard Butler, Aaron Eckhart és Morgan Freeman. A 30 millió dollárral a forgalmazó messze a legjobb nyitánynak örvendhet fennállása óta (kiváltképp jól jött ez két olyan kudarc után, mint a Parker és a Dead Man Down), s Antoine Fuqua rendező is csak a Kiképzéssel mozgatott meg többeket (de nem sokkal). Szó, mi szó, azért nem is ártott egy ilyen léptékű kezdés ahhoz, hogy a filmre fordított 70 millió dollárt biztosan a kasszákba lehessen termelni, de még az is lehet, hogy a remek nézői értékelések (amik mellé közepes kritikák párosulnak, ám egy ilyen filmnél ez nem vészes) vizén annál is magasabbra jut végül, neadjisten kilenc számjegyű területre. A film nézőinek 73%-a 25 év feletti volt, 53%-a pedig férfi.
Tina Fey és Paul Rudd szimpatikus párost alkotnak az Admission című filmben, ez már a poszter alapján elmondható, de az újságírók itt nagyjából meg is álltak, mikor a Focus Features terjesztésének erényeit kezdték taglalni. Azt meg ugye tudjuk, hogy csupán két szép arcért már nem csengetnek a nézők, s hogy mi mást kínál a felvételi irodában dolgozó hölgy (Fey) és oda jelentkező örökbe adott fiának (passz, de biztos nem Rudd) története, nem sikerült igazán a tudtukra adni. A valamivel több mint 2000 moziban játszott komédia azonban még e hendikeppel egyetemben is 10 millió közelébe férkőzhetett volna, az ítélet viszont egyértelmű: a 6 millió dollár elutasítást jelent. Ez már a megszámlálhatatlanul sokadik olyan film idén, ami nem vállal nagyot, és ezért már rá se hederítenek.
A Spring Breakers - Csajok szabadon (Spring Breakers; hazai bemutató: már a mozikban) azonban látványosat vállal, vagy inkább ígér olyan ifjú hölgyekkel, mint Vanessa Hudgens (High School Musical 3: Végzősök) és Selena Gomez (Csajok Monte Carlóban), illetve a a Disney szekerét éppen most toló James Francóval, persze más szándékkal, mint azt a nagyközönség gondolná. Éppen ezért az A24 nevezetű, újoncnak számító forgalmazó nem is siette úgy el a dolgot a lehengerlő múlt heti, három mozis premier után, s csak 1104 filmszínházra terjesztette ki Harmony Korine filmjének vetítéseit. A vaskos mozinkénti átlagos bevétel alaposan le is forgácsolódott, szóval a vélt korlátok ott is vannak a Spring Breakers körül, de 5 milliós eredménye és hatodik helye azért így is figyelemreméltó, pláne, ha hozzávesszük, hogy mindössze kétmillió dollárt költöttek rá. Hogy ezek után gyorsan kikopik, vagy a felszínen marad még egy hónapig, nehezen jósolható meg, de 15 millió dollárt talán összegyűjt, s ebből esetleg már finanszírozható egy tavaszi szüneti buli.
> korábbi filmek
Az Óz, a hatalmas a harmadik helyre vonult vissza, ismételten nagyobb lépéssel, amiben most nyilvánvalóan nagy szerepe volt a Croodék érkezésének. A Disney fantasyje 22 milliós harmadik hétvégét jegyez, összbevétele pedig a 180 millió kapujában jár.
A The Call csaknem felezte nyitányát, de ez jó eredménynek mondható egy tucatthrillertől, aminek Halle Berry a főszereplője. A film eddig 30 milliót gyűjtött, 13 milliós büdzsére. A The Incredible Burt Wonderstone ezalatt igazi katasztrófa lett a Warner számára, hiszen 30 millió dolláros árcédula mellett is sikerül embereset buknia: alig fogja meghaladni a 20 milliót, és ez Steve Carell és Jim Carrey számára is kínos.
> végszó & ami jön
Hiába a Croodék és a Támadás a Fehér Ház ellen erőfeszítése, ezt a hétvégét nem lehetett megnyerni a tavalyival szemben: akkor Az éhezők viadala 152 millióval robbant be, s most a top 10 összesítve is jócskán elmarad ettől az egyéni összegtől. Nehezen lehet vigasz ez az eleve esélytelenség az iparnak, hiszen január és február után március is vastagon a vonal alatt fog befutni, és még a húsvét is áprilist segíti inkább (igaz, talán nagyobb szüksége is lesz rá). Az utolsó löketet a már csütörtökön elrajtoló G.I. Joe: Megtorlás adja, no meg A burok, ha végre sikerül egy young adult-regénynek végre igazán szakítania. Érkezik még Tyler Perry soron következő filmje, a Temptation: Confessions of a Marriage Counselor is.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés (péntek-vasárnap)
A burok | 3200 | $22m
G.I. Joe: Megtorlás | 3500 | $40,5m
Temptation | 2000 | $16m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | ú | Croodék |
$44,7m | $44,7m |
2 | ú | Támadás a Fehér Ház ellen |
$30,5m | $30,5m |
3 | 1 | Óz, a hatalmas |
$22,0m | $177,6m |
4 | 2 | The Call |
$8,7m | $30,9m |
5 | ú | Admission | $6,4m | $6,4m |
6 | 27 | Spring Breakers - Csajok szabadon |
$5,0m | $5,4m |
7 | 3 | The Incredible Burt Wonderstone | $4,3m | $17,4m |
8 | 4 | Az óriásölő |
$3,0m | $59,1m |
9 | 5 | Személyiségtolvaj |
$2,5m | $127,7m |
10 | 6 | Csapda | $1,9m | $40,3m |