aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: végzetes hazugságok [arbitrage] (2012) Lombos Péter
2012. december 27. 08:35:27

Kategória: film 12 komment

(Új szerkesztőnk, az Írópárbajon már több rajongót is toborzott Lombos Péter nagy fába vágta a fejszéjét: kritikát írni egy sematikusnak tűnő thrillerről. Ugyan írásában felfedezhető némi gerontofil fixáltság az éltes korú Richard Gere irányában, de a feladatot kitűnően teljesítette: ezt a filmet majd megnézzük a tévében. ZF.)

Hiába is kapar az ember, az öregedés makacs dolog. Ahogy őszült és ráncosodott, annál kevesebb romantikus főhős-felkérést kapott Richard Gere; ezzel párhuzamosan egyre komolyabb mennyiségű krimi/thriller került az életműbe inkább kevesebb, mint több sikerrel. Igazából az a rajongótábor, akire ő építkezhetne, vagy már kiöregedett a mozijegy-vásárlók táborából vagy csak átnyargalt a Gere számára pedofilgyanús és tiltott gyümölcsnek számító Team Edward / Jacob berkeibe.

arbitrage620.jpgTényleg nem lehetek benne a Pitch Perfect 2-ben?

Egy gazdag üzletember élete üzletét ütné nyélbe, aminek köszönhetően kilábalna abból a főkönyv-csalási spirálból, ami miatt még a mindennapokat is nehéz megfinanszíroznia. A csalás és sikkasztás azonban nem elég izgalom egy éppen a hatvanadik életévét betöltő nőcsábásznak, nyakába kap egy gyilkossági nyomozót is. Az ok több mint prózai: egy kitartott francia művésznővel épp egy kis vidéki üzekedésre készülne, mikor a túlhajszolt üzletember hibájából összetöri a kocsit és szíve hölgyét is. A cserbenhagyás és emberölés vádjával gyanúsított férfi így már erőteljesen két végén égeti azt a bizonyosat, barátok, család és hatóságok közt őrlődve mentené a pénzalap és saját becsületét is.

Dicséretes, hogy Richard Gere képes volt kora ellenére (63 múlt idén) kaszkadőr nélkül felkapni és megforgatni a szeretőt játszó Laetitia Casta-t! Ezt leszámítva nagyot nem domboríthat az antihős szerepében, a forgatókönyv szerint csak sajnálkozik és idegesen kiabál. Ezért sem érteni, miért jelölték Golden Globe-ra - pontosabban a korábbiak ismeretében nem meglepő... Alakul az életmű-díj. Láthatjuk még Tim Roth frusztált nyomozóját, Susan Sarandon kényelmes és beletörődő háziasszonyát (az egyetlen jellemfejlődés a 100 perc alatt, már ha ez annak nevezhető). Az leszögezhető, hogy semelyikük sem tudta elhelyezni magát a szkript keretei közé: se a kőgazdagok válság alatti élethalál-harcát, se az átlagember kiszolgáltatottságát nem sikerült élettel megtölteniük. A mellékszereplők ellenben cseppet sem lennének mellékesek, ha Brit Marling és Laetitia Casta nem sorvadna el kevés játékidejének és súlytalan karakterének köszönhetően.

Előzetesen reményt sem táplálhattunk, elvégre az elsőfilmes Nicholas Jarecki író-rendező korábban már megmolesztálta Bret Easton Ellis klasszikus regényét: Az informátorok filmváltozatának forgatókönyvét segítette világra ebben a bűnös kapcsolatban. Helyzetfelismerés, kreativitás és hangulat nyomokban találja csak meg a nézőt, valahogy se együtt érezni, se együtt szenvedni nem tudtam egyik oldallal sem. Az már ugyan az előzetes során egyértelmű volt számomra, hogy az egyszer nézős kategória neves indulójával van dolgom, de hogy még a mozivásznas megtekintés sem különösebben indokolt... Hajh, nehéz a dolga az egyszeri mozinézőnek, mikor filmet választ. Eme produkciót ugyanis nagyjából a kábelszolgáltató filmes adatbázisában képzelném el, mint alternatívát egy rémes X-Faktor nap helyett.

poster_arbitrage_hun.jpg

Címkék

kritika film arbitrage thriller 5csillagos drama richard gere susan sarandon tim roth big bang media nicholas jarecki

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr374982424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2012.12.27. 08:59:46

Szórakoztató cikk. Majdnem olyan jó munkát végzett az írója, hogy kinyírja a filmet, mint az, aki a magyar címet adta.

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2012.12.27. 09:28:58

Nagyon hasonló érzéseim voltak. Jó írás.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.27. 09:31:33

Golden Globe-jelölés ide vagy oda, a kutya se nézi már Gere filmjeit - melyik volt az utolsó igazán sikeres? a Hölgyválasz? -, szóval itt lenne az ideje annak, hogy elgondolkodjon valami jópofa tévés szerepen: sok-sok színész karrierjének tett már jót a váltás, ő pedig van olyan profi, hogy elműködjön a kis képernyőn is.

Lombos Péter · http://prolihisztor.postr.hu 2012.12.27. 09:43:05

@Zalaba_Ferenc: Attól tartok, a profizmus mellett sajnos egoizmus is dolgozik Gere-ben, így amíg hívják bármi szélesvásznúba, menni is fog...
Mondjuk megnézném valahanyadik C.S.I. szériában, a kor és tapasztalat mellette szól.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.27. 09:51:40

@Lombos Péter: Én abban pont nem. Ezeket az egy kaptafára készülő nyomozós cuccokat már akkor se bírtam, mikor egy balonkabátos faszi ment vissza még egy utolsó kérdés erejére, nem hogy most, amikor már mindenki úgy pörög ebben az ultramodern katyvaszban, mintha Jack Bauer pisztolyával az ánuszukban kéne közlekedniük.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.27. 09:52:27

Különben is, vannak jó kis tévés thrillerek is, amiben lehet összeszűkült szájjal/szemmel hazudozni, bőszen pislogni és nyakkendőt lazítani/szorítani. :)

Lombos Péter · http://prolihisztor.postr.hu 2012.12.27. 09:58:21

@Zalaba_Ferenc: Egy Lie to Me simán működne, vagy egy Mentalist-mentorság.
A CSI-széria említése nem személyes rajongásomból kifolyólag lett megemlítve, de Chris O'Donellt, Ted Dansont és Lawrence Fishburne-t is csak ezek a sablonnyomozások mentik a süllyesztőtől

KissAdam 2012.12.29. 14:16:37

Kedves Lombos Péter, a kritikája, a film által elénk tárt egyetlen lényegi gondolatot sem érinti... valószínűleg azért, mert Ön semmit nem értett meg ebből a filmből... semmit abból, amiről valójában szól ez az alkotás. Ön ezt a "szöveget" kalligráfiai szempontok szerint próbálta meg elemezni, azt is nagyon felszínesen, úgy, hogy közben magát a tartalmat nem tudja olvasni, mert sajnos valójában analfabéta. Nem bántásnak szánom a soraimat, inkább szeretném, ha elgondolkodna, mielőtt legközelebb kritikát ír, és nem vállal olyasmit, amihez sem a kompetenciája, sem az érettsége nem adott!

Lombos Péter · http://prolihisztor.postr.hu 2012.12.29. 14:23:23

@KissAdam: Kedves KissAdam!
Ha a film valós módon közelítené meg azokat a problémákat, melyeknek csak a felszínét karcolja, mintegy megtámogatva a családi válság melletti másodlagos jelentést, akkor lenne értelme ezen gondolatokat boncolgatni. Addig azonban, amíg ez csak egy ténymegállapítás szintjén marad, nehéz átélni és megfelelően interpretálni a gazdasági válságra adott reakciót. Ezen téren A Krízispont (Margin Call) című nagyjátékfilm vagy az Inside Job című dokumentumfilm az a hivatkozási alap, amire hivatkozni lehet: releváns módon karolja fel és mutatja be a gazdasgi válságot, tényekkel dolgozik és van benne színészi alakítás, dráma és feszültség. Mindezek itt csak elejtett mondatokban és tétova jelenetekben manifesztálódnak.
Az analfabétizmusat fejtegető személyeskedő megjegyzéshez pedig anynit fűznék hozzá, se kommentjét elolvasni, se pedig arra válaszolni nem lennék képes - és elhiheti, nem tollbamondással készítem írásaimat.

KissAdam 2012.12.29. 15:15:39

Kedves Lombos Péter! Ez a film a legkevésbé sem a családi, vagy a gazdasági válságról szól. Mint ahogy azt a bizonyos "analfabetizmust" sem személyeskedésnek szántam... de hogy tökéletesen helyesen fogalmaztam, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy ezt a kifejezést is szó szerint értelmezte, mint ahogy a filmkritikája a vizuális impulzusokra reagál, érintetlenül hagyva a valódi tartalmat... Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de higgye el, magam is sokkal szívesebben értekeznék Önnel azokról az érdemi kérdésekről, amiket a film is boncolgatni igyekszik, de amitől jelenleg nagyon távol vagyunk.

AdamTaylor 2013.01.02. 12:16:22

Ezt az írást olvastam először a filmről - még szerencse, hogy nem sokkal utána csekkoltam Ebert toplistáját, ahol ha jól rémlik, 5. lett az Arbitrage. Ezért is néztem meg, és jól is tettem - na de nem akarom a teljes KT-s véleményem idemásolni :)
Az egyébként remek stílusú kritikával nekem az a problémám, hogy állít, de nem támaszt alá. Meg se próbálja megfejteni, miről is szólhatott az egész - azt viszont az előttem szólóval ellentétben nem állítom és nem is állíthatom, hogy a szerző nem értette meg a filmet: az az ő dolga, de az írásba erre irányuló törekvés nem került bele. Az meg már tényleg csak nézetbeli különbség, hogy szerintem Gere itt remekül játszik.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.01.08. 23:23:29

Szerintem jó film, egyszerre működik thrillerként és jellemtanulmányként. Robert Miller figurájával nehezen lehet szimpatizálni és éppen ezért jó, némiképp merész választás a jobbára pozitív szerepekben látott Richard Gere. A fickó többet nyújt sajnálkozásnál és ideges kiabálásnál: eddig nem sok minden vegyült tekintetében, most azonban lehetősége nyílik kicsit "magával foglalkozni", ez a film ugyanis teljesen az ő figurájáról szól.

Bármennyire is távol eső, a helyzete átérezhető: egzisztenciája a szakadék szélén egyensúlyoz, és ha bukik, mindenkit ránt magával. Itt érdekes kérdésként jelentkezik, hogy valóban aggasztja-e mások sorsa, azoké, akik függnek tőle, vagy csak ezzel próbálja igazolni tetteit. Lánya (Brit Marling) éppen ezért nem súlytalan szereplő, hiszen árnyalja kicsit Miller motivációit, hiszen ha van, amiért érdemes jól játszania lapjait, akkor az ő, plusz tulajdonképpen a csaj az egyetlen tisztességesnek mondható alak a történetben - pedig ugyanazt űzi, mint apja. A másik hölgyemény, a szerető szintén nem nevezhető súlytalannak, elvégre ő a bonyodalom kiváltója, de legalábbis tetézője. Nélküle azt néznénk, ahogy Miller próbálja elérni telefonon a vevőt, hogy végre írja alá a szerződést. :)

Tehát a filmet érdemes megnézni (szinkronizáltan kifejezetten élményt nyújt a jól használt csúnyabeszéd), a központi szereplő, ha nem is egy Gordon Gekko, de nagyon is valóságos számító figura, akit nem lehet kellő mértékben utálni, szeretetre viszont a legkevésbé sem méltó, szóval vitás, érdekes. Gere pedig magához képest meglepően jól érzi az egészet.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása