aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: samsara - a lét örök körforgása (2011) Zalaba_Ferenc
2012. december 07. 09:48:19

Kategória: film 12 komment

No kérem, az ilyen filmekért találták fel a nagy vásznat. Miközben az IMAX-mozik előtt kígyózó nagyérdemű bedől a hamis varázslatnak: komputer-laborban összerakott és helyben felpuffasztott effektusoknak, addig Ron Fricke rendező és Mark Magidson kiment a szabadba és részben saját fejlesztésű kamerájukkal, teljes egészében 70 mm-es filmre rögzítették a világot, pontosabban annak mozgását, hogy aztán ezt a természetes vagy éppenséggel emberi varázslatot a lehető legpazarabb minőségben összegezzék.

samsara01.jpg

A gond csupán az, hogy nem először csinálják, és a Samsarában bizony akadnak ismétlőjelek - még azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy ugyanaz az elhalt fa köszön vissza egy time-lapse (hosszú ideig fotózott, aztán felgyorsítva visszajátszott) felvételen, mint a Barakában, de legyen ez rendezői védjegy, vagy szerelem. Nem érdekes. Sokkal érdekesebb az, ahogy ezek a filmek működnek: nincs kommentár, nincs narráció; földrészek, világok között serényen ugráló mozgóképeket látsz zene kíséretében. Képeket tájakról, képződményekről, városokról, emberekről, eseményekről. 

samsara03.jpg

A téma ezúttal a körforgás: a dolgok, lények születése és elmúlása, eme ciklus időtlenségének vagy éppenséggel jelentéktelenségének érzékeltetése. Az egyik hosszú beállításban a sivatag állhatatosságával szembesülsz, és azzal a tudattal, hogy azok a porszemek, melyekből a dűnék felépülnek, valaha sziklák, hegyek voltak, melyeket elképzelhetetlenül hosszú idő alatt őrölt fel a természet ridegsége, egy másik beállításban egy embriót, majd egy múmiát látsz, és szorongva rádöbbensz, hogy az emberöltő milyen jelentéktelen is ezen a bolygón, melyet magunkénak mondunk, de igazából csak pár másodperce lízingeljük egy nagyobb hatalomtól, amely gyakorlatilag megtűr minket.

samsara05.jpg

Láthatsz irodakockákba zárt embereket, akik kétségbeesetten próbálják tudtára adni a világnak, hogy léteznek, láthatsz börtönlakókat, akik össznépi tánc megszervezésével múlatják az időt, amely a falak között sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint bárhol az emberi univerzumban. Láthatod, ahogy tibeti szerzetesek színes porokkal elképesztő aprólékossággal és odafigyeléssel fantasztikus motívumokat - mandalákat - rajzolnak a földre, hogy aztán néhány mozdulattal összesöpörjék azokat: az idővel versengő türelmüket, spirituális felkészültségüket tolmácsolják így istenüknek. Láthatod a fogyasztási cikkek - ételek és használati tárgyak - nagyüzemi feldolgozását és abszolválását: megrémülhetsz és elcsodálkozhatsz azon, milyen rendszer, milyen gépezet részét képezed. 

samsara02.jpg

Ha felveszed az alkotók néhol egyértelmű, máskor zavarba ejtően kusza vizuális fonalát, akkor gondolatok és érzések egész sora fog megrohamozni, és az év egyik legizgalmasabb filmes élményével gazdagodhatsz. Máskülönben az órádat és a szemhéjad belsejét fogod nézni. Középút szerintem nem létezik.

samsara04.jpg

A Samsarának IMAX-ben lenne a helye, mondanám, ha nem ismerném a digitális IMAX korlátait, de szerencsére a filmnek kijáró minőségről így sem kell lemondanunk: ugyan a 2k-s DCP is képes visszaadni a film vizuális értékeit (a Mammut, az Aréna, az Allee, a Westend és az Uránia mozik ilyen formában vetítik azt), de ha igazán átütő élményre vágysz, akkor a Mi Mozink Óbuda első 5-6 sorának valamelyikébe váltasz majd jegyet, ott ugyanis 4k-ban élheted majd meg a Samsarát. Hidd el, megéri.

Címkék

kritika documentary ron fricke 8csillagos film technology

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr824952495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.07. 09:53:04

A dőlt betűs részben említett mozik listája még nem végleges.

geomayler 2012.12.07. 10:12:33

A tibeti szerzeteseknek nincs istenük, a buddhizmus nem istenhit.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.07. 10:21:41

Meg aztán én azt olvastam, hogy ugyan Buddha soha nem tekintett magára istenként, a hívők szemében időközben azzá vált.

geomayler 2012.12.07. 13:00:56

Ez a cikk -ahogy látom régi, nyugati szemléletű források alapján - maga is félreértelmezi a Buddha-formákat istenségeknek, tévesen. Azt, hogy Buddha különböző formáin meditálnak, sok nyugati politeizmusnak véli, de nem az.

A buddhisták nem hívők. Lehet, hogy a kínai csan-buddhizmusban isten lett belőle, de az indiai és tibeti hagyományos -mahajána, vadzsrajána- buddhizmusban nem isten. Mint gyakorlónak, elhiheted hogy nekem Buddha nem isten.

Na nem OFFolok tovább. A filmet várom, Barakát is moziban láttam, jó volt.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.07. 13:06:02

@geomayler: Elhiszem, és bocs, hogy a buddhizmust ugatóként modernebb doktrínákat vettem alapul.

levee 2012.12.10. 10:37:35

Őőő, nem kötözködni akarok, csak az IMAX egy picit más világ, ott a film horizontálisan forog és más a képarány is, amit rögzít.
kepfeltoltes.hu/121210/imax_www.kepfeltoltes.hu_.png
Az IMAX kamera valójában nagyon zajos és nagyon problémás, szóval szerintem Fricke-ék szándékosan maradtak a sima 65mm-es kameráknál; ilyennel dolgozott PTA is az új filmjénél.

Valójában a Samsara 65mm-re forgott, de a 65mm-es negatívot mindig felnagyítják 70mm-re, és azt vetítik, ha analóg vetítés van, mivel a vetítési szabvány az a 70mm. Ez optikai úton történik, így készült a Master 70mm-es kópiája is. A Samsara azonban tudtommal sehol nem került forgalomba 70mm-es kópián - ennek valószínűleg csak üzleti megfontolásai vannak. Kár, pedig vihették volna 1-2 fesztiválra ebben a verzióban, de maga a szkennelési technológia annyira a tökélyre lett fejlesztve a Baraka Blu-Ray változatának elkészítésekor, hogy igazán nem szabadna különbségnek lennie. Szóval nagyon részletes 8K-s HD szkent készítettek, és abból hozták létre a 2K/4K verziókat, amelyek között tényleg "csak" a felbontás a különbség. Szerintem a legtöbb moziban élvezhető lesz 2K-n is, a 65mm-es filmnek az átfogása és a dinamikája így is "át fog jönni".

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.10. 10:44:14

@levee: Ó, köszi a fejtágítót! A Baraka BD fent van a polcon, a felújításról szóló filmet kb. tátott szájjal néztem végig, és ahogy elnéztem, ez a film "8k Ultra HD-ben" jelenik majd meg, de akkor képlevágásról, képarány-módosításról itt szó sincs. Nagyon jó hír!

Agrateo 2012.12.10. 12:39:01

Kösz a cikket.

Lécci meséld el, mit jelent a 2k, a 4k...
csak az Óbuda Mi mozinkban van 4k? És a Lurdy?

Mennyivel jobb az, mint a 2k?
Én, mint laikus, észreveszem a különbséget?

Számít-e az, hogy digitális, vagy nem digitális?
Vagy most már mindenütt digitális vetítés van?

Milyen tényezők számítanak?
Csak az, hogy 2k vagy 4k?

levee 2012.12.10. 13:49:24

@Agrateo: nagyjából minden multiplex moziban megtörtént a digitális átállás. Sok teremben meghagyták az analóg vetítőket, főleg az olyan mozikban, ahova a kisebb forgalmazók filmjei is be szoktak kerülni a kínálatba; ők ugyanis még mindig forgalmaznak hagyományos kópiáról is filmeket. De a nagy fogalmazók most az év végére teljesen átálltak a DCP-re, a nagy megjelenések már szinte csak digitálisan jelentek meg. A DCI sztenderd még mindig 2K, ami egy kicsit jobb felbontást jelent, mint a HD, de elvileg a 4K-s felbontásnál nagyon közel kellene ülnöd, hogy lássad a különbséget. Ha teheted, akkor próbáld ki, mert egyelőre ez még ritkaság a mozis piacon, a Hobbit is "csak" 2K-ban jön majd, mivel a mozik 99,9%-a csak 2K-s vetítőkkel rendelkezik - még az IMAX is.

petibétmen 2012.12.12. 15:08:31

azért egy analóg átírt 35-öst is megérna a dolog. ha a gépész is érti a dolgát, lenne az 4k.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók