Két film igyekezett vért pumpálni az amerikai box office-ba: A Kaptár: Megtorlás az első rész kivételével alulmúlta a korábbiakat, de azért még maradt elég szufla az ötödik részre is. A Némó nyomában térhatású újrája ezalatt A szépség és a szörnyeteg januári számaihoz nagyon hasonló összeggel került a sodrásba.
ÚJ FILMEK
Ki gondolta volna a A Kaptár - Resident Evil 2002-es bemutatójakor, hogy több mint egy évtizeden átívelő filmfranchise kerekedik a rém egyszerű zombihorrorból? A sorozat a második résszel megbízható szeptemberi versenyző lett, és egészen két évvel ezelőttig, a Túlvilágig fokozatos növekedést figyelhettünk meg az első hétvégi bevétel terén. Ezt legutóbb a 3D játékba vonása garantálta, ám ezt a kártyát egy-egy széria történetében csak egyszer lehet maximális hatékonysággal kijátszani. Bizonyíték a Végső állomás 5. tavalyi szereplése, s a mostani eset is, ám A Kaptár: Megtorlás (Resident Evil: Retribution; hazai bemutató: már a mozikban) még így is 20 millió fölé tornázta magát, s ez a 21 millió dollár egy ötödik epizódtól még határozottan jó eredmény, noha pár millióval több kellett volna ahhoz, hogy a 65 milliós duzzadt költségvetés ne izzassza meg a filmet. Na de így se fogja, hiszen a Resident Evil a legutóbbi résszel egyértelműsítette, hogy Észak-Amerikán kívül blockbusteri státusba lépett, méghozzá többszázmilliós igényekkel. A Túlvilág 236 millióját alighanem nem sikerül megismételni, de a hétvégén összegyűlt 50 millió újfent lukratív nemzetközi pályafutást vetít előre. Ilyen az, amikor tényleg csak a márkanév számít a globális közönségnek, és semmi más: A Kaptár: Megtorlás ugyanis szokás szerint gyatra visszajelzésekben részesült. Nem hogy ez, de a 45-50 milliós amerikai bevétel sem fogja gátolni a Sonyt abban, hogy pályára állítsa a hatodik részt, aminek lehetne a címe az, hogy Resident Evil: Whatever.
Nem számítva a Toy Story-duplát 2009 októberéből, most először tért vissza az amerikai vásznakra egy korábbi Pixar-kedvenc. A Némó nyomában 3D (Finding Nemo 3D; hazai bemutató: november 29.) Az oroszlánkirály 94 milliót termő nyomdokaiba kívánt lépni, még ha kisebb lábbal is, hiszen az 1994-es Disney-klasszikus éppen egy esztendeje indította útjára a (rajz)filmek térhatású reneszánszát. A folytatást A szépség és a szörnyeteg jelentette idén januárban, nem kiemelkedő, de tisztességes összeggel, amit most Némó is másol. Az Oscar-díjas animációs mozi ugyanis 17,5 millió dollárral lépett a dobogó középső fokára, ami korántsem kevés egy kevesebb mint tíz esztendős filmtől. Népszerűsége rendkívüli, ami egyszerre lehetett volna ugródeszka és lett korlát: több mint 56 millió amerikai látta a mozikban 2003 folyamán (451 milliós mai bevétel-értékkel kísérve) és DVD-eladási rekordokat is döntögetett annak idején, vagyis nagyon kedvelt ahhoz, hogy sokan újra látni kívánják. Ám éppen azért, mert rengeteg háztartásban ott leledzik egy példány belőle és mert tényleg nagyon, de nagyon sokan látták már, kicsi hendikeppel vághatott neki a listának. A 20-25 millió közé szóló prognózisoknak nem tudott megfelelni, hiába támaszkodtak ezek arra, hogy családi film nincs a piacon (a ParaNormanről és a Timothy Green különös életéről úgy látszik, megfeledkeztek), de ez a 17,5 millió azért határozott jele annak, hogy érdemes volt újra próbát tennie Némónak, még ha a 400 millió dolláros összbevétel (ti. 340 milliót kasszírozott 2003-ban) nem is fog megvalósulni. Jöhet a Szörny Rt. 3D.
A Rocky Mountain Pictures a 2016: Obama's America sikerén felbuzdulva meglehetősen sok, több mint 1400 mozit szerzett meg új bemutatójának. A Last Ounce of Courage című dráma jó keresztény értékeket közvetít az arra fogékony nézőknek, az ilyen filmeknél megszokott szimpla módon. Az ugyancsak vallásos kötelékben készült Fireproofnak és Courageous-nak bottal üthetni a nyomát ez az újabb szentimentális tanmese, de 1,7 millió dollárja, bármennyire is tűnik soványnak, biztosan boldogítja majd az alkotókat a toplista 15. helyéről.
Egy szakajtónyi film debütált limitált keretek között, közöttük nem egy érdekes darab. A prímet Paul Thomas Anderson rendezése, a The Master viszi, amely játékfilmek között a legjobb mozinkénti átlagos bevételt regisztrálta mindössze öt filmszínházból. A díjszezon jelenlegi éllovasa 730 ezer dollárral az előkelő 18. helyre sorolt be 146 ezer per mozival, szóval Weinsteinék dörzsölhetik a tenyerüket, mert a jövő heti terjeszkedés –és az elkövetkezendő pár hónap– sok jót ígér.
Ugyancsak kritikuskedvenc, persze jóval visszafogottabb szinten, az Arbitrage című dráma, melyben Richard Gere egy hibát vétő pénzügyi mogult játszik. A Roadside Attractions által forgalmazott film meglepően jól boldogult mérsékelten korlátozott, 197 mozis terepen, hiszen sikerült 10 ezer dolláros átlagot produkálnia. Ez 2 millió dollárt jelent, és a 12. helyet a listán. Gere sok jó szónak örvendhetett az újságírók részéről, kérdés, továbbfejlődhet-e ez, s vele a film bevételei.
Nicolas Cage is ismét feltűnt a színen. A Stolen című akciófilmben lányát keresi, aki valamelyik New York-i taxi csomagtartójában található. A Millennium Entertainment tulajdonképpen sikerként könyvelheti el, hogy egy Cage-filmmel limitált fronton (141 mozi) sikerült megütni az ezer dolláros átlagszintet, és határozottan megfejelni a főszereplő legutóbbijának (A bosszú jogán) azonos adatát. A Stolen rendezője Simon West, aki a The Expendables - A feláldozhatók 2.-vel kicsit nosztalgiázhatott, milyen is nagy költségvetésből sikervárományos filmet készíteni – ezt elsőként éppen Cage-dzsel tehette meg a Con Air - A fegyencjárat készültekor.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
Sajnos A Kaptár: Megtorlás és a Némó nyomában 3D sem csapott oda a kasszáknak annyira, hogy ez a hétvége érdemes legyen harsonaszóra. A top 12 összesített hétvégi bevétele a 70 milliót sem éri el, ami ugyan az előző, történelmi mélypontot jelentő víkend után kész diadal, ám egy esztendeje sokkal jobban állt a mozik szénája, köszönhetően Az oroszlánkirály 3D ütős startjának. Most azonban minden adott egy jó körhöz: négyesfogat érkezik, élén Clint Eastwooddal, aki legutóbbi két szerepével 100 millió fölé jutott. Remélhetőleg a 3000 mozi felett nyitó Trouble with the Curve sem vall szégyent, elvégre a sporttörténetekért odáig vannak a tengerentúliak. A többi nevezővel ugyan óvatosan kell bánni, de mivel változatos közönséghez szólnak, alakulhatnak jól dolgaik: Az utolsó műszak című David Ayer-krimi lehet a második számú választás, adva némi konkurenciát a remek kritikai fogadtatásban részesült Dreddnek, ráadásul a Lionsgate kicsit vissza is fogja a képregény-adaptáció terjesztését. A sort a House at the End of the Street című thriller zárhatja Jennifer Lawrence-szel, akinek neve arra már elegendő, hogy a 7 milliós büdzsét három (vagy inkább kettő) nap alatt a kasszában tudja a Relativity, de az efféle filmek okozzák leggyakrabban a meglepetéseket, szóval teljesen nyitott forduló előtt állunk.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Dredd | 2400 | $11,000,000
End of Watch | 2750 | $13,000,000
House at the End of the Street | 2600 | $11,500,000
Trouble with the Curve | 3100 | $19,500,000
A TOP 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | új | A Kaptár: Megtorlás |
$21,1m | $21,1m |
2 | új | Némó nyomában |
$17,5m | $357,2m |
3 | 1 | Démoni doboz |
$5,8m | $41,2m |
4 | 2 | Fékezhetetlen |
$4,2m | $30,1m |
5 | 5 | ParaNorman | $3,0m | $49,3m |
6 | 3 | The Expendables - A feláldozhatók 2. |
$3,0m | $80,3m |
7 | 4 | The Words |
$2,9m | $9,2m |
8 | 6 | A Bourne-hagyaték |
$2,9m | $107,8m |
9 | 7 | Timothy Green különös élete |
$2,5m | $46,3m |
10 | 8 | Képtelen kampány |
$2,4m | $82,9m |